Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Ny speldator max 20k

Hej!
Vet att det egentligen är sämst tid att bygga en dator men tänkte bygga en ändå.

Vill ha en dator som kan klara de senaste samt framtida spelen med bra kvalité utan problem.

Efter en stor tid spenderad på att leta omkring på olika forum så kom jag fram till detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/0l_4AI1tshYylaVOuprCvoxMZPY/namnlos

Tänkte kombinera denna med en ASUS TUF GeForce RTX 3060 TI v2 när den kommer in i lager igen.

Totalt blir det då runt precis under 20k vilket är helt rimligt, för jag tror att den förhoppningsvis kommer hålla ett bra tag framöver.

Vad tror ni om denna build? Är vissa delar onödiga så man skulle kunna dra ner den ännu mer i pris?

Har hört att vissa rekommenderar att köpa prebuilts just för att det är mer värt med tanke på GPU-prisen just nu.

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut. Allt annat är smaksak så kör på de du valt.

Gå över till Alder Lake ser jag inte som nödvändigt då det ändå inte kommer sitta i CPUn som flaskhals. Samt Alder Lake käkar ström som bara den.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

12600K är något bättre än 5800X för spel. AS500 är helt likvärdig med D15 men billigare. Det finns några 3060 Ti i lager hos Inet fast det kanske var just den modellen du ville ha som du länkade till.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har du något grafikkort att använda tills du får tag på ett?
Annars blir det ju lite svårt med iaf en AMD cpu😉

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt detta;

Allt finns i lager på Inet, Webhallen & Netonnet för +40 kr mot priset i listan ovan

Jag har valt CPU kylaren från Noctua då det är en av de få kylarna i nuläget som har fästen för Intel socket 1700 inkluderade i förpackningen. För de flesta andra kylare, ex. NH-D15 som du själv valde från början så måste du beställa fästen som passar, det tar tid och kostar pengar (i de flesta fall).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Bra tidigare rekommendationer, samt så är väl chassi lite smaksak och de presterar rätt lika som är med mesh. Så välj det du gillar. Kan rekommendera bra fläktpaket att köpa till bara som är otroligt prisvärt med tanke på hur tysta de är.

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Verkar som det blir Intel med alder lake eftersom den är både billigare och presterar bättre än Ryzen. Var lite taggad ändå på ryzen eftersom jag alltid kört Intel tidigare, så såg fram emot att testa något nytt. Men det verkar ju som om att Intel kommer tillbaka efter att ha legat efter, vilket är roligt!