Följ Black Week på SweClockers

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Nog för att jag är kritisk mot kalkylerna martin men byta batteriet är inget du behöver göra inom någon överskådlig tid och laddplats är inte ett tvång. Jag lutar mot ett mer laddabonnemang som komplement till min bilplats och då snackar vi 400 per månad i kostnad för drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Jag skulle rekommendera dig, om du verkligen funderar på elbil, att kolla upp vad saker kostar och se vad alternativet är. En laddbox kan man få för under 10, batteri behöver inte bytas på dagems elbilar. Jämför en ny fossilbil vs en ny elbil. Det här är grundinformation som du behöver kolla upp själv först. Allas situationer är olika och därför är det omöjligt att ge generella råd. Det här är heller inte tråden om man behöver hjälp att räkna ihop ekonomin på en elbil.

Hittar du en elbil som är intressant och har frågor eller funderingar om just den så fråga på, men hur din ekonomi ska gå ihop bör inte tas i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag kör i dagsläget en skoda fabia combi som kostar mig runt 400 kr i skatt om året och runt 5700 kr i försäkring. Den drar 0.44-0.5 milen inga lån på. Jag har kollat på elbil för jag pendlar en del men har svårt med förstå ekonomin i äga elbil. Först dyra inköp ( beg) runt 2 k i månaden sen batterihyra för att sen behöva sätta upp laddstolpe i hemmet runt 20 k för etc etc. Var någonstanns ligger pengarna som jag sparar om de nu är så bra med elbil ?

Kan ni inte ta er privatekonomi/"hålla handen tråd-jagsomkörbilligast" i lämpligt forum/tråd? Hela tråden fylldes med liknande tankar för ett tag sedan och nu verkar det vara dags igen?

Permalänk
Skrivet av martincool:

Jag kör i dagsläget en skoda fabia combi som kostar mig runt 400 kr i skatt om året och runt 5700 kr i försäkring. Den drar 0.44-0.5 milen inga lån på. Jag har kollat på elbil för jag pendlar en del men har svårt med förstå ekonomin i äga elbil. Först dyra inköp ( beg) runt 2 k i månaden sen batterihyra för att sen behöva sätta upp laddstolpe i hemmet runt 20 k för etc etc. Var någonstanns ligger pengarna som jag sparar om de nu är så bra med elbil ?

För mig handlade det också till en början om att vara ekonomisk: Gjorde ett massivt exceldokument som räknar ut TCO per månad över 3, 5 och 10 år och tar hänsyn till verkligen allt. Drivmedel, besiktningar, laddstolpar - rubbet.

Idag har vi två äldre bilar som vardera kostar runt 2300 per månad enligt min kalkyl och målet var att byta till en nyare bil som inte översteg summan av de, säg 4600. Mest för att jag efter att ha skaffat barn är trött på att laga våra gamla as hela tiden (har aldrig lämnat till verkstad, gör allt själv - snål). En KIA Ceed SW plug-in hybrid hamnade precis rätt, prismässigt, så jag provkörde en. Kändes helt fantastisk; mjukt, tyst, komfortabelt. Tills jag gasade till i en uppförsbacke och bensinmotorn rasslade igång. Då insåg jag att jag vill ha en elbil.

Skiter i ekonomin, skiter i miljön. Jag vill ha eldrift för att det är coolt.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

I dagsläget finns inte elbilar i de billigaste segmenten så hade man tänkt köpa en sådan så är det svårt att räkna hem en elbil rent ekonomiskt. Men jämför man mer vanliga bilmodeller blir det lättare att få ekonomi i det, kollar man dessutom på en bil som faktiskt rör på sig när man trycker ner högerpedalen så blir det väldigt lätt att få ekonomi i en elbil. Min Tesla hade t.ex. ett lägre pris efter miljöbonus än vad alternativen på bensinbilssidan hade, kollade även på icke motsvarande bilar rent “motormässigt” och de hade också varit dyrare i totalkostnad trots ett lägre inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

På nya elbilar byter man batteri lika ofta som man byter motorn på bensin/diesel bilar.
Det blir ungefär samma kostnad.
Man tar inte med kostnaden för att byta motorn på bensin/dieselbilar då varför räkna med batteribyte?

Shit happens såklart och ibland åker man på batteri och motorbyten. Jag har aldrig bytt motor på någon av mina bilar och kommer troligtvis aldrig byta batteri på mina elbilar heller.

Laddstolpe behöver man inte ha. Det är inte nödvändigt.
Man kan ladda på offentliga laddare.

Vill man ha en egen laddplats är det flera bilmärken som bjuder på laddare med installation eller ger kraftig rabatt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Allt i livet handlar inte om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

De flesta små elbilar för 350-400k är bra mycket mer bil än ny förbränningsmotorbil för 158k med extrautrustning...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Beställde en Enyaq 80x igår så och jag fick en uppskattad leveranstid på ca 6 månader. Men sen vet man aldrig hur mycket förseningar det blir.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem

Beställden en ev6 rwd. Uppskattad leverans april.
Blev en interstellar gray. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Beställden en ev6 rwd. Uppskattad leverans april.
Blev en interstellar gray. 🙂

Fick du en bra deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Japan:

Beställde en Enyaq 80x igår så och jag fick en uppskattad leveranstid på ca 6 månader. Men sen vet man aldrig hur mycket förseningar det blir.

Låter bra att det fortfarande är 6 månader som gäller, var ungefär samma när jag beställde för två månader sedan, då borde produktionen ju rulla på.

Intressant nog har produktionsvecka för min 80x svängt från allt mellan sent december i år till mars nästa år, men vet även folk som beställde i somras och fått produktion tidigt nästa år (så drygt 6 månader). Allt verkar hänga på vilka komponenter de har brist på för tillfället och vilka tillval just du har.

Min handlare frågade mig t ex efter en månad om jag kunde tänka mig byta fälgar (bara färg, inte storlek) vilket skulle påskynda processen en hel del. De vanliga fälgarna kanske sitter fast i en container i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Låter bra att det fortfarande är 6 månader som gäller, var ungefär samma när jag beställde för två månader sedan, då borde produktionen ju rulla på.

Intressant nog har produktionsvecka för min 80x svängt från allt mellan sent december i år till mars nästa år, men vet även folk som beställde i somras och fått produktion tidigt nästa år (så drygt 6 månader). Allt verkar hänga på vilka komponenter de har brist på för tillfället och vilka tillval just du har.

Min handlare frågade mig t ex efter en månad om jag kunde tänka mig byta fälgar (bara färg, inte storlek) vilket skulle påskynda processen en hel del. De vanliga fälgarna kanske sitter fast i en container i Kina?

Så din produktionsvecka är preliminärt mars just nu?

Ja mycket verkar hänga på vad man tar för tillval. Jag kör på en vanlig 80x, så ingen sportline. Annars valde jag till dragkrok, sidokrockkudde bak, elstol till förarplatsen, Convenience plus(öppning av baklucka) samt USB uttag/ladduttag för baksätet.

Antal tillval kan säkert ha ändrats från när du beställde din.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Japan:

Så din produktionsvecka är preliminärt mars just nu?

Ja mycket verkar hänga på vad man tar för tillval. Jag kör på en vanlig 80x, så ingen sportline. Annars valde jag till dragkrok, sidokrockkudde bak, elstol till förarplatsen, Convenience plus(öppning av baklucka) samt USB uttag/ladduttag för baksätet.

Antal tillval kan säkert ha ändrats från när du beställde din.

Tycker det är så lustigt att majoriteten av de tillvalen är standard i basmodeller på flera andra bilar, bortsett från dragkroken dock. Därför jag stör mig en del på Volkswagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Japan:

Så din produktionsvecka är preliminärt mars just nu?

Ja mycket verkar hänga på vad man tar för tillval. Jag kör på en vanlig 80x, så ingen sportline. Annars valde jag till dragkrok, sidokrockkudde bak, elstol till förarplatsen, Convenience plus(öppning av baklucka) samt USB uttag/ladduttag för baksätet.

Antal tillval kan säkert ha ändrats från när du beställde din.

Sorry, lite oklar där. Senaste budet är produktion sent december/tidigt januari, men verkar osannolikt snabbt då jag beställde 5/10, men hoppas kan man alltid göra.

Också en vanlig 80x. Dragkrok påverkar inte då den eftermonteras i Sverige vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Vad betalar ni för era Enyaq IV 80?

Det verkar ju vara en del tillval som måste göras, så för privatleasing drar det iväg en del jämfört med EV6. Jag hade dock valt Enyaq om det varit samma pris, för utrymmets skull.

Permalänk
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Hur mer man kör desto lättare att räkna hem. Som du säger är det på bränslet man sparar.

Leasar man med max 1000 mil/år är det inte lätt att räkna hem i pengar, utan då är det snarare i (när)miljö och intresse där vinsten ligger.

Byta batteri klarar man sig förhoppningsvis undan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad betalar ni för era Enyaq IV 80?

Det verkar ju vara en del tillval som måste göras, så för privatleasing drar det iväg en del jämfört med EV6. Jag hade dock valt Enyaq om det varit samma pris, för utrymmets skull.

Tror Enyaq gått upp en del i pris.

Betalar 6400kr/mån för Sportline IV80 inkluderat nedan;

Försäkring
Service
Vinterdäck
Panoramatak
Mindre småsaker

Det enda jag saknar är i efterhand är nog elstol på körsidan, det har jag haft på alla tidigare bilar.

Beställd i Maj, levererad i September. Otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag upplever att just VW-koncernen är väldigt otydliga i sin reklam. Haft t.ex. ID.3 från 3 695kr/mån som reklam på Instagram, sen först i konfigurationen så får man reda på att man behöver lägga 24 tusen i kontantinsats. Väldigt fult marknadsföringssätt!

Jag skulle tro att det är pga att Tesla alltid gjort så. Otroligt många som feltolkar Teslas priser pga detta så konkurrensen är väl tvungen att haka på.
Det har förekommit även i just denna tråd folk som missat den "lilla" detaljen med kontantinsats på en Tesla.

Mycket tråkigt förekommande oavsett.

Permalänk
Medlem

Jag har kört två (nja) elbilar i mitt liv. Det första var nåt buggy-liknande påhitt som Postnord använder för att flänga runt bland radhusområden och lägenhetskomplex. Den vrålade fram i 40 km/h och var ju inte mycket mer rafflande än att köra en golfbil med terrängdäck. I somras fick jag köra nån variant av Porsche Taycan. Det var fullständigt sinnessjukt. Skrek så att snusen flög ut när jag råkade kliva lite på gasen för att köra om en lastbil.

Har inga förutsättningar för att skaffa en elbil idag. Det inte särskilt aktuellt heller - det är nog minst ett par, tre år bort innan det blir aktuellt att rotera fordonsflottan. Med det sagt: ser nästan fram emot när jag kan rättfärdiga ett elbilsköp för mig själv. Ska bli intressant att följa begagnatmarknaden för elbilar kommande år också. Jag vet inte alls hur tendenserna ser ut. De flesta renodlade elbilarna på Blocket har väl inte hunnit bli äldre än typ fem, sex år?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

en komplett laddstople med laddare installation och lull-lull kostar ca 10K ibland 12 K beroende på laddare inte 20k

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Man måste även ta hänsyn till andrahandsvärdet i den kalkylen som varit ganska hög hos elbilar men låg hos ICE.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag skulle tro att det är pga att Tesla alltid gjort så. Otroligt många som feltolkar Teslas priser pga detta så konkurrensen är väl tvungen att haka på.
Det har förekommit även i just denna tråd folk som missat den "lilla" detaljen med kontantinsats på en Tesla.

Mycket tråkigt förekommande oavsett.

Jag hittar inte ens privatleasing på Teslas hemsida. Pratar du om lån med restvärde? Det är ju en annan sak än privatleasing.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad betalar ni för era Enyaq IV 80?

Det verkar ju vara en del tillval som måste göras, så för privatleasing drar det iväg en del jämfört med EV6. Jag hade dock valt Enyaq om det varit samma pris, för utrymmets skull.

Min kommer gå som tjänstebil, men kommer betala strax under 4 om jag minns rätt.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

en komplett laddstople med laddare installation och lull-lull kostar ca 10K ibland 12 K beroende på laddare inte 20k

En laddstolpe med dubbla uttag och lastbalansering kan lätt komma upp i 20-25k efter bidraget. Framförallt om installationen inte är helt standard. Ofta har man längre avstånd från elcentral till laddstolpe eller tjock betongvägg etc.

Jag betalade 22k för min exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

En laddstolpe med dubbla uttag och lastbalansering kan lätt komma upp i 20-25k efter bidraget. Framförallt om installationen inte är helt standard. Ofta har man längre avstånd från elcentral till laddstolpe eller tjock betongvägg etc.

Jag betalade 22k för min exempelvis.

Det motsvarar ju dock inte gemene man eller en "normal" intallation som det lär vara i 80% av fallen? Självklart finns det omständigheter som gör att det kan bli dyrare, men en standard 22kw enkeladdare och mätaren relativt bra till hands är inga problem på 12K.

men en laddstople med 2 uttag 22kw? de klarar du aldrig på 16 eller 20A? det är ganska långt ifrån de normala gissningsvis.

Edit:
Jag fick en 22kw laddare med standardinstallation och smart lastbalansering för 10.5K.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

men en laddstople med 2 uttag 22kw? de klarar du aldrig på 16 eller 20A? det är ganska långt ifrån de normala gissningsvis.

Korrekt, bilarna kommer inte ladda med full kapacitet. Jag är bara för lat för att gå ut och koppla om sladden mellan elbilarna 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Korrekt, bilarna kommer inte ladda med full kapacitet. Jag är bara för lat för att gå ut och koppla om sladden mellan elbilarna 😅

Det är dock helt rätt 😅 vem orkar haha!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag hittar inte ens privatleasing på Teslas hemsida. Pratar du om lån med restvärde? Det är ju en annan sak än privatleasing.

Nej jag syftar på feltolkad leasing från andra. Jag personligen är aldrig intresserad av privat leasing.
Och tack, men jag vet skillnad på att köpa och leasa en bil. Att du inte hittar på Teslas hemsida kan jag inte göra mycket åt.

Här är ett inlägg med exakt detta: #19314168
Jag kommenterade just detta här: #19314197

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nej jag syftar på feltolkad leasing från andra. Jag personligen är aldrig intresserad av privat leasing.
Och tack, men jag vet skillnad på att köpa och leasa en bil. Att du inte hittar på Teslas hemsida kan jag inte göra mycket åt.

Här är ett inlägg med exakt detta: #19314168
Jag kommenterade just detta här: #19314197

Vad är det för fel på privatleasing?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X