Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Det blir säkert bra då.
Berätta gärna hur den fungerar när du får den. Blir väl en lång jobbig helg då?

Will do!
Jo det kommer det bli men som man brukar säga, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt orkat hänga med i uppdateringarna (speciellt sen det kändes som slaget var förlorat) men har det skett några väsentliga förbättringar med denna skärm som löser någon av problemen eller handlar det mer om förändringar i marginalen? De initiala reaktionerna efter ny FW och Nvidia rutin var väl mer åt det senare som jag förstod det. Sen är det väl upp till var och en att avgöra om skärmen ändå är bra nog för ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Nej NetOnNet.
Retur till fysisk lagershop och sedan fick jag en ny hemskickad gratis frakt i rekordfart på två dagar.
Världklass!

Samsungs egna shop skulle jag akta mig för. När jag ringde deras support blev jag erbjuden att få en tekniker hemskickad till mig, men skulle få betala för det om det visade sig att det var min dator som var orsaken till problemet.
Nej tack!

Hehe ja samsung support verkar vara kasst, men de har 30 dagars fria returer, och de betalar till och med för frakten tillbaks till dem så om man bara ska skicka tillbaks den borde det va lugnt..

Permalänk
Medlem

Mot bättre vetande testade jag att packa upp G9N och uppdatera FW och köra ihop med NVidias senaste drivrutin och resultatet....ingen som helst skillnad. Möjligtvis vissa marginella ändringar men då marginella förbättringar på bekostnad av marginella försämringar. Testade lite snabbt DOOM Etherna i HDR, eller iaf det som Samsung påstår ska vara HDR, och det känns fortfarande rätt bedrövligt. Testade med att fippla med alla inställningar, ändra local dimming osv men förutom ett väldigt massa bök jämfört med alternativen upplevde jag inte att något av alternativen som direkt bättre. Dessutom upplever jag faktiskt paneln som långsammare nu än förra gången, med lite mer smearing osv. Gissar att skillnaden kanske kan bero på att jag i mellan hunnt spela lite på OLEDen. Eller så är jag bara ovanligt trött i ögonen eller något, men orkar inte lägga mer tid på detta nu.

Nä, det lär nog aldrig bli bättre än så här. För den som vill ha en stor kurvad 32:9 skärm med riktigt bra SDR så är väl detta absolut ett alternativ man kan fundera på. Jämfört med andra LCD:er står sig G9N rätt bra om man gillar formfaktorn och så, men för mig blir det nog tillbaka till OLED igen för några andra LCD alternativ just nu kan jag inte se (för mina behov/önskemål).

Det bör sägas att jag jämför med en OLED med ASBL avstängt, vilket gör stor skillnad men dock innebär vissa risker även om jag efter mer än ett år inte ser några som helst spår av inbränningar på min. En OLED med vanliga inställningar tappar en hel del som PC skärm pga dimmningen. Som väl finns även ganska tydligt på G9N bör sägas.

Permalänk
Medlem

Har länge väntat/varit sugen på en stor skärm med hög upplösning, mer än 144Hz, G-Sync och HDR10, det med Mini-led ser även ballt ut.
Så kanske en dum fråga, men är denna skärmen värt det? Med tanke på alla diverse trådar om bekymmer osv...
Kanske någon annan kommande skärm på g som funkar bättre

Edit: HDR600 kanske är lagom, min skärm idag (Rog Strix XG32VQR) har HDR400 men tyckte bara det såg så blekt ut så har inte använt

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Det blir säkert bra då.
Berätta gärna hur den fungerar när du får den. Blir väl en lång jobbig helg då?

Fick precis sms från Bring, att de skickas från Samsung Nordic Electronics.
Så verkar ju vara legit!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem

Oj man kan inte köpa Neo från samsungs svenska sida längre, säljstopp eller kanske tagit slut? ^_-

Verkar inte bara va svenska sidan, kollade norge och 6-7 andra länder samma sak där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fick precis sms från Bring, att de skickas från Samsung Nordic Electronics.
Så verkar ju vara legit!

Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Har länge väntat/varit sugen på en stor skärm med hög upplösning, mer än 144Hz, G-Sync och HDR10, det med Mini-led ser även ballt ut.
Så kanske en dum fråga, men är denna skärmen värt det? Med tanke på alla diverse trådar om bekymmer osv...
Kanske någon annan kommande skärm på g som funkar bättre

Edit: HDR600 kanske är lagom, min skärm idag (Rog Strix XG32VQR) har HDR400 men tyckte bara det såg så blekt ut så har inte använt

Det är inte så många alternativ till denna skärm, men för nuvarande pris är den absolut för dyr med tanke på vad den ger, vilka problem den har och inte minst vad vanliga G9an kostar. Nu finns ju snart även denna, även om jag eg har svårt att se vad den ger utöver LGs "TV-apparater" annat än ett högre pris. Lite mer monitoranpassad med DP ingång osv men vet inte om jag upplevt några större problem med HDMI nu när GPUerna har HDMI 2.1.

https://www.inet.se/produkt/2220251/gigabyte-48-aorus-fo48u-o...

HDR400 och HDR600 är väl i princip samma sak, något som påstås vara HDR men som eg inte alls är det. Sen kan skärmarna så klart vara bra ändå.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är på grund av det matta reflexfiltret men jag har fortfarnade väldigt svårt att bli imponerad av ljusstyrkan överlag på G9N. Även om jag typ kör Brigtness 100 ger det som bäst ok ljusstyrka men inte på något sätt någon ljuskanon, inte ens jämfört med OLED:en som hänger på väggen bakom den. Den senare har dock ett blankt reflexfilter vilket brukar ge lite mer tryck i bilden men om det även påverkar ljusstyrkan är mer än jag vet. Har testat alla varianter av local dimming inställningar samt med flera olika datorer så kan nog utesluta att det är där problemet sitter. Att HDR2000 bara var en fantasi (om det ens finns) var väl ingen större överraskning men att ljusstyrkan i SDR inte är lite högre tycker jag känns förvånande men samtidigt i linje med vad jag upplevt från andra Samsung QLEDs, att jag aldrig riktigt upplever ljusstyrkan som så imponerande som den ska vara.

Permalänk
Medlem

Såg att Tim från HU postade detta på Reddit för nån dag sedan:

"Latest update: I sent through several pages of feedback to Samsung last week, heard from them today and they said they are working on another firmware update. Expecting to hear back again this week"

Kanske ska vänta några dagar till med att skicka i retur...om inte annat av nyfikenhet.

Permalänk

Hoppas att dom löser det, verkligen!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Såg att Tim från HU postade detta på Reddit för nån dag sedan:

"Latest update: I sent through several pages of feedback to Samsung last week, heard from them today and they said they are working on another firmware update. Expecting to hear back again this week"

Kanske ska vänta några dagar till med att skicka i retur...om inte annat av nyfikenhet.

Ingen stress, du har nittiodagar ångerrätt

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen nöjd med min Neo nu när jag lärt mig vad den har för begränsningar.
Underbara race i iRacing. Jag blir inte alls lika trött i ögonen som jag blev med gamla skärmen i 120 Hz.
Jag behåller den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är inte så många alternativ till denna skärm, men för nuvarande pris är den absolut för dyr med tanke på vad den ger, vilka problem den har och inte minst vad vanliga G9an kostar. Nu finns ju snart även denna, även om jag eg har svårt att se vad den ger utöver LGs "TV-apparater" annat än ett högre pris. Lite mer monitoranpassad med DP ingång osv men vet inte om jag upplevt några större problem med HDMI nu när GPUerna har HDMI 2.1.

https://www.inet.se/produkt/2220251/gigabyte-48-aorus-fo48u-o...

HDR400 och HDR600 är väl i princip samma sak, något som påstås vara HDR men som eg inte alls är det. Sen kan skärmarna så klart vara bra ändå.

Tack, fortsätter kolla efter annat tror jag

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Jag har G9 (inte neo) och nyligen lagt in Windows 11 betan. Någon gång per minut så flimrar skärmen till. Har försökt med att uppdatera drivers till grafikkort och skärm, samt pillat i alla inställningar jag kommit på. Inbillade mig att det hade med att VRR var enabled i Windows, men det hjälpte inte att bocka ur den heller.

Några förslag? Annars åker nog windows 10 in igen..

Jag har 2 windows installationer. En win10 och win11. Detta uppträder bara på windows 11.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har G9 (inte neo) och nyligen lagt in Windows 11 betan. Någon gång per minut så flimrar skärmen till. Har försökt med att uppdatera drivers till grafikkort och skärm, samt pillat i alla inställningar jag kommit på. Inbillade mig att det hade med att VRR var enabled i Windows, men det hjälpte inte att bocka ur den heller.

Jag har 2 windows installationer. En win10 och win11. Detta uppträder bara på windows 11.

Har du möjlighet att prova med en annan DP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Härligt!

Fått hem den!
Enkel att montera. Inga pixelfel heller!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Har själv detta problem om jag har HDR påslaget i W10.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sängkant:

Har själv detta problem om jag har HDR påslaget i W10.

Tack för tipset! HDR är redan AV, men provade att gläppa lite. Hjälpte inte..

Edit: Nu provade jag lite fler grejer... Jag jobbar hemifrån nu och har i 2 dagar stått ut med flimret. Provade att sätta skärmen till 240hz via menyn på skärmen och 240hz i windows. NU FUNKAR DET utan flimmer!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Tack för tipset! HDR är redan AV, men provade att gläppa lite. Hjälpte inte..

Edit: Nu provade jag lite fler grejer... Jag jobbar hemifrån nu och har i 2 dagar stått ut med flimret. Provade att sätta skärmen till 240hz via menyn på skärmen och 240hz i windows. NU FUNKAR DET utan flimmer!

Var ställer man det i skärmens meny?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var ställer man det i skärmens meny?

Meny, game, refresh rate. Så är det på G9 (vet ej på neo). Jag är jäkligt nöjd att slippa formatera och dra in win10 nu, så kommer inte pilla mer! Blev ju halvt förstörd av 2 dagars flimmer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Meny, game, refresh rate. Så är det på G9 (vet ej på neo). Jag är jäkligt nöjd att slippa formatera och dra in win10 nu, så kommer inte pilla mer! Blev ju halvt förstörd av 2 dagars flimmer...

Tack, har inte neo heller. Den stod redan på 240Hz där
Har inte haft problem med flimmer men däremot blir skärmen svart ibland i en liten stund.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fått hem den!
Enkel att montera. Inga pixelfel heller!

Härligt!

Permalänk
Medlem

Skickar äntligen tillbaks g9 imorgon. Var lite sugen på att klippa en neo för 18.000:- men slut hos samsung.
Tycker skärmköp är något av de mest irriterande jag vart med om på ett bra tag.

Hade neon levererat hade det varit självklart, men fan finns nog ingen hårdvara man måste kompromissa så mycket som med skärmar. Sen funtar man ju på att dra en 48" C1+ergotron hx, men va knas de skulle kännas om den fick burn-in. 38" nano ips är väl det tredje valet, men efter man kört på VA kanske kontrasten/ljusstyrkan blir irriterande. I-landsproblem deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Skickar äntligen tillbaks g9 imorgon. Var lite sugen på att klippa en neo för 18.000:- men slut hos samsung.
Tycker skärmköp är något av de mest irriterande jag vart med om på ett bra tag.

Hade neon levererat hade det varit självklart, men fan finns nog ingen hårdvara man måste kompromissa så mycket som med skärmar. Sen funtar man ju på att dra en 48" C1+ergotron hx, men va knas de skulle kännas om den fick burn-in. 38" nano ips är väl det tredje valet, men efter man kört på VA kanske kontrasten/ljusstyrkan blir irriterande. I-landsproblem deluxe.

Jag önskar själv att det fanns något vettigt alternativ till OLED både för att OLED absolut inte är perfekt och för att konkurrens alltid är bra. Men tyvärr känns det just nu som ingenting kan konkurrera om man har höga krav och vill ha något för både "work and play". Släpper LG sen en OLED skärm i mindre format och lite mer "monitorfunktioner" så är det game over.

Då anser jag ändå att G9N är en av de bättre LCD skärmarna jag testat, och dessutom riktigt bra i SDR (så länge man gillar 32:9 formatet då men det kan man väl knappast lasta skärmen för om man inte gör).

Permalänk
Medlem

Var det någon som behöll sin G9N? Tråden verkar ha dött totalt.

(Min egen är återigen i kartongen för retur även om den inte hunnit bli hämtad än)

Permalänk
Skrivet av improwise:

Var det någon som behöll sin G9N? Tråden verkar ha dött totalt.

(Min egen är återigen i kartongen för retur även om den inte hunnit bli hämtad än)

Min funkar ganska bra efter senaste firmwaren och nvidia driver (samt kanske supra kablarna) fick bort typ alla problem jag hade. inte testat mkt hdr men funkade ganska bra i AC.valhalla där den sätter på hdr auto även fast det var av i windows. men gissar att en del problem ligger där i hdr funktionen. Men jag har inte bråttom för hdr fixen.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Så var då även min skärm skickad i retur. Verkar finnas i lager på de flesta ställen också trots ny lansering och komponentbrist. Säger väl något om eftefrågan antar jag, liksom tystnaden i denna tråd numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så var då även min skärm skickad i retur. Verkar finnas i lager på de flesta ställen också trots ny lansering och komponentbrist. Säger väl något om eftefrågan antar jag, liksom tystnaden i denna tråd numera.

Det känns fel när priset blev såpass mycket högre detta år än tidigare gånger de lanserat...

Jag hoppas på ips och 240 hz i split screen nästa år, så köper jag nog beroende på pris.