Alla fyndtips från mellandagsrean

Intel: "Grafikkorten Arc släpps första kvartalet 2022"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Det många som inte förstår sig på krypto inte är medvetna om är att när Ethereum går över till 2.0 och byter ifrån "Proof of Work" till "Proof of Stake" (vilket kan ske så snart som i Januari). Så kommer 90% av alla GPU's i världen som minar stå inför två val: säljas, eller mina vidare. Det är enorma mängder äldre kort vilka är mindre effektiva att bryta andra valutor. Det kombinerat med ökat hashrate så kommert förtjänsten krympa till bråkdel utav vad den är idag vilket i sin tur kommer få enorma konsekvenser.

Det är uppskattat att ca 50+% av alla GPU's som minar Ethereum inte kommer att bryta något annat utan istället säljas och fullkomligt översvämma beg marknaden. Det har redan börjat så smått, då jag sett flertalet mining rigs med äldre GPU's till försäljning på Tradera innan priserna hamnar i fritt fall.

Vad kommer då att hända tillgången med nya kort? Det kommer bli en domino-effekt då beganade kort kommer sjunka i pris, och färre köper nytt, vilket i sin tur leder till att priset på de "nya" korten kommer röra sig mot MSRP.

Vad kommer ske med mining då, kommer det dö ut? Näe absolut inte, men eftersom detta scenario aldrig inträffat förut så kan man bara spekulera. Kommer någon annan valuta ta över och bli nya Ethereum med en stor ökning i pris som resultat? På sikt kommer troligtvis alla kryptos som går att bryta öka i värde eftersom svårigheten att bryta dom mångdubblas, men detta kommer inte ske över en natt utan det lär ta ett tag innan det stabiliseras.

Lägg till inflation och den osäkerhet vi ser i världen. Så kan Intels lansering vara den historiskt värsta tidpunkten någonsin att lansera ett nytt grafikkort om korten nu inte är kopiöst bra att bryta en idag svårbruten valuta då jag har svårt att se att dom kommer kunna konkurrera med varken AMD eller NViDIA inom gaming denna generation.

2022 kommer bli ett intressant år på många sätt.

Det sägs ju att när miningen går över till "proof of stake" så kommer det gå över från att ha varit GPU-brist till att bli AMD processor-brist då deras L3 cashe tydligen ska vara extra gynnsam för den nya typen av brytning. Men det hörde jag bara i någon Youtube-video så är ingen expert själv.

Permalänk
Medlem

Blir det vettigt pris och tillgänglighet kan jag definitivt tänka mig köpa trots att det är obeprövat.
Men risken finns väl att det blir ockerpriser och 9 månaders väntetid även för Arc.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Det många som inte förstår sig på krypto inte är medvetna om är att när Ethereum går över till 2.0 och byter ifrån "Proof of Work" till "Proof of Stake" (vilket kan ske så snart som i Januari).

Det får nog ses som väldigt osannolikt att de skulle gå över till PoS redan i januari, det har skjutits fram gång på gång nu i många år. Bara för någon dag sedan så fördröjde de den planerade höjningen i svårighetsgrad för mining till juni nästa år, för att få mer tid på sig att gå över till PoS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det får nog ses som väldigt osannolikt att de skulle gå över till PoS redan i januari, det har skjutits fram gång på gång nu i många år. Bara för någon dag sedan så fördröjde de den planerade höjningen i svårighetsgrad för mining till juni nästa år, för att få mer tid på sig att gå över till PoS.

Jasså det har jag inte fått med mig, att höjningen inte skett i dec som planerat visste jag men antog att Q1 fortfarande var rimligt med tanke på hur säkra som låtit men det var visst tomma ord än en gång. Alla som stakat Eth och låst upp stora summor kan inte vara nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var du ironisk när du sa att priserna skulle gå ner eller?

Var så god att redovisa priset på 10 st RTX 3080 vad de kostar nu, så åter kopplar jag sista månaden Q1 2022 dvs Mars. Så får vi alla se vad de kostar då? Upp till 20% ner

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Tids nog kommer intel att lyckas och många kommer byta läger.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var du ironisk när du sa att priserna skulle gå ner eller?

Kan tyvärr meddela att denna källa nu tyvärr är borta på grund av "några" men om inte något väldigt konstigt händer så är priserna på tex RTX 3070 8GB ner ca 20% från 2021-12-11 tills Intel DG2 512 finns att köpa.

PS, Sorry men hoppas ni förstår att likväl valet i USA, så har mina vänner fokus på annat än vad ett grafikkort kostar och när det kommer.....

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet