Inte för att strö salt över såren men det har varit välkänt i över 10år att kopparnätet håller på och läggas ner. Och det blir problem för dem som ej har gått med. Men alla gör vi misstag.
Mitt råd är att försöka lösa misstagen så bra som man kan och kontakta telia etc för att få fiber.
Sedan pratar de om teknik hit och dit. Jag tror ingen trådlös teknik inom snar framtid kommer uppfylla de krav som en "modern" människa ställer när det gäller stream film, spela, videokonferens etc hemifrån.
När priset var 20 -25 000kr i TS fall så låt det för mig inte som sjukligt dyrt, jag har hört betydligt högre kostnader. Men det handlar väl om att det finns ledig plats att koppla in sig på.
@giplet: Jag tror absolut att fiber ökar fastighetsvärdet. Jag vet själv att jag både räknar med en eventuell fiberinstallationskostnad för en fastighet och räknar bort fastigheten helt om det är för dyrt. En senare installation är nästan alltid dyrare än saminstallation i en samfällighet. (Oftast 20-30k i samband med samfällighet, 100-125k inte ovanligt för en efterinstallation).
Allt positiv och negativt påverkar. Skulle jag kolla på ett hus och det står ej fiber idag, så skulle jag bara kolla in nästa. Orsaken är enkel. Det blir ett extrajobb för en att granska om det går att få in, både före man bjuder på huset och efter man vinner auktionen.
Och när många köpare skiter i det, så kanske inte huset blir så mycket billigare ändå.
Så man förlorar vissa typer av köpare och detta kan göra att priset blir lägre.