Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I så fall tycker jag att den del av reglerna som bör permanentas är att det är förbjudet att sälja en produkt dyrare än vad det kostar att köpa likvärdig nytt i butik, oavsett lagerstatus.

Man kan nog ta bort de specifika reglerna kring specifika produktserier, och reglerna kring att sälja fler än X kort per tidsperiod.

Skrivet av Puttefnasket:

Men det är ju ingen skillnad mot hur det går till idag, ingen har ju koll på vad som sker i privata meddelanden mellan medlemmarna, det kanske är dags att ta bort den funktionen från forumet för att kunna uppnå full insyn för alla och envar.

Det kanske förekommer olagligheter som droghandel eller liknande redan nu via forumets privata meddelande funktion…

Det pv2b antagligen menar är att startpriset inte får vara högre än i butik. Det finns inga regler som begränsar slutpriset, endast startpriset. Känner man till reglerna är det ganska självklart att det är det som menas, istället för att börja förlöjliga om att ta bort privata meddelanden för full insyn osv.

Sen utgår jag från att administratörer kan se privata meddelanden redan idag.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chippen2188:

Sen utgår jag från att administratörer kan se privata meddelanden redan idag.

Vi kan endast se meddelanden om en av partnerna i samtalet anmäler konversationen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej, om vi ändrar något lär det blir mot slutet av nästa vecka eller veckan därpå.

Har ni ändrat reglerna när det gäller RTX 3000 serien med tanke på hur många som har annonserat flera grafikkort trots att 6 månader inte har förflutit och det förekommer att flera grafikkort annonseras samma dag utan åtgärd, beror det senare på att det är semestertid inom Sweclockers?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Har ni ändrat reglerna när det gäller RTX 3000 serien med tanke på hur många som har annonserat flera grafikkort trots att 6 månader inte har förflutit och det förekommer att flera grafikkort annonseras samma dag utan åtgärd, beror det senare på att det är semestertid inom Sweclockers?

Om/när reglerna ändras kommer vi att kommunicera det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har valt att låta reglerna gälla alla annonstyper eftersom annonstyperna missbrukades för att kringgå reglerna.
Det vill säga, folk lade ut bytesannonser utan avsikt att byta något egentligen, bara sälja.

Är det nu ok att sätta ut en bytesannons där man erbjuder två bristvaror mot en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är det nu ok att sätta ut en bytesannons där man erbjuder två bristvaror mot en annan?

Va du gnäller, båda de där finns i lager på många olika ställen just nu som vem som helst kan köpa, samma med det personen vill byta mot.
Nu är du ju bara petig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Det är väl inget scenario vi ens pratat om. Finns det någon sådan aktiv annons just nu som du tänker på?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl inget scenario vi ens pratat om. Finns det någon sådan aktiv annons just nu som du tänker på?

Japp, en medlem vill byta sitt 6800XT och ett 3070 mot ett 3090... Han skriver att sälja ett av korten är inte intressant men då tolkar jag att han är villig att sälja bägge korten trots bytes annonsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://www.sweclockers.com/marknad/204435-rx68003070-bytes-m...

Permalänk
Medlem

Gäller regler om bristvaror fortfarande i samma utsträckning som det står skrivet eller har ni börjat tumma på det? Tycker jag ser annonser var och var annan dag som dyker upp som bryter mot reglerna men inget görs.
Det ligger en annons uppe när jag skriver detta som det budas på utan att någon åtgärd görs.
Är det någon idé att rapportera scalparna? Det känns som att tiden mellan rapport och moderering är såpass lång att säljaren hinner scalpa av kortet innan något händer.

Om regeln är obekväm eller spelat ut sin rätt, borde den inte göras om/tas bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Gäller regler om bristvaror fortfarande i samma utsträckning som det står skrivet eller har ni börjat tumma på det? Tycker jag ser annonser var och var annan dag som dyker upp som bryter mot reglerna men inget görs.
Det ligger en annons uppe när jag skriver detta som det budas på utan att någon åtgärd görs.
Är det någon idé att rapportera scalparna? Det känns som att tiden mellan rapport och moderering är såpass lång att säljaren hinner scalpa av kortet innan något händer.

Om regeln är obekväm eller spelat ut sin rätt, borde den inte göras om/tas bort?

Alla får lägga upp en annons per person om jag minns rätt, det kan vara så att det är olika personer du ser varje gång?

Mitt tips är att rapportera till mods om du ser något konstigt

Permalänk
Medlem

Budgivning var väl ok ?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla får lägga upp en annons per person om jag minns rätt, det kan vara så att det är olika personer du ser varje gång?

Mitt tips är att rapportera till mods om du ser något konstigt

Nej det är inget jag reagerar på även fast det är uppenbart att folk har flera konton. Det jag reagerar på är denna meningen:
"En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

Den efterlevs inte överhuvudtaget då den inkluderar nvidia 30xx kort OCH amd 6xxx kort. Så frågan är egentligen ställd till moderatorerna; antingen får dom göra om regeln eller ta bort den för den följs inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Nej det är inget jag reagerar på även fast det är uppenbart att folk har flera konton. Det jag reagerar på är denna meningen:
"En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

Den efterlevs inte överhuvudtaget då den inkluderar nvidia 30xx kort OCH amd 6xxx kort. Så frågan är egentligen ställd till moderatorerna; antingen får dom göra om regeln eller ta bort den för den följs inte alls.

Att ha flera konton hjälper väl inte om BankID krävs för att lägga upp en annons?

Jag kollar sällan marknaden här, men du kan säkert ha rätt i att det fuskas en del

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Blub:

Vi hanterar de anmälningar som kommer in. Vi kan inte alltid garantera att det sker ”i realtid”.

Många annonser tas ner så att det inte efterlevs över huvud taget är inte sant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi hanterar de anmälningar som kommer in. Vi kan inte alltid garantera att det sker ”i realtid”.

Många annonser tas ner så att det inte efterlevs över huvud taget är inte sant.

Vid anmälan, tar ni i beaktande om det har annonserats flera bristvaror inom 6månadersgränsen?

Jag anmälde tidigare ikväll en medlem för att annonsera ett 3060 kort trots att det bara har gått lite drygt 1 månad sedan den förra bristvaran annonserades och dessförinnan hade det bara gått någon vecka sedan ett 6700XT annonserades av samma medlem.

Nu har medlemmen ändrat annonstexten och tagit bort grafikkortet men man kan ändå se i annonskommentarerna att en medlem har bjudit en summa för det borttagna grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

#1 Vid anmälan, tar ni i beaktande om det har annonserats flera bristvaror inom 6månadersgränsen?

#2 Jag anmälde tidigare ikväll en medlem för att annonsera ett 3060 kort trots att det bara har gått lite drygt 1 månad sedan den förra bristvaran annonserades och dessförinnan hade det bara gått någon vecka sedan ett 6700XT annonserades av samma medlem.

Nu har medlemmen ändrat annonstexten och tagit bort grafikkortet men man kan ändå se i annonskommentarerna att en medlem har bjudit en summa för det borttagna grafikkortet.

#1 Japp. Observera dock att ibland kan ev. tidigare §3.4-regelbrytande annonser ha avslutats av oss. Dvs. ifall en medlem har lagt ut en bristvara-annons i januari, mars och juli kan mars-annonsen ha inaktiverats av oss och därmed "krockar" inte den med juli-annonsen. Det ska dock sägas att vi brukar att radera sådana annonser istället för att avsluta (raderade annonser kan endast läses av moderatorerna och annonsören).

#2 Både annonsen och kommentarerna ska ha plockats bort, men du får gärna pm:a mig ifall vi har missat något.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycker denna regel borde justeras lite då flera kort inom RTX 30XX serien + kort ur RX6XXX är inte bristvaror.

T ex 3080 TI som jag försökte lägga ut annons på finns i lager överallt, samma sak gäller 3090 samt 3070 m.m

Önskar att denna korrigeras att avspegla den faktiska marknaden. Det är nu 9 månader sedan regeln sattes upp.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Maxizor:

Tycker denna regel borde justeras lite då flera kort inom RTX 30XX serien + kort ur RX6XXX är inte bristvaror.

T ex 3080 TI som jag försökte lägga ut annons på finns i lager överallt, samma sak gäller 3090 samt 3070 m.m

Önskar att denna korrigeras att avspegla den faktiska marknaden. Det är nu 9 månader sedan regeln sattes upp.

Vi har valt att inte släppa på av två anledningar:
De gånger det lättar upp på en viss modell har det oftast varit ytterst temporärt.

Det är rörigt om folk ska ha en hel tabell av produkter att hålla reda på, vi har redan många som har svårt att hålla koll på nuvarande regel.

Vi ska absolut se över reglerna men det blir troligen först framemot mars/april som det ser ut nu. (Troligen som i: kan bli tidigare/kan bli senare)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har valt att inte släppa på av två anledningar:
De gånger det lättar upp på en viss modell har det oftast varit ytterst temporärt.

Det är rörigt om folk ska ha en hel tabell av produkter att hålla reda på, vi har redan många som har svårt att hålla koll på nuvarande regel.

Vi ska absolut se över reglerna men det blir troligen först framemot mars/april som det ser ut nu. (Troligen som i: kan bli tidigare/kan bli senare)

En till fråga då.
Om man annonserar en vara som inte blir såld, man tar bort annonsen efter 2 veckor, kan man då annonsera en annan vara då?

Jag har en dator som kan säljas med 2st Olika grafikkort RX6800 eller RTX 3080 TI, därav min fråga, och min andra annons på samma dator men med andra grafikkortet blev nedplockad. Är det OK att göra en annons med båda grafikkorten i. Jag ska endast sälja 1 av korten?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Maxizor:

En till fråga då.
Om man annonserar en vara som inte blir såld, man tar bort annonsen efter 2 veckor, kan man då annonsera en annan vara då?

Jag har en dator som kan säljas med 2st Olika grafikkort RX6800 eller RTX 3080 TI, därav min fråga, och min andra annons på samma dator men med andra grafikkortet blev nedplockad. Är det OK att göra en annons med båda grafikkorten i. Jag ska endast sälja 1 av korten?

Regeln gäller annonser. Inte sålda/köpta varor. (Helt enkelt eftersom vi inte har någon insikt i vad som faktiskt säljs i slutändan)

Att ha med ett ”eller” i en annons för en färdigbyggd dator. Jag får återkomma. Minns inte på rak arm hur vi ställt oss tidigare.

Lite allmänt:
Det blir ju kladdigt så fort man är inne och petar på undantag, vilket är det vi försöker undvika här.
Det kommer såklart drabba några enstaka personer som av olika skäl sitter på flera kort av ”legitima” anledningar. Men de som gör det är i mikroskopisk minoritet så vi kan inte bygga regelverket på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

En till fråga då.

Hur vet moderatorerna att du bara fått sålt en annons och inte 2? Teoretiskt skulle jag kunna sätta upp 10 annonser med 3080 kort och sen hävda att bara 1 blev såld även fast jag sålt alla kort. Eller sätta upp 1 annons med 10 kort i och hävda att jag bara sålde 1 kort.
Funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur vet moderatorerna att du bara fått sålt en annons och inte 2? Teoretiskt skulle jag kunna sätta upp 10 annonser med 3080 kort och sen hävda att bara 1 blev såld även fast jag sålt alla kort. Eller sätta upp 1 annons med 10 kort i och hävda att jag bara sålde 1 kort.
Funkar inte.

Jag förstår att det kan bli svårt. Ställde helt enkelt en fråga för vad som var möjligt. Men nu vet jag att det är per annons och person.
Får avvakta svarat på om och eller är OK i en annons.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas ni inser hur dålig det är med det här.
Varför lägger man inte istället in en begränsning också isf om att man som köpare bara får köpa 1 vara per 6 mån?
Det är ju hur tydligt som helst att det är det som är det större problem i det hela.
Man kan se många återkommande medlemmar som skriver t ex i varenda grafikkortsförsäljning som sker.
Varför skulle det vara okej att en medlem köper upp 20-30 grafikkort varje månad o bidrar mer än någon annan till nuvarande situation?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas ni inser hur dålig det är med det här.
Varför lägger man inte istället in en begränsning också isf om att man som köpare bara får köpa 1 vara per 6 mån?
Det är ju hur tydligt som helst att det är det som är det större problem i det hela.
Man kan se många återkommande medlemmar som skriver t ex i varenda grafikkortsförsäljning som sker.
Varför skulle det vara okej att en medlem köper upp 20-30 grafikkort varje månad o bidrar mer än någon annan till nuvarande situation?

Helt enkelt för att det inte är praktiskt möjligt för oss. Vem som får annonsera hos oss har vi kontroll över.

Vem annonsören kommunicerar med har vi inte kontroll över. Ett förbud hade i praktiken bara lett till att de personerna istället hade skickat PM eller kontaktat på annat sätt. Det kan vi inte ha kontroll över om inte säljaren själv skulle anmäla det. Men jag tycker heller inte att det är rimligt att lägga över det ansvaret på säljaren.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ibland funderar man över om vissa medlemmar bara är ute efter att trolla eller på annat vis provocera för att se hur långt man kan ta det hela utan att det får några konsekvenser, vi har en medlem som bara idag har annonserat två stycken grafikkort från Nvidias 3000 serie och för bara två veckor sedan annonserade ytterligare ett grafikkort från samma serie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Regeln gäller annonser. Inte sålda/köpta varor. (Helt enkelt eftersom vi inte har någon insikt i vad som faktiskt säljs i slutändan)

Att ha med ett ”eller” i en annons för en färdigbyggd dator. Jag får återkomma. Minns inte på rak arm hur vi ställt oss tidigare.

Lite allmänt:
Det blir ju kladdigt så fort man är inne och petar på undantag, vilket är det vi försöker undvika här.
Det kommer såklart drabba några enstaka personer som av olika skäl sitter på flera kort av ”legitima” anledningar. Men de som gör det är i mikroskopisk minoritet så vi kan inte bygga regelverket på det.

Jag råkade precis ut för detta. För ett tag sen hade jag ett rx 6800 ute en timme på annons innan jag ångrade mig och istället la upp det kort jag hade tänkt uppgradera till (6900xt). Jag hade flera intresserade av kortet men vipps så försvann annonsen och min möjlighet till att sälja det. Jag kunde bevisa med fotobevis mm att jag aldrig sålt mitt 6800 men det brydde sig inte moderatorn om. Nej denna regel behöver verkligen ses över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag råkade precis ut för detta. För ett tag sen hade jag ett rx 6800 ute en timme på annons innan jag ångrade mig och istället la upp det kort jag hade tänkt uppgradera till (6900xt). Jag hade flera intresserade av kortet men vipps så försvann annonsen och min möjlighet till att sälja det. Jag kunde bevisa med fotobevis mm att jag aldrig sålt mitt 6800 men det brydde sig inte moderatorn om. Nej denna regel behöver verkligen ses över!

Fantastiskt att du fick betala två ggr för nöjet också, håller detta rent juridiskt? Säljer inte Sweclockers en tjänst vid köptillfället av annonsen? Jag har ingen koll men känns ju ganska fyrkantigt att de tog bort den direkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fantastiskt att du fick betala två ggr för nöjet också, håller detta rent juridiskt? Säljer inte Sweclockers en tjänst vid köptillfället av annonsen? Jag har ingen koll men känns ju ganska fyrkantigt att de tog bort den direkt.

Mvh

Eller hur! Jag har begärt att få tillbaka avgiften på annons nr 2 men jag tvivlar på att jag kommer få det.

Och 6900xt, har det ens varit en bristvara? Jag tycker jag alltid sett dem i lager om än dyrt. Det är väl knappt några miners som köpt det då ett 6800 (XT) har samma hashrate för typ halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Eller hur! Jag har begärt att få tillbaka avgiften på annons nr 2 men jag tvivlar på att jag kommer få det.

Och 6900xt, har det ens varit en bristvara? Jag tycker jag alltid sett dem i lager om än dyrt. Det är väl knappt några miners som köpt det då ett 6800 (XT) har samma hashrate för typ halva priset.

De har helgarderat sig med en paragraf under särskilda villkor så nog håller det

Dock kan man ju ifrågasätta huruvida det är relevant i nuläget som du pekar ut då 6900 XT finns i lager på många ställen, dvs det är inte en bristvara rent tekniskt.

Ska man ta betalt 30 kr per annons kan man ju åtminstone bemöda sig med att uppdatera listan på bristvaror 1-4 ggr i månaden, annars blir det ju orimligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED