SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Phanteks utmanar Noctuas flaggskeppsfläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det inte skumt att enbart göra 120mm om man nu lagt så väldigt mycket RnD på produkten? Kostar det så pass mycket extra att ha i alla fall ett par olika storlekar?

I stort sett vilken idiot som helst kan väl lyckas designa en fläkt som flyttar luft.
Men när man ska optimera dem för bästa möjliga balans mellan luftflöde, lufttryck och ljudnivå så blir det hela betydligt mer komplicerat.

Tydligen är det inte så enkelt som att bara göra en fläkt "likadan men större".
Utan den 'perfekta fläkten' kan se olika ut i olika storlekar.

Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker personligen inte att 30 mm ramar på fläktar som är mindre än 180 mm ser snyggt ut, man minskar ju dessutom på utrymmet i chassit för GPU och radiatorer/vattenreservoarer etc. Den lilla extra prestanda man får tycker jag inte är värt det. Lite fusk att de kör med tjockare fläkt för att slå Noctua på fingrarna, då är de ju inte direkt jämförbara. Skulle inte förvåna mig om nactua nu kommer kontra med deras 30 mm fläkt...

Beror så klart på var man ska montera fläkt(ar).
Oftast så spelar 5mm +/- på tjockleken ingen roll.
Att man har tillräckligt med utrymme för chassifläktar, CPU fläkt mm ändå.
Men ja i vissa situationer kan det vara tajta utrymmen.
Så man bör vara medveten om att fläkten är tjockare och var den ska monteras innan beställning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chrisism8:

Jag drar detta ur minnet från någon artikel eller intervju med Noctua. Vet att folk frågade om 140mm versionen av deras glasfiberfläkt och de pratade om att problemet är att plasten sakta deformeras pga centrifugalkraften vilket gör det svårt att göra fläktar med så tight mellanrum mellan blad och "hus".

Slog in lite siffror i en "centrifugalkrafts kalkylator". Detta är bara lite siffror tagna från luften men visar nog på någon form av samband

Fläkt: 140mm
vikt: 100g
RPM: 2000
Cent Kraft: 358.5 N

Fläkt: 120mm
Vikt: 90g
RPM: 2000
Cent Kraft: 224.5 N

Så om min hobby matte är någonstans i närheten av korrekt så kan man ju se på att öka storleken med 2 cm, och vikten med 10% så ökar centrifugal kraften med 60%.

Disclaimer: Min matte kan vara gravt fel

Jag litar på din matte, det är säkert en stor del i varför de fokuserat på endast en storlek

Skrivet av GuessWho:

I stort sett vilken idiot som helst kan väl lyckas designa en fläkt som flyttar luft.
Men när man ska optimera dem för bästa möjliga balans mellan luftflöde, lufttryck och ljudnivå så blir det hela betydligt mer komplicerat.

Tydligen är det inte så enkelt som att bara göra en fläkt "likadan men större".
Utan den 'perfekta fläkten' kan se olika ut i olika storlekar.

Ja, detta är väl lite av ett icke-svar. Min fråga kom ifrån att andra tillverkare har olika storlekar på sina modeller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, detta är väl lite av ett icke-svar. Min fråga kom ifrån att andra tillverkare har olika storlekar på sina modeller.

Det var ett svar på frågan som ställdes (Ja det kostar extra att göra olika storlekar om man ska göra bra fläktar).
Kanske var frågan en icke-fråga.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Det var ett svar på frågan som ställdes (Ja det kostar extra att göra olika storlekar om man ska göra bra fläktar).
Kanske var frågan en icke-fråga.

Var inte det som var frågan
Men det är okej, andra svar var tillräckliga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Var inte det som var frågan
Men det är okej, andra svar var tillräckliga.

Jag trodde frågan handlade om att göra bra fläktar i olika storlekar.
Om frågan handlade om något helt annat så var det inte tydligt vad frågan var.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Jag trodde frågan handlade om att göra bra fläktar i olika storlekar.
Om frågan handlade om något helt annat så var det inte tydligt vad frågan var.

Jodå, det tycker jag allt den var, det är inget att hänga upp sig på
Det kom i alla fall ett bra svar, trots allt, även om jag själv gärna hade sett den även i 140mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har folk slutat köpa mid-tower chassin, för hur intressant är en 120mm premium fläkt för 300 riksdaler?
Eller bygger folk bara microATX byggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har folk slutat köpa mid-tower chassin, för hur intressant är en 120mm premium fläkt för 300 riksdaler?

Var på ett lokalt lan nu i sommar med ca 30 ungdomar 12-20år. Bara tre av dessa, varav en var min bror, hade egenbyggda datorer. Resten hade en pre-build av något slag, typ komplett eller webhallen. Dessa hade knappt några extrafläktar i sig alls utan körde enbart med de man får med chassit.
¨
Enligt mej är extra fläktar är en lyxgrej för de som har råd. Känns lite konstigt att köpa tre till fyra premium-fläktar för runt 1000sek när man kan lägga de pengarna på en bättre GPU tex.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av employed:

Var på ett lokalt lan nu i sommar med ca 30 ungdomar 12-20år. Bara tre av dessa, varav en var min bror, hade egenbyggda datorer. Resten hade en pre-build av något slag, typ komplett eller webhallen. Dessa hade knappt några extrafläktar i sig alls utan körde enbart med de man får med chassit.
¨
Enligt mej är extra fläktar är en lyxgrej för de som har råd. Känns lite konstigt att köpa tre till fyra premium-fläktar för runt 1000sek när man kan lägga de pengarna på en bättre GPU tex.

Kan inte svara för andra, men en tyst dator är väldigt viktigt i alla fall för mig, och då behöver man tyvärr dra på spenderbyxorna lite.
Sitter man på LAN kör man väl med hörlurar större delen av tiden och kan inte höra sin högljudda dator ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antalet/modellen fläktar beror väl helt på vad man har för komponenter i burken. Lycka till att hålla ett 3090 och en 5950x i shack med typ 2 in 1 ut. Känns som att det är dömt att throttla.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jag kör Noctua A12x25 till radiatorn.

Permalänk
Medlem

Då var det beställt.
Men finns inte i lager.
Phanteks T30 väntas komma in i lager nästa vecka.
Beställde även be quiet Silent Wings 3 140mm PWM men den väntas inte finnas i lager förrän början på September.
Så blir att vänta ett tag.
Men ska bli intressant att se om man kan få datorn tystare.
Inte för att den är direkt högljudd nu. Men låter ändå lite mer än jag skulle vilja att den gjorde.

Permalänk
Medlem

Någon som fått en hem en fläkt och hunnit testa om dom är så trevliga som alla tester säger?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Då var det beställt.
Men finns inte i lager.
Phanteks T30 väntas komma in i lager nästa vecka.
Beställde även be quiet Silent Wings 3 140mm PWM men den väntas inte finnas i lager förrän början på September.
Så blir att vänta ett tag.
Men ska bli intressant att se om man kan få datorn tystare.
Inte för att den är direkt högljudd nu. Men låter ändå lite mer än jag skulle vilja att den gjorde.

Så hur är den?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Så hur är den?

Ger bra kvalitetsintryck!
Strukturen av att materialet är någon slags kolfiber eller dylikt istället för vanlig plast ger ett bra intryck när man sitter och håller i fläkten.
Håller temperaturerna i schack och nu har datorn blivit så tyst att jag inte hör när den är igång.

Har tyvärr inte perfekt hörsel längre.
Men med de gamla fläktarna så kunde jag ändå tydligt höra när datorn var igång.
Så den har definitivt blivit tystare. Men någon med perfekt hörsel kan troligtvis fortfarande höra ett svagt ljud från dem om man sitter i ett tyst rum.
Lägger jag örat några cm från utblåsfläkt så hör jag ett dovt ljud av att den flyttar luft.
Jag har datorn på golvet bredvid skrivbordet och står jag på knä över datorn så står jag dels ganska obekvämt och dessutom så ser jag inte skärmarna.
Att ha öra inom 10 cm från fläktarna är inte ett realistiskt scenario när jag faktiskt använder datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så hur är den?

Fick hem 4 st nu men vet inte. Radiatorskruvarna som följer med är M3.5 och passar inte i Alphacool.
Mycket irriterande.
Edit/ Kollade skruvarna som följde med min Alphacool radiator, och det finns 35 mm långa.
De som har EKWB kommer dock bli besvikna...
Edit igen/ Skruvarna som följer med är UNC. De kommer inte passa i några metriska gängor alls.
Har en diskussion med Inet just nu om att de behöver ändra sin produktbeskrivning av dessa fläktar.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I'm autistic. Deal with it.