Permalänk
Medlem

Festligt!

Installerade själv Linux först hösten 2016, innan det hade jag använt Windows sen version 3.0 (med en kortvarig mellanlandning i OS2/Warp.

Var ärligt sagt beredd på problem och strul men det förskonades jag i princip helt från. Alla program jag normalt använde från kontorssviten till diverse webbläsare och musikspelare, mail & social appar funkade fint och alla tillbehör från möss, till skrivare och wi-fi kort funkade också utan mer jox än att ladda ned drivisar.

Detta till trots, så behöll jag Win8 (senare uppgraderad till win10) fram till 2019 med dual booting, vid den punkten kände jag att steam-kompabiliteten var så pass god att win10 inte längre var nödvändigt som en "livlina" för gaming. En känsla som idag övergått till absolut övertygelse. Idag kör jag "Ubuntu Mate", "Manjaro" och "Kubuntu" på mina tre stationära och "Mint" på min laptop.

Kunde inte vara mer nöjd.

Permalänk
Medlem

Mist största minne av Linus Torvalds är när han blev hedersdoktor på KTH, tror det var år 2000 typ och pratade några ord på Svenska med honom och fick hans bok "Just for Fun" av honom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Testade första gången 1998 om jag minns rätt, men hade stora problem med att kompilera fungerande drivare till ljudkortet (pysslade en hel del med musik och i princip inget med spel på den tiden) och gav upp strax därefter.

Jag har pillat från och till med diverse Linuxdistros sedan dess (och gillar Debian som server-os), men nu när jag tänker efter inser jag ju att det är 100% virtuellt, har ta mig tusan inte kört bare metal sedan 1998 (om man inte räknar livekörning från usb-minne och nej, det gör jag inte). Skandal!

Har varit millimeter från att installera Proxmox på hemmaservern sen strax före pandemin och måste verkligen ta tag i att faktiskt göra det, och på min bruks/vardagsmaskin borde jag också göra det, med gpu-passthrough till en Windows-VM för spelande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Red Hat Colgate (4.0) första för mig. Körde RH på desktopen fram till c:a 2000/2001, vid det laget med Ximian på. Efter det har jag inte haft Linux på desktopen, och inte sett tillbaka.
På servern har den alltid rullat, och det är väldigt häftigt att se hur Linux tagit över i datorhallarna! Men någon Windows-dödare blev aldrig Linux, ironiskt nog snarare en unixdräpare...

Permalänk
Medlem

Började med Linux nån gång 2000 måste det varit, slackware 8.0 på en Pentium 200Mhz MMX.
Sedan nåt år senare blev det gentoo och det var primära disten i 20 år.

Numera blev det Linux Mint på mainriggen efter uppgradering till Ryzen i Februari.
Laptop och labburk kör Linux Mint med, ett par servers med Gentoo, en med Ubuntu Server.

Permalänk
Medlem

Provade nog Linux för första gången någon gång i början av 00-talet. Vill minnas att det var Slackware som provades. Senare hittade jag Debian, och där fastnade jag. Har under några år enbart kört Debian och under några år kört dual boot ihop med Windows. Men har tillslut kommit till insikt att om man vill kunna spela lite så är det Windows som gäller.

Undra hur många timmar man suttit och försökt få saker att fungera i linux? Försökte få igång ett Tv-kort en gång, vilket såklart inte hade stöd i kärnan och inte heller några drivrutiner som fungerade 100. Men tillslut hittade jag nån tysk som hade gjort en patch för att kompilera sin egen kärna. Gick åt många timmar den helgen innan man kunde kolla på tv. Men det känns som att det både är det härliga och det jävliga med linux.

Har dock fler Datorer med en Linux dist installerad än datorer med Windows.
Server, htpc och vpn kör såklart Linux medans spelburkarna kör Windows. Laptoppen av äldre modell kör också Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGringo:

Undra hur många timmar man suttit och försökt få saker att fungera i linux?

haha, Jag undrar detsamma. Brukar alltid testa saker på en virtuell maskin först om jag kan. För ibland blir det att man följer guide, på guide, på guide och man är inte helt säker på varför det funkade tillslut för man bara orkar inte och vill få igång skiten.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Kollade nyss upp SwayWM, det verkar ju sjukt bra.
Tack för tipset!

Skrivet av Rebben:

Jag firar 26 år med linux i år. Började med Red Hat och gick snabbt över till Mandrake en kortis, sen blev det Slackware i något år. Migrerade till Gentoo i runt 15 år för att till sist landa i Fedora där jag stannat.
Fedora med SwayWM som fönsterhanterare är som en dröm i användbarhet jämfört med windows.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe. Den officiella sidan är nere för tillfället:
https://www.minix3.org/
Troligen på grund av trafiktillskott till följd av Linux-firandet

Men Minix har inte uppdaterats på ca 6-7 år så det är inte direkt aktuellt i dagsläget.

Jag trodde det var en gammal sida som inte fanns längre

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Grattis Linux! Mitt första försök med Linux var med, vad jag vill minnas, Zeus eller något liknande med Gnome 2.x

Gick väl sissådär och fortsatte traska vidare med Windows.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Provade Linux första gången kring 1998. Hade uppringd lina med 33.6k så det var inte tal om att ladda ner men jag tror jag testade någon variant som kom med på en medföljande CD till magasinet Mikrodatorn.

Mer än så kommer jag inte ihåg

Jag provade också Linux första gången 1998. Först med en skiva från någon tidning som antagligen kan ha varit Mikrodatorn.

Den installationen misslyckades, så det slutade med att jag laddade ned Peanut Linux. Det var en minidistro på typ 50 MB, men det tog ändå många timmar att ladda ned med uppringt modem.

Jag minns det som att Peanut Linux fungerade bra, men att det fanns väldigt få färdiga paket så man var tvungen att kompilera det mesta själv.

Permalänk
Medlem

Testade popOS i 2 dagar efter att ha sett det här på streamen. Igår lade jag in Windows 10 igen.

Det är så mycket som inte fungerar lika bra som i Windows. Tex spel/throttlestop/fläktstyrning osv.

Nej tack. Ännu en gång inget för mig. Däremot blev jag imponerad av att alla drivrutiner och allt fanns på plats direkt.

Men det är för mycket meckande med allt det andra runt omkring. Jag vill att allt ska fungera out of the box. Att man kan installera alla spel och dyl och bara kicka igång det.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Snusfri

Kör några Linux VM på min proxmox server, skulle gärna byta på min workstation med men går inte pga de program jag använder mig av dagligen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Min första erfarenhet var under tidigt 90 tal när min kompis predikade för mig vilka fantastiska fördelar Linux hade jämfört med Windows. Well, erfarenhet och erfarenhet, jag fick sitta brevid medan han skrev in en massa märkliga kommandon för att visa hur bra det var.

Givetvis struntade jag i vad han sa då. Körde Windows all the way i många år.

Men, av en slump installerade jag Fedora 7 på en disk som blev mitt primära OS under något år, testade Ubuntu, Debian, CentOS, *BSD och fastnade till slut för Archlinux under ett par år. Fick enorma problem pg a migrationen till Systemd (som jag även idag avskyr), tröttnade på allt jäkla pill, och övergav Linux helt för att köra Windows 7. När supporten upphörde för W7 upplevde jag mig snål och ville köra ett gratis OS. OpenSuse har legat och puttrat på bra sedan dess.

Tänker tillbaka då och då till kompisens engagerade predikan om Linux's förträfflighet.

På jobbet kör jag dock W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Kollade nyss upp SwayWM, det verkar ju sjukt bra.
Tack för tipset!

Ja det revolutionerade desktoparbetet för mig. I3wm finns också om en vill använda xorg istället för Wayland som backend.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Jag trodde det var en gammal sida som inte fanns längre

hehe jag var tvungen att dubbelkolla själv, men såg att de hade gått offline igår.
Nu är de dock uppe och rullar igen:
https://www.minix3.org/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Använt Linux sedan 1997 på min första PC - som jag hade partitionerat från början för dual-boot med MS Windows. Installerade Red Hat och uppgraderade sen kärnan och annan mjukvara mest från källkod åren efter. Numera använder jag Long Term Support-versioner av Ubuntu.
Alltid kört Window Maker som fönsterhanterare, och Gnome 2/Mate som miljö.

Det viktigaste med Linux för mig är att jag själv ska kontroll över min dator. Jag accepterar inte att ett operativsystem ska ha pop-ups, reklam eller automatiska uppdateringar eller spionera på mig.
Det jag ogillar mest med Linux-system är att utvecklare är dåliga på att erbjuda bakåtkompatibilitet, så det är mycket bibliotek och annat som alltid ska behöva uppgraderas varje gång man vill uppgradera bara en applikation.

Såg Linus Thorvalds 1999 då han fick en hedersdoktorstitel från Stockholms Universitet.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Sötast

Go Valve! Snälla håll ert löfte om att HELA steam butiken skall funka på Linux.
Därefter så blir det linux på heltid även på gamingdatorerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag firar 26 år med linux i år. Började med Red Hat och gick snabbt över till Mandrake en kortis, sen blev det Slackware i något år. Migrerade till Gentoo i runt 15 år för att till sist landa i Fedora där jag stannat.
Fedora med SwayWM som fönsterhanterare är som en dröm i användbarhet jämfört med windows.

Förutom avsaknaden av vettig programvara, men det är klart jättekul att klicka runt i OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förutom avsaknaden av vettig programvara, men det är klart jättekul att klicka runt i OS:et.

Det börjar ju lösa sig mer och mer. När det gäller spel så håller Valve på att fixa det.

Vad är det för "vettig programvara" som du saknar?

För mig var Matlab en dealbreaker ett tag, men nu fungerar Linux-versionen lika bra som Windows-versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

För mig var Matlab en dealbreaker ett tag, men nu fungerar Linux-versionen lika bra som Windows-versionen.

Och Octave har ju till och med ett gui numera...

Permalänk
Medlem

Grattis Linus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Och Octave har ju till och med ett gui numera...

Ja. Octave är ett fantastiskt program. Jag hoppas att det konkurrerar ut Matlab på sikt. Problemet är Simulink, där Octave tyvärr inte har något att konkurrera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad saknar jag? Jag har ett windows VM ifall det behövs till något program som är svårt att ersätta men det är minst 6 månader sen jag ens startade det. Jag kan säga att linuxprogram i 9 fall av 10 fungerar lika bra men oftast bättre än windowsvarianten, i princip allt fungerar bättre i linux. Det är mycket enklare att automatisera saker än i windows, är resurssnålt, alla program är gratis, har oändlig uppdateringssupport och alla spel jag testat fungerar. Vad saknar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inte upp till steam, de behöver speltillverkarnas support också.
Börja bojkotta speltillverkare som motverkar steam att få dem att fungera i linux. Steam kan bara göra det de kan men anticheat och kopieringsskydd förstör för att speltillverkarna inte har något vilja att göra dem mer kompatibla.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebben:

är resurssnålt

Jag säger inte att du har fel, men det är väl sällan ett problem i Windows heller? Linux kan förvisso trimmas ned för att köra på väldigt begränsad hårdvara, men ett typiskt skrivbordssystem känns väl i bästa fall ungefär lika snabbt som Windows i grafiska applikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Vad saknar jag? Jag har ett windows VM ifall det behövs till något program som är svårt att ersätta men det är minst 6 månader sen jag ens startade det. Jag kan säga att linuxprogram i 9 fall av 10 fungerar lika bra men oftast bättre än windowsvarianten, i princip allt fungerar bättre i linux. Det är mycket enklare att automatisera saker än i windows, är resurssnålt, alla program är gratis, har oändlig uppdateringssupport och alla spel jag testat fungerar. Vad saknar jag?

Skulle vilja påstå att det är långt ifrån det du beskriver. Jag har direkt problem att hitta saker som funkar lika bra som i Windows. Framförallt lika enkelt och bekymmersfritt.

Throttlestop/msi programvara för fläktstyrning tex.

Spel funderar efter massor med krångel. Långt ifrån att bara lägga in. Ska in massor med emulatorer oxh saker.

Ne fy. Som sagt. Långt ifrån att vara redo för den breda massan.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rebben:

Det är inte upp till steam, de behöver speltillverkarnas support också.
Börja bojkotta speltillverkare som motverkar steam att få dem att fungera i linux. Steam kan bara göra det de kan men anticheat och kopieringsskydd förstör för att speltillverkarna inte har något vilja att göra dem mer kompatibla.

Det är inte spelutvecklarnas löfte dock!

Jag håller med dig, men går man ut med ett så allvarligt uttalande så gäller det att leverera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Synd bara att steam har långt ifrån allt bra. Tex gamepass med sitt rätt enorma utbud lär aldrig fungera på linux. Epic games/gog Galaxy/ea desktop för att bara nämna några.

Ja dom flesta spelen finns kanske på steam men inte alla. Med mer urval är det enklare att hitta reor osv med.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av palusa:

Synd bara att steam har långt ifrån allt bra. Tex gamepass med sitt rätt enorma utbud lär aldrig fungera på linux. Epic games/gog Galaxy/ea desktop för att bara nämna några.

Ja dom flesta spelen finns kanske på steam men inte alla. Med mer urval är det enklare att hitta reor osv med.

Man får börja nånstans!