3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

till er som blir erbjudna att köpa ett annat kort +mellanskillnaden av Elgiganten, får man någon typ av kod man skriver in vid kassan? tänkte på ifall men kan ge bort köpet till någon annan.

Man skulle betala resterande mellanskillnad omgående via en betallänk som de skickade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det faller på sin egen orimlighet. Annars hade alla butiker, tillverkare och andra i leden kunnat utnyttja det. Däremot kan det givetvis och är så enligt Elgigantens egna prismatchningspolicy men det har ingenting med någon lag att göra.

De kan också utnyttja det faktum att olika tillverkningsnummer/revisioner är/skulle vara olika varor. Hade varit väldigt intressant att se vad domstolen hade att säga om den saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Problemet om butiken släpper köpebeloppet, är när/om produkten väl kommer i lager, och levererar så är den inte betald?

Bäst vore ju antingen att inga förhandsbeställningar alls fick ske, utan bara verkligt fysiskt varulager säljs, eller att de endast kan göras mot faktura, så kunden inte ligger ute med pengarna, och butiken inte får de förens varan skickats.

Rätt problematiskt problem, inte bara för kunderna utan för butikerna med att hantera och hitta en lösning på som fungerar för både kunder och butiker, om förhandsbeställningar ska fortsätta fungera.

Vad menar du är problemet? Beställ varan. Betala när den finns i lager. Skicka varan alternativt hämta upp och betala på plats.
Webhallens system funkar ypperligt. Finns fler aktörer på marknaden med samma system. Problemet du nämner är löst sedan länge och är därmed ett icke-problem.
Dåligt hanterat av Elgiganten. Kommer undvika i framtiden.
Webhallen gav mig ett 3080 TUF OC LHR till samma pris som det 3080 TUF non-OC jag beställt. Är det ett krav att hantera det så? Nej! Men de, Inet och Komplett hanterade denna situation mycket snyggt. Elgiganten och Dustin gjorde det inte.

Slutsats: Handla inte på elgiganten eller dustin. Handla på Inet, Komplett och Webhallen. De bryr sig mer om dig som kund.
Mycket enkelt egentligen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att hävda att kunden valt "fel" betalmetod, och har sig själv att skylla för att EG håller pengarna i ett år utan att leverera någon produkt är bland det sjukaste jag hört. Där måste ju ändå butiken ha ett ansvar alltså.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Hur många kort kan detta ha handlat om för Elgiganten? De måste fått totalt hjärnsläpp här och den som tog beslutet mår nog inte bra just nu. Det måste vara tio eller hundra gånger större kostnad i skadan detta orsakat än att bara stå fast vid bokningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nej, de kan jag inte bekräfta och vi kan tyvärr inte kommentera våra samarbetspartners och affärsstrategier här på forumet heller.

Sen är det som Anton skrev ovan gällande V1 och LHR. Just nu ser vi endast LHR på väg in.

Men bäst info får man från respektive butik då vi uppdaterar distributörer eller butiker med vad just som kommer levererat till dem specifikt.

Så du kan inte bekräfta om Elgiganten fortfarande är er samarbetspartner?

Om man tar en snabbtitt på Prisjakt så står det att Elgiganten fortfarande är "ASUS Recommended Reseller", men du kan alltså inte bekräfta eller dementera om så fortfarande är fallet?

Källa: https://classic.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=518&lista=recom...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att lämna er ärlig åsikt om Elgiganten som butik på prisjakt.nu även. Trustpilot räcker ej.
Själv har Elgiganten bara hanterat mina grafikkortsärenden galant.
(De fick typ inte tag på "Armor" 1070 längre, så fick dyrare gaming, gg ez. x)

Permalänk
Skrivet av anon333222:

KKL reglerar köp mellan näringsidkare och privatpersoner. Finns ett stycke där det står att om ÅF har gjort allt i sin makt för att leverera produkten, men inte lyckats. Produkten har slutat tillverkas. Då kan kan inte ÅF lastas och ordern avbryts.

Tillbaks till betyget från kunderna då. Om Elgiganten får igenom i rätten att ett fysiskt likadant kort med en funktionsnedsättning i BIOS innebär ett juridiskt hållbart skäl att bryta avtalet och erbjuda något som nu kostar det dubbla gentemot kund:

Då hoppas jag att dessa stackars satar handlar sina dammsugare, tandborstar, mobiltelefoner och tv-apparater någon annan stans för resten av livet.
Hur de än väljer att göra är de blåsta offer.
Det är inte rätt någonstans.

Permalänk
Skrivet av Undesired_hero:

Hur kommer det sig att flera andra butiker så som inet, webhallen osv har fått in dessa grafikkortsmodeller under årets gång. Det låter orimligt att EG inte skulle ha fått in några kort alls. Kan EG påvisa att det fallit utan deras kontroll enligt kkl 30 så kan det accepteras. För mig anser jag det orimligt.

Inget konstigt med det. Har Komplett lyckats leverera en enda PS5? Beställde på MediaMarkt, Elgiganten och Komplett på först förbokningsdagen med några minuters mellanrum. Fick från båda förstnämnda några veckor efter officiell releasedag, senast jag kollade i sept på Komplett så va prel. leveransdag 2021-12-31 på min beställning (sannolikt bara en placeholder som bara kommer skjutas fram).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmir:

Sjukaste jag läst hela veckan haha, är du butikschef på Elgiganten eller?

Nej. Har inget som helst med Elgiganten att göra, annat än enstaka köp.

Skrivet av Undesired_hero:

Hur kommer det sig att flera andra butiker så som inet, webhallen osv har fått in dessa grafikkortsmodeller under årets gång. Det låter orimligt att EG inte skulle ha fått in några kort alls. Kan EG påvisa att det fallit utan deras kontroll enligt kkl 30 så kan det accepteras. För mig anser jag det orimligt.

Det har säkerligen Elgiganten med fått, går ju inte att säga att de inte fått in några alls.
Inte alls orimligt då en enskild butikskedja inte bestämmer om en tillverkare ska sluta tillverka en vara eller inte.

Skrivet av twit:

Hujedamig vad du är ute på hal is nu. Visa mig en enda relevant referens som stödjer ditt påstående.
En enda. Lycka till.

Olika tillverkningsnummer = olika produkter. Det är ju en självklarhet?
Bara för att en Skoda är en Skoda så är de ju inte lika, då motor, utrustning etc skiljer.
Lika så inom komponentvärlden, tillverkaren sättet sina artikelnummer, varje vara räknas då som egen vara.

Dock så bör det vara så att om tillverkarens artikelnummer inte ändras, utan bara ex läggs till ”rev 1.1” (från ”rev 1.0”) så bör det räknas som samma vara, då tillverkarnummret är detsamma.

Skrivet av TKD_1337:

Det faller på sin egen orimlighet. Annars hade alla butiker, tillverkare och andra i leden kunnat utnyttja det. Däremot kan det givetvis och är så enligt Elgigantens egna prismatchningspolicy men det har ingenting med någon lag att göra.

Är väl helt rimligt?
Tillverkaren styr sina tillverkarnummer, butiken säljer en viss artikel. Den slutar tillverkas, vilket är utanför butikens kontroll då butikerna inte styr tillverkningen. Vilket bör ge butikerna rätt att hänvisa till det, och således lagligt häva köpen.

Som tidigare sagt så ser jag fram emot om någon drabbad (oavsett) butik tar ärende till ARN/alt efter det till domstol, så både vi kunder, och butikerna får något
Att luta sig emot som stöd, för framtida eventuella förhandsbeställningar, hur de ska fungera för både butik och kunder.

Förslagsvis som jag tidigare skrev, att man kan ställa sig i kö på en intresselista, och gö erbjudande om att köpa när varan fysiskt anlänt till lagret, och då slutföra ordern inom ex 24 eller 48h.

Det ger då att bara varor som fysiskt är i lager säljs, kundernas förväntningar hålls på rätt nivå, och butikernas risk att stå med eventuella höga kostnader minimeras.

Vill vi att butiker ska leva i framtiden med så måste det fungera att både vara kund, och företagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Nej. Har inget som helst med Elgiganten att göra, annat än enstaka köp.
Det har säkerligen Elgiganten med fått, går ju inte att säga att de inte fått in några alls.
Inte alls orimligt då en enskild butikskedja inte bestämmer om en tillverkare ska sluta tillverka en vara eller inte.
Olika tillverkningsnummer = olika produkter. Det är ju en självklarhet?
Bara för att en Skoda är en Skoda så är de ju inte lika, då motor, utrustning etc skiljer.
Lika så inom komponentvärlden, tillverkaren sättet sina artikelnummer, varje vara räknas då som egen vara.

Dock så bör det vara så att om tillverkarens artikelnummer inte ändras, utan bara ex läggs till ”rev 1.1” (från ”rev 1.0”) så bör det räknas som samma vara, då tillverkarnummret är detsamma.
Är väl helt rimligt?
Tillverkaren styr sina tillverkarnummer, butiken säljer en viss artikel. Den slutar tillverkas, vilket är utanför butikens kontroll då butikerna inte styr tillverkningen. Vilket bör ge butikerna rätt att hänvisa till det, och således lagligt häva köpen.

Som tidigare sagt så ser jag fram emot om någon drabbad (oavsett) butik tar ärende till ARN/alt efter det till domstol, så både vi kunder, och butikerna får något
Att luta sig emot som stöd, för framtida eventuella förhandsbeställningar, hur de ska fungera för både butik och kunder.

Förslagsvis som jag tidigare skrev, att man kan ställa sig i kö på en intresselista, och gö erbjudande om att köpa när varan fysiskt anlänt till lagret, och då slutföra ordern inom ex 24 eller 48h.

Det ger då att bara varor som fysiskt är i lager säljs, kundernas förväntningar hålls på rätt nivå, och butikernas risk att stå med eventuella höga kostnader minimeras.

Vill vi att butiker ska leva i framtiden med så måste det fungera att både vara kund, och företagare.

Mm men samtidigt så finns lhr modellerna. Bara till att skick ut dem till kunderna då. Exakt samma kort med en spärr. Vad är problemet?

Permalänk
Skrivet av LebronJames23:

”3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager”

Har knappt sett några köpt tips, bara gnäll och folk som bråkar 😓

Tips bör postas i den dedikerade tråden:
Här

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer = olika produkter. Det är ju en självklarhet?
Bara för att en Skoda är en Skoda så är de ju inte lika, då motor, utrustning etc skiljer.
Lika så inom komponentvärlden, tillverkaren sättet sina artikelnummer, varje vara räknas då som egen vara.

Dock så bör det vara så att om tillverkarens artikelnummer inte ändras, utan bara ex läggs till ”rev 1.1” (från ”rev 1.0”) så bör det räknas som samma vara, då tillverkarnummret är detsamma.

Tillverkningsnummer har ingen juridiskt substans, utan är bara något som tillverkarna har hittat på för att göra det enklare med distribution.

Istället bör man vara mer djupgående och kolla vad produkten faktiskt innehåller. (Skriver bör eftersom jag inte vet hur det ligger till, men jag tror inte det finns någon annan som vet det heller.)

Är det en större skillnad? Ja men då är det olika produkter.
Är det namnändring med olika tillverkningsnummer? Nej, då är det fortfarande samma produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer/revisioner är olika varor enligt lagen.

Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer = olika produkter. Det är ju en självklarhet?
Bara för att en Skoda är en Skoda så är de ju inte lika, då motor, utrustning etc skiljer.
Lika så inom komponentvärlden, tillverkaren sättet sina artikelnummer, varje vara räknas då som egen vara.

Dock så bör det vara så att om tillverkarens artikelnummer inte ändras, utan bara ex läggs till ”rev 1.1” (från ”rev 1.0”) så bör det räknas som samma vara, då tillverkarnummret är detsamma.
Är väl helt rimligt?
Tillverkaren styr sina tillverkarnummer, butiken säljer en viss artikel. Den slutar tillverkas, vilket är utanför butikens kontroll då butikerna inte styr tillverkningen. Vilket bör ge butikerna rätt att hänvisa till det, och således lagligt häva köpen.

Du påstår med andra ord saker du inte har belägg för och anser att dina egna vridna tolkningar är att likställa med vad som sägs "enligt lagen"?

Du tror alltså på fullt allvar att ARN eller en domstol skulle anse att en ny revision av samma modell från samma tillverkare av ett specifikt grafikkort är att anse som en annan vara och näringdsidkaren därmed undslipper ansvar både att leverera den tidigare revisionen eller att betala det för avtalsbrott lagstadgade skadeståndet?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Vad menar du är problemet? Beställ varan. Betala när den finns i lager. Skicka varan alternativt hämta upp och betala på plats.
Webhallens system funkar ypperligt. Finns fler aktörer på marknaden med samma system. Problemet du nämner är löst sedan länge och är därmed ett icke-problem.

Hur beställer du på Webhallen utan att betala?
Vid ”hämta i butik” går det att betala i butik, vid leverans hem (som frågan gäller) så kräver de betalt i förväg via swish, betal/kreditkort eller fakturering (Godtaget betalningsansvar).

Vet ingen butik som inte tar betalt direkt vid onlineköp med leverans via paket, du får gärna säga vilken som för det!

Skrivet av twit:

Du påstår med andra ord saker du inte har belägg för och anser att dina egna vridna tolkningar är att likställa med vad som sägs "enligt lagen"?

Du tror alltså på fullt allvar att ARN eller en domstol skulle anse att en ny revision av samma modell från samma tillverkare av ett specifikt grafikkort är att anse som en annan vara och näringdsidkaren därmed undslipper ansvar både att leverera den tidigare revisionen eller att betala det för avtalsbrott lagstadgade skadeståndet?

Belägg? Kolla upp. Olika varor är olika varor.
Fullt rimlig tolkning av gällande rätt.
Butiken styr ju inte hur tillverkaren ger sina produkter sina artikelnummet, varje enskilt artikelnummer ju ju en vara.

Det är inget avtalsbrott om butiken gjort allt den kan för att leverera varan. Har tillverkaren slutat tillverka den beställda varan så kan ju butiken inte leverera, eller hur?

Som sagt, ser fram emot att någon berörd tar ärendet vidare till AR/alt domstol för bedömning. Skylle gynna både köpare som butikerna.

Förhandsbokningar behöver fungera för båda parter.

Vi för avvakta besked från myndigheterna 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

När kunden betalat för en vara till utannonserat pris och tillgängligt lagersaldo är det butikens ansvar att stå för det avtal man ingått gentemot kund. Har jag antytt något annat?
Läs vad jag skriver igen. Allt som innebär avsteg från avtal gentemot kund är fel.
Vilka medel butiken behöver ta till för att fullfölja sin del av avtalet är inte relevant. Om butiken så behöver beställa med rymdfärja så skall kunden inte bli drabbad av butikens extrakostnader.
Det relevanta är att två delar ingår ett avtal.
Del 1, kund, har fullföljt genom betalning.
Del 2, butik, skall då leverera enligt avtal.

Den sida av avtalet som på något sätt viker av, oavsett hur, gör sig skyldig till kontraktsbrott.
För att Elgiganten skall klara sig ur detta så behöver de erbjuda (av kund eller oberoende sakkunnig part) likvärdig produkt eller bättre för samma pris. Inte en sämre eller ersatt produkt till ett mycket högre pris.

Finns en del folk som tydligen visar nån form av skadeglädje till att folk inte får sina kort eller får betala mer. Ödsla inte tid på att förklara det du gjorde, de har gjorts många gånger tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

Ja och då kanske dom skulle vara lite försiktigare med att ingå avtal dom inte kan hålla. EG liksom alla andra butiker har att följa svensk lag.

Skrivet av gothnet:

Ingen butik kommer då våga ta upp förhandsbokningar på någon vara, med grund i att stå som ekonomiskt ansvarig för om leverantören inte levererar som utlovat i antal, eller modell.

Så ditt argument är att vi ska inte hålla EG ansvariga för att om vi höll butikerna ansvariga för de avtal de ingår gentemot kunderna så skulle de inte våga ingå avtal med kunderna? EG är motpart till kunden i ett avtal, EGs leveratör är EGs huvudvärk, inte kundens. EG's förluster i denna affär får dom kräva av sin underleverantör.

Skrivet av gothnet:

Varför smutskasta en butik?
När problemet ligger helt utanför den enskilda butikens kontroll.
Det är Nvidia/tillverkarna som förtjänar skit, inte butikerna.

Det här handlar ju om EG's agerande. Flera har ju rapporterat om att andra butiker skött detta mycket snyggare. Ock jag håller inte med om att detta är utom EG's kontroll. EG har agerat på ett annorlunda sätt än de andra butikerna när de insåg att det var brist på produkten.

Som du själv skriver:

Skrivet av gothnet:

"Du kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av förseningen. Detta gäller inte om du kan visa att förseningen låg utanför din kontroll. Med utanför din kontroll menas att det funnits ett hinder för leverans som du inte kunnat förutse eller förhindra."

EG kunde precis som andra butiker tidigt inse problemet och har under ett års tid kunnat försöka minimera skadan. Att peka på underleverantören och säga "vi hade ingen aaaaniiiing om att dom inte kunde leverera" när andra butiker lyckades både inse problemet och försöka minimera skadan håller liksom inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Hur många kort kan detta ha handlat om för Elgiganten? De måste fått totalt hjärnsläpp här och den som tog beslutet mår nog inte bra just nu. Det måste vara tio eller hundra gånger större kostnad i skadan detta orsakat än att bara stå fast vid bokningarna.

Japp. Helt säkert. Usla recensioner får ju konsumenter att dra öronen åt sig. Även de som inte har en aning om just det här hjärnsläppet från deras sida. Och man ser ju redan på trust pilot och Prisjakt att det stadigt sjunker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Finns en del folk som tydligen visar nån form av skadeglädje till att folk inte får sina kort eller får betala mer. Ödsla inte tid på att förklara det du gjorde, de har gjorts många gånger tidigare.

Varför skulle nån tycka att det vore bra?
Ingen vill väntamer än nödvändigt på sin vara.

Det är ju en självklarhet att få den vara som köpts, om den kan levereras av butiken.
Butiken kan ju inte styra att tillverkaren slutat tillverka varan?

Hoppas som sagt någon tar sitt ärende till ARN/alt domstol, skulle gynna både butiker och kunder om det blir klarlagt om de har rätt att häva köpet med stöd av utanför butikens kontroll, och om ex olika tillverkarnummer (trots likvärdig vara) är själ att kunna neka ett byte eller inte.

Väntetiden hos ARN i dessa tider kan vara rätt lång, och hos domstol ännu längre. Så besked närmsta tiden är nog inte att räkna med i så fall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gothnet:

Belägg? Kolla upp. Olika varor är olika varor.
Fullt rimlig tolkning av gällande rätt.

Men det är din tolkning av vad som gäller, inte vad någon ospecificerad lag säger. Du måste kunna skilja mellan fakta och åsikt om du skall delta i en diskussion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Belägg? Kolla upp. Olika varor är olika varor.

Såklart att "olika varor är olika varor". Urdumt att ens komma med en sådan sak. Frågan är dock när varor ska klassas som "olika".

Ska man klassa varor som "olika" bara för att grafikkortet förlorade Silicon Lottery? Inget grafikkort är ju exakt likadant som ett annat.

Ska man klassa varor som "olika" bara för att tillverkaren har hittat på egna nummer fastän det i praktiken är en likadan vara?

Eller ska man kolla på produkten och undersöka om den faktiskt är "olik"? Istället för att hänvisa till en massa teoretisk påhittade nummer hit och dit som saknar verklig betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

En länk som alla företagsivrare borde läsa på utöver konsumenträtt i stort. Utifrån detta är min lekmanna-åsikt att Elgiganten är ganska rökta där de tagit pengar och suttit på dessa i över ett år. Väldigt lätt att få en korrekt beskrivning från lawline eller liknande genom att bara googla "reklamation ej levererad vara".

@undac: Jag har påpekat det tidigare men att lyfta lite mer konsumenträttsinnehåll skulle verkligen göra medlemmarna gott.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Så du kan inte bekräfta om Elgiganten fortfarande är er samarbetspartner?

Om man tar en snabbtitt på Prisjakt så står det att Elgiganten fortfarande är "ASUS Recommended Reseller", men du kan alltså inte bekräfta eller dementera om så fortfarande är fallet?

Källa: https://classic.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=518&lista=recom...

Jag menar bara att vi inte kommer att kommentera våra affärsstrategier och relationer med partners här.
Sen hade det ändå inte vart ett ja/nej svar då Asus som bolag har många olika produktgrupper förutom grafikkort där samarbetet kan skilja mellan olika partners.

Vi kommunicerar varje vecka till distributörer och butiker vad vi planerar att leverera kommande veckor så respektive butik ska kunna planera utifrån den tillgång dem får.

Permalänk
Skrivet av gothnet:

Butiken kan ju inte styra att tillverkaren slutat tillverka varan?

...Och där försvann ditt sista argument i fallet "försvara Elgiganten".
De har tydligt kommunicerat till sina kunder att det nu finns likvärdiga produkter inom hyfsad kravspec gentemot beställd vara.

Det största problemet i Elgigantens i övrigt urusla hantering av ärendet, är att de försöker mygla till sig en saftig mellanskillnad utöver avtal. Av kunder som dessutom i vissa fall till och med legat ute med duktiga summor i upp emot ett års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Varför skulle nån tycka att det vore bra?
Ingen vill väntamer än nödvändigt på sin vara.

Det är ju en självklarhet att få den vara som köpts, om den kan levereras av butiken.
Butiken kan ju inte styra att tillverkaren slutat tillverka varan?

Hoppas som sagt någon tar sitt ärende till ARN/alt domstol, skulle gynna både butiker och kunder om det blir klarlagt om de har rätt att häva köpet med stöd av utanför butikens kontroll, och om ex olika tillverkarnummer (trots likvärdig vara) är själ att kunna neka ett byte eller inte.

Väntetiden hos ARN i dessa tider kan vara rätt lång, och hos domstol ännu längre. Så besked närmsta tiden är nog inte att räkna med i så fall.

Kunde vi inte leverera varan en kund bokade, hände ofta med vitvaror, så var vi tvugna att erbjuda en likvärdig vara till samma pris. Visst ville cheferna att vi inte drog den lösningen om kunden var helt vilse, så de beror på vem man pratar med men några av oss sket i vad cheferna tyckte, andra skulle man kunna tro är aktieägare.
När jag jobbade på MM gjorde vi så, av de få juridikkurser man läst på i skolan säger samma sak.

Permalänk

Att de dessutom egenmäktigt annullerar ordrar trots att likvärdiga ersättare finnes.. Det kan man nog sätta jurister på. En grupptalan kanske?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av gothnet:

Belägg? Kolla upp. Olika varor är olika varor.
Fullt rimlig tolkning av gällande rätt.
Butiken styr ju inte hur tillverkaren ger sina produkter sina artikelnummet, varje enskilt artikelnummer ju ju en vara.

Om man vänder på det:

Om man ändrar en varas beskaffenhet: tex tar bort två processorkärnor. Men undviker att byta artikelnummer. Då är det ju enligt din logik samma vara fortfarande.

Det blir ett absurt arbiträrt verktyg för att klassificera en vara. Och det hanteras extremt inkonsekvent.

Vissa tillverkare lägger till revisionsnummer i sina artikelnummer, andra gör det inte.
Ska kunderna har mer rättigheter mot de tillverkare som inte ändrar en bokstav på sin kartong?

Det som är ledande här är väl paragraf 12 och 33/34 av KKL:
I stora drag:
12 Köparens rättighet att kräva att säljaren levererar varan så länge det kan ske utan ”orimliga uppoffringar” för säljaren.
33/34 Köparens rättighet att genomföra ett täckningsköp så länge det inte är ”oskäligt betungande” för säljare.

Så frågan här är väl egentligen inte om artikelnummer. Frågan är om det kan anses rimligt/skäligt bara.

Du verkar uppenbarligen tycka att det är en oskälig kostnad. Kanske skulle ARN/rätten hålla med. Men det vet vi inte. (Det kan svänga rätt rejält i Sverige. Jämfört med i Danmark tex där motsvarande instanser ställer väldigt höga ribbor för när något ska räknas som oskäligt)

Kontentan är ju att vi inte vet hur det här skulle tolkas. Ingen här hänvisar till praxis. Då är det inte så lämpligt att göra så kategoriska uttalanden som är till köparens nackdel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om man vänder på det:

Om man ändrar en varas beskaffenhet: tex tar bort två processorkärnor. Men undviker att byta artikelnummer. Då är det ju enligt din logik samma vara fortfarande.

Det blir ett absurt arbiträrt verktyg för att klassificera en vara. Och det hanteras extremt inkonsekvent.

Vissa tillverkare lägger till revisionsnummer i sina artikelnummer, andra gör det inte.
Ska kunderna har mer rättigheter mot de tillverkare som inte ändrar en bokstav på sin kartong?

Det som är ledande här är väl paragraf 12 och 33/34 av KKL:
I stora drag:
12 Köparens rättighet att kräva att säljaren levererar varan så länge det kan ske utan orimliga uppoffringar för säljaren.
33/34 Köparens rättighet att genomföra ett täckningsköp så länge det inte är oskäligt betungande.

Så frågan här är väl egentligen inte om artikelnummer. Frågan är om det kan anses rimligt/skäligt bara.

Du verkar uppenbarligen tycka att det är en oskälig kostnad. Kanske skulle ARN/rätten hålla med. Men det vet vi inte. (Det kan svänga rätt rejält i Sverige. Jämfört med i Danmark tex där motsvarande instanser ställer väldigt höga ribbor för när något ska räknas som oskäligt)

Kontentan är ju att vi inte vet hur det här skulle tolkas. Ingen här hänvisar till praxis. Då är det inte så lönt att göra så kategoriska uttalanden.

Du sammanfattar väldigt bra där.

När du kontaktade olika återförsäljare, kontaktade du också Elgiganten? Hade varit intressant och höra vad deras pressavdelning har att säga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Såklart att "olika varor är olika varor". Urdumt att ens komma med en sådan sak. Frågan är dock när varor ska klassas som "olika".

Ska man klassa varor som "olika" bara för att grafikkortet förlorade Silicon Lottery? Inget grafikkort är ju exakt likadant som ett annat.

Ska man klassa varor som "olika" bara för att tillverkaren har hittat på egna nummer fastän det i praktiken är en likadan vara?

Eller ska man kolla på produkten och undersöka om den faktiskt är "olik"? Istället för att hänvisa till en massa teoretisk påhittade nummer hit och dit som saknar verklig betydelse.

Olika tillverkarnummer/artikelnummer = olika varor. Rätt simpelt?

Skrivet av tuomi:

En länk som alla företagsivrare borde läsa på utöver konsumenträtt i stort. Utifrån detta är min lekmanna-åsikt att Elgiganten är ganska rökta där de tagit pengar och suttit på dessa i över ett år. Väldigt lätt att få en korrekt beskrivning från lawline eller liknande genom att bara googla "reklamation ej levererad vara".

@undac: Jag har påpekat det tidigare men att lyfta lite mer konsumenträttsinnehåll skulle verkligen göra medlemmarna gott.

Inte säkert att butik är rökt, kan de hänvisa till att de gjort allt de kan för att leverera varan, så kan de mycket väl lagligen häva köpet, om det grundar sig i något utanför butikens kontroll. Vilket bör vara fallet då tillverkaren slutar producera varan.
Lagen är inte så specifik ända ner på artikelnivå, så det blir ju en tolkningsfråga om olika artikelnummer (trots rätt lika specifikationer) räcker för att butiker ska klara sig, och hänvisa till tillverkaren.

Skrivet av Fräckepelle:

...Och där försvann ditt sista argument i fallet "försvara Elgiganten".
De har tydligt kommunicerat till sina kunder att det nu finns likvärdiga produkter inom hyfsad kravspec gentemot beställd vara.

Det största problemet i Elgigantens i övrigt urusla hantering av ärendet, är att de försöker mygla till sig en saftig mellanskillnad utöver avtal. Av kunder som dessutom i vissa fall till och med legat ute med duktiga summor i upp emot ett års tid.

Försvarar inte elgiganten specifikt, utan menar att kasta skit på de som förtjänar skiten, dvs tillverkaren, inte enskilda butiken.

Så länge de följer lagen så är det ju inget att gråta för?
Den beställda varan har slutat tillverkas, det är utanför butikernas kontroll. Butikerna bör således gå fria.

Hoppas som sagt någon prövar sitt ärende i hos ARN/eller domstol, så både konsumenter och butiker får rättsläget klart.

Lämnar diskussionen då den inte leder någon vart fören ärendet prövats hos ARN/domstol.

Go kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Varför smutskasta en butik?
När problemet ligger helt utanför den enskilda butikens kontroll.
Det är Nvidia/tillverkarna som förtjänar skit, inte butikerna.
Det är utanför deras beräkning.
Ingen hade kunnat räkna ut att Nvidia/tillverkarna inte skulle leverera enligt vad de sålt.

Om det nu bara är Nvidias/Tillverkarnas fel så borde väl alla butiker som säljer deras produkter ha samma problematik?

Kan du inte visa oss var Inets 700+ sidors tråd med hundratals arga kunder som väntat ett år på sina Nvidiakort går att hitta någonstans?