Ljudsystem till tv för max 13000kr

Permalänk

Ljudsystem till tv för max 13000kr

Bästa Hemmabio/ljudsystemet till tv för omkring 10-12k??

Ska vara bra till film och musik ( lyssnar på mycket hiphop & rap )
Gärna med dolby atmos också!

Vill ha bra bas på både höga och låga bastoner samt bra ljudkvalité

Storlek på rummet är ca 20kvm och kommer sitta 3 meter från tvn

Permalänk
Avstängd

Det beror väldigt mycket på vad du prioriterar. Klipsch The Fives är exempelvis grymma på stereoljud alltså musik (naturligt då de är stereohögtalare) men funkar bra för TV och film (och har HDMI med ARC), dock har de ju inte någon centerkanal eftersom det bara är två högtalare även om det kompenseras en del av ljudbehandlingen, och Atmos och liknande är bara att glömma. Annars finns det soundbars som ger rätt bra surround, med Atmos, kanske med löstagbara bakhögtalare som man plockar loss och lägger på golvet när man ska se på film eller så. Men de är i allmänhet sämre på musik. En fet hembioanläggning med 7-9 högtalare och en bra sub hade ju varit väldigt trevligt, men det tar upp väldigt mycket plats och du får inget bra inom din budget.

Permalänk
Samsung Sverige

Finns som tidigare nämner ganska många soundbars som gör jobbet hyfast i den prisklassen. Men jag hade nog inte räknat med någon superbra kontroll i basen då. Surroundeffekterna brukar däremot vara rätt okej, medans musik inte låter alltför bra. Så allt beror på vad som är största prio, musik eller film?

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

HW-Q960A har fått väldigt bra recensioner, kanske kan vara värt att kika på?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5791908

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

HW-Q960A har fått väldigt bra recensioner, kanske kan vara värt att kika på?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5791908

Otroligt bra ljud i det paketet för film men musik är tornhögtalare bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet 😉

Skämt åsido så är det mycket som spelar in och störst är nog dina egna krav och vad du är van vid. Är du hardcore audiofil som bara har erfarenhet av miljonsystem skulle det bli väldigt svårt att få dig nöjd med en soundbar.
Tycker du däremot din lilla köksradio för 49kr har rätt bra ljud blir det lättare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/paket/hemmabiopaket/inde...

Här har alla möjliga prisklasser. Åk dit och lyssna om du kan om du känner att något där kan fungera.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlNorrland:

Tänk på om du ska köra Dolby Atmos så behöver du 7 högtalare (5.1.2 är minimum A/V förstärkare).

Kör själv Dolby Atmos 5.1.2, för det mesta körs filmer med Atmos ljud genom min Blu ray spelare, har bara Netflix HD abb men har HBO Max, finns några filmer med Atmos ljud men det är inte många.

Finns även DTS X ljud som är DTS svar på Dolby Atmos, finns en del Blu ray filmer bl.a Battleship å Snowhite and the huntsman å Winters war.

HDMI kabel som rekomderas är Nördic:s Ultra high speed kablar, har själv 2st 2 meters.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlNorrland:

Själv har jag Klipsch Cinema 600, 3.1 ljud ca 7000:-. Limpan har center och två horn högtalare och en trådlös 10" sluten nedåtriktad bas. Det trycker på jävligt bra. Går att köpa till 2 st surround högtalare, även dom trådlös ca 3000:-. Finns även Klipsch med dessa högtalare som ingår. Har både Dolby Atmos och Arc, toslink, RCA och bluetooth.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlNorrland:

Vill du ha det lite mer diskret så skulle jag vilja säga soundbar: Samsung HW-Q960A som nämnts tidigare kan spela både högt, klart, rent och förbaskat bra. Det ger även "Atmos" vilket kan vara lite svårt att komma upp i om man skall köpa separata högtalare och bygga med torn etc. Det finns ett litet trick för att få den att låta bättre till musik och det är att koppla ur/ifrån surround-högtalarna när du skall lyssna på musik.

Under Black Week gick den för 8.990:- och jag hyser inga tvivel om att den lär sjunka till den nivån igen under mellandagsrean. För det priset finns det inget som kan matcha den om man försöker bygga ihop ett system själv.

Samsung HW-Q910A är exakt samma soundbar, men utan surroundhögtalarna om man känner att man inte vill böka med att sätta upp dem. Finns en del recensioner som ställer sig tvivlande till hur mycket de bidrar egentligen. Den låg på 6.990:- under Black Week och lär säkerligen sjunka till samma nivå under mellandagarna. Kommer själv inhandla en under mellandagarna till sovrumstv'n om den lägger sig där igen prismässigt.

Börjar man bygga själv....
2st Klipsch rp-280f (likvärdig av ny modell) 8-12k
Klipsch Rp-450c center högtalare 6-8k (likvärdig av ny modell)
Surroundhögtalare - 3-4k
Atmos högtalare - 3-4k
Klipsch sub - 4-7k
Receiver - 5-8k

Ovan system passar dock inte om du bor i lägenhet, du kommer bli vräkt
Men det ger ett djävulskt tryck och låter förbaskat bra.
Går och funderar på om jag skall sälja mitt eget system som består av ovan utan Atmos och Sub (behövs inte) för just runt 13k strecket med en gammal receiver, helt enkelt byta ut det mot en Soundbar även i vardagsrummet ^^
Men sen råkar man dra igång någon trevlig musik eller film... så slutar det med att man måste fundera ett tag till

Jag får sälla mig till skaran som för bara fem år sedan sa: hell no, aldrig en soundbar. Men deras utveckling har varit enorm och kan faktiskt idag matcha många mellanklass-system (15-20k) och slår budget-system med råge (5-10k).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vill du ha det lite mer diskret så skulle jag vilja säga soundbar: Samsung HW-Q960A som nämnts tidigare kan spela både högt, klart, rent och förbaskat bra. Det ger även "Atmos" vilket kan vara lite svårt att komma upp i om man skall köpa separata högtalare och bygga med torn etc. Det finns ett litet trick för att få den att låta bättre till musik och det är att koppla ur/ifrån surround-högtalarna när du skall lyssna på musik.

Under Black Week gick den för 8.990:- och jag hyser inga tvivel om att den lär sjunka till den nivån igen under mellandagsrean. För det priset finns det inget som kan matcha den om man försöker bygga ihop ett system själv.

Samsung HW-Q910A är exakt samma soundbar, men utan surroundhögtalarna om man känner att man inte vill böka med att sätta upp dem. Finns en del recensioner som ställer sig tvivlande till hur mycket de bidrar egentligen. Den låg på 6.990:- under Black Week och lär säkerligen sjunka till samma nivå under mellandagarna. Kommer själv inhandla en under mellandagarna till sovrumstv'n om den lägger sig där igen prismässigt.

Börjar man bygga själv....
2st Klipsch rp-280f (likvärdig av ny modell) 8-12k
Klipsch Rp-450c center högtalare 6-8k (likvärdig av ny modell)
Surroundhögtalare - 3-4k
Atmos högtalare - 3-4k
Klipsch sub - 4-7k
Receiver - 5-8k

Ovan system passar dock inte om du bor i lägenhet, du kommer bli vräkt
Men det ger ett djävulskt tryck och låter förbaskat bra.
Går och funderar på om jag skall sälja mitt eget system som består av ovan utan Atmos och Sub (behövs inte) för just runt 13k strecket med en gammal receiver, helt enkelt byta ut det mot en Soundbar även i vardagsrummet ^^
Men sen råkar man dra igång någon trevlig musik eller film... så slutar det med att man måste fundera ett tag till

Jag får sälla mig till skaran som för bara fem år sedan sa: hell no, aldrig en soundbar. Men deras utveckling har varit enorm och kan faktiskt idag matcha många mellanklass-system (15-20k) och slår budget-system med råge (5-10k).

Jag är i just det dilemmat nu. Köpte en SP11RA på MediaMarkt för 5990 på BF men har fortfarande inte bestämt mig.
Systemet i vardagsrummet nu är:

Receiver: Sony STR-DN1080
Frontar: Klipsch RF-62
Center: Klipsch RC-62 II
Sub: XTZ W12.16
Satelliter: Klipsch RB-41 II

Drar jag på något riktigt högt så njuter man ju såklart, speciellt om man sitter i sweetspot men ska jag vara helt ärlig lyssnar jag oftast på musik i hörlurar eller på mina MM-1 från B&W vid datorn. Jag bor ju dessutom i lägenhet och frun vill gärna byta till något nättare och mer lättmöblerat.

Oftast är man ju trött på kvällen och ligger i ena divanen på sidan av soffan och då är ju ändå inte ljudbilden optimal.

Svåra beslut. Kan tillägga att jag bor i lägenhet med fru och två barn så kan inte dra på så högt när andra sover iaf..

Permalänk
Medlem

bästa ljud och 13k låter ju för bra för att vara sant... du får spara lite till
jag är arbetslös men skulle aldrig köpa skit från mediamarkt elgiganten osv...
som ovan det finns inga genvägar
man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

Vill du ha mycket ljud för pengarna så tycker jag definitivt att du ska kika på rehifi.se, finns rätt ofta fina begagnade högtalare hos dem.
Till exempel dessa är riktigt fina: Chrono 507.2 . Para ihop dessa med en modern receiver, om det är något du vill köpa nytt och av senaste modell så är det receivern sett till standarder och funktioner, HDMI 2.1 osv. Yamaha är riktigt bra för pengarna, rekommenderar deras RX-V4A med din peng. Då har du lite pengar över till en okej subwoofer också. Dock så kan det bli aningen knasigt att se på film/serier med en 2.1 setup då du bör sitta mitt mellan högtalarna eftersom du saknar en center

Yamahareceivern och Cantongolvarna tycker jag är en hyfsat solid setup för runt 13k, begagnade högtalare är jävlat etta när man har en relativt låg budget.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305