Permalänk

2560 x 1080 vs 3440 x 1440 För gaming

Har funderat på denna ett tag LG 34GL750-B.AEU https://www.amazon.se/LG-34Gl750-B-Aeu-34GL750-B-AEU/dp/B07VM... helt okey pris, har allt det jag vill ha, G-sync, IPS, 144 hz, låg ms.

Men sedan har polaren sagt att 2560 x 1080 kommer nog se grynigt och lämpar sig inte bra på en widescreen, har han rätt?

Men sedan vill polarens bror sälja en helt ny Alienware AW3420DW som bara stått i original emblaget i månader, då han köpte en 4k monitor istället https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-tums-v%C3%A4lvd-... Han vill ha 5000 kr för den och kvitto har han också. Den verkar ha sjukt bra bild när man kollar på reviews, har -gync, ips och 120 hz, ganska låg input lag runt 2 GTG

Frågan är vilken ska man välja, kommer nog mest köra WOW på den, men vill ha fortfarande ha bra fps (runt 100). Kommer köra battlefield 2042 när det kommer också, har redan en 240 hz monitor om jag inte skulle gilla widescreen och fps spel. Men till alla andra spel vill jag lira med en WQHD monitor.

Min Setup är i9900k och rtx 3070. Fixar mitt 3070, 3440 x 1440 med bra fps?

Såg den här videon

och blev helt såld, men 2560 x 1080 kanske inte ser i närheten av lika bra ut?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Spelar wow i 3440 x 1440 med ett 3080 och det fungerar utmärkt, ett 3070 borde inte ha några problem alls. I den storleken (34 tum) tror jag också att 2560 x 1080 kommer se skit ut så att uppgradera till 3440 x 1440 är en bra idé.

Jag kan dock inte uttala mig om skärmen, men du verkar få ett schysst pris på den i alla fall, se till att den inte har problem med döda pixlar etc. bara.

Permalänk
Medlem

Tycker 5000:- är ett bra pris för AW monitorn, skulle kört på den.

Permalänk

Alternativt hitta en begagnad LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD som ska vara den bästa ultra-widescreen skärmen enligt https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/ultrawide-gaming

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

3440 x 1440 kommer definitivt se lite bättre ut än 2560 x 1080 på samma skärmstorlek förutsatt att grafikkortet pallar med, vilket ett 3070 definitivt gör i 100+ fps på höga inställningar i så gott som alla dagens spel. I något enstaka spel kanske du får kliva ner från ultra till high, men skillnaderna däremellan brukar ofta vara väldigt små.

En sak att ta i åtanke om du inte kört skärm med högre upplösning förut är att allting blir "mindre" i både Windows, många spel och dem flesta program. Det innebär att text kan bli svårläst, knappar kan bli svåra att klicka på osv. Detta har dock blivit bättre med åren och någon form av "UI scaling" som förstorar sånt finns i Windows och en del program. Det är ett större problem i 4K än 1440p, och är i allmänhet inget gamebreaking på något sätt, men det kan komma som ett lite oväntat irritationsmoment.

Jag skulle dra mig för att kalla 2560x1080 "grynigt" såvida du inte sitter otroligt (alldeles för) nära skärmen, även om 1080p till 1440p (widescreen eller ej) definitivt är ett litet hopp i upplösning som ser mer crisp ut i många scenarion.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alternativt hitta en begagnad LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD som ska vara den bästa ultra-widescreen skärmen enligt https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/ultrawide-gaming

Ja den har en nyare lite bättre panel än dellen, båda är lg's nano ips. Hittar du den för ett bra pris så är det också värt det.

Har ju släppts lite mer sen den där rtings recensionen, en ny lg och en acer, men de är ju ganska mkt dyrare för nästan samma skärm.

Permalänk

Du ska absolut ta Alienwaren, inget snack om saken..ägde en 3418DW och den var helt fantastiskt, Dell har även typ den bästa garantin av alla och du kan alltid köpa en ny GPU om ett år eller nåt om du känner att något nytt spel inte går i 120fps

Permalänk
Sötast

2560*1440 Ser jättebra ut ingame, men inte mer än HYFSAT i desktopläge med text på en 27" monitor.

Hade aldrig kört 2560x1080 på en 34" skärm.

Permalänk
Medlem

Det heter 2 val!

Vill du ha högre frame rate men med fulare pixeltäthet för tummen. Välj 2560x1080.

Vill du ha större höjd och utökad bredd med högre pixeltäthet men bekostnad på mindre frame rate. Välj 3440x1440.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" 1440p, och hade absolut inte gått ner till 1080p igen! Speciellt inte över 24".

Skrivet av Vangen:

Det heter 2 val!

Vill du ha högre frame rate men med fulare pixeltäthet för tummen. Välj 2560x1080.

Vill du ha större höjd och utökad bredd med högre pixeltäthet men bekostnad på mindre frame rate. Välj 3440x1440.

Det är väl ändå ett val, med två alternativ?

Permalänk
Medlem

Har kört 3440x1440 i över ett år med 2070S och nu 5120x1440 med samma kort. Ett 3070 kommer räcka gott.
Ska du enbart spela med skärmen så visst funkar 2560x1080 för mer fps men det kommer se fruktansvärt ut vid annan användning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Spelar wow i 3440 x 1440 med ett 3080 och det fungerar utmärkt, ett 3070 borde inte ha några problem alls. I den storleken (34 tum) tror jag också att 2560 x 1080 kommer se skit ut så att uppgradera till 3440 x 1440 är en bra idé.

Jag kan dock inte uttala mig om skärmen, men du verkar få ett schysst pris på den i alla fall, se till att den inte har problem med döda pixlar etc. bara.

Vad ligger du på för fps ungefär?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, skulle aldrig spelat 2560x1080p på en 34" jag sitter och spelar på denna https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/bildskarmar/mi-curv...

Den fungerar perfekt och är 1440p för samma pengar som den du kollar på, och ditt 3070 kommer driva den bra. Har testat lite wow på den, och det blir en go känsla att spela med widescreen.
Dessutom är den G-sync kompatibel.

Finns även en stor tråd om skärmen här som du kan läsa om, jag läste den innan jag beställde min

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574493-den-stora-trad...

Lycka till!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Bra pris, liten gamble kanske att köpa från utlandet, kanske bökigt att skicka tillbaks om den kommer med trasiga pixlar eller nått. Men också kanske inte. Tycker fortfarande dellen är ett bra kap om det är bra skick på skärmen och dells pixel garanti är nice att ha.

Men 8 lax för 34GN850 är ju helt ok, funtade på att köpa därifrån själv för några månader sen^^

Permalänk
Medlem

Jag använde en 35" ultrawide med 2560*1080, och sitter nu på en 5120*1440, (samma pixeldensitet som 3440*1440) och skillnaden är enorm. Jag skulle aldrig gå tilbaka till den gamla igen för daily use. 1080p ser skit ut jämfört med 1440p, att köpa en 1080p skärm idag är enligt mig en riktigt dålig idé. Du har ju dessutom 3070 så det duger alldeles utmärkt för en 1440p ultrawide.

Köp en 3440*1440, du kommer inte ångra dig!!!

Permalänk
Medlem

Dell skärmen din polare säljer för 5K är ett kap om den är i bra skick. Kör på det skulle jag säga.

För samma pengar så kan man köpa deras nylanserade S3422DWG 3440x1440 144hz VA skärm men då har du ingen äkta G-sync modul som sitter i din polares IPS variant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Bra pris, liten gamble kanske att köpa från utlandet, kanske bökigt att skicka tillbaks om den kommer med trasiga pixlar eller nått. Men också kanske inte. Tycker fortfarande dellen är ett bra kap om det är bra skick på skärmen och dells pixel garanti är nice att ha.

Men 8 lax för 34GN850 är ju helt ok, funtade på att köpa därifrån själv för några månader sen^^

Mm, är ju Projektor AG som säljer och inte Amazon själva, för då brukar det aldrig vara några problem med returer eller något.

Vad köpte du för skärm tillslut?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av effe0p:

Jag använde en 35" ultrawide med 2560*1080, och sitter nu på en 5120*1440, (samma pixeldensitet som 3440*1440) och skillnaden är enorm. Jag skulle aldrig gå tilbaka till den gamla igen för daily use. 1080p ser skit ut jämfört med 1440p, att köpa en 1080p skärm idag är enligt mig en riktigt dålig idé. Du har ju dessutom 3070 så det duger alldeles utmärkt för en 1440p ultrawide.

Köp en 3440*1440, du kommer inte ångra dig!!!

Ju blir nog 1440p frågan är vilken...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Dell skärmen din polare säljer för 5K är ett kap om den är i bra skick. Kör på det skulle jag säga.

För samma pengar så kan man köpa deras nylanserade S3422DWG 3440x1440 144hz VA skärm men då har du ingen äkta G-sync modul som sitter i din polares IPS variant.

Han sålde tyvärr datorn och skärmen till en person för paketpris...
Satan det där var fan ett bra pris, inte så sugen på lägga 8k på en skärm när jag nyss köpt en 240 hz ips 1080p.

Men undra om man blir besviken på färgerna om man går från en ips till Va panel?

G-sync modul eller g sync compatible är typ ingen skillnad, i alla fall inte på en 1080p, men det kanske är skillnad på en WQHD is 1440 21:9 ??

Edit : så nu att den enbart var Freesync, då funkar inte alltid g-sync optimalt. Freesync skärmar brukar ju vara lite billigare..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Mm, är ju Projektor AG som säljer och inte Amazon själva, för då brukar det aldrig vara några problem med returer eller något.

Vad köpte du för skärm tillslut?

Blev en Samsung odyssey G9 på elgigantens rea för 10990:-
Men den åker tillbaks imorgon, strulig skärm generellt och uppkom lite döda pixlar efter typ en månad.

Skrivet av blue eyed devil:

Han sålde tyvärr datorn och skärmen till en person för paketpris...
Satan det där var fan ett bra pris, inte så sugen på lägga 8k på en skärm när jag nyss köpt en 240 hz ips 1080p.

Men undra om man blir besviken på färgerna om man går från en ips till Va panel?

G-sync modul eller g sync compatible är typ ingen skillnad, i alla fall inte på en 1080p, men det kanske är skillnad på en WQHD is 1440 21:9 ??

Edit : så nu att den enbart var Freesync, då funkar inte alltid g-sync optimalt. Freesync skärmar brukar ju vara lite billigare..

Äkta g-sync är riktigt nice, då kan man nästan va säker på att det blir smooth över hela VRR spannet pga variable overdrive.
Freesync premium/gsync compatible är lite utav en gamble, som ett exempel kanske det flyter helt perfekt över 130fps,
men får eftersläpningar/overshoot vid 60-90fps och upplevs lite ryckigare om overdriven är tunad för att prestera bäst närmare max refresh.

Har jag valet skulle jag välja äkta gsync om jag har ett nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Blev en Samsung odyssey G9 på elgigantens rea för 10990:-
Men den åker tillbaks imorgon, strulig skärm generellt och uppkom lite döda pixlar efter typ en månad.

Äkta g-sync är riktigt nice, då kan man nästan va säker på att det blir smooth över hela VRR spannet pga variable overdrive.
Freesync premium/gsync compatible är lite utav en gamble, som ett exempel kanske det flyter helt perfekt över 130fps,
men får eftersläpningar/overshoot vid 60-90fps och upplevs lite ryckigare om overdriven är tunad för att prestera bäst närmare max refresh.

Har jag valet skulle jag välja äkta gsync om jag har ett nvidia kort.

Tror om skärmen är med på denna lista https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... så konmer det funka perfekt. Har själv skärm med g sync modul och end som är gsync compatible , det är noll skillnad på dom.
Min 240 hz gsync compatible funkar perfekt från 40 till 240 fps, får aldrig under 30 fps.

Jo hört mycket skit om Samsungs odyssey skärmar, som verkar strula en hel del, men hur var bilden? Fan du borde ju köpa den där lgn från amazon

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tror om skärmen är med på denna lista https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... så konmer det funka perfekt. Har själv skärm med g sync modul och end som är gsync compatible , det är noll skillnad på dom.
Min 240 hz gsync compatible funkar perfekt från 40 till 240 fps, får aldrig under 30 fps.

Jo hört mycket skit om Samsungs odyssey skärmar, som verkar strula en hel del, men hur var bilden? Fan du borde ju köpa den där lgn från amazon

G9'an tycker jag är bra, bildmässigt, kontrasten är helt okej men kunde vart lite bättre ändå, VRR funkar riktigt bra, va jag minns från recensioner som testat vrr på den är den bra upp till 220hz och därefter faller det av. Inget jag märkt då inte många spel ja testat kommer över det, viktigaste spannet för mig är att vrr funkar bra mellan 60-100 det är väl där de festa snygga spelen hamnar hos mig.

Nu vet jag inte hur svårt det är att tuna en overdrive för skärmtillverkarna, men just den där LG har jag läst ska va riktigt bra där. Men har hört av andra med skärmare på listan som inte varit nöjda ändå, tror det är svårt att mäta sig mot skärmar som kan ändra overdrive automatiskt med gsync modulen, så den kan skifta inställningar beroende på vad som behövs.

Njaa blir nog antingen en av 38", kanske väntar till black friday och klipper en då, dells aw3821dw kanske kommer under 10 papp sett till deras tidigare black friday rabatter^^ eller kanske Acers x38s när den släppts. Alternativt Neo g9an om samsung magisk löser lite av problemen den har så småningom men det tvekar jag på.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

G9'an tycker jag är bra, bildmässigt, kontrasten är helt okej men kunde vart lite bättre ändå, VRR funkar riktigt bra, va jag minns från recensioner som testat vrr på den är den bra upp till 220hz och därefter faller det av. Inget jag märkt då inte många spel ja testat kommer över det, viktigaste spannet för mig är att vrr funkar bra mellan 60-100 det är väl där de festa snygga spelen hamnar hos mig.

Nu vet jag inte hur svårt det är att tuna en overdrive för skärmtillverkarna, men just den där LG har jag läst ska va riktigt bra där. Men har hört av andra med skärmare på listan som inte varit nöjda ändå, tror det är svårt att mäta sig mot skärmar som kan ändra overdrive automatiskt med gsync modulen, så den kan skifta inställningar beroende på vad som behövs.

Njaa blir nog antingen en av 38", kanske väntar till black friday och klipper en då, dells aw3821dw kanske kommer under 10 papp sett till deras tidigare black friday rabatter^^ eller kanske Acers x38s när den släppts. Alternativt Neo g9an om samsung magisk löser lite av problemen den har så småningom men det tvekar jag på.

Fan jag kanske också borde vänta till blackfriday då, är ju inte i ett akut behov av skärm då jag gillar min 240 väldigt mycket, men suktar efter en widescreen varje dag nu. Men kanske inte så troligt att 34GN850 går ner i pris..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none