Permalänk

Blåskärm - ibland

Jag satte ihop en dator till mig och senare en snarlik till dottern. Jag har bytt fram och tillbaka komponenter mellan dessa två riggar, de är båda Ryzen 3600, men oavsett om jag byter minnen och moderkort så har dottern aldrig problem med sin rigg - jag däremot får alltid blåskärm nån gång i månaden, emellanåt kan jag få ett par stycken ganska tätt och sedan är det lugnt ett bra tag. Därav orkar jag aldrig utreda vad som ligger till grund för problemet.

Det som händer är följande: Blåskärm
Datorn bootar om och hårddisken kan inte hittas (tills dess jag stängt av datorn helt)
Jag måste ALLTID avaktivera Bluetooth i bios, in i windows, starta om, aktivera Bluetooth igen - annars tappar datorn kopplingen till bluetooth var tredje sekund och det plingar konstant.

Jag har någonstans kommit till slutsatsen att felet borde ligga på följande:
1. Processorn som alltså varit konstant.
2. Hårddisken som också varit konstant
3. PSU som varit konstant

Tips? Tips på enkla sätt att felsöka detta?

Permalänk
Lego Master

Well, 1a borde ju vara att börja byta de komponenter som inte bytts, dvs CPU och PSU primärt (disken i sista hand, ur mitt perspektiv).

Men alltså, du har bytt moderkort mellan datorerna, men varit noga med att ta ur processorn varje gång så den har varit kvar i samma maskin? Det låter ju jättebökigt istället för att bara ta hela brädan med CPU och hela skiten och flytta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa att kolla i ett inbyggt verktyg i windows som heter Reliability Monitor, sök på detta i windows och där borde du kunna se vad det är som gör att du får blåskärm på dom dagarna där du ser en röd/vit rund/kryss symbol.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Well, 1a borde ju vara att börja byta de komponenter som inte bytts, dvs CPU och PSU primärt (disken i sista hand, ur mitt perspektiv).

Men alltså, du har bytt moderkort mellan datorerna, men varit noga med att ta ur processorn varje gång så den har varit kvar i samma maskin? Det låter ju jättebökigt istället för att bara ta hela brädan med CPU och hela skiten och flytta?

Jag förstår att det kan tyckas bökigt, men alla som har en tonåring vet hur ödesmättat det kan vara (för dem) om det inte fungerar att spela/streama(hennes gamla i7 2600 orkade inte). Hon fick låna min maskin, som inte krånglade vid tillfälle. Sen hjälpte jag henne att köpa och montera en motsvarande men lite billigare moderkort/HDD/Minnen. Jag tänkte att den nya 3600:an kanske var ett bättre exemplar därav tog jag den och tillbaka resterande delar från min maskin.

Till saken hör att jag kör ett väldigt litet mini-itx chassi som passar mer eller mindre bra med vissa moderkort och den optimala kylaren för just det chassit. Dottern har velat byta chassi när vi satte upp hennes gaminghörna så då har jag ändå passat på att byta ut delar för att försöka utesluta vissa delar som boven i dramat. Vilket lett mig till följande tre potentiella felande komponenter.

Men någon i denna tråd tipsade om en mjukvara jag kunde kika på, för att slippa krångla med att fysiskt byta ut komponenterna, det faktum att det händer med så långa mellanrum gör ju en sådan process ganska långdragen dessutom.