Microsoft Xbox Series-lagringskort på 2 TB kostar 5 099 kronor

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Elektron:

Synd att de har begränsat usb diskar till endast äldre gen. Annars hade det kunnat vara ett prisvärt alternativ för den som är beredd att tumma lite på hastigheten.

Problemet med att tillåta det är att spel som drar nytta av hastigheten i spelkonsolernas SSD-lagring skulle bli så gott som ospelbara med en externa USB-ansluten enhet, i synnerhet om det är en hårddisk men också en SSD.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Allt det här och deras SSD är inte ens hälften så snabbt som det i PS5 😂 Undrar hur mycket skulle de viljat ha för det om det var 5Ghz, kanske 10 000kr...

Cool SSD som kör 5GHz! Ja den skulle antagligen vara jättedyr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Faktiskt orimligt dyrt när man jämför med PCIe4.0 SSD tycker jag. 980 Pro 2tb går ju att köpa för ca 3600:- på Amazon just nu, 1tb versionen kostar ca 1700:- (kan köpa till heatsink för någon hundring eller två om det behövs) . Allt över 4000:- är överpris för 2tb lagring som dessutom inte är extremsnabb.

Det är i mitt tycke inte helt rättvist att jämföra msrp med priset du kan hitta hos en återförsäljare. Historiskt pressas priset konstant nedåt i återförsäljarledet.

Permalänk

2TB 7GB/s SSD's kostar endast ~2800kr till PS5an https://www.amazon.se/-/en/dp/B08NY455CZ/ref=sr_1_4?dchild=1&...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skrikande och Caps Lock hör hemma i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1647489-internationell...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jämför det med priserna för mac pro,
1TB extra kostar 5000:-
2TB till efter det kostar 7500:-

Skrivet av Anders9110:

Ifall det är Mac Pro så är det väl 3400 mb skriv och läs hastigheter som gäller då Mac Pro är begränsad av PCI-e Gen 3

Nya MacBook Pro som presenterades i måndags och lanseras nästa vecka har snabbare lagring och de uppgraderingspriser som pacc skrev.
Däremot går väl Mac Pro att uppgradera i efterhand.

Permalänk
Medlem

Pinsamt

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Problemet med att tillåta det är att spel som drar nytta av hastigheten i spelkonsolernas SSD-lagring skulle bli så gott som ospelbara med en externa USB-ansluten enhet, i synnerhet om det är en hårddisk men också en SSD.

Hade de velat vara justa så skulle de kunnat ge konsolerna 2st M.2 slottar. En PCI-E 4.0 4X och en PCI-E 3.0 4X och sen tillåta att man installerar de spel som inte har högst krav på lagringshastighet att installera på 3.0 SSD.
Säg överföringshastigheter ca 3000MB/s +/-500MB/s hade nog ofta varit tillräckligt snabbt att man inte märkt så stor skillnad.

Men förstår att de inte vill inkludera mer saker i konsolerna om de inte kan ta bra betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Allt det här och deras SSD är inte ens hälften så snabbt som det i PS5 😂 Undrar hur mycket skulle de viljat ha för det om det var 5Ghz, kanske 10 000kr...

Hur blir man en fanboy?

Permalänk
Medlem

Finns ju många SSDs med runt 3500 MB/s i läshastighet som är relativt "billiga". Kan det verkligen bli skillnad mellan t.ex. 3500 MB/s och 5500 MB/s i spel?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

5000 spänn för en 2 TB SSD är galet högt. Man trodde ju att när de väl släppte en större SSD så skulle den ersätta 1TB rent prismässigt och 1TB skulle prissänkas. Som det känns nu så är det bättre att köpa en extern SSD för bakåtkompatibla spel, och dedicera den inbyggda SSD:n till Series-exklusiva spel som kan dra nytta av hastigheterna. Enligt tester så skiljer det oftast bara någon enstaka sekund mellan den inbyggda SSD:n och en extern SSD av snabbare modell.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nya MacBook Pro som presenterades i måndags och lanseras nästa vecka har snabbare lagring och de uppgraderingspriser som pacc skrev.
Däremot går väl Mac Pro att uppgradera i efterhand.

Ja Mac Pro går att uppgradera med vanliga NVMe enheter ifall man köper en PCI-e adapter men Apple använder en egen anslutning för SSD platserna i Mac Pro.

Macbook Pro ska tydligen ha SSD hastigheter upp till 7.4GB/s så i klass med de bästa PCI-e Gen 4 SSD men ocker priser på uppgradering hos Apple som vanligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fortfarande "billigt" jämfört mot apple

Vad jämför du mot för diskar som Apple säljer då? Jämför du 2,4 GB i sekunden (Xbox) mot Apples nya Macbooks med 7,4 GB i sekunden. Eller tänker du bara 2TB lagring mot 2TB lagring lite generellt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Finns det någon Copyswede avgift på dessa?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Fattar inte det här med att man måste ha mer utrymme jag klarar mig fint som det är på min series x och har 12 spel installerade just nu..

Permalänk
Medlem

Ugh, inte billigt med 2TB enheten...

Tur att bakåtkompatibla spel fungerar med de flesta externa SSD enheter eller HDD med Series X|S.

Spel specifikt utvecklade för X|S kan endast spelas från den interna lagringen eller instickskortet nyheten handlar om. Alltså inte en extern HDD eller SSD.

Många X|S uppdaterade spel fungerar från extern enhet med bra prestanda. Man kan ta reda på vilka spel som kan spelas från extern lagring eller inte genom att se vilken "console type" spelet är under "File info" för spelet.

Detta hittar man i menyn "Manage game and Addons" och sedan "File info". I inforutan så letar man efter textsträngen "console type".
Spel med Console type: “XboxOneGen9Aware” kan spelas från en extern enhet, medans spel med “XboxGen9” kan endast spelas från en interna lagringen eller Seagate instickskortet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Det här är typiskt/symptomatiskt för den fantastiskt idiotiska samtid vi lever i. Ni som är födda igår kan ju glädjas åt att ni aldrig fått uppleva bättre tider och därmed inte har något att jämföra med och därför slippa bli bli cyniska/bittra. SMSa låna eller husby hyenor så kan ni snart inkassera en ny SSD till er XBOX.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Haha, absolut allt måste ju omvandlas till hat mot Apple. Minne till spelkonsol? "Ja mEn ApPle dÅ?"

Permalänk
Medlem

Jag forsätter med att bara spela ett eller två spel i taget och sen flytta över spel jag inte spelar till ssd eller laddar ned igen. Så bråttom har jag inte att jag kan vänta ett tag på att spela.

Permalänk
Medlem

Känns som att priserna ligger i nivå med den lagring som rekommenderas till PS5, Eventuellt några hundralappar över. Inget att skrika om när man då får en garanti att det ska fungera.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Marknaden är knasig nu. Jag tror priserna snart kommer att sjunka om marknaden stabiliseras. Såklart xbox ssd lär vara dyrare än generella. Men det finns en vits för Microsoft att inte ha dem alldeles för dyra för det minskar ju även deras spelförsäljning.

När det gäller Apple som det pratas om så skulle jag vilja att de skulle ha samma lösning som Xboxen. De skulle kunna ha ett eget proprietär ssd som endast säljs från dem och priserna kan vara betydligt högre än vanliga SSD. Men när man idag köper en Macbook så slipper man dilemmat kring hur stor ssd ska man välja. Klarar jag mig på en 2TB version? Hade Macbooken endast varit uppgraderingar så hade man sluppit detta problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackers:

Fattar inte det här med att man måste ha mer utrymme jag klarar mig fint som det är på min series x och har 12 spel installerade just nu..

Tolv spel har nog något med det att göra. Jag har över 280 spel på min XSX uppdelat på den interna och totalt 5TB externt, än så länge utan problem men när fler kräver intern lagring blir det nog värre.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jepp. Var sugen på att skaffa en Series X när de väl är tillgängliga för att både kunna lira nyare spel, använda mitt Xbox Game Pass och spela 4k bluray.

Men nu blir det förmodligen att skaffa en lös 4k bluray och hålla spelandet till PCn.

Enligt mig så behöver man inte ha mer än cirka 500gb längre på konsoler när fiber ändå finns. Det är lite av en sak som blivit bättre med tiden att vi inte är lika beroende av så mycket minne när vi ändå kan avinstallera och installera ett nytt spel på minuter istället för timmar eller till och med dagar.

Dessutom hur många spel, spelar du egentligen samtidigt? Räcker det inte med att du har några spel installerade som du byter emellan. Har bara lite svårt med att förstå varför man vill ha så många spel installerade när man ändå inte spelar alla, och du ändå om du ville kan installera ett på kort varsel.

Permalänk

Jag funderar på att köpa en xbox till våren.
Men om man köper en snabb extern SSD typ Samsung T5 2TB extern. Så går det rätt fort att flytta spel dit och tillbaka från den externa eller? Isåfall så känns detta som en billig lösning. I ärlighetsnamn spelar jag så sällan så en hdd hade räckt som extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad jämför du mot för diskar som Apple säljer då? Jämför du 2,4 GB i sekunden (Xbox) mot Apples nya Macbooks med 7,4 GB i sekunden. Eller tänker du bara 2TB lagring mot 2TB lagring lite generellt?

Överpris som överpris? Men visst apples är snabbare, men du kan få en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr

Har varit lite sugen på 14" MB Pro, skulle då ta så liten SSD som möjligt och köpa till extern lagring.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall det är Mac Pro så är det väl 3400 mb skriv och läs hastigheter som gäller då Mac Pro är begränsad av PCI-e Gen 3

Jaja, tänkte på nuvarande priser och MacBook Pro 2021...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Överpris som överpris? Men visst apples är snabbare, men du kan få en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr

Var hittar du en 2 TB SSD med 5 GB/s för 1500? Kostar det dubbla vad jag kan se som billigast.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

..oooch DÄR blev jag osugen på att gå över till nedladdade spel på Xbox.
Jag kanske har några sekunder länge laddningstider från mina gamla SATA-SSDer, men dom har fan inte ens kostat 5000kr tillsammans i alla mina enheter.

Borde inte skilja sig efter installation mellan nedladdning och fysisk kopia oavsett.

Det var länge sen nu sedan konsolspel inte behövde en installation på lagringsmedium. Typ runt PS3 och XB360 började det ske.

Permalänk

INTE VIKTIGT MEN DET ÄR JU VÄLDIGT TREVLIGT IFALL MÖJLIGHETEN FINNS.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av xealo:

Borde inte skilja sig efter installation mellan nedladdning och fysisk kopia oavsett.

Det var länge sen nu sedan konsolspel inte behövde en installation på lagringsmedium. Typ runt PS3 och XB360 började det ske.

Behöver inte betyda att jag gillar det. #surgubbe
360 är för övrigt senaste generationen konsol jag spelade aktivt på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield