Alla fyndtips från mellandagsrean

Första Xbox firar 20-årsjubileum

Permalänk
Melding Plague

Första Xbox firar 20-årsjubileum

Det är snart 20 år sedan Microsoft lanserade den första Xbox-konsolen. Det firas med en handkontroll och headset som inspirerats av originalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbara Xbox. Halo, Ninja Gaiden, Rallisport Challenge 1&2, Chronicles of Riddick, Fable, Star Wars: KOTOR, Dead or Alive, Splinter Cell... must.... stop... listing... awesome... games... arrgh

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Sjusovarn

Tycker det hade varit roligt om de hade släppt en jubileum-verison av The Duke och kontrollen för Xbox 360 (Som fortfarande är den bästa kontrollen genom tiderna).

Permalänk
Medlem

Har bara en gammal Xbox 360 Slim.

Om kontrollen går att använda med Windows 10 så är jag lite sugen på den ändå.

Permalänk
Medlem

Köper man denna kontroll får man också en exklusiv dynamisk bakgrund på sin XBOX Series X|S

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Chippad Xbox var min första HTPC, många goda minnen!

Jag med gigantiska händer saknar helt klart Duke också. Det borde helt klart vara den som de gjorde en nyversion av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag med gigantiska händer saknar helt klart Duke också. Det borde helt klart vara den som de gjorde en nyversion av!

https://image.ceneostatic.pl/data/products/90716324/i-hyperkin-duke-green-microsoft-xbox-one-s.jpg

Ja den där feda kontrollen passade då inte mina små händer kan jag säga. Hviii f*n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Ja den där feda kontrollen passade då inte mina små händer kan jag säga. Hviii f*n

Haha, jo de har nog haft Shaq i fokusgruppen eller något:

Permalänk
Medlem

hahahaha

Permalänk
Samsung Sverige

Xbox var min första egna konsol och jag minns den så väl. Vilka grejer det var att spela Halo första gången <3

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar vårat Xbox med Xecuter chip!
Får kanske ta och testa dra igång den någon dag!

Det konstiga är att jag inte minns när jag spelade Xbox.
Minns mer från ps1 tiden av någon konstig anledning.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Xbox var min första egna konsol och jag minns den så väl. Vilka grejer det var att spela Halo första gången <3

//Pontus

Tack att du nämnde Halo. Spelade ganska mkt mot brorsan kan jag minnas!

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det kan vara en bra idé att kontrollera både batteriet och elektrolytkondensatorerna på moderkortet om man äger den första Xboxen då en del redan har fått sina konsoler förstörda läckande komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://image.ceneostatic.pl/data/products/90716324/i-hyperkin-duke-green-microsoft-xbox-one-s.jpg

Kom väl för något år sedan?
https://www.hyperkin.com/hyperkin-duke-wired-controller-for-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Tycker det hade varit roligt om de hade släppt en jubileum-verison av The Duke och kontrollen för Xbox 360 (Som fortfarande är den bästa kontrollen genom tiderna).

Skrivet av medbor:

Hyperkin gör faktiskt en Duke 20 års jubileum i samarbete med Microsoft
Endast trådad dock. Och jag har inte sett den på någon svensk sida ännu men hittade den på Hyperkins sida:
https://hyperkinlab.com/hyperkin-duke-wired-controller-for-xb...

Permalänk
Rekordmedlem

Det var den första konsol som blev intressant, man slapp cartridges och fick HDD, den presterade också mycket bra jämfört med en dator i samma prisklass för den var ju i grunden en vanlig pc med ett udda operativsystem och när man väl bytt hdd till en med vettigare storlek kunde man installera spel och slippa använda skivor vid spelande, Sony blev helt omsprungna när de inte möjliggjorde hdd i sina.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min gamla xbox crystal ligger på vinden hos föräldrarna <3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Så länge de inte baserar den på den absolut första storleken på handkontroll så kan det vara intressant.
Minns än idag hur händerna krampade efter de kontrollerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

https://cdn11.bigcommerce.com/s-2l8ru96d/images/stencil/1280x1280/products/315/1756/01_M02668-ANBK_Front__38509.1632533804.png?c=2

Endast trådad dock. Och jag har inte sett den på någon svensk sida ännu men hittade den på Hyperkins sida:
https://hyperkinlab.com/hyperkin-duke-wired-controller-for-xb...

Då handlar det bara om att skaffa en xbox från detta eller förra årtionde bara tack för länkar till hyperkin
+ @Mordekai

Permalänk
Medlem

Har precis som flera andra här kvar min chippade Xbox, Crystal-versionen. Den funkar prima än idag, men jag vet inte om jag kommer använda den så mycket mer. Inget man säljer heller.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

ahh Halo splitscreen 4 pers på en 28 tum tjock TV....tider.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Minns än idag den vackra bakgrundsmusiken från Halo 2. Haft både Crystal-varianten och den klassiska svarta Xboxen. Crystal-varianten la jag in en Linux distro på, det var grejer det. Numera får man väl inte samma grejer för pengarna längre, allt är så låst och alla dörrar in är stängda.

Visserligen var väl inte Linux meningen att fungera på första Xboxet, men det gick att göra iaf vilket gjorde det hela mer intressant. Så många spel som inte finns kvar idag från utvecklare som gått i konkurs för 10-12 år sedan.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
Avstängd

Original XBoxen var riktigt trevlig, mycket för att MS missade att de behövde låsa ner den så mycket. Jag hade (eller har, den står på vinden) emulatorer för en massa plattformar på den och dessutom XBMC och en del andra saker. Sen att det gick (efter "chippning" förstås) att rippa spel från skiva till hårddisken var ju underbart.

En kompis hade samma konsol och en dag kom han och några polare hem till mig med ett spel han hade köpt (tror det var Dead or Alive) för att vi skulle dricka några bärs och spela. Jag stoppade i spelet och satte igång rippningen diskret utan att ha teven igång för jag hade ju lärt mig att det var typ nedåt tre gånger och sen A för att sätta igång det. Så vi snackade lite skit och så, sen gav jag tillbaka spelet och han blev lite konfunderad, "Skulle vi inte spela?" "Jo, men det är inlagt nu". Han blev riktigt sur av någon anledning, tyckte jag hade "snott" hans spel, vilket förstås var sant men det skadade ju inte honom.

Edit: En riktigt grym funktion som XB var först med var ju att man kunde rippa CD-skivor med musik och sen lyssna på de när man spelade. Och det var till och med en standardfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Original XBoxen var riktigt trevlig, mycket för att MS missade att de behövde låsa ner den så mycket. Jag hade (eller har, den står på vinden) emulatorer för en massa plattformar på den och dessutom XBMC och en del andra saker. Sen att det gick (efter "chippning" förstås) att rippa spel från skiva till hårddisken var ju underbart.

En kompis hade samma konsol och en dag kom han och några polare hem till mig med ett spel han hade köpt (tror det var Dead or Alive) för att vi skulle dricka några bärs och spela. Jag stoppade i spelet och satte igång rippningen diskret utan att ha teven igång för jag hade ju lärt mig att det var typ nedåt tre gånger och sen A för att sätta igång det. Så vi snackade lite skit och så, sen gav jag tillbaka spelet och han blev lite konfunderad, "Skulle vi inte spela?" "Jo, men det är inlagt nu". Han blev riktigt sur av någon anledning, tyckte jag hade "snott" hans spel, vilket förstås var sant men det skadade ju inte honom.

Edit: En riktigt grym funktion som XB var först med var ju att man kunde rippa CD-skivor med musik och sen lyssna på de när man spelade. Och det var till och med en standardfunktion.

Ja precis, och hårdvaran var ju mer eller mindre en vanlig PC inuti. Tänk om de hade fortsatt på det spåret istället, tror de hade vunnit mer än förlorat helt ärligt. Långt ifrån alla som hade chippat, och de sålde nog spel och annat ändå. Fler som aktivt använde konsolerna på den tiden känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kommer också ihåg den funktion 👍. Hade gärna haft möjlighet att välja egen musik på spel på Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Skulle lätt köpt en om den var trådlös.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Oh 20 jävla år.
Jag tjänade bra med pengar på Xbox 1, chippa, slänga in disk (och mer), så det var ett trevligt minne

Permalänk
Skrivet av snajk:

Har fortfarande Xbox i ett TV skåp med Green Day rippat bland annat som jag hade på när jag spelade Halo, goda tider och goda minnen

Permalänk
DingDongerMcDongface

Är faktiskt lite sugen på kontrollern. Den ger mig precis lagom fin nostalgi och jag börjar bli lite less på att behöva byta batterier i min gamla 360-kontroller

Har många fina gamla minnen av OG Xbox. Av någon anledning är det jag minns allra bäst att jag och min bror brukade turas om att spela Munch Oddyssee. Jag var även sjukt besatt av The Urbz, en väldigt skum spinoff till The Sims med typ The Black Eyed Peas som karaktärer. Fina minnen!

Permalänk
Medlem

The Duke och Dreamcast controllerna....världens i särklass skönaste controllers för moi

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X