Hej,
Lite "off-topic"
Jag jobbar som ingenjör med mätteknik som huvudområde, med mina 12 års erfarenhet kan jag säga att mätningen knappast kan ge några resultat som man kan dra några bra slutsatser ifrån.
För det första så har termoelement typ K en mätnoggrannhet på 0,75% eller 2,2C av uppmät temperatur (man tar alltid det sämsta). Detta kan kompenserar något om har skickat termoelement på kalibrering och har ett bra kalltlödställe/referensställe med en kalibrerad PT100/PT1000 givare med 4 trådsmätning.
Dataloggern vad jag kan se har ett inbyggt kalt lödställe/referensställe som de använder i videon. (se för info -> "https://www.pentronic.se/wp-content/uploads/2019/05/00-6-refe...") med en termistor (går ej att få fram i data spec vad som används som referens men med tanke på priset så kan inte ett PT100 ha används), termistorer har dålig mätnoggrannhet och har problem med självuppvärmning vilket ger ännu sämre noggrannhet. Kalt lödställe är extremt viktigt att de har en konstant temperatur och i någon mån konstant luft flöde/stila luft kring själva referenspunkten då konvektionen påverkar mätvärdets noggrannhet. En enkel lösning för detta är att bygga in det i en låda av något slag så man får något konstant temperatur (som ska ligga så nära kalibrerings temperaturen kring 20C).
Själva appliceringen av ett termoelement (i detta fall verkar det vara fritråd) är extremt viktigt, det finns många faktorer som ger fel (https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/). Vad de har gjort är att smeta på kylpasta?/lim ovasett se ger detta en förändring på vad du faktiskt mäter (man ska ha i åtanke att så fort man mäter något så förändrar man den faktiska temperaturen som man vill mäta).
- Dålig isolering av mätpunkt (fri luft kan cirkulera runt mätpunkten, Värmestrålning från kringliggande komponenter/material in i kletet) Fixas med en god isolation, i mina ögon hade enbart användningen av värmeisolerande tejp med fri tråd liggandes direkt mot det man vill mäta löst dessa problem. Detta minimerar fel från omgivningen och ger störst kontakt area av fritråd mot mätområde. Detta är dock mest relevant om man har varierande värmelast då mätpunkten till slut når termiskjämvikt (dock ej strålningsvärmefelet).
- Ingen analys gjord av värmeöverföringfunktionen till det man vill mäta, extra viktigt om man för att beakta olika fel källor typ värmeisolerande tejp, hur stor andel av tråden som ligger i kontakt med mätområdet, värmestrålning.
- Allt kablar ändrar i sig luft flödet/strömningen i caset vilket kan leda till hotspots/coldspots (alltså ska man beakta kabeldragningen).
- EMC kan ge små fel (+/-0,01C )
Allt som allt kan denna setup ge fel upp till (+/- 2,2 + 0,5 + 0,2%*T(50) + 0,1), så +/-2,9C i det bästa fallet.
Termoelement +/-2,2,
PC-08 +/-0,5+0,2%*T(x)
Konvektiv värmeöverföring +/- 0,1 (räknat på glasfiber på 0,6W/mK)
Men den dåliga installation av mätpunkter i professionell mening leder till större fel som är svåra att uppskatta, den dåliga installationen kan ge mätpunkter som visar ett helt annat värden. Min gissning är att de visar mera luft temp blandat med material temp. Detta kan ge fel upp mot +/- 3-4C, tar man i akt även den dåliga miljön referensstället sitter i (28C) så ger det en mycket svår uppskattning av vad faktiskt mäter. Refensstället som uppvärms leder till ökat fel dock inte i så stor magnitud kanske +/-0,1-0,5C beroende på hur varmt det blir i dataloggern plus vilken sorts kompensation som i sitter i.
Något som också är bra att veta är att man kan visa hur många decimaler man vill (detta är trots allt en voltmätning i slutändan) det ger inte bättre resultat. All dess termometrar man har hemma som visar temp med en decimal har minst ett fel på +/-1,5C vilket gör att decimalen är ganska onödig, bättre att avrunda till närmsta heltal. (om man nu inte råkar ha ett kalibrerat PT100, då kan man få +/-0,1C med lite bra placering av givare om man vill mäta luft)
tl;dr Ingenjör med mätteknik som huvudområde uppskattar mätningens noggrannhet till +/-5C vilket gör dessa uppskattningar ganska meningslösa när man försöker jämföra. De skulle ha annan mätmetodik för att kunna få vettiga resultat.
Vill man nörda ner sig så finns väldigt bra info här:
https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/
https://www.pentronic.se/om-temperatur/teknikartiklar/
Mvh Daniel