Permalänk
Medlem

Nytt bygge, ingen bild

Hej hjärnan, jag hoppas ni kan hjälpa mig, är verkligen desperat nu efter en vecka av att försöka få bild i mitt nya bygge.

Köpte en mestadels ny dator i delar som jag försöker få igång, det jag köpt nytt är;

Ryzen 7 5800X
MSI MEG X570 UNIFY
Corsair Vengeance 2x16 3200mhz
Corsair RM750x
Corsair 4000D Airflow och 360-radiator

Sedan tidigare har jag en Samsung SSD och ett GTX 980 som jag tänkte ta med över.

Det känns som jag provat tusen saker, inget hjälper. Får bara olika felkoder, mest 02, d6, a1 och att den räknar ner från 50 till 20 (vilket verkar vara att den defaultar till att visa temp vad jag läst mig till) som jag inte är helt säker ens är felkoder. Det är svårt att Googla fram något vettigt, det mesta säger samma saker som jag listar nedan. Skärmen får ingen som helst respons från datorn, ibland lyser MSIs EZ Debug-lampa för boot, men oftast inte. Listar lite saker jag provat;

  1. Uppdatera bios (både beta och senaste stable samt factory default som egentligen inte stöder CPUn, men testade ändå

  2. Reseta CMOS med knappen på baksidan

  3. Trodde GPUn var trasig, men satte tillbaka i gamla burken och funkar galant

  4. Flyttat GPU till de andra slottarna utan framgång

  5. Dragit ur och satt tillbaka alla strömsladdar och sett till att de verkligen sitter i

  6. Testat båda minnesstickorna i varje slot enskilt och tillsammans

  7. Hade först 3600mhz-minnen men läste på MSIs forum att det var problem, därav bytte jag till 3200mhz istället

  8. Provat alla slots och HDMI, DP och DVI till två olika skärmar

  9. ... och säkert 1000 andra grejer som jag inte ens kommer ihåg att lista

Det känns som det enda svaret som är kvar är att moderkortet var rökt redan från början, har aldrig sett en millisekund av bootande. Men hoppas att ni har något mer jag kan testa, använder datorn till både jobb och spel så behöver verkligen få igång den.

/Henrik

Permalänk
Medlem

Pröva att koppla skärmens sladd till moderkortet istället för grafikkortet, eller tvärtom. Så vitt jag vet har Ryzen 7 5800X inte integrerad grafik, du kan inte starta och see grafik utan GPUn monterad.

Permalänk
Medlem

De säger at det finns några LED lampor på brädan som ska agera ledtråd, har du dessa LED lampor på din moderkort du med?

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/feq13u/all_the_l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Pröva att koppla skärmens sladd till moderkortet istället för grafikkortet, eller tvärtom. Så vitt jag vet har Ryzen 7 5800X inte integrerad grafik, du kan inte starta och see grafik utan GPUn monterad.

Moderkortet har dessvärre ingen skärminput, och som du säger tror jag inte att 5800x har något integrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

De säger at det finns några LED lampor på brädan som ska agera ledtråd, har du dessa LED lampor på din moderkort du med?

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/feq13u/all_the_l...

Ja de har jag, det konstiga är att den ibland lyser för boot, men ibland inte. Det verkar dock oftast landa i att man bör ha en uppdaterad version av BIOS, vilket jag provat både den senaste betan och den senaste stabila versionen.

Precis som trådskaparen på reddit där har jag provat att flytta grafikkortet till andra slottar, och testat mina minnen i samtliga slottar separat. Och givetvis som det står rekommenderat i handboken för moderkortet.

Permalänk
Medlem

@warhell testa att låsa pcie 16x-utgången (grafikkortsloten) till pcie3. Vissa har haft problem med det vad jag läst, när man inte har samma pcie-version på moderkort och gpu,

Men du ser väl inte ens något i bios för att kunna göra det, och då blir det svårt. du skulle behövt annan gpu för att kunna testa det antar jag...

edit: Ditt moderkort kanske bara klarar av pcie 4 på översta sloten(?). Och ifall du testat gpu'n i dom andra och dom bara klarar pcie3 (?), så var mitt tips ovan överflödigt/oanvändbart.

Permalänk
Medlem

Vilken LED är det som lyser? Du måste förklara vad som sker i detalj för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt - vad du har gjort har inte så stor betydelse i kontrast mot vad som återges utav modermodemet.

Förövrigt hade jag ett problem förut med mitt GTX 460? tror jag det vart - då kom jag inte in i Windows EFTER jag installerat drivrutiner. Ibland så funkar det bara inte och vice versa.

Är jag ute och cyklar med att anta att det är någon PCI LED som lyser upp?

Skrivet av warhell:

Ja de har jag, det konstiga är att den ibland lyser för boot, men ibland inte. Det verkar dock oftast landa i att man bör ha en uppdaterad version av BIOS, vilket jag provat både den senaste betan och den senaste stabila versionen.

Precis som trådskaparen på reddit där har jag provat att flytta grafikkortet till andra slottar, och testat mina minnen i samtliga slottar separat. Och givetvis som det står rekommenderat i handboken för moderkortet.

Skrivet av Bagarbosse:

@warhell testa att låsa pcie 16x-utgången (grafikkortsloten) till pcie3. Vissa har haft problem med det vad jag läst, när man inte har samma pcie-version på moderkort och gpu,

Men du ser väl inte ens något i bios för att kunna göra det, och då blir det svårt. du skulle behövt annan gpu för att kunna testa det antar jag...

edit: Ditt moderkort kanske bara klarar av pcie 4 på översta sloten(?). Och ifall du testat gpu'n i dom andra och dom bara klarar pcie3 (?), så var mitt tips ovan överflödigt/oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

@warhell testa att låsa pcie 16x-utgången (grafikkortsloten) till pcie3. Vissa har haft problem med det vad jag läst, när man inte har samma pcie-version på moderkort och gpu,

Men du ser väl inte ens något i bios för att kunna göra det, och då blir det svårt. du skulle behövt annan gpu för att kunna testa det antar jag...

edit: Ditt moderkort kanske bara klarar av pcie 4 på översta sloten(?). Och ifall du testat gpu'n i dom andra och dom bara klarar pcie3 (?), så var mitt tips ovan överflödigt/oanvändbart.

Det stämmer att jag inte kommer till BIOS, skärmen tänds aldrig ens upp så jag vet inte exakt vad som händer. Vad jag kunnat läsa mig till så ska pcie-portarna vara bakåtkompatibla, men när jag kollar manualen ser det ut såhär;

Ska jag tolka det som att det ENBART går att köra PCIE 4.0-grafikkort med en 3rd Gen Ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Vilken LED är det som lyser? Du måste förklara vad som sker i detalj för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt - vad du har gjort har inte så stor betydelse i kontrast mot vad som återges utav modermodemet.

Förövrigt hade jag ett problem förut med mitt GTX 460? tror jag det vart - då kom jag inte in i Windows EFTER jag installerat drivrutiner. Ibland så funkar det bara inte och vice versa.

Är jag ute och cyklar med att anta att det är någon PCI LED som lyser upp?

Ja jag kanske svamlar lite, är så uppgiven, men oftast ser det ut såhär på moderkortet när jag startar;

  1. Massa siffror på displayen rullar, BOOT-dioden lyser upp vid debug-panelen

  2. Den stannar till lite med koden "d6" (enligt manualen är detta "no console output devices are found"), dioden lyser fortfarande

  3. Nu flippar den över till "02", BOOT-dioden släcks strax efteråt

  4. Sen byter den till en siffra mellan 20-50, oftast börjar den högt och räknar neråt, brukar landa runt 23-27 vilket jag antar är bara att den visar temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warhell:

Ska jag tolka det som att det ENBART går att köra PCIE 4.0-grafikkort med en 3rd Gen Ryzen?

PCIe4 är bakåtkompatibel, så den tolkningen är felaktig.
Har du möjlighet att testa en 1st eller 2nd-gen Zen CPU?

Jävla lurigt problem.
Har du gjort BIOS uppdatering med USB-sticka via flashback funktionen eller?
Testa gör en uppdatering igen. Med endast en minnesmodul.

* Förstår inte varför du testade factory BIOS igen om den ändå inte stödjer CPUn?
Kör senaste, stabila som stödjer din CPU.
* Testa en reseat av processorn, kolla då även "pinnarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av warhell:

Sen byter den till en siffra mellan 20-50, oftast börjar den högt och räknar neråt, brukar landa runt 23-27 vilket jag antar är bara att den visar temp.

Svårt att tro att debug-led visar temp men jag kan ha fel.
Om det är felkoder som jag tror, så bör dessa gå att hitta i manualen eller online?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel mellan grafikkort och displayen? Har råkat ut för det konstiga problemet med ett nybygge att det inte gick att använda displayport vid dom första bootarna utan då gick endast HDMI. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

PCIe4 är bakåtkompatibel, så den tolkningen är felaktig.
Har du möjlighet att testa en 1st eller 2nd-gen Zen CPU?

Jävla lurigt problem.
Har du gjort BIOS uppdatering med USB-sticka via flashback funktionen eller?
Testa gör en uppdatering igen. Med endast en minnesmodul.

* Förstår inte varför du testade factory BIOS igen om den ändå inte stödjer CPUn?
Kör senaste, stabila som stödjer din CPU.
* Testa en reseat av processorn, kolla då även "pinnarna".

Har tyvärr ingen möjlighet att testa någon annan CPU, mitt första bygge på 10 år, min gamla är en gammal i5.

Yes, har kört BIOS-uppdateringen via flashbackfunktionen, att jag testade factory (då hade jag redan kört de andra två, beta och stable) var bara ren desperation.

Bra idé att kolla pinnarna på processorn, det har jag inte gjort, kändes väldigt smooth när jag satte dit den dock.

Skrivet av Falcon:

Svårt att tro att debug-led visar temp men jag kan ha fel.
Om det är felkoder som jag tror, så bör dessa gå att hitta i manualen eller online?

Det var någon tråd på MSIs forum jag hittade där de sa att den visade temp, men det står inget om det i boken. Håller med om att det är lurigt. Vad gäller felkoderna har jag försökt leta upp svar, la massor tid i helgen och kommer inte ihåg exakt nu men provade det lilla jag hittade då utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laht:

Vad använder du för kabel mellan grafikkort och displayen? Har råkat ut för det konstiga problemet med ett nybygge att det inte gick att använda displayport vid dom första bootarna utan då gick endast HDMI. Kan vara värt att testa.

Ja har provat DP, HDMI och DVI då gamla 980 har alla tre. Testat alla utgångar.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att prova nedanstående lösning som tycks fungera i deras fall: LMGTFY "nvidia displayport firmware updater"
https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/k524k5/msi_570_a...

Annars kan det vara så att du har en skadad bräda, värt att googla efter "PCH Initialization Error" och söka efter eventuella lösningar.

Skrivet av warhell:

Ja jag kanske svamlar lite, är så uppgiven, men oftast ser det ut såhär på moderkortet när jag startar;

  1. Massa siffror på displayen rullar, BOOT-dioden lyser upp vid debug-panelen

  2. Den stannar till lite med koden "d6" (enligt manualen är detta "no console output devices are found"), dioden lyser fortfarande

  3. Nu flippar den över till "02", BOOT-dioden släcks strax efteråt

  4. Sen byter den till en siffra mellan 20-50, oftast börjar den högt och räknar neråt, brukar landa runt 23-27 vilket jag antar är bara att den visar temp.

Edit:
PS. Prova boota utan lagringsenhet.

Edit2: PSS. Prova utan lagringsenhet, gpu och endast 1 ram slot fylld.

Permalänk
Medlem

Till slut fick jag allt att starta, det var en kombination av saker som skulle till. Jag plockade fram en äldre skärm med DVI, sen tog jag bort det ena minnet. Om jag hade i DVI plus någon av de andra så blev det bara svart, eventuellt hade jag inte provat att BARA ha DVI inkopplat. Tur att jag hade en gammal skärm kvar...

När jag väl installerat Windows igen så behövde jag mycket riktigt uppdatera DP-firmware som ATRmayo tipsade om.

Tack för er hjälp!