Snabbkoll: Har din webbläsare stöd för bildformatet Webp?

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre med svg?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Sitter på mobil och duckduck go och ser bilden.

har duckduckgo en egen webbläsare?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vore det inte bättre med svg?

SVG passar inte till alla typer av bilder. Försök göra denna till SVG så får du se: https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/100970?l=eyJyZXNvdXJ...

Skrivet av Ratatosk:

Är Webp en öppen standard?
Gillar PNG.

Ja, det är en öppen standard. Webp kan göra allt PNG kan göra. Man kan välja lossy eller lossless.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Haha ja nejdå, du kör ju ios 13 sa du, och där har ju inte safari stöd så det är inte oväntat
Dock bör andra läsare eventuellt kunna rendera det korrekt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nick-li:

Vore det inte bättre med svg?

SVG fungerar bara med geometriska figurer, symboler, text, siffror etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det enda negativa som jag kan se är om man vill spara ner en webp bild lokalt på datorn, så blir det knepigare att visa upp den i ett fotovisningsprogram, jpg är ju typ standard och de bilderna visas i bildvisningsprogram utan problem på datorn. Klickar man på en webp fil så öppnas webbläsaren och bilden visas där...

Men det finns väl plugin att ladda ner så webp bilder visas även där.

Skrivet av enbom:

Windows 10s egna fotovisare klarar då av Webp (antar att även Windows 11 klarar det). Bara ändra till rätt standardprogram om man inte vill att det ska öppnas i webbläsare som default.

EDIT: Har jag då för mig, måste dubbelkolla när jag kommer hem.

Jo, om man gör en fuling genom att ändra filändelsen till .jpg.....
Ser inte ut som att det finns ett enkelt sätt att ange att webp ska öppnas i Photos i Windows 10 i alla fall. Går säkert via regedit.

Skrivet av Ratatosk:

Är Webp en öppen standard?
Gillar PNG.

Ja.
Webp är bättre än png, men det kan ifrågasättas om det är bättre än jpg. Det verkar bero på vilken encoder man använder.

Skrivet av nick-li:

Vore det inte bättre med svg?

För bilder så som loggan, absolut. Men det skulle vara ett jäkla jobb att göra svg bilder för alla artiklar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

iOS 13 Safari fungerar inte, så skulle tro att 12 och äldre failar, en grå tom ruta

Ett bättre sätt att mäta är väl att kolla storleken på resultatet med ett enkelt javascript?

IOS 15 funkar ju från Iphone 6S och uppåt (vissa funktioner kan dock kräva A12 chip eller nyare). Kanske dags att uppdatera?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DasIch:

IOS 15 funkar ju från Iphone 6S och uppåt (vissa funktioner kan dock kräva A12 chip eller nyare). Kanske dags att uppdatera?

Tänker att en av de vanligaste "plattformarna" som vi skulle förstöra för är folk som har gamla ipads som inte går att uppgradera till IOS 15. Och där folk inte alls känner något behov i övrigt av att uppgradera eftersom de främst används för lite slösurf och youtube/netflix bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ser bilden i Windows 11 edge. Men... Jag vill verkligen inte se ett google-utvecklat bildformat ta över nätet. "don't be evil" (hah)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Xverminator:

Det enda negativa som jag kan se är om man vill spara ner en webp bild lokalt på datorn, så blir det knepigare att visa upp den i ett fotovisningsprogram, jpg är ju typ standard och de bilderna visas i bildvisningsprogram utan problem på datorn. Klickar man på en webp fil så öppnas webbläsaren och bilden visas där...

Men det finns väl plugin att ladda ner så webp bilder visas även där.

Jag tänkte precis hålla med om det här, då Photoshop och Webp inte varit kompisar tidigare, vilket varit sjukt störande. MEN bara för det upptäckte jag att de lanserat en plugin för det för typ fyra dagar sen, så då var det löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att en av de vanligaste "plattformarna" som vi skulle förstöra för är folk som har gamla ipads som inte går att uppgradera till IOS 15. Och där folk inte alls känner något behov i övrigt av att uppgradera eftersom de främst används för lite slösurf och youtube/netflix bara.

Jag vet inte hur gamla enheter ni tänkt men IOS/IPadOS 14 ska ha stöd för webp. Äldsta Ipaden som är kompatibel är Ipad Air 2 från 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jo, om man gör en fuling genom att ändra filändelsen till .jpg.....
Ser inte ut som att det finns ett enkelt sätt att ange att webp ska öppnas i Photos i Windows 10 i alla fall. Går säkert via regedit.

Kan du inte bara högerklicka på en .webp-fil, välja "Öppna med" (eller vad alternativet nu heter), välja Photos och kryssa i att du alltid vill använda Photos för att öppna .webp-filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Är laddningstider verkligen ett problem för någon idag? 🤔

Ja, typ alla webbplatser. Google har börjat bestraffa websidor som inte laddar blixtsnabbt med att peta ner dem ett antal placeringar i sökresultaten.

Personligen tycker jag det är fult. En sökmotors fränsta uppgift är ju att visa de mest relevanta resultaten för en given sökning, inte att visa den webbsida som laddar snabbast.

Sen har väl frågan i viss mån aktualiserats då det är vanligare idag att folk har sina mobiler och då är det ju inga superhastigheter vi snackar om i många fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur gamla enheter ni tänkt men IOS/IPadOS 14 ska ha stöd för webp. Äldsta Ipaden som är kompatibel är Ipad Air 2 från 2014.

Familjen äldsta iPad, tror det kan vara iPad 3 från 2011 eller 2012 fungerar det inte heller på. Men det kan kvitta för det surfas ändå aldrig på SweClockers med den. Däremot brukar frugan spela WordFeud på den.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur gamla enheter ni tänkt men IOS/IPadOS 14 ska ha stöd för webp. Äldsta Ipaden som är kompatibel är Ipad Air 2 från 2014.

Jag bara tänkte på hur det ser ut i min närhet. Känner väldigt många som köpte en ipad back in the day som de använder än idag, inte sällan för att underhålla barnen. Där folk inte känner anledning att uppgradera då den fortfarande bara funkar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kan du inte bara högerklicka på en .webp-fil, välja "Öppna med" (eller vad alternativet nu heter), välja Photos och kryssa i att du alltid vill använda Photos för att öppna .webp-filer?

Nä, Photos finns inte med i listan när man gör det med webp.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Nä, Photos finns inte med i listan när man gör det med webp.

Kanske för att MicroSoft vill jävlas med Google, eller är jag konspiratorisk nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Webp är bättre än png, men det kan ifrågasättas om det är bättre än jpg. Det verkar bero på vilken encoder man använder.

Är jpg verkligen fortfarande bättre med tanke på hur gammalt det formatet är?
Jag har ingen koll, det bara låter så himla konstigt.

Permalänk
Medlem

Hur många fler bildformat behöver världen? Om jag inte mins fel så är det väl mer än 20 år sedan man lanserade JPEG 2000 som skulle kunna allt inkl. komprimera mycket bättre än vanliga JPEG. Gick ju sådär. Det råder alltså ingen brist på bra bildformat, men JPG är så inarbetat i folks medvetande så att det är svårt att få folk att anamma något annat även om det är tekniskt överlägset.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte bilden. Jag kör Lynx på Ubuntu 10.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

har duckduckgo en egen webbläsare?

Yep, aningen avskalad för att slippa trackers och annat äckligt. Men när man väl vant sig så är den helt ok trevlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har man en fallback så går man åt helt fel håll i att spara lagringsutrymme på servern.

Har aldig haft en kund som brytt sig om det :). Men de flestaa har väl haft 20-30k bilder i deras webb, sammanlagt. Några som har miljoner.

Ofta brukar originalbilderna vara .tif, sen drar man ut dem från deras DAM/PIM i png och kanske skalar ner dem ifall de överstiger 4k i bredd. Så man kan behålla transparens och ändå vara lossless förutom skalning. Sen när väl användaren skall kolla på dem så kollar man vilken browser de har och väljer jpg, png eller webp som skalas om utifrån det html-element som de ska finnas i. Och ifall den skall använda transparans.

Så en bild kan finnas representerad i cache:n i måååånga olika format. Det värsta är, att om en enda person besöker siten och inte kan se bilden, då blir det ett jävla liv. Samma sak om sidan har några klagomål på sig i google pagespeed ang bildformat. Det är bara att blunda och bita i kudden :).

Skrivet av Ratatosk:

Är Webp en öppen standard?
Gillar PNG.

Png är bäst. Det är som analsex, det fungerar på alla. Ursäkta min bryskhet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Imponerande med en webbsajt som bryr sig om bildernas storlek nuförtiden, trodde man övergett det när många sitter på fiber.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Är laddningstider verkligen ett problem för någon idag? 🤔

Överbelastat mobilnät, taskig täckning t ex.
Har inte testat internetuppkoppling på flygplan men av vad jag hört från bekanta är laddningstider ett problem där.

Sen är det väl vettigt att försöka hålla nere storleken snarare än att kasta mer lagring och fiber på problemet.

Minska alla världens bilder med 25% är en stor besparing av energiförbrukning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

finns koverterare för de som vill ha bilderna på sitt favoritformat
https://webptopng.com/
https://www.freeconvert.com/webp-to-jpg
https://www.onlineconverter.com/webp

Permalänk
Medlem

Det är ju knappast bilderna som gör att websidor är lika sega nu som dom var för 20 år sedan.
2000 olika dolda sätt att spåra besökare däremot.

Och webdesign har ju gått bakåt ett bra tag nu, i alla fall vad gäller användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Yep, aningen avskalad för att slippa trackers och annat äckligt. Men när man väl vant sig så är den helt ok trevlig.

Och den sparar inte en massa historik och annat skit, inget som flashar för omgivningen var man nyss har varit när man söker. Sånt som man måste ställa in i andra webläsare för att få en (enligt mig) behaglig upplevelse är redan inställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag bara tänkte på hur det ser ut i min närhet. Känner väldigt många som köpte en ipad back in the day som de använder än idag, inte sällan för att underhålla barnen. Där folk inte känner anledning att uppgradera då den fortfarande bara funkar.

Håller med, ser t.om. 30-pins kontakten precis i det usecaset

Jag är verkligen bara lat

Permalänk
Medlem

Nej, jag kan inte se bilden när jag startade min näst bästa mobil! En helt vanlig Windows Phone 8 med Internet Explorer!?!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och den sparar inte en massa historik och annat skit, inget som flashar för omgivningen var man nyss har varit när man söker. Sånt som man måste ställa in i andra webläsare för att få en (enligt mig) behaglig upplevelse är redan inställt.

Ingen historik och ingen historikknapp. Ingen spårning vad jag märkt av så här långt, men jag är inte helt säker. Jag får reklam på relevanta saker på instagram tex men det vet jag inte om det är pga att jag talar med frugan om det nära hennes telefon. Jag är hur som helst nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |