Alla fyndtips från mellandagsrean

Överklocka 386a! Victor V386MX

Permalänk
Medlem

Överklocka 386a! Victor V386MX

Har någon koll på om man kan skrämma upp denna maskin lite?
Sitter en 25Mhz idag, tänkte se om man får någon förbättring med t.ex. 33Mhz, 40 blir säkerligen för mycket.
Hittar ingen info om om jumpers och så, så lite osäker på om det går att överklocka.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

sitter förhoppningsvis nån kristall som du kan byta, lär krävas lödning dock.

Permalänk
Medlem

Det, eller så får du göra en DIY pulsgenerator

Permalänk
Medlem

Lite beroende på moderkort kan du nog hitta en 486 OD CPU för 386 moderkort.

lagade polarens moderkort som är ett 386 mobo med cyrix 486 upgrade cpu.

Permalänk
Medlem

Det finns jumpers på moderkortet, men högsta valbara hastighet är just 25 MHz (då väljs en oscillator på 50 MHz, som halverad blir just 25). Jag överklockade min 20 MHz-modell genom att göra detta. Funkar bra.

För att ytterligare överklocka behöver du lämna kvar jumprarna som de sitter för 25 MHz, och sedan byta ut 50 MHz-oscillatorn som sitter på moderkortet. Jag provade sätta en 80 MHz (för 40 MHz klockfrekvens) och det gick, men datorn kraschar nästan omedelbart. Provade då en 66 MHz oscillator i stället (för 33 MHz), och det blev mer stabilt men den kraschar fortfarande ofta.

Kanske skulle det gå bättre för dig som har en 25 MHz processor (jag har som sagt bara 20). Något som jag velat prova är att beställa hem en 40 MHz 386SX QFP från Ebay för 50 kr, men det har inte blivit av. Borde funka men det kan hända att instabiliteten beror på andra saker på moderkortet och då skulle det ju inte bli någon skillnad.

Finns även som ovan säger en variant som heter 486SLC som också kanske kan gå att montera, men för mig går det bort för det blir det inte tillräckligt "autentiskt" att göra så. Dessutom tror jag man behöver köra något program vid boot för att få den att fungera helt som tänkt, men jag kanske har fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipsaoss:

Det finns jumpers på moderkortet, men högsta valbara hastighet är just 25 MHz (då väljs en oscillator på 50 MHz, som halverad blir just 25). Jag överklockade min 20 MHz-modell genom att göra detta. Funkar bra.

För att ytterligare överklocka behöver du lämna kvar jumprarna som de sitter för 25 MHz, och sedan byta ut 50 MHz-oscillatorn som sitter på moderkortet. Jag provade sätta en 80 MHz (för 40 MHz klockfrekvens) och det gick, men datorn kraschar nästan omedelbart. Provade då en 66 MHz oscillator i stället (för 33 MHz), och det blev mer stabilt men den kraschar fortfarande ofta.

Kanske skulle det gå bättre för dig som har en 25 MHz processor (jag har som sagt bara 20). Något som jag velat prova är att beställa hem en 40 MHz 386SX QFP från Ebay för 50 kr, men det har inte blivit av. Borde funka men det kan hända att instabiliteten beror på andra saker på moderkortet och då skulle det ju inte bli någon skillnad.

Finns även som ovan säger en variant som heter 486SLC som också kanske kan gå att montera, men för mig går det bort för det blir det inte tillräckligt "autentiskt" att göra så. Dessutom tror jag man behöver köra något program vid boot för att få den att fungera helt som tänkt, men jag kanske har fel där.

Det finns program för att aktivera specifika features om bios inte klarar det.

Finns för senare cyrix 5x86 processorer med för socket 3 med där man kan låsa upp en hel del dolda features och dom är rätt sjukt snabba.

Polaren och jag labbade lite med dessa programmen på hans 386@486 mobo combo och hans socket 3 med.

Vill minnas att denna videon har allt man behöver veta för att uppgradera till till cyrix 486 på en 386 bräda.

Permalänk
Medlem

BIOS är oerhört begränsat på dessa så därför skulle definitivt något program behövas för att få igång eventuella extra funktioner.

De här Victor-datorerna har dock bara 386 SX i QFP-kapsel (d v s ytmonterade fastlödda prylar), så jag tror 486SLC är det bästa som (potentiellt) är möjligt. Däremot fanns renodlade 486:or i samma format - kanske dess moderkort är "bakåtkompatibla" i där här V386MX-lådorna.