Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Jag är facinerad av hur en halv världsbefolkning ( nästan ) kan sitta och HOPPAS på uppgång alla 10000% i aktier som AMC och GME, det är ett skådespel utan dess like. Jag tror aldrig jag sett något liknande.

Meme-stonks & crypto uppvisar likheter med IT-bubblan, förhoppningar om framtiden med minimalt fundamenta.

Även relevant:
https://www.investopedia.com/terms/g/gamblersfallacy.asp

Sen behöver man begå egna misstag, har ju varit flera artiklar i media på sistone om folk som spelat ihop några miljoner på börsen & sen förlorat allt. Folk blandar ihop tur med skicklighet. Man har en streak på 2-3 år sen går det åt skogen.

Permalänk
Medlem

Sålde majoriteten av mina fonder för ett tag sedan pga att jag behöver pengarna det närmsta halvåret. Har kvar mina aktier som huvudsakligen är stabila bolag med bra utdelning. Ligger ganska tungt på banker och fastighetsbolag. Tanken var att gå in mer och bredda men sen kom lite renoveringsbehov blandat med andra investeringar i min största och hittills bästa investering, huset.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Började köpa lite aktier och aktiefonder för dryga 20 år sedan.

Aktier
Swedbank, som på den tiden hette Föreningssparbanken. Köpte den när den börsintroducerades.
Tele2 - köpte den när den börsintroducerades.

Aktiefonder
East Capital Rysslandsfond, köpte den när fonden introducerades.
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige, fast på den tiden hette det Banco Småbolagsfonden.
Swedbank Robur Ny Teknik
Handelsbanken Hållbar Energi

Klagar definitivt inte på utvecklingen under dessa dryga 20 år och jag sover otroligt gott om nätterna... och dagarna (ibland).

Har bara "rörligt kapital" på bankkonto till 0% ränta.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Köpte du dom för att spekulera eller för att vara långsiktigt investerad från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Sälj aldrig när det går ner om du inte har behov av pengarna. Köp mer.

Det kommer gå upp igen men det är svårt att säga om dröjer månader eller år.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag använder lysas fondrobot. Lånsiktig. Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Jag hade ca 250k i en handelsbanken fond som jag sålde av allt utom 100k. Det gjorde jag för att jag inte har något intresse att själv "lära mig" börsen (förstår att över väldigt lång tid så stiger den med har inte råd att förlora kortsiktigt). Jag fortsätter däremot månadssparandet i samma fond och kommer kanske använda en del av det sålda kapitalet till att minska andra fasta utgifter för att kunna öka månadssparandet nu under nedgång.

Hade min buffert annars varit tillräckligt stor hade jag nog inte gjort något öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Sålde majoriteten av mina fonder för ett tag sedan pga att jag behöver pengarna det närmsta halvåret. Har kvar mina aktier som huvudsakligen är stabila bolag med bra utdelning. Ligger ganska tungt på banker och fastighetsbolag. Tanken var att gå in mer och bredda men sen kom lite renoveringsbehov blandat med andra investeringar i min största och hittills bästa investering, huset.

Grymt. Helt rätt är att använda pengarna!
Nya köplägen kommer förr eller senare och då är det bra att sitta på torrt krut (eller möjlighet att låna).

Skrivet av Robiban:

Jag hade ca 250k i en handelsbanken fond som jag sålde av allt utom 100k. Det gjorde jag för att jag inte har något intresse att själv "lära mig" börsen (förstår att över väldigt lång tid så stiger den med har inte råd att förlora kortsiktigt). Jag fortsätter däremot månadssparandet i samma fond och kommer kanske använda en del av det sålda kapitalet till att minska andra fasta utgifter för att kunna öka månadssparandet nu under nedgång.

Hade min buffert annars varit tillräckligt stor hade jag nog inte gjort något öht.

King!
Alldeles för många tror att "lägga i byrålådan" är en bra idé. Precis som marknaden går upp och ner lär man ha ruljangs på pengarna för att faktiskt realisera vinster. Upp och ner hela tiden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Du kan sitta still i båten. Du bör dock överväga att segmentera mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Gör inte som average-små-spararen. Säljer på botten och köper på toppen. Sluta glo på börsen och sätt upp ett automatspar. När ska folk förstå att ägnar man inte åt stockpicking så måste man vara långsiktig. Det kan lätt gå 7-10 för att tillgångarna ska fördubblas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Öland 4ever:

Började köpa lite aktier och aktiefonder för dryga 20 år sedan.

Aktier
Swedbank, som på den tiden hette Föreningssparbanken. Köpte den när den börsintroducerades.
Tele2 - köpte den när den börsintroducerades.

Aktiefonder
East Capital Rysslandsfond, köpte den när fonden introducerades.
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige, fast på den tiden hette det Banco Småbolagsfonden.
Swedbank Robur Ny Teknik
Handelsbanken Hållbar Energi

Klagar definitivt inte på utvecklingen under dessa dryga 20 år och jag sover otroligt gott om nätterna... och dagarna (ibland).

Har bara "rörligt kapital" på bankkonto till 0% ränta.

Jag började också på börsen för 20 år sen. Strax innan it-kraschen. Gjorde verkligen INTE din resa, men sen 2016 så lade jag om och läste på. Månadsspar på indexfonder och …jo. Det har stigit lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jäklar vad det sjunker… har för närvarande 3 fonder. Spiltan, TIN ny teknik, Handelsbanken hållbar energi. Började med fonder för ett år sedan ungefär, kanske lite längre. Är snart nere på förlust. Bör man sälja nu eller ska man bara sitta kvar i båten? Jag behöver inte pengarna.

Dyra avgifter på TNT och HHE så de behöver ju överprestera ganska rejält över tid för att slå indexfonder efter avgifter men tror du på branscherna så är det väl bättre att behålla dem än att sälja nu när de gått ner mycket?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Köpte du dom för att spekulera eller för att vara långsiktigt investerad från början?

Nej tanken var ju långsiktigt såklart, jag har en bra buffert utanför fonderna. Men är helt grön på detta och när man läser om att det kommer krascha osv blir man ju lite nervös när man har 0 koll och det bara barkar nedåt hela tiden.

Skrivet av Anaii:

Sälj aldrig när det går ner om du inte har behov av pengarna. Köp mer.

Det kommer gå upp igen men det är svårt att säga om dröjer månader eller år.

Ja jag har förstått att man ska göra så men det tar emot haha.

Skrivet av Cenorida:

Du kan sitta still i båten. Du bör dock överväga att segmentera mer.

Ja säkert! några tips?

Skrivet av anon333222:

Gör inte som average-små-spararen. Säljer på botten och köper på toppen. Sluta glo på börsen och sätt upp ett automatspar. När ska folk förstå att ägnar man inte åt stockpicking så måste man vara långsiktig. Det kan lätt gå 7-10 för att tillgångarna ska fördubblas.

Ja jag kanske skulle sluta kolla appen hela tiden, men är som sagt ny på detta och har dålig koll på hur det beter sig över tid. Läser så mycket dåligt nu om börsen så jag kände att jag behövde fråga.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ja säkert! några tips?

Huvudsakligen skulle jag rekommendera en fondrobot som ger en väldigt god segmentering direkt på ett väldigt enkelt sätt. Exempelvis Lysa. Kan tillägga att fondrobotar inte handlar om att det är en robot som "kalkylerar" ut vilka aktier som ska gå bäst, vilket många tror.

Om du inte vill ha en fondrobot så rekommenderar jag globala indexfonder. Exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global. Dessa ger dock inte lika god segmentering, men är ändå väldigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om denna fondfördelning? Har nyss stuvat om lite, ökat Global och sänkt Emerging Markets. Vet att Småbolag by Skoglund är rätt dyr i jämförelse med andra, men den har et väldigt bra track record. I övrigt är det ganska låga avgifter på allt. Så tänkte mig mest input på själva fördelningen, inte så mycket om man borde ta X eller Y i samma segment.

Avanza Global 50%
Avanza Småbolag by Skoglund 20%
Avanza Emerging Markets 10%
Avanza Zero 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vad säger ni om denna fondfördelning? Har nyss stuvat om lite, ökat Global och sänkt Emerging Markets. Vet att Småbolag by Skoglund är rätt dyr i jämförelse med andra, men den har et väldigt bra track record. I övrigt är det ganska låga avgifter på allt. Så tänkte mig mest input på själva fördelningen, inte så mycket om man borde ta X eller Y i samma segment.

Avanza Global 50%
Avanza Småbolag by Skoglund 20%
Avanza Emerging Markets 10%
Avanza Zero 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Hade bytt ut avanza global mot länsf. global indexnära och kanske tittat på någon annan än avanza zero som är helt passivt förvaltad med de mest omsatta värdepappren. Annars ser det bra ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vad säger ni om denna fondfördelning? Har nyss stuvat om lite, ökat Global och sänkt Emerging Markets. Vet att Småbolag by Skoglund är rätt dyr i jämförelse med andra, men den har et väldigt bra track record. I övrigt är det ganska låga avgifter på allt. Så tänkte mig mest input på själva fördelningen, inte så mycket om man borde ta X eller Y i samma segment.

Avanza Global 50%
Avanza Småbolag by Skoglund 20%
Avanza Emerging Markets 10%
Avanza Zero 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Absolut inget fel, men ett smart svar hade också varit "Jag vet inte" för ingen vet hur börsen kommer fortsätta. Men om du tror på detta kör på detta, sitt kvar i båteN och fokusera inte tiden på att fundera om du ska välja fond x eller fond y eller segment x eller y som du nämner. Fokusera istället på hur du kan tjäna mer pengar på ditt nuvarande jobb / vid sidan av jobbet som du sedan kan addera till sparandet. Det är där du kommer ha högst tillväxt i början av resan

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Absolut inget fel, men ett smart svar hade också varit "Jag vet inte" för ingen vet hur börsen kommer fortsätta. Men om du tror på detta kör på detta, sitt kvar i båteN och fokusera inte tiden på att fundera om du ska välja fond x eller fond y eller segment x eller y som du nämner. Fokusera istället på hur du kan tjäna mer pengar på ditt nuvarande jobb / vid sidan av jobbet som du sedan kan addera till sparandet. Det är där du kommer ha högst tillväxt i början av resan

Närå, bara tänkte om det var en hyfsad fördelning. Som sagt, jag har en hög procent likvida medel som jag vill sätta över under Q1 så tänkte mest dubbelkolla att det inte är nåt som ser galet ut, är redundant osv. Efter det tänkte jag nog glömma börsen ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Närå, bara tänkte om det var en hyfsad fördelning. Som sagt, jag har en hög procent likvida medel som jag vill sätta över under Q1 så tänkte mest dubbelkolla att det inte är nåt som ser galet ut, är redundant osv. Efter det tänkte jag nog glömma börsen ett tag.

Uppenbarligen rätt bra att inte titta för mycket i början, enligt andra nya investerare som skrivit här på sistone

Personligen hade jag försökt splitta upp lite mer jämnt mellan fonderna. Kanske max 30% i en fond om du har 5 totalt. Det är ju bättre att ha 50% i sin största än att bara ha en enda som är 100%, men det är ju fortfarande en fond som kommer dominera rejält själv.

Annars Avanza Global -> LF Global Indexnära, som nämnts.
Avanza Småbolag Skoglund -> AMF Småbolag, pga. priset, och att jag inte håller med om att Skoglundsfonden i sig har bra track record, den är på tok för ny för att avgöra det. Sen om man känner till Skoglund och litar på hen istället kanske det får mer tyngd, men värt flera gånger kostnaden?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Vad tror ni om Ryssland - Ukraina skiten? Jag blir så jävla trött på allt. Orkar inte följa alla förbannade nyheter med media som överdriver grejer. Frågan är bara hur de påverkar börsen? Skulle de bli fullskalig invardering kraschar säkert börsen speciellt med tanken på uppgången vi haft nu på senaste eller vad tror ni? Vill bara glömma min fonder egentligen

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Om du månadssparar och är långsiktig borde nyheterna inte ha någon påverkan.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Om du månadssparar och är långsiktig borde nyheterna inte ha någon påverkan.

Är student, så kan inte riktigt månadsspara. Ligger med 250k i fonder och aktier. Men det blir en slant sparande av sommarjobbet (förhoppningsvis, om de vill anställa mig igen)

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Vad tror ni om Ryssland - Ukraina skiten? Jag blir så jävla trött på allt. Orkar inte följa alla förbannade nyheter med media som överdriver grejer. Frågan är bara hur de påverkar börsen? Skulle de bli fullskalig invardering kraschar säkert börsen speciellt med tanken på uppgången vi haft nu på senaste eller vad tror ni? Vill bara glömma min fonder egentligen

Du får hedga med lite Lockheed Martin och Smith & Wesson 😉

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Och nu blev crypto.com hackade också, så nu är det åter igen fritt fall på bitcoin och ethereum. Har ca 10% av min portfölj ETH-certifikat så jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Gött med nedgång, för de som har cashen att investera. 😇

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

Är student, så kan inte riktigt månadsspara. Ligger med 250k i fonder och aktier. Men det blir en slant sparande av sommarjobbet (förhoppningsvis, om de vill anställa mig igen)

Låter som att det är en del av de pengar du kanske behöver på kort sikt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Är student, så kan inte riktigt månadsspara. Ligger med 250k i fonder och aktier. Men det blir en slant sparande av sommarjobbet (förhoppningsvis, om de vill anställa mig igen)

Glöm pengarna. Tänk inte ens på de. Se till att du har 20-30K i buffert om CSN skiter sig. Kan bara gratulera att du redan har en slant på börsen trots att du är student. Grind:a som fan nu i dina unga år. Skit i alla nay-sayers som säger ”du måste leva lite också”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Glöm pengarna. Tänk inte ens på de. Se till att du har 20-30K i buffert om CSN skiter sig. Kan bara gratulera att du redan har en slant på börsen trots att du är student. Grind:a som fan nu i dina unga år. Skit i alla nay-sayers som säger ”du måste leva lite också”.

Detta. Jag är 35 år och lärde mig först nyligen vad ränta-på-ränta-effekten faktiskt innebär. Klart jag greppat konceptet tidigare men jag har inte verkligen fattat den exponentiella ökningen i avkastning förrän nu. Grämer mig lite över att jag inte själv började sätta över ett antal tusenlappar i månaden när jag var 20. Men men!

Du kommer tacka dig själv ju tidigare du börjar spara på börsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Detta. Jag är 35 år och lärde mig först nyligen vad ränta-på-ränta-effekten faktiskt innebär. Klart jag greppat konceptet tidigare men jag har inte verkligen fattat den exponentiella ökningen i avkastning förrän nu. Grämer mig lite över att jag inte själv började sätta över ett antal tusenlappar i månaden när jag var 20. Men men!

Du kommer tacka dig själv ju tidigare du börjar spara på börsen.

Man blir ju anklagad av en hel del här som säger att man är verklighets-frånvarande och dylikt. Är ju några år äldre än dig, men upptäckte också ränta på ränta 2016 och började växla över kontanterna och köpa fonder. Hade haft en mille mindre om jag inte började då.

Får lära mina barn det jag kan. Barnbidraget in på en KF så kontantinsatsen är klirrad när de flyttar hemifrån.