Följ Black Week på SweClockers

Ingen som kollar på SVT´s serie "Hackad"?

Permalänk
Medlem

Ingen som kollar på SVT´s serie "Hackad"?

Inser ju för egen del att om någon "vill åt en" så är det inte mycket att sätta emot. Kan ingenting ärligt talat om sånt här, försöker köra med "sunt förnuft" så gott det får. Några inslag i serien är rätt skrämmande. Visste t.ex inte att det var så lätt att få tag på personnummer. *yikes*

Klipper och klistrar:

"Du är aldrig ensam. Dina rörelser följs ständigt, liksom dina val och dina åsikter. Allt registreras och övervakas. Hur lätt är det att ta över ditt digitala liv? Och hur lätt skulle det vara för en angripare att ta över företag och myndigheter i Sverige? Serien Hackad är ett experiment där hackare lurar sig in på företag och tar över deras nätverk. Vi får se hur lätt det är att följa varje spår som en privatperson tar och hur enkelt det kan vara att göra betalningar i någon annans namn."

Om ingen sett så är första avsnitten här:

https://www.svtplay.se/hackad

Trailer (tar från Youtube. Vet inte hur jag länkar klipp från SVT )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Personnummer är i sig inte en skyddad uppgift om du inte fått det beviljat p.g.a. t.ex. hot eller liknande.
Skulle nog kunna ta fram ditt på 5 minuter med de uppgifter som finns i din profil.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Beginner:

Inser ju för egen del att om någon "vill åt en" så är det inte mycket att sätta emot. Kan ingenting ärligt talat om sånt här, försöker köra med "sunt förnuft" så gott det får. Några inslag i serien är rätt skrämmande. Visste t.ex inte att det var så lätt att få tag på personnummer. *yikes*

Klipper och klistrar:

"Du är aldrig ensam. Dina rörelser följs ständigt, liksom dina val och dina åsikter. Allt registreras och övervakas. Hur lätt är det att ta över ditt digitala liv? Och hur lätt skulle det vara för en angripare att ta över företag och myndigheter i Sverige? Serien Hackad är ett experiment där hackare lurar sig in på företag och tar över deras nätverk. Vi får se hur lätt det är att följa varje spår som en privatperson tar och hur enkelt det kan vara att göra betalningar i någon annans namn."

https://www.youtube.com/watch?v=jLkHFJNvvSo

Nu har jag inte sett serien. Men personnummer är det bara att ringa skatteverket och be om. Har själv gjort det, det är väldigt enkelt.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Personnummer är i sig inte en skyddad uppgift om du inte fått det beviljat p.g.a. t.ex. hot eller liknande.
Skulle nog kunna ta fram ditt på 5 minuter med de uppgifter som finns i din profil.

Skrivet av Rajmo:

Nu har jag inte sett serien. Men personnummer är det bara att ringa skatteverket och be om. Har själv gjort det, det är väldigt enkelt.

Jag som levt i villfarelsen att det var någorlunda svårt att få tag i. Speciellt då man uppmanas att vara försiktig med det.

Vad gäller serien för övrigt så antar jag att många av er här kommer fnissa åt programmet. Skulle nog vilja få syrran min t.ex att se serien. Vad som än poppar upp på skärmen för henne trycker hon jag på för att få bort det.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Precis vad de gör i serien. Serien är rätt ... ja ... är väl inte direkt riktad mot IT-intresserade. Den "svåra killen" de försöker hacka har ett hem fullt av IOT-grejer, och de kommer in eftersom han har en router under altanen (!?). Han får meddelanden på sin smart watch om att nya enheter kopplar upp, men han gör inget åt det.

De var och gjorde en pen-test-övning på Telenor, hittade något "allvarligt" som gjorde att Telenor avslutade övningen, men mer fick man inte veta.

Resten av serien kan väl sammanfattas med "använd VPN på osäkra nätverk" och lyssna på varningar i ditt OS. Har för mig de försökte komma åt en tjejs keychain i MacOS, vilket gav någon popup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag som levt i villfarelsen att det var någorlunda svårt att få tag i. Speciellt då man uppmanas att vara försiktig med det.

Vad gäller serien för övrigt så antar jag att många av er här kommer fnissa åt programmet. Skulle nog vilja få syrran min t.ex att se serien. Vad som än poppar upp på skärmen för henne trycker hon jag på för att få bort det.......

Personnummer får du lätt fram på t ex Ratsit och slika tjänser, inklusive de 4 sista
Så man behöver faktiskt inte ens ringa skatteverket ^^

Gå runt i ett hus och kolla efternamn, "slå" på namn och adress och viola

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Personnummer får du lätt fram på t ex Ratsit och slika tjänser, inklusive de 4 sista
Så man behöver faktiskt inte ens ringa skatteverket ^^

Gå runt i ett hus och kolla efternamn, "slå" på namn och adress och viola

Jisses. Låter stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara en upplysningsserie för allmänheten. Ungefär som anslagstavlan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Problemet med personnummer är att många företag har fått för sig att det är nåt hemligt och säkert, och använder det därför på helt förkastliga sätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det här är ju bara en upplysningsserie för allmänheten. Ungefär som anslagstavlan.

Jodå. Som jag sa. Men många är lika tilt som jag.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Hackad-serien i ett enda ord, skalskydd, så slipper du plöja igenom 6 x 28 minuter TV.

Permalänk

Vet inte folk att personnummer är offentliga uppgifter? Mrkoll visar ju hela personnumret inkl 4 sista utan att man behöver vara registrerad ens, det enda dom gör är att logga ip-addressen.. Stabilt. Vi har så sjukt inkompetenta politiker och tjänstemän i detta landet och det gäller inte bara personlig integritet etc. Alla svenskar sitter som hunden i det brinnande rummet - "This is fine"
https://imgur.com/rhZ3xJy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Bara att gå in på Ratsit, behövs inga samtal.

Sedan tycker folk det är konstigt att så många blir ID-kapade i Sverige per år, haha. Vilken idiot som helst kan skaffa fram personnummer och jävlas.

Ofta man hör folk som fått abonnemang, lånansökningar och annat hemskickade till sig. Helt sjukt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av frong:

Bara att gå in på Ratsit, behövs inga samtal.

Ja, självklart kan man det. Tycker att det i sammanhanget är mer intressant att en myndighet lämnar ut det.

Myndigheten får heller inte fråga vem man är eller vad man ska ha uppgifterna till (fördel att ringa, mail du skickar till myndigheter kan bli allmän handling som andra kan ta del av). På Ratsit måste man ange sitt personnummer och validera sig innan man får fullständiga uppgifter om de personnummer man söker om jag minns rätt?

Dessutom är Skatteverket fördelaktigt då de tillhandahåller all information kostnadsfritt, t.ex om man vill ha reda på inkomst.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Jag har sett den, vi såg 6 avsnitt direkt när det kom. Tyckte att det var underhållande och den första avsnittet skulle alla behöva titta på. Visst var vissa delar lite "b" och kändes lite skript-skapade, men budskapet vad som var osäkert tyckte jag kom fram i avsnitten.

T.ex. Detta med att kunna komma in på ett företag i Sverige är så enkelt. När jag städade åkte vi till nya företag när ordinarie var sjuk, ingen på företaget kände igen oss. Vi kunde gå omkring med städvagnen var vi ville utan att någon brydde sig om oss.

Vi som har lite koll på säkerhet och teknik blir en sådan här serie lite larvig, men vanliga människor har ingen som helst koll på säkerhet. Tryck på ja i en ruta som kommer upp, spelar ingen roll vad det står på den. Allmän inställningar hos folk: Svara Ja = det funkar. Svara Nej = fungerar inte.

Visa signatur

Tycker du inte om nya fonten och vill ha tillbaka Arial? Eller ändra utseendet på andra saker?
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag såg serien och den var... sådär... Mest för att det blir lite dumt med att folk måste skriva på papper och vet om att de ska bli hackade. Men det är ju väldigt svårt att komma runt utan att det blir olagligt.
Annars så saknade jag ett hack av WiFi i serien. De borde också tryckt ännu mer på vikten av ett långt lösenord.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Inaktiv

Ifall man vill ha lite mer tekniska nörd-detaljer om vad som hände i serien så intervjuas några av hackarna i "Säkerhetspodden".
De nämner också att det vid första avsnittet dök upp en kille (förmodligen utvecklare) och gick in i dev tools direkt, då blev de nervösa att bli avslöjade och killen blev väl utslängd eller så. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

De var och gjorde en pen-test-övning på Telenor, hittade något "allvarligt" som gjorde att Telenor avslutade övningen, men mer fick man inte veta.

Om avsnittet på Telenor så har dom lite info om det på sin hemsida Telenor deltar i SVT-serien Hackad

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Jag håller med ... ungefär som serien Nedsläckt Land på svt.

Men det är nyttiga serier att se för folk, så de få en tankeställare.. Så dessa serier ska man prata lite om o få mindre kunniga nyfikna att vilja se den.. på så vis kanske de får en förståelse att sparade lösenord i webbläsare och klicka på saker inte är bästa valet i livet.

Smarta hem delen i serien hade jag riktigt kul åt, med tanke på alla trådar här inne.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera podden Darknet Diaries för de som vill ha lite mer äkta hardcore hackning. Snubben som driver podden berättar och interljuvar folk som hackat kärnkraftverk, företagshemligheter, spioner etc. Både spännande och intressant! 🙂 Men den är mest ämnad åt folk i it-branschen, svennar har nog svårt att hänga med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Klipper och klistrar:

https://www.youtube.com/watch?v=jLkHFJNvvSo

0:33

ls
ls -ls
cat .bash_history (Mac OS filsystem lol)
cd .config
ls
cd ..
ls
ls
cd Dowloads
cd Downloads

hackerman, he's the most powerful hacker of all time...
https://www.youtube.com/watch?v=lvX2RYS5dgU