AMD Radeon RX 7000-serien tillverkas på 5 nanometer och 6 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 7000-serien tillverkas på 5 nanometer och 6 nanometer

En AMD-anställd trampar i klaveret och berättar för världen att två tillverkningstekniker bygger nästa generations vassaste grafikkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra nu kan dom börja tillverka dom också.

Permalänk
Inaktiv

Trist miss för han kul miss för oss.

Permalänk
Medlem

Kul för miners antar jag, vi andra blir väl utan precis som innan.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kattus:

Kul för miners antar jag, vi andra blir väl utan precis som innan.

På sätt och vis håller jag med men hade ändå varit intressant att se hur många som uppgraderade till t.ex. nvidias 2000 serie jämfört med 3000. Jag hade inte blivit förvånad om fler gamers köpt kort nu fastän vi klagar mycket online.

Permalänk
Medlem

Navi 30 fattas på listan ge mig nu tack.

Edit:
Navi 20 släpptes kanske inte heller iofs.
Även om det står att Vega 20 är ett pågånde projekt.

De kanske kör vidare med 2x 3x 4x där 21 31 41 är de värre korten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nu var väl detta inget sensationellt avslöjande direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

dom skulle lika gärna kunna släppa bigfoot till salu dvs nåt som inte ens existerar eller sets

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

På sätt och vis håller jag med men hade ändå varit intressant att se hur många som uppgraderade till t.ex. nvidias 2000 serie jämfört med 3000. Jag hade inte blivit förvånad om fler gamers köpt kort nu fastän vi klagar mycket online.

Jag tror faktiskt det också. De som inte sålde sinna 1080ti då 2080 släpptes, men då de trodde de skulle få 3080 kort och sålde sina då hade nog inte så mycket till val förutsatt att de hade pengar att betala med. De jag känner som satt på 2070, 2080 och 2080ti har hoppat över men i övrigt har det blivigt en del 2-3st 3080, 1st 3090, 2st 3080ti och 1st 3070 tror jag.
Så bland dem på våran Discord som spelar regelbundet är hälften på 1060 eller 1066 jag och en till på 1080/1080ti och resterande blandat på 2070 till 3090. Kan tillägaas att en av de som kör 1060 eller om det var 1066 hade turen att få tag på ett ex av PS5 tidigt till ok pris. Prioriterade det mer än högre FPS i LoL.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Spännande år.

Precis som 2020 med både grafikkort och processorer från AMD och NVIDIA. Men att nu i år Intel äntrar grafikkortsvärlden gör det hela ännu mer spännande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag tror faktiskt det också. De som inte sålde sinna 1080ti då 2080 släpptes, men då de trodde de skulle få 3080 kort och sålde sina då hade nog inte så mycket till val förutsatt att de hade pengar att betala med. De jag känner som satt på 2070, 2080 och 2080ti har hoppat över men i övrigt har det blivigt en del 2-3st 3080, 1st 3090, 2st 3080ti och 1st 3070 tror jag.
Så bland dem på våran Discord som spelar regelbundet är hälften på 1060 eller 1066 jag och en till på 1080/1080ti och resterande blandat på 2070 till 3090. Kan tillägaas att en av de som kör 1060 eller om det var 1066 hade turen att få tag på ett ex av PS5 tidigt till ok pris. Prioriterade det mer än högre FPS i LoL.

Hör det verkligen till vanligheten att folk säljer sina befintliga kort innan de har köpt ett nytt? Jag känner ingen som gör så, låter som ett utmärkt sätt att tillfälligt göra sin dator oanvändbar.

Sen så hade ju 2000-serien väldigt dålig ppk också. 3000-serien har (vid MSRP) riktigt bra ppk.

Själv fick jag tag på ett PS5 tidigt i stället som du nämner, men jag hade nog köpt ett 3080 också vid det här laget om det inte vore så att jag principiellt vägrar betala MSRP gånger två för något.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Varför släpper inte Nvidia och AMD/ATI ett nytt grafikkort varje år som tex mobilindustrin gör med mobiler?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Hör det verkligen till vanligheten att folk säljer sina befintliga kort innan de har köpt ett nytt? Jag känner ingen som gör så, låter som ett utmärkt sätt att tillfälligt göra sin dator oanvändbar.

Sen så hade ju 2000-serien väldigt dålig ppk också. 3000-serien har (vid MSRP) riktigt bra ppk.

Själv fick jag tag på ett PS5 tidigt i stället som du nämner, men jag hade nog köpt ett 3080 också vid det här laget om det inte vore så att jag principiellt vägrar betala MSRP gånger två för något.

Jag gjorde så. I tron på att ja skulle få tag i ett. Blev ett 1050ti så länge tills ja köpte 3080 begagnad orkade inte vänta hehe

Permalänk
Medlem

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Varför släpper inte Nvidia och AMD/ATI ett nytt grafikkort varje år som tex mobilindustrin gör med mobiler?

Om du räknar alla varianter, från de snabbaste till långsammaste och allt däremellan.
Alla TI, Super, LHR, olika mängd minne o.s.v.
Har det då verkligen gått mer än ett år från lansering av att någon grafikkorts variant släpps till att en annan grafikkorts variant släpps?

För om de ska göra täta släpp så är det inte så konstigt att många av släppen inte blir revolutionerande.

Så i princip är det väl hyfsat tätt mellan att något släpps till att något annat släpps.
Bara att många av släppen kanske inte är sådana släpp du är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

Skulle de inte tagit upp denna nyhet? Varför? Ska de hitta på nyheter eller?

Jag är tacksam för att de bidrar till att jag slipper lusläsa internet om varje relevant sak som skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Skulle de inte tagit upp denna nyhet? Varför? Ska de hitta på nyheter eller?

Jag är tacksam för att de bidrar till att jag slipper lusläsa internet om varje relevant sak som skett.

Inte mycket av en nyhet för det är en leak och den har redan publicerades för flera dagar sen.

Videocardz är mesta dels leaks och jag minns inte detta forum för det utan nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Navi 30 fattas på listan ge mig nu tack.

Edit:
Navi 20 släpptes kanske inte heller iofs.
Även om det står att Vega 20 är ett pågånde projekt.

De kanske kör vidare med 2x 3x 4x där 21 31 41 är de värre korten.

Vega 20 är beräkningskortet som blev Radeon VII - en rak krympning av Vega 10, dvs originalet Vega 64, till TSMC 7nm.

Det finns ett antal modellnummer som fattas - Vega 11, Navi 11 och Navi 13 är alla borta. Navi 20 såg vi inte heller röken av, men möjligen har de gjort om numreringen så att de numer börjar på x1 istället för x0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

I och med att jag inte läser videocardz.com så är jag ganska glad om SweClockers rapporterar vidare information som kommer från andra sidor.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxen63:

Inte mycket av en nyhet för det är en leak och den har redan publicerades för flera dagar sen.

Videocardz är mesta dels leaks och jag minns inte detta forum för det utan nyheter.

Men nu är denna leak en nyhet, eller skriver kanske SWEC också om leaks?😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Men nu är denna leak en nyhet, eller skriver kanske SWEC också om leaks?😀

Ser ut som det. Men ibland beror på intresset och sammanhanget har jag inga problem med.
Men visst ser det ut som ett misstag med flit och inte bara från personen i fråga utan ett misstag av företaget med flit.
Inte så helt ovanligt.
Likväl vill jag se mer info om både AMD, Nvidias och Intels GPUer, även om det är maknadsföring. Man får hoppas man ser skillnaden bara så man inte blir blåst.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Intressant att de i praktiken kan blanda kretsar från både TSMC och Samsung på samma grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

Finns kanske dom som har ett liv och tycker det räcker att läsa en sida och inte 40?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Intressant att de i praktiken kan blanda kretsar från både TSMC och Samsung på samma grafikkort!

Kan ju vara att de gör en Apple tillverka samma krettsar på två olika linor. De blir inte riktigt lika bra men enligt Apple själva tillräckligt nära.
Men det kan ju vara så att de segmenterat chippen på korten likt CPU och Cashen som är tänkt att sitta på Zen 3 Refresh eller vad vi nu ska kalla det? Eller för den delen att chippet är i olika delar och en IO del som är lite större som inte får bli för stor.
Bara hypoteser från min sida.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hör det verkligen till vanligheten att folk säljer sina befintliga kort innan de har köpt ett nytt? Jag känner ingen som gör så, låter som ett utmärkt sätt att tillfälligt göra sin dator oanvändbar.

Sen så hade ju 2000-serien väldigt dålig ppk också. 3000-serien har (vid MSRP) riktigt bra ppk.

Själv fick jag tag på ett PS5 tidigt i stället som du nämner, men jag hade nog köpt ett 3080 också vid det här laget om det inte vore så att jag principiellt vägrar betala MSRP gånger två för något.

Jag sålde mitt 1070 strax innan 3000-serien kom. Vilket för tillfället var en bra deal, men visst, hade jag väntat tills bristen var total hade jag nog kunnat få lite mer Oftast sjunker ju priserna rejält efter lansering, och det hade det ju gjort om inte det blivit sådan enorm brist på hela marknaden, ingen räknade ju med det.

Fick inget på lanseringsdagen, men var inga större problem att få tag på kort om man följde marknaden.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

I det här fallet råkar ämnena för de senaste nyheterna stämma överens med Videocardz flöde, men innehållet i våra nyheter är i vanlig ordning satt i kontext till SweClockers tidigare rapportering, tester och läsarna. Tilläggas kan att källmaterialet som de flesta tekniksajter har att tillgå ofta är snarlikt (officiella uppgifter från företag, rykten, större publikationer som gör reportage och intervjuer, och så vidare), och sedan några veckor tillbaka är det stiltje till följd av kinesiskt nyår. Därför är likheterna mellan olika sajters nyhetsflöden är just nu väldigt stora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

Att ta nyheter som finns på andra sidor är väl inget problem egentligen, lite lathet bara om man inte som sajt har egna källor. Om en nyhet är inspirerad eller tagen från en annan site så bör de åtminstone länka till den i fullo.

Större fråga är dock ifall man skriver med egna ord eller rakt av kopierar och bara översätter allting.

Permalänk
Medlem

Helt förståeligt, får några år sen så postade jag infon här på sweclockers.... kanske 3 likes. Nu säljer vi dem direkt till videocarz och de hamnar direkt på första sidans nyhets flöde. Så hur mycket få man kopiera en nyhet, vi har en jurist som kollar på på detta.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

PS. om det är helt ok så kommer det komma www.aftonbloadetgratis.ru www.expresengratis.ru www.digratis.ru osv...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Saxen63:

Haha har sweclockers alltid tagit varenda nyhet direkt från videocardz.com? Rakt kopierat från de senaste 5 nyheterna här lol. Vilket skämt

Videocardz är ändå en seriös sida. Till skillnad från wccftech. Videocardz publicerar inte artiklar på löpande band. Kan gå dagar mellan artiklar. Och oftast verifierar dom det dom skriver, med andra källor.

Med det sagt, så läser inte folk allt som skrivs på alla sidor på nätet. Jag själv läser på 5-6 sidor oregelbundet. Och bara Sweclockers regelbundet. Så jag uppskattar att dom tar med sådana här saker 🙂