Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Kolla så att det eluttaget är dimensionerat för elbilsladdning och inte bara motorvärmare el annat. Bara så det inte blir en brand ett par månader längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu gjorde jag ju något dumt! Eftersom min Ioniq 5 inte kommer förren slutet på året så beställde jag en XC40 P6 via Care by Volvo som dom hade i lager, leveranstid omkring på 4 veckor. Så nu får jag byta ut min bensinbil å gå över till el lite tidigare. Kommer gå i princip plus minus noll då jag har el ingår i parkeringshyran Lite roligt eftersom jag precis sågat XC40 P6 men men.. xD

Såg just din video på 100 mil i XC40, precis såna problem som du upplever gör att jag är "livrädd" fört att ta med familj, samvb med 2 barn på 2 resp 5 år på långresa med vår E-niro. Har bara kört elbil sen i november förra året och endast testa laddat publikt på Marieberg galleria i Örebro. Är ju ett virrvarr av appar, taggar, korst osv som man "måste" ha.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Såg just din video på 100 mil i XC40, precis såna problem som du upplever gör att jag är "livrädd" fört att ta med familj, samvb med 2 barn på 2 resp 5 år på långresa med vår E-niro. Har bara kört elbil sen i november förra året och endast testa laddat publikt på Marieberg galleria i Örebro. Är ju ett virrvarr av appar, taggar, korst osv som man "måste" ha.

Ja, det är många appar, taggar och leverantörer att hålla koll på. Det är helt sjukt att det fortfarande inte finns något vettigt sätt att betala på. Jag kan ju fortfarande tanka min bensinbil på Circle K även om jag inte har ett kort från dom men har jag elbil så går inte det inte, då krävs det en app och allt möjligt. Tycker i princip alla laddföretag sköter det riktigt uselt. Det gäller att mobilen är laddad för om den dör då kan man inte tanka bilen.

Så har du Plugsurfing som ska vara någon form av mellanhand på flera. Men det fungerar ju fortfarande bara med vissa och det är extrema överpriser. 13,20kr/kW på Ionity, 8,70kr/kW med Ionitys app och 3,50kr/kW med Ionity abonnameng. Det gäller att man har tungan rätt i mun så en laddning inte kostar 528kr istället för 140kr...

/rant over

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att de borde gå att betala med Visa/Mastercard och inte behöva ha appar hit och dit. Speciellt på bemannade stationer att man går in och reggar sitt kort och när man avslutar sin laddning så debiteras kortet, om det nu inte går att ha en kortläsare på varje laddare.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag visste inte ens att Volvo hade en sådan motor, och jag jobbade ju ändå där 2004 med provkörningar. Men det kanske var på bilarna som byggdes utanför Sverige? Eller är det "2.0 T"-motorn?

1.9 vet jag inte men T3, T4 är iaf 1.6l 4-cyl.
Hur som helst så är det inga problem att åka under 1l/milen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Fast det handlar inte om att mjölka pengar på en gammal plattform utan att kunna finansiera en ny.
Man skrotar inte bara en plattform som kostat flera hundra miljoner att R&Da fram. Alla biltillverkare är inte som tesla och började från början med en elbilsplattform tyvärr.

Och säga att dom inte lyckats ta fram en bensinmotor som drar under 0.8l/milen var väl ändå lite att ta i? Jag har då lyckats köra under 0.7 utan att krypa fram i 30km/h.

Hur som helst. Det är mycket spännande på g hos alla gamla ICE-tillverkare så framtiden får snart säga sitt.

Klart det handlar om att mjölka, deras fossibilar finansierar mer än väl framtagandet av en helt ny plattform för el. Volvo/Polestar är väl den enda biltillverkaren just nu som inte har en enda bil byggd på just det, vad jag vet. Kan ju ha en del att göra med inställningen man hade 2014 "– Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar, har vd Håkan Samuelsson sagt till Dagens Nyheter."

Att säga att Volvos bensinfyror dom kört med bra länge nu är något att hänga i julgranen förbruknings- eller utsläpptsmässigt är ju att ta i. Poängen med det jag skrev var väl mest att man just nu ligger efter, på väldigt många plan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

1.9 vet jag inte men T3, T4 är iaf 1.6l 4-cyl.
Hur som helst så är det inga problem att åka under 1l/milen 😁

Jo det vet jag, men det är ju nyare motorer. Jag grävde lite på Wikipedia nu och de hade några varianter av sin modulära motor på just 1,9 liter, de som heter något med B420 i början. Men de är bra gamla, de fanns på S40/V40 mestadels fram till 2003, en modell fram till 2004 dock, och de hette T4 eller 2.0T. Så det är nog de som syftas på. Men de är inte snåla, på pappret, enligt de snälla körcykler man använde då, så ligger de över 9 liter per 100 km förutom den fetaste med 200 hk som drar 8,5 , blandad förbrukning. De går säkert att få ner under 7 liter men då handlar det om kraftig snålkörning och typ ingen stadstrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu gjorde jag ju något dumt! Eftersom min Ioniq 5 inte kommer förren slutet på året så beställde jag en XC40 P6 via Care by Volvo som dom hade i lager, leveranstid omkring på 4 veckor. Så nu får jag byta ut min bensinbil å gå över till el lite tidigare. Kommer gå i princip plus minus noll då jag har el ingår i parkeringshyran Lite roligt eftersom jag precis sågat XC40 P6 men men.. xD

Hur hittade du en XC40 och hos vilka?
Kollar volvocars nu och enda elbilarna är C40 de har med leverans om 5 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hur hittade du en XC40 och hos vilka?
Kollar volvocars nu och enda elbilarna är C40 de har med leverans om 5 veckor.

Jag har suttit å refreshst den sidan hela förmiddagen å så fort det dök upp en XC40 FWD så tog jag den. Sså du tittar rätt, men gäller att vara snabb. Märkte det i fredags när det dök upp en och jag satt och funderade. När jag bestämt mig var den borta..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu gjorde jag ju något dumt! Eftersom min Ioniq 5 inte kommer förren slutet på året så beställde jag en XC40 P6 via Care by Volvo som dom hade i lager, leveranstid omkring på 4 veckor. Så nu får jag byta ut min bensinbil å gå över till el lite tidigare. Kommer gå i princip plus minus noll då jag har el ingår i parkeringshyran Lite roligt eftersom jag precis sågat XC40 P6 men men.. xD

Hahhaha va sjuk du är

Vad fick du för pris?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv

Dieselpriset ökar stadigt och jag måste börja pendla igen då högskolan återgår till på plats undervisning. Jag har nu kommit till brytningspunkten där det vore billigare att skaffa en mindre elbil på grund av detta enligt mina uträkningar. Jag är vanligtvis inte mycket för leasing men tror mig hittat ett erbjudande som kanske inte är så dumt. Har ni någon input? Kör mestadels landsväg 5 mil totalt om dagen 5 dagar i veckan. Några gånger per år 30 mil resor.

3884 kr /mån 2000mil per år inklusive försäkring. Vinterhjulen är 299 kr i månaden inkluderat i dessa (kanske är mer värt att köpa dessa? Blir 10 764 kr över hela löptiden)

https://carplus.se/bil/nya-opel-mokka-e-gs-line/

Opel Mokka-e GSLine E 136 Automat M2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dieselpriset ökar stadigt och jag måste börja pendla igen då högskolan återgår till på plats undervisning. Jag har nu kommit till brytningspunkten där det vore billigare att skaffa en mindre elbil på grund av detta enligt mina uträkningar. Jag är vanligtvis inte mycket för leasing men tror mig hittat ett erbjudande som kanske inte är så dumt. Har ni någon input? Kör mestadels landsväg 5 mil totalt om dagen 5 dagar i veckan. Några gånger per år 30 mil resor.

3884 kr /mån 2000mil per år inklusive försäkring. Vinterhjulen är 299 kr i månaden inkluderat i dessa (kanske är mer värt att köpa dessa? Blir 10 764 kr över hela löptiden)

https://carplus.se/bil/nya-opel-mokka-e-gs-line/

Opel Mokka-e GSLine E 136 Automat M2022

Har du kollat MG ZS EV eller MG5? Så har du en bil för lite mer än bara pendling

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Har du kollat MG ZS EV eller MG5? Så har du en bil för lite mer än bara pendling

Kikat lite. MG5 tror jag går bort direkt då jag rakt av inte klarar av hur den ser ut. MG ZS EV hade gått på 4135 kr i månaden så det blir dyrare än Opeln (som fått väldigt bra reviews).

MG ZS EV kan inte heller justera ratten fram och bak, det kan bli problematiskt för någon som är lång. Räckvidden är ju klart bättre dock. Så det är ju lite + och - där. Vet inte riktigt om jag behöver den extra räckvidden jag tar alltid hamburgerpauser ändå.

Tänker du att den är lite bekvämare att åka i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kikat lite. MG5 tror jag går bort direkt då jag rakt av inte klarar av hur den ser ut. MG ZS EV hade gått på 4135 kr i månaden så det blir dyrare än Opeln (som fått väldigt bra reviews).

MG ZS EV kan inte heller justera ratten fram och bak, det kan bli problematiskt för någon som är lång. Räckvidden är ju klart bättre dock. Så det är ju lite + och - där. Vet inte riktigt om jag behöver den extra räckvidden jag tar alltid hamburgerpauser ändå.

Tänker du att den är lite bekvämare att åka i?

Jag tänkte du får lite mer "maxutrustning" som ökar körglädjen lite mer och om du tar det via Holmgrensbil så börjar leasingen på 2700kr tror jag det var, hur kom det upp i 4135kr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Dieselpriset ökar stadigt och jag måste börja pendla igen då högskolan återgår till på plats undervisning. Jag har nu kommit till brytningspunkten där det vore billigare att skaffa en mindre elbil på grund av detta enligt mina uträkningar. Jag är vanligtvis inte mycket för leasing men tror mig hittat ett erbjudande som kanske inte är så dumt. Har ni någon input? Kör mestadels landsväg 5 mil totalt om dagen 5 dagar i veckan. Några gånger per år 30 mil resor.

3884 kr /mån 2000mil per år inklusive försäkring. Vinterhjulen är 299 kr i månaden inkluderat i dessa (kanske är mer värt att köpa dessa? Blir 10 764 kr över hela löptiden)

https://carplus.se/bil/nya-opel-mokka-e-gs-line/

Opel Mokka-e GSLine E 136 Automat M2022

Det blir nog bra. Ett alternativ är Hyundai Kona som kostar 2995 i månaden med det lilla batteriet för 1000 mil per år, men när jag var hos handlaren i helgen så sa de att de ger 500 mil extra om man lägger till vinterdäck som kostade någonstans 300-350 i månaden typ. Men om jag inte hade behövt baksätet så hade jag nog valt Opeln före Kona ändå, mindre och snyggare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jaqob:

Tack! Men, Key-less ingår väl inte i GTX heller? Enligt konfiguratorn verkar det fortfarande krävas assistanspaketet för 17k. Måste säga att det förvånar mig ganska mycket, jag trodde keyless var standard i princip alla bilar idag.

"Äkta" Keyless ingår inte i GTX. Däremot är det en variant av keyless som finns på ID.4. Du behöver inte starta eller stänga av bilen. Men den låser inte automatiskt eller låser upp med touch på handtaget t.ex.

Notera också att backkamera inte heller ingår. Där gick jag bet. 13k att efterinstallera. Det har jag precis gjort. Den ingår också i assistanspaketet för 17k.

(Jag har en GTX)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Jag tänkte du får lite mer "maxutrustning" som ökar körglädjen lite mer och om du tar det via Holmgrensbil så börjar leasingen på 2700kr tror jag det var, hur kom det upp i 4135kr?

Jag kollade på carplus, där angavs det priset. Då ingick försäkring.

Det priset du anger där är bara 1000 mil, jag behöver 2000. Då blir det 3200 på Holmgrens, men ingen försäkring ingår lite oklart vad den kostar men antar att det hamnar på liknande som hos Carplus. Sämsta är väl att ingen anläggning nära för mig verkar erbjuda.

Är det någon särskild utrustning du tänker på? För jag tycker de ser ut att vara rätt likvärdiga, man jag kanske missar nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dieselpriset ökar stadigt och jag måste börja pendla igen då högskolan återgår till på plats undervisning. Jag har nu kommit till brytningspunkten där det vore billigare att skaffa en mindre elbil på grund av detta enligt mina uträkningar. Jag är vanligtvis inte mycket för leasing men tror mig hittat ett erbjudande som kanske inte är så dumt. Har ni någon input? Kör mestadels landsväg 5 mil totalt om dagen 5 dagar i veckan. Några gånger per år 30 mil resor.

3884 kr /mån 2000mil per år inklusive försäkring. Vinterhjulen är 299 kr i månaden inkluderat i dessa (kanske är mer värt att köpa dessa? Blir 10 764 kr över hela löptiden)

https://carplus.se/bil/nya-opel-mokka-e-gs-line/

Opel Mokka-e GSLine E 136 Automat M2022

Alternativt köpa en beggad Zoe kanske? Nej, den är inte mycket att hänga i granen egentilgen men man kan hitta en på blocket för under 100k.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Alternativt köpa en beggad Zoe kanske? Nej, den är inte mycket att hänga i granen egentilgen men man kan hitta en på blocket för under 100k.

Ja, det hade varit det mest ekonomiska. De brukar dock ha batterihyra. Anledningen till att jag egentligen inte kollat på så billigt för att jag anser mig ha råd med mer och att nedgraderingen från nuvarande bil är för stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu gjorde jag ju något dumt! Eftersom min Ioniq 5 inte kommer förren slutet på året så beställde jag en XC40 P6 via Care by Volvo som dom hade i lager, leveranstid omkring på 4 veckor. Så nu får jag byta ut min bensinbil å gå över till el lite tidigare. Kommer gå i princip plus minus noll då jag har el ingår i parkeringshyran Lite roligt eftersom jag precis sågat XC40 P6 men men.. xD

Den har säkert bra kvaliteter, och skall du inte åka på en massa långa tjänsteresor eller semestrar så kommer nog den att fungera alldeles utmärkt.

Se det också som en god chans att testa dess +/- ordentligt under en period!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hahhaha va sjuk du är

Vad fick du för pris?

7290kr/mån. Då är det med 3 månaders uppsägningstid (+900kr) och 2000 mil (+400kr). Ganska bra utrustad i övrigt med panoramatak, dragkrok, 360 osv. Rätt saftigt för den bilen, men med nuvarande bensinpriser är det ändå nästan vad jag får betala idag.

Skrivet av martinot:

Den har säkert bra kvaliteter, och skall du inte åka på en massa långa tjänsteresor eller semestrar så kommer nog den att fungera alldeles utmärkt.

Se det också som en god chans att testa dess +/- ordentligt under en period!

Ja, utan tvekan. Tycker om Volvo och hade egentligen velat köpa en ny inför nästa leasingperiod men kan inte betala deras priser för "gamla" bilar i 3 år, det gör jag inte!

Tänker samma, man får ägarupplevelsen. Den har dessutom dragkrok och även om jag bara har B så får jag ändå dra 1000kg. Så det måste man ju göra något med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"Äkta" Keyless ingår inte i GTX. Däremot är det en variant av keyless som finns på ID.4. Du behöver inte starta eller stänga av bilen. Men den låser inte automatiskt eller låser upp med touch på handtaget t.ex.

Notera också att backkamera inte heller ingår. Där gick jag bet. 13k att efterinstallera. Det har jag precis gjort. Den ingår också i assistanspaketet för 17k.

(Jag har en GTX)

Så man behöver åtmistonde inte sätta nyckeln i en hållare för att köra, alltid något. Backkamera har jag inte på V90:n, och saknar mindre än jag trodde, så den kan jag nog leva utan.

En annan fråga, hur resonerar ni som köpt ID4 kring andrahandsvärdet? Försöker sätta upp en kalkyl för att välja mellan tjänstebil och privatköp, och värdeminskningen trumfar ju lite ut allla andra kostnaden. Låt säga att man kör 4500 mil på tre år, sjunker den då 150k? 200k? Svårt när det inte finns begagnade bilar att jämnföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"Äkta" Keyless ingår inte i GTX. Däremot är det en variant av keyless som finns på ID.4. Du behöver inte starta eller stänga av bilen. Men den låser inte automatiskt eller låser upp med touch på handtaget t.ex.

Notera också att backkamera inte heller ingår. Där gick jag bet. 13k att efterinstallera. Det har jag precis gjort. Den ingår också i assistanspaketet för 17k.

(Jag har en GTX)

Saknar ärligt talat inte keyless i min iD4. Backkamera däremot är ju en bra grej. När vi ändå talar funktioner som saknas i bilar så har jag svårt för dyra bilar idag utan t.ex. rattvärme och matrix/adaptiva strålkastare. Lätt att missa sådant då man tror att det självklart finns.

När ändå gnällburken är öppen, kollar runt på nytt elfordon just nu och sågott som varje tillverkare har något som gör att intresset svalnar, exempelvis Polestar har spridit ut viss måste ha utrustning i två paket som ökar bilens pris med 100kkr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Saknar ärligt talat inte keyless i min iD4. Backkamera däremot är ju en bra grej. När vi ändå talar funktioner som saknas i bilar så har jag svårt för dyra bilar idag utan t.ex. rattvärme och matrix/adaptiva strålkastare. Lätt att missa sådant då man tror att det självklart finns.

"Keyless Go" är trevligt, "Keyless Entry" kan också vara trevligt men är en stor säkerhetsrisk, jag väljer helst bort det därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Keyless Go" är trevligt, "Keyless Entry" kan också vara trevligt men är en stor säkerhetsrisk, jag väljer helst bort det därför.

Och som sagt så är det ju så det fungerar på iD bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Saknar ärligt talat inte keyless i min iD4. Backkamera däremot är ju en bra grej. När vi ändå talar funktioner som saknas i bilar så har jag svårt för dyra bilar idag utan t.ex. rattvärme och matrix/adaptiva strålkastare. Lätt att missa sådant då man tror att det självklart finns.

När ändå gnällburken är öppen, kollar runt på nytt elfordon just nu och sågott som varje tillverkare har något som gör att intresset svalnar, exempelvis Polestar har spridit ut viss måste ha utrustning i två paket som ökar bilens pris med 100kkr.

Det skulle, likt taxi, finnas en förutbestämd lista med saker som ska ingå i ett jämförelsepris... Prisskillnaden mellan Kia e-Niro och VW ID4 blir t.ex. mycket större än vad den först verkar, eftersom Kia har tryckt in i princip allt man vill ha i grundpaketet (eller åtminonde i Advance Plus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Saknar ärligt talat inte keyless i min iD4. Backkamera däremot är ju en bra grej. När vi ändå talar funktioner som saknas i bilar så har jag svårt för dyra bilar idag utan t.ex. rattvärme och matrix/adaptiva strålkastare. Lätt att missa sådant då man tror att det självklart finns.

När ändå gnällburken är öppen, kollar runt på nytt elfordon just nu och sågott som varje tillverkare har något som gör att intresset svalnar, exempelvis Polestar har spridit ut viss måste ha utrustning i två paket som ökar bilens pris med 100kkr.

Man får även sätta saker i relation till dess pris.

Matrixstrålkastare är ju rätt dyra rent komponentmässigt att bygga eller köpa in, medans keyless och backkamera (kostar ungf. någon hundralapp) är förhållandevis rätt billiga.

Jo, PS2 var rätt billiga i början när de lanserades. Då fick man med nästan allt i baspriset. Men nackdelen med de var att de inte hade värmepump (vilket är en sak man verkligen vill ha nu på vintern för att få ner kostnad för elen, och även att inte tappa så mycket i räckvidd).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, det hade varit det mest ekonomiska. De brukar dock ha batterihyra. Anledningen till att jag egentligen inte kollat på så billigt för att jag anser mig ha råd med mer och att nedgraderingen från nuvarande bil är för stor

Stämmer, men det är mer än en "hyra" för batteriet utan även en form av försäkring förstod jag det som. Dvs händer något med batteriet så fixar Renault det åt dig, vilket inte känns som en helt galen idé.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Hur gör folk med garage med laddare? Vi ställer alltid bilen i vårt garage så fort det närmar sig 5 grader ute eller så, men på sommaren kör vi aldrig in bilen utan då sprider cyklar och annat ut sig i garaget så det inte _går_ att köra in istället.

Laddare utomhus känns ju som enklaste alternativet, men verkar ju minst sagt dumt att slösa bort uppvärmt garage och slösa energi på att värma en bil som står ute. Blir man kanske tvungen att köpa 2 boxar, en inne och en ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag visste inte ens att Volvo hade en sådan motor, och jag jobbade ju ändå där 2004 med provkörningar. Men det kanske var på bilarna som byggdes utanför Sverige? Eller är det "2.0 T"-motorn?

Det är 2.0 motorn men den är ju närmare 1.9 ? Eller kommer jag ihåg fel?

Edit: B4204T 1,948 cc