Vad händer när en billig Windows-nyckel slutar fungera?

Permalänk

Vad händer när en billig Windows-nyckel slutar fungera?

Jag har hört att många kör på billiga Windows-nycklar liknande denna: https://www.premiumcdkeys.com/products/microsoft-windows-10-p...

Vad är det värsta som kan hända rent tekniskt om man aktiverar Windows med en sådan nyckel? Finns det någon risk för hårdvara? Eller dyker helt enkelt budskapet om att man ska aktivera Windows upp på nytt om nyckeln slutar att fungera, så man bara aktiverar Windows igen?

Permalänk
Medlem

Ingen risk för hårdvaran. Utan som du skrev så kan du få upp att nyckeln ej är giltig och du måste köpa en annan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Den säger bara att datorn inte är aktiverad.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av fermia:

Ingen risk för hårdvaran. Utan som du skrev så kan du få upp att nyckeln ej är giltig och du måste köpa en annan

Skrivet av CarlOscar:

Den säger bara att datorn inte är aktiverad.

Grymt, tack! Då kanske det är värt att köra på en sådan till att börja med

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera gamekeys.se
Köpt ett antal licenser därifrån och det har fungerat fel-fritt. Betalar med swish sen får man nyckeln på mejl direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Jag har hört att många kör på billiga Windows-nycklar liknande denna: https://www.premiumcdkeys.com/products/microsoft-windows-10-p...

Vad är det värsta som kan hända rent tekniskt om man aktiverar Windows med en sådan nyckel? Finns det någon risk för hårdvara? Eller dyker helt enkelt budskapet om att man ska aktivera Windows upp på nytt om nyckeln slutar att fungera, så man bara aktiverar Windows igen?

Det värsta som händer är att du får köpa en ny nyckel. En legitim nyckel ifrån en riktig återförsäljare är ju säkrast, då vet du att den inte kommer att sluta fungera. Annars finns det grå-sajter som kinguin, ebay m.fl. som säljer nycklar riktigt billigt. Dessa kan vara legitima eller så har dom införskaffats på tvivelaktigt sätt, och när det uppdagas att nycklar har kommit på vift så stänger microsoft av dom som gjordes med ditt.

Dyrare engångssköp eller billigare köp som du kanske får upprepa. Ditt val

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig och har byggt ett tiotal maskiner med w10 fulnycklar. Onödigt att betala toksummor för ett så dåligt OS som windows.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har aldrig hänt mig och har byggt ett tiotal maskiner med w10 fulnycklar. Onödigt att betala toksummor för ett så dåligt OS som windows.

Precis. Dagens Windows är reklamfinansierat så det känns fel att betala.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sleepyoh:

Kan rekommendera gamekeys.se
Köpt ett antal licenser därifrån och det har fungerat fel-fritt. Betalar med swish sen får man nyckeln på mejl direkt.

Det är alltså samma licenser man kan köpa för en femtiolapp från ebay. Skillnaden är att du betalar ett pris som är sisådär tre-fyra gånger högre och gamekeys behåller mellanskillnaden. Bra affär för dem, helusel för dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av twit:

Det är alltså samma licenser man kan köpa för en femtiolapp från ebay. Skillnaden är att du betalar ett pris som är sisådär tre-fyra gånger högre och gamekeys behåller mellanskillnaden. Bra affär för dem, helusel för dig.

Du vet att det finns olika typer av licenser va?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sleepyoh:

Kan rekommendera gamekeys.se
Köpt ett antal licenser därifrån och det har fungerat fel-fritt. Betalar med swish sen får man nyckeln på mejl direkt.

Gamekeys som säljer Enterpriselicenser som Retail när det är VL?
Låter inte alls ett dugg misstänksamt likt falsk marknadsföring/bedrägeri

200 spänn för ett nytt OS men 999 för Office 2021. Pro Plus 2021 tror jag också är en VL-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gamekeys som säljer Enterpriselicenser som Retail när det är VL?
Låter inte alls ett dugg misstänksamt likt falsk marknadsföring/bedrägeri

200 spänn för ett nytt OS men 999 för Office 2021. Pro Plus 2021 tror jag också är en VL-licens.

VL = volym licens? Vad är skillnaden för mig som oinsatt konsument? Företag som köper bulk licenser typ? Trodde företag bara köpte licenser för att sen ha sin egen aktiverings server?

Läst massa gånger om att det är "misstänksamt" eller köpt med "stulna kreditkort" men aldrig fått det förklarat konkret varför dom här sidorna är misstänksamma.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Såg någon video på youtube där personen ringde upp Microsoft och frågade rakt ut om det var okej att köpa och använda en sådan nyckel, om den var legitim för en privatanvändare. Svaret han fick var att det var okej. Tror han ringde upp och pratade med två olika till och med och fick samma svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sleepyoh:

VL = volym licens? Vad är skillnaden för mig som oinsatt konsument? Företag som köper bulk licenser typ? Trodde företag bara köpte licenser för att sen ha sin egen aktiverings server?

Läst massa gånger om att det är "misstänksamt" eller köpt med "stulna kreditkort" men aldrig fått det förklarat konkret varför dom här sidorna är misstänksamma.

Volymlicenser är till för företag, inte enskilda privatkunder. En nyckel kan användas på flera enheter.
De har fått tag på volymlicenser som de säljer vidare, det får man inte.

Skrivet av Alphahanne:

Såg någon video på youtube där personen ringde upp Microsoft och frågade rakt ut om det var okej att köpa och använda en sådan nyckel, om den var legitim för en privatanvändare. Svaret han fick var att det var okej. Tror han ringde upp och pratade med två olika till och med och fick samma svar.

Ja som privatperson för eget bruk är det säkert helt OK enlight EULA. Du kan köra egen aktiveringsserver och deploya VL-nyckeln till flera enheter i ditt hem/domän.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

VL = volym licens? Vad är skillnaden för mig som oinsatt konsument? Företag som köper bulk licenser typ? Trodde företag bara köpte licenser för att sen ha sin egen aktiverings server?

Läst massa gånger om att det är "misstänksamt" eller köpt med "stulna kreditkort" men aldrig fått det förklarat konkret varför dom här sidorna är misstänksamma.

Sidorna är misstänksamma för att licenserna är för billiga. MS säljer inte så billiga licenser ägnade åt vidareförsäljning så antingen är det något lurt eller så går butiken back ganska mycket på varje såld licens, vilket inte är så troligt.

Sen om de kommer från stulna kreditkort, stulna (eller "upphittade") volymlicenser, OEM-licenser plockade från företagsdatorer som går på företagens volymlicens eller typ MSDN-konton som har läckt eller vad det nu kan vara spelar ju egentligen mindre roll.

Personligen känns det inte så dyrt att lägga en dryg tusenlapp på en Windows-licens som förhoppningsvis fungerar problemfritt under ganska många år framöver, men jag förstår ju att alla inte tycker det. Sen har jag inte själv behövt köpa någon licens för Windows på ganska lång tid, jag har fått licenser från när jag pluggade samt från alla mina jobb som har räckt trots ett antal datorer. Dessa är dock inte mer "lagliga" än "ebay-licenser" egentligen enligt licensavtalet, men jag vet ju att de inte är stulna i alla fall utan jag bryter bara mot licensvillkoren som jag godkänt.

Det man riskerar är ju bara att licensen plötsligt blir ogiltig, och den risken är ju väldigt liten. Så det värsta som kan hända är att man behöver köpa en till "grå-licens" efter några år om man har otur.