Permalänk
Medlem

Hjälp med nextcloud webforum

Hej hej

Jag skulle behöva få igång ett medlemsforum som skall köra på något som heter nextcloud och ligger på ett webbhotell. Ingen aning om hur det funkar, kan man köpa en tjänst där någon smäller upp ett forum som man sedan kan jobba med och utveckla själv och i så fall, vad kostar det?

Tack på förhand

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Nextcloud är främst en plattform för att synka filer mellan olika enheter. De kanske har nån enklare forum-funktionalitet men det är långt ifrån huvudprodukten. Det finns nog bättre plattformar att kolla på om det bara är ett forum du vill ha.

Lättast är att sätta upp en ny subreddit på... reddit.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Nextcloud är främst en plattform för att synka filer mellan olika enheter. De kanske har nån enklare forum-funktionalitet men det är långt ifrån huvudprodukten. Det finns nog bättre plattformar att kolla på om det bara är ett forum du vill ha.

Lättast är att sätta upp en ny subreddit på... reddit.

Tack för input.

Jo, jag har förstått att det inte är optimalt, men det är det enda alternativet vi kan använda tydligen. Jag har letat efter hur man får till ett forum med nextcloud, men hittar inte något speciellt matnyttigt tyvärr Därav att jag kanske kan köpa lite hjälp från någon som vet hur det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns inget forum till Nextcloud. Nextcloud är skapad för att vara en självinstallerad molntjänst, med nyttiga funktioner som hantering av filer, gruppvideosamtal, Officelösning, och mer.

Den närmsta forumfunktionen du kan komma för Nextcloud, är att integrera Discourse, och då är den inte ens för och skriva och hantera.

Om du söker efter ett forum som du kan självinstallera, ta en titt på listan för sociala tjänster på awesome-selfhosted.net. Där kan du hitta minst 5 forum, bland annat Flarum.

Om du är ute efter ett mer Slack-alternativ, så kanske Mattermost kan vara något för er?

De alternativen jag har gett dig, går under kategorin FOSS (Free Open Source Software). De kostar så mycket som 0 kr per månad/år för dig att använda (serverkonstader kan tillkomma).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns inget forum till Nextcloud. Nextcloud är skapad för att vara en självinstallerad molntjänst, med nyttiga funktioner som hantering av filer, gruppvideosamtal, Officelösning, och mer.

Den närmsta forumfunktionen du kan komma för Nextcloud, är att integrera Discourse, och då är den inte ens för och skriva och hantera.

Om du söker efter ett forum som du kan självinstallera, ta en titt på listan för sociala tjänster på awesome-selfhosted.net. Där kan du hitta minst 5 forum, bland annat Flarum.

Om du är ute efter ett mer Slack-alternativ, så kanske Mattermost kan vara något för er?

De alternativen jag har gett dig, går under kategorin FOSS (Free Open Source Software). De kostar så mycket som 0 kr per månad/år för dig att använda (serverkonstader kan tillkomma).

Stort tack! Tar med mig det. Jag tyckte också att det lät konstigt, men har bara fått tillbaka att det visst finns forum funktionalitet, men har inte hittat något själv när jag letat.

Visa signatur