Skrivet av mudde:
Det verkar vara nintendos tema:
- 3DS släpptes 2011 med cpu från 2005 (dual core ARM11MPCore). Samma kärna men uppklockad och quad core användes i new N3DS.
- DS släpptes 2004 med en CPU ARM designade år 2000 (ARM946E-S)
- GBA släpptes 2001 med en CPU ARM designade 1994 (ARM7TDMI)
- GBC/GB släpptes 1998resp 1989 med en krets (Sharp LR35902) som verkar ha mycket gemensamt med Intel 8080 och Zilog Z80 från 1974 resp. 1976.
I jämförelse verkar ju Tegra X1 som en ganska ny krets vid släppet
Sant det, sällan Nintendo varit bleeding edge, bortsett möjligen från Nintendo 64 och Gamecube. Hade gärna sett de slåss direkt mot Microsoft och Sony i framtiden. Men det är inte riktigt deras grej efter Gamecube.
Skrivet av Levandebild:
Ja, jag var faktiskt pepp på den konsolen - och köpte den på releasedagen. Men ZombieU eller vad det hette var inte så kul med kontrollen som en tänkte sig. Och kändes snabbt som en Mario/Mario Kart 8-konsol. Men såhär i efterhand kan jag se den som ett beta-test för Switch så helt meningslös var den ju inte.
Gillade ZombiU hyffsat men spelade aldrig igenom det. Har det på PC sedan några år tillbaks, har för mig jag fick det gratis på Uplay vid något tillfälle så har tänkt göra ett nytt försök. Föredrar denna typ av spel med mus och tangentbord.
På många vis en klen konsol men som "homebrewad" konsol är den fantastisk, alla generationer Nintendokonsol innan Switch i samma paket.
En del av sakerna de gjorde med "community"-delen av Wii U var bra och på sätt och vis saknad, även om jag själv inte använde den så mycket. Att bara vara på startskärmen och se folks meddelanden om olika spel och ämnen dyka upp samt vad de ritat var rätt maffigt egentligen. Lite synd att Nintendo inte fortsatte med något sådant med Switch.
Enda konsol jag troligen lär behålla över lång tid. Med tanke på hur relativt lite den sålde så finns det en möjlighet att värdet drar iväg någon gång. Har inplastad Wind Waker HD samt Mario Kart 8. Hade redan digitalt men köpte på mig fysisk utgåva då jag ville ha i hyllan men hade aldrig behov av att öppna den.
Men den dåliga prestandan, andra utvecklare än Nintendos ointresse för konsollen samt allmänt dålig onlineupplevelse, bortsett från det ovan, är nog det jag kommer minnas mest. De bästa spelen dyker upp på Switch och andra plattformar, ofta som nya upplevelser då så pass få har spelat dessa innan.
Skulle jag ge ett betyg så är det 5/10. De spel som kom var generellt bra men sedan var det långt emellan. Nu är PC och handhållet mina primära spelplattformar så inget jag led speciellt mycket av personligen.
Skrivet av anon333222:
Oh, vad heter den? Har två stycken Wii:s nedpackade och en massa spel.
https://dolphin-emu.org/ för Wii och https://cemu.info/ för Wii U.
Och ja, fullt lagligt att använda, emulatorer är lagliga. Alltid någon som får det om bakfoten så lika bra att skriva det uppenbara.