Gamers Nexus spränger Gigabyte-agg i realtid

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus spränger Gigabyte-agg i realtid

I ett oklippt belastningstest visar Youtube-kanalen att det inte krävs långtida belastning för att smälla Gigabytes ökända nätaggregat – det räcker med 13 minuter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabytes brist på pudling innebär att det blir ingenting från Gigabyte framöver oavsett kategori för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Gigabytes brist på pudling innebär att det blir ingenting från Gigabyte framöver oavsett kategori för min del.

Jag har hållit mig borta från dom i flera år och efter detta så blir det enkelt att fortsätta med det. Det är dock underhållande att dom försöker skylla över allt på GN istället för att faktiskt erkänna problemen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är enda sättet för Gigabyte att någorlunda rädda situationen, är att införa omedelbart säljstopp av nätaggen, total återkallelse av alla nätagg i denna serien i alla länder och erbjuda kunderna ett annat nätagg med samma watt ur en annan serie, eller pengarna tillbaka.
Ja det kommer kosta Gigabyte massor att göra detta, men frågan är hur mycket kommer det att kosta att låta bli.

Permalänk
Medlem

Jag köper att det blir fel ibland på produkter och en batch, men att skylla ifrån sig och inte byta ut dessa gör att de (Gigabyte) i längden förlorar kunder.

Det man vill är ju att ha vetskapen att om något händer med en produkt, ska det gå lätt att byta ut den eller få ersättning. Kommer hålla mig borta från deras produkter efter att ha läst deras inställning till detta specifika problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gillar deras moderkort och grafikkort men jag kommer nog hålla mig borta från resten av deras utbud.

Permalänk
Medlem

Intressant, undrar även om Steve Burke sprängt en PS5 när kameran varit off med tanke på hans aversion mot den konsollen.

Permalänk
Medlem

Jag minns att Gigabyte hade mycket problem med kondensatorer för nån tio år sedan och där var det inte ett snack om att få dessa reklamerade eller någon rabattkupong eller något. man hade med vilje satt i mycket billigare och jättedåliga kondensatorer för att tjäna så mycket som möjligt.

Kondensatorerna höll runt tre år sen var det bara att sätta lödkolven på mammabrädan för den som hade lust. Det var bland annat tack vara Gigabyte som jag fick upp ögonen på det samt att det är ganska lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen. Det var det som gjorde att tillverkare satte i jättebra kondensatorer och kallar det "millitaryklass" "Build 10-Year Guarantee" med mera...

gigabyte har alltid klingat lite sådär vi bygger billigt skräp som vi kränger lika dyrt..

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att gigabyte hävdar att agget stänger av sig som det är tänkt, men de verkar inte ha testat att starta aggen igen efter att en avstängning har skett, det är då det går åt skogen

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt nervös när han håller handen nätagget under testerna och sekunder senare så blixtrar det till

Permalänk
Medlem

Gigabyte har helt klart jävlats med fel Youtube-kanal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket det skulle kosta Gigabyte om det brann ned nått hus och dödade ett par stycken i vissa delstater borta i amerika.
Det är ju liksom inte så att dom inte vet eller visste att det kan vara fel på deras PSU's. Att dom ens vågar sälja dom i amerikanska butiker eller ännu värre, hur vågar ens ett par stora kedjor sälja dom?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vad är det han försöker bevisa som vi inte redan visste?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra som Asus och rebranda ett agg från seasonic?

Permalänk
Medlem

"Att hysa agg för någon."

Definition

Att ge någon ett nätaggregat av märket Gigabyte som gest av god vilja för att sedan bevittna ödeläggelsen till personlig egendom eller person som detta medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför inte bara göra som Asus och rebranda ett agg från seasonic?

Kostnads skäl, MEIC gav antagligen ett bra erbjudande. Med tanke på vad gigabyte agget kostar så valde gigabyte det som skulle göra jobbet ok och maximerade vinsten.

Med Seasonic eller Delta så hade priset stuckit och inte varit lika lukrativt för dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Att Gigabyte ljuger i sina PR-meddelanden, och fortfarande inte sagt som det är -- dvs att det inte krävs några längre tidsperioder för att problemen ska uppstå.
Denna videon är ju ändå klart mindre övertygande än tidigare påståenden iom att de ändå gick över maxeffekten flera gånger, och andra agg i samma serie har exploderat trots att de suttit i vanliga datorer där de absolut inte belastats med 1000+ W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

De ger svar (video) på tal ang. Gigabytes påståenden i sin pressrelease.
Det sätter mer press på Gigabyte att göra någonting åt det för konsumenterna.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Gigabyte har varit ett märke som jag har hållit mig borta från sen jag köpte ett motherboard från dem några år sen, hade bara problemen med det, fick ett nytt av återförsäljaren, men med samma problem. Billiga komponenter var orsaken.

Sen dess har jag alltid varnat mina kollegor och kompisar från detta märke, men det som lockar var priset, låga priser! Behöver det att vara sämre för det? Det var den retoriska fråga jag ofta fick från dem, sen gav jag upp, köp vad ni vill, men fråga mig inte om att ni har gjort ett bra köp när jag har en annan upplevelse med produkten.

Det är klart att produktionsfel kan uppstå hos alla producenter, men sättet Gigabyte hanterar det på, är skillnaden på ett bra företag och ett företag som inte tar ansvar. Nej - det är bara användarnas fel, inte oss (som Gamers Nexus har påpekat flera gångar).

Man kan jämföra med Samsung som hade lite problemen med överupphettning på Samsung Galaxy Edge S7 om ni minns detta? Samsung återkallade direkt samtliga Edge S7 från marknaden. Det handlar alltså om att ta ansvar för kundernas säkerhet och inte vänta till olyckan händer.

Permalänk
Medlem

Vilka nötter.
Gigabyte då...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kunde fan ha tagit gift på att Gigabyte skulle ha pudlat senast fredag i förra veckan, men nej då.

Framtida kurs i krishantering "Gör som Gigabyte, fast tvärtom"

Permalänk
Avstängd

Kört Gigabyte tills nyligen, Mestadels moderkort men när man köper en bräda för 6000:- + och biosuppdateringar uteblir så får det helt enkelt bli ett annat märke som underhåller det man sålt istället för att spotta ut nya modeller!

Permalänk
Medlem

Tacksam att det finns recensenter och tek-media som GN, Swecklockers, LTT, J2C, HU m.fl, som tar upp "fighten" för både konsumentens och företagens bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag kunde fan ha tagit gift på att Gigabyte skulle ha pudlat senast fredag i förra veckan, men nej då.

Det var säkert planen men pudeln är kidnappad och kommer inte loss 😄. (Ransomware).

Skämt åsido. Det spekuleras även i att deras RMAs hantering omfattas av attacken och att dom just nu inte har koll på vem som lämnat in vad. Supporten kommer helt enkelt inte åt servern med denna data. Enligt GN får kunder inte svar på sina ärenden.

Vilket i sin tur kan påverka Gigabytes senfärdiga hantering i denna fråga. Dom kanske helt enkelt inte *kan* initiera en återkallelse just nu. Med om så är fallet skulle dom ändå kunnat hantera detta mycket bättre.

Jobbigt att vara Gigabyte just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja, alla kan respektera "Här har det blivit fel, vi korrigerar och kompenserar." ... men den förnekande vägen är aldrig en vinnande väg.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Sötast

Haha introt med C4 från CS.... klockrent!

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med försäljning inom EU och den CE-märkning som krävs? Känns inte som att den lever upp till standarden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Denna videon är ju ändå klart mindre övertygande än tidigare påståenden iom att de ändå gick över maxeffekten flera gånger, och andra agg i samma serie har exploderat trots att de suttit i vanliga datorer där de absolut inte belastats med 1000+ W.

Fast nu har aggen en del skydd mot överbelastning (OPP effekt W, OCP ström A, OTP temp C, etc etc..), eller rättare sagt de ska ha skydd mot det och gärna skydd som går in vid lämplig nivå, det gör det inte på dessa agg, alls. Effekten som kan plockas ut begränsas av agget självt och dess design samt kretsar. Det är inte testhårdvaran som avgör det maximala uttaget. Och designen är gjord så att det tillåts plocka ut väsentligt mycket mer effekt än kretsarna & design faktiskt klarar av.

Med andra ord så kan vem som helst hur som helst plocka ut för mycket effekt ur dessa agg på mycket enkelt sätt, det räcker med ren användning. Sen har vi de lilla faktum att dessa skydd ska förhindra skada på nätagget och de ska kunna utlösas väldigt många gånger utan att orsaka problem och inte tillåta att de exploderar mosfets. Aggen är ren skit helt enkelt och Gigabyte skulle definitivt ha återkallat de 2 modellerna rakt av för utbyte eller pengarna åter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Totalt livsfarligt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.