Konstigaste nätverksproblemet jag varit med om

Permalänk

Konstigaste nätverksproblemet jag varit med om

Jag börjar bli tokig tror jag. Jag uppgraderade nyligen mitt internet från 250/250Mbit till 500/500 och upptäckte sedan vid tillfälle att uppladdningshastigheten på min server total crashade.

Jag når mellan 3-10Mbit upp via internet, medan nerladdningshastigheten ligger bra på 520-530Mbit. Mina vanliga datorer på nätverket får 500/500Mbit mot internet. Skall tilläggas att filöverföring lokalt på nätverket från servern fungerar som vanligt.

Servern kör hyper-v och en domänkontrollant som sköter dns och dhcp. Sedan ligger det en filserver, spelserver mm.

Först trodde jag att problemet låg i min VPN servern (Softether) och dess brygga till nätverkskortet. Tog därför bort vpn servern, men ingen skillnad. Provade därefter att få tag i nyare drivrutiner till nätverkskortet (hittar dock inga, gammalt moderkort). Körde reset på winsock och upplevde att problemet försvann. Vad jag inte tänkte på var att dottern startade sin dator samtidigt.

När jag kom hem idag, upptäckte jag att serverns uppladdningshastighet var kass idag igen och började felsöka. Höll på att ge upp helt, när jag tänkte att jag provar att testa uppladdningen via dotterns dator som är kopplad till samma switch (switchen är sedan kopplad direkt till routern AC68U).

Från dotterns dator var både uppladdning och nerladdning bra (530/530). Provade därefter att köra på servern igen och vips, så funkade det...

Stänger av dotterns dator och uppladdning på servern blev kass. Slog på dotterns dator och det blev bra igen.... Jahapp...

Serverns uppladdningshastighet blir alltså sämre av att dotterns dator är avstängd?

Någon som har varit med om något liknande förut eller har några idéer på hur man löser detta?

Har märkt att när dotterns dator är avstängd, ändras länkstatusen på switchen till 100Mbit (från 1000Mbit). Den kopplas dock inte helt bort.

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Har märkt att när dotterns dator är avstängd, ändras länkstatusen på switchen till 100Mbit (från 1000Mbit). Den kopplas dock inte helt bort.

Det där är ju inget bra tecken. Testa att a) byta nätverkskabel, och b) byta port. Funkar det bättre på en annan port, byt ut din gamla switch.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det där är ju inget bra tecken. Testa att a) byta nätverkskabel, och b) byta port. Funkar det bättre på en annan port, byt ut din gamla switch.

Det är alltså länkstatusen på switchens port som går till hennes dator som ändras till 100Mbit, alla andra portar blir kvar på 1000Mbit.

Port 1 (Grön) -> AC68U (routern)
Port 2 Server Lan 1 (Grön)
Port 3 Server Lan 2 (Grön)
Port 4 Dotterns dator (Grön, när datorn är på, Orange när datorn är av)

Förmodar att det är någon Wake on lan eller något som är aktivt eller något sådant. Men det är ju sjukt märkligt att hastigheten på servern skall ändras av att hennes dator är på eller av. Jag ska prova koppla ur kabeln till hennes dator (när hon går och lägger sig) och se om det händer något med hastigheten.

Övriga 2 datorer i hushållet (däribland min), och wifi enhter påverkas inte av att dotterns dator är på eller av. Men dessa är anslutna direkt till routern.

Update: När jag kopplar ur dotterns dator ur switchen så funkar allt som det ska på servern...

Update2: På dotterns dator låg UEFI PXE Lan boot (eller något liknande med) i boot listan. Satte den till disabled och porten på switchen verkar släckas helt när datorn stängs av. I samband med detta verkar även serverns upload fungera som vanligt. Helt sjukt att man upptäcker detta först nu. Får hoppas detta funkar.