Följ Black Week på SweClockers

Programmerare, 5 års erfarenhet. Löneökning 28k -> 30k pga att jag är långsam samt prestation under förväntad kvantitet. (??)

Permalänk

Programmerare, 5 års erfarenhet. Löneökning 28k -> 30k pga att jag är långsam samt prestation under förväntad kvantitet. (??)

Hejhej,

Jag är examinerad högskoleingenjör inom datateknik och har jobbat som programmerare i 5 år och hade lönesamtal med min chef för några dagar sedan. Jag är ensam programmerare på mitt jobb. Jag har haft 28000 kr i 4 år nu så jag sa till chefen att jag vill ha lönesamtal. Chefen erbjöd mig bara 30000 kr som ny lön även om lönespannet till exempel ska vara 35000 kr till 46000 kr enligt Unionen om man jobbar som systemutvecklare. Chefen berömde mig för att jag är noggrann, behaglig att samarbeta med samt att det är kvalité i prestation och resultat. Däremot säger han att kvantiteten är under vad som är marknadsmässigt förväntat (Jag kan inte leverera snabbt eftersom det orsakar stress, trötthet, huvudvärk, ryggvärk osv). Chefen säger att jag är långsam på att leverera. Mitt mjukvaruprojekt skulle ha varit klart på 1 år eller 1,5 år istället för 2 år gissar jag han menar. Chefen säger att alla andra på marknaden kan leverera mycket fortare än mig. Jag som trodde lönen baseras på till exempel utbildning, kompetens, arbetsuppgifter, ansvar, prestation och resultat. Att min långsamhet har så stor påverkan på lönen visste jag inte. (Något som är värt att belysa är att min chef inte påvisar några fel kring min utbildning, min kompetens, mina arbetsuppgifter eller mitt ansvarstagande.)

1. Man brukar inte kunna få både kvalité och kvantitet samtidigt, eller har jag fel? Av erfarenhet vet jag att dataprogram ska vara av tillräcklig kvalité annars kan det bli negativa konsekvenser. Några här som har någon uppfattning kring kvalité vs kvantitet i prestation t ex inom programmering?

2. Sedan undrar jag om det verkligen är ett giltigt argument från chefens sida att säga att det inte blir någon marknadsmässig lön på grund av att jag är långsam samt att kvantiteten är under vad som är marknadsmässigt förväntat. Hur kan man se på det? Och varför är det isåfall giltigt eller ogiltigt argument? Kanske chefen är ute och cyklar?

3. Jag har en tät kontakt med han som jag får uppgifter ifrån på jobbet. Jag stämmer av 1-2 gånger per dag. Jag trodde han ville ha den kontakten för att se vad jag höll på med samt för att jag ska kunna ställa frågor som bara de i verksamheten kan svara på, samt stämma av så jag kan göra “rätt från början”. När jag inte hör av mig brukar han säga “Du har inte hört av dig” eller “Jag hörde inget från dig”. Men sen kom en helomvändning och så sa min chef under lönesamtalet att jag inte kan jobba självständigt utan måste ha kontakt med han som ger mig uppgifter, jag måste bli bättre på att jobba självständigt heter det nu. Lite märkligt beteende. Hur ska jag nu tolka dessa kontradiktioner?

Alla tankar, diskussioner och olika svar är välkomna.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte känna sig uppskattad.
Frågan vad som ingår i Systemutvecklare för Unionen när du tittar på marknadsmässig lön. Det är ju en väldigt bred term som kan innebära allt ifrån enklare programmering på mindre företag till att utveckla AI-modeller för fordonstillverkare.

Utifrån din text låter det som att du själv håller med om att du är långsam, det måste finnas en lönsamhet som korrelerar med din lön. Om du inte hinner få fram önskat resultat inom angiven tidsram så innebär det eventuellt en förlorad potentiell intäkt eller kostandsminimering för företaget som stort. Jag anser det självklart att effektivitet ska spela in för lön, på samma sätt som kvalitet spelar in.

Om du uppfattar att din täta kontakt skapar osäkerhet hos din arbetsgivare, så kör ditt race tills dem frågar hur det går.

Det finns inget som stoppar din chef från att inte ge dig marknadsmässig lön, det enda hen har att förhålla sig till är kollektivavtal, om ni nu har det.

Det bästa du kan göra är att söka ett nytt jobb om du inte känner att du får gehör för din prestation och att din lön är för låg.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att du väljer din lön själv. Att du valde att ha 28000kr i 4 år är ju på dig, om nu inte ett kollektivavtal säger något annat, då är det ju fel såklart.

Att du erbjuds 30000 nu när du frågar ser jag inga som helst konstigheter med. Chefen vill ju inte betala mer än han behöver, inget fel med det. Det finns inga ogiltiga eller giltiga argument från chefens sida. Vill du ha mer betalt så får du ju säga det.

1000kr per år som du hade 28000 utan löneförhöjning och sen 2000 till skulle jag begära minst i ditt läge.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt jobb, vem vill vara på ett företag där man inte är uppskattad? Om du anses "långsam" kanske du kan lära dig mer på ett företag med fler utvecklare att bolla med?

Oavsett så låter 32k rätt så lågt och jag hade iaf börjat snegla på andra potentiella arbetsplatser...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hej!

Med det utbildningen och erfarenheten borde du ligga högre i lön. Varför har du haft samma lön i flera år? Det innebär ju att du får lägre lön varje år pga. inflation. Jag hade sagt upp mig ganska omgående om någon chef hade gjort det mot mig.

1. Vad din chef troligen menar med "kvantitet" är koden inte behöver vara perfekt för att levereras. Om koden fungerar och utan uppenbara buggar är det bra nog. Sen bör du inte ta så allvarligt på när projekten ska vara klara för det händer väldigt sällan att dom är färdiga i tid.

2. Din chef kan ge dig 0 kr i lön och skylla på vad som helst. Det är upp till dig att göra något åt problemet t.ex. att byta till en bättre arbetsplats som uppskattar dig. (när du säger upp dig kommer han slänga pengar över dig för att få dig att stanna)

3. Svårt att svara på eftersom vi inte känner till situationen men vissa kollegor är väl inte alltid superenkla att kommunicera med. Bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Nummer ett jag kommer att tänka på är att lönnivån är inget du bara får utan det är en förhandling mellan dig och arbetsgivaren, bara för att du har en utbildning så innebär det inte att du får högre lön per automatik. Prestation och resultat är det absolut viktigaste för att kunna begära högre lön men begär man den inte så kommer man inte heller få den.

Nummer två är att hur snabbt man kan leverera är väldigt viktigt, hur lönsam en arbetstagare är står i direkt relation till hur snabbt denna kan leverera ett arbete av en viss kvalitet. Det vill säga bestäms prestation och resultatet till stor del av hur snabbt man kan leverera arbetet (som uppnår den kvalitet man behöver ha). Jag brukar säga att nästan alla kan leverera ett bra resultat om de får oändligt med tid men det som skiljer olika personer åt är hur snabbt de kan göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Amerald:

Med det utbildningen och erfarenheten borde du ligga högre i lön. Varför har du haft samma lön i flera år? Det innebär ju att du får lägre lön varje år pga. inflation. Jag hade sagt upp mig ganska omgående om någon chef hade gjort det mot mig.

Tycker detta är den viktigaste poängen. Uppenbarligen uppskattar inte chefen dig och företaget utnyttjar dig. De har i praktiken gett dig en lönesänkning varje år i 4 år. Det är otroligt respektlöst och otacksamt från arbetsgivarens dia.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jag som trodde lönen baseras på till exempel utbildning, kompetens, arbetsuppgifter, ansvar, prestation och resultat. Att min långsamhet har så stor påverkan på lönen visste jag inte.

Hur snabbt en uppgift blir klar är en självklar del av ett resultat, det handlar inte enbart om kvalitet utan även kvantitet.

Det blir kanske tydligare med ett enkelt exempel, Kalle och Laban målar staket, de målar lika bra båda två men Kalle målar tio meter staket per timme medan Laban målar fem. Kalles resultat är därmed bättre än Labans. Därmed inte sagt att Laban är en lat jäkel utan det kanske finns goda anledningar till denna skillnad. För arbetsgivaren är det dock tydligt att Kalle drar in mer pengar per timme än Laban gör.

Du talar om stressymptom när du jobbar snabbare, har detta varit konstant sedan du började på denna arbetsplats eller har det kommit på senare tid? Beror den upplevda och uttalade långsamheten enbart på dig eller är arbetsplatsen osund?

Visa signatur
Permalänk

Tillgång och efterfrågan. -"Frasen jag har rätt till" gäller endast kommunalanställda personer.

Så det hela handlar om vad arbetsgivare är beredd att betala dig för att ha kvar dig. Ju lägre lön de ger dig ju mer motiverad blir du att söka ett annat jobb.
Jag vet flera som bara har korta 2 åriga YH och har väldigt bra lön, men det beror på att arbetsgivaren hellre vill ha kvar dessa.

Man kan självklart ha åsikten att det borde vara annorlunda, men rent krasst så är det så.

Angående hur snabbt man jobbar så är detta det allra viktigaste inom de flesta jobb. Ju snabbare man utför ett jobb ju bättre är det. Där utföra jobb är likamed ett arbete som kund ej klagar på.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Kan inte begripa att det finns utvecklarjobb som betalar mindre än vad en lastbilschaufför tjänar direkt efter nytaget körkort.

Sök nytt jobb!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd

Det låter som en dålig ursäkt tycker jag. Om du verkligen presterar så dåligt så borde arbetsgivaren hjälpa dig att prestera bättre, och hade ni haft kollektivavtal och en fackklubb så hade det varit så. Exempelvis har vi haft lönesamtal nu nyligen och då kan man ju få mer eller mindre i ökning beroende på prestation men de som får under en viss summa (eller om det var procent) som tyder på att de presterar dåligt ska ta fram en handlingsplan tillsammans med arbetsgivaren för att komma ikapp. Kollektivavtalet säger ju också att lönen ska förhandlas årligen normalt, även om vi och många andra frångått detta det senaste året, och ökning bör man ju ha varje år liksom.

Sen undrar jag lite hur de mäter prestation. Programmering är normalt inte trivialt och det är svårt att mäta hur snabb någon är då uppgifterna ju är unika liksom. Däremot är det ju tydligt i ett team om en person inte presterar som de andra förstås, men då brukar man ju lösa det i teamet, se till att få upp kompetensen genom parprogrammering eller annan hjälp och kanske fördela uppgifterna så att den som ligger efter får lagom svåra saker för att lära sig och komma ikapp.

Jag hade nog börjat se mig omkring i alla fall. Det är sjuk brist på utvecklare nu och således är det arbetstagarens marknad. En kollega till mig, som verkligen inte är någon superutvecklare snarare tvärtom, bytte jobb och fick upp lönen 15K exempelvis. Det kanske inte du kan förvänta dig men fem års erfarenhet borde ju ge bra mycket mer än du tjänar nu i alla fall, och hos ett konsultbolag hade du lätt fått 15-20% mer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Byt jobb. Att inte ha ett lönesamtal på 4 år visar redan där att det inte är en seriös arbetsgivare. Lönerevision ska ske varje år enligt kollektivavtal? Rätta mig gärna här.

Hur som haver, 5 års erfarenhet är riktigt bra, byter du jobb får du utan problem 40k+.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag tar examen från exakt samma program som du och jag erbjuds 33500 som startlön, så tycker 28 000 med 5 års erfarenhet låter extremt lågt. Byt jobb, om inte din nuvarande åtminstone hostar upp mellan 5000-8000 kr mer!

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Du är ensam programmerare på företaget, men samtidigt påstår sig chefen veta precis hur mycket andra programmerare producerar på samma tid? Låter som kvalificerat skitsnack.

Börja söka andra jobb bara för att få en känsla för vad du är värd.

Sedan låter det som om du kanske har dålig stresstålighet? Med huvudvärk och allt vad du säger. Det har jag med. Men jag får ändå en marknadsmässig lön.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Du är ensam programmerare på företaget, men samtidigt påstår sig chefen veta precis hur mycket andra programmerare producerar på samma tid? Låter som kvalificerat skitsnack.

Börja söka andra jobb bara för att få en känsla för vad du är värd.

Sedan låter det som om du kanske har dålig stresstålighet? Med huvudvärk och allt vad du säger. Det har jag med. Men jag får ändå en marknadsmässig lön.

Precis vad jag tänkte när jag läste också.

Till TS:
Hur vet chefen att du är långsam om han inte har någon annan på företaget med liknande arbetsuppgifter att jämföra dig med?

Med det sagt, strunta i att förhandla med chefen, sök nytt jobb direkt istället, det är extremt mycket roligare att utveckla tillsammans med andra och kunna bolla ideer och sammarbeta. Att du också kommer få betydligt högre lön är en bonus i fråga.

Permalänk
Medlem

Det låter som en chef som inte begriper att utveckling tar tid. Det låter dessutom som att du inte har någon att bolla idéer med. Jag hade liksom andra i tråden redan sagt letat mig till en arbetsplats där du blir uppskattad, får bättre lön och kanske ambitiösa kollegor inom samma gebit som du.

Permalänk
Medlem

Jag hade funderat på att byta av flera anledningar:

1. Jag är inte utvecklare, men om stress hade påverkat så mycket mig hade jag hellre velat jobba i ett team.

2. Din lön är alldeles för låg (möjligtvis beroende på var du bor), det är uppenbart att man vill spara så mycket pengar det bara går, det har inget att göra med prestation. Medarbetare som inte presterar lyfter man tills de gör det, gör man det inte är det en ursäkt för att hålla nere lönen. Har du råd att gå misste om de 100k+ om året du kanske hade fått om du bytt?

3. Jag har upplevt att man får massa nya erfarenheter när man byter jobb, inte bara sånt som är direkt relaterat till ens arbetsuppgifter. Ta dina frågor som exempel, det är precis sån erfarenhet man får när man varit på några olika ställen och det blir enklare att ta karriärbeslut.

4. Nästa arbetsgivare tittar på va du tjänat när din nästa lön bestäms, passivitet kan kosta mycket i långa loppet.

Nu är jag inte någon som förespråkar att byta jobb en massa gånger för att få upp lönen, det är inte heller särskilt bra. Lönen är bara en del av helheten, känner du att allt annat (utbildning, bra arbetsuppgifter, får påverka vad du jobbar med, får stöd, bra förmåner etc) väger upp bristen på vettig lön kanske du tycker att det är värt att stanna? Det känns dock inte som en sån arbetsplats när jag läser din text, det låter mer som ett förhållande där arbetsgivaren får ut mer än arbetstagaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får nog instämma med många andra här. Det är en synnerligen oseriös arbetsgivare som inte har haft lönesamtal varje år.

Så han "berömde mig för att jag är noggrann, behaglig att samarbeta med samt att det är kvalité i prestation och resultat." men tycker sen det går för långsamt? Visst, som några sagt kan det vara så att du behöver lära dig att levererar "good enough" istället för "perfekt" men först och främst är det ju något han borde lämnat feedback på för länge sen, inte vänta in att du frågar om högre lön innan han säger det.

Sen har jag erfarenhet av olika typer av kollegor. På en arbetsplats hade vi både dom som var långsammare och snabbare. problemet var att några av dom som leverade snabbt också kunde slarva vilket bet oss i baken ibland när buggar upptäcktes. Särskilt när de skippade Pull Requests för att "vi måste få ut något fort". Men arbetsgivaren såg bara "han leverade en ny funktion/fix snabbt", inte "senare upptäcktes det buggar".

Din arbetsgivare låter också som en CEO i en start-up där jag jobbade. 2 veckor efter jag börjat så undrade han varför jag inte hade skrivit färdig massor nya funktioner och lanserat och att han tyckte det "gick för långsamt". I hans värld så skulle jag sitta 40 timmar i veckan och pumpa ut kod (samtidigt som jag hade andra uppgifter) och att jag behöver sätta mig in i systemet, det tar tid att skriva nya funktioner och testa dom etc, det fanns inte på hans karta.

Det är som många sagt arbetstagarens marknad nu. Vi har enorma problem att hitta bra utvecklare och har därför behövt gå ut och hämtat in folk utifrån (Hong Kong, Indien, Polska konsulter, Ukrainska konsulter). Ditt problem kan dock ju vara att det är svårt att få referenser om du faktiskt är ensam utvecklare och din chef inte direkt verkar uppskatta dig. Men har du t ex några egna projekt som du kan visa upp så är det en bra början.

Så - min rekommendation är att börja förbereda dig på att titta runt. Se till att du har en liten kodportfölj som du kan visa upp (vet inte vad du programmerar i) och skaffa Linked In-konto och börja kolla där.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Byt jobb och ta ett som erbjuder kollektivavtal samt tjänstepension om du inte redan har det!

Permalänk
Medlem

Oavsett vad arbetsgivaren tycker om din prestation borde den värdera dig något mer om du är ensam utvecklare (åtminstone tills de ha skaffat en ersättare). Kostnaden att hitta en mjukvarutvecklare att ersätta dig när du slutar blir ju enorm. Om man antar 3 mån uppsägningstid, så att hitta en kandidat över huvud taget idag är jättesvårt. Lägg där till den personens uppsägningstid, så har ni troligen inte ens överlappande tid att lämna över projektet. Och vet inte hur lätt det är att hitta en person som vill sitta själv med ett projekt som är utvecklat av någon annan. Hade krävt en hel del extra för att ta på mig ett sånt uppdrag. Ev får de leta efter en resurskonsult, men de kostar ju runt tusingen i timmen, så inte direkt gratis heller.

Permalänk
Medlem

Man kan väl förenkla det till att din lön bestäms av vad du kan få på andra arbetsplatser. Om du inte är villig att byta jobb kan din chef betala dig precis vad han vill (enligt vad lagen tillåter då). Så mitt råd är byt jobb, eller acceptera att du kommer fortsätta tjäna för lite. Personligen tror jag det kommer vara jävligt svårt att hitta en annan duktig, ansvarstagande, utvecklare för 30k för att ersätta dig - långsam eller inte. Men det är arbetsgivarens problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att vara ett lönesamtal var det rätt så många fel. En sån där ledare blir inga bättre av på din arbetsplats. Din lön ligger ju under det som man kan kräva direkt efter skolan. Att ens ta upp att du är för trög, och han vrider konkurransen på din sida (wtf??) visar ju bara hur dålig ledare du har. Är du för trög skall ju detta lösas till det bättre, inte genom lönekuvertet. Med de ökade levnadskostnaderna generellt går du ju i praktiken back. Rätt säker på att denna ledare håvar in cash på grund av dig när han debiterar kunderna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Man kan väl förenkla det till att din lön bestäms av vad du kan få på andra arbetsplatser. Om du inte är villig att byta jobb kan din chef betala dig precis vad han vill (enligt vad lagen tillåter då). Så mitt råd är byt jobb, eller acceptera att du kommer fortsätta tjäna för lite. Personligen tror jag det kommer vara jävligt svårt att hitta en annan duktig, ansvarstagande, utvecklare för 30k för att ersätta dig - långsam eller inte. Men det är arbetsgivarens problem.

Instämmer helt. Med tanke på hur IT-sektorn ser ut så blir det nog väldigt svårt att hitta en utvecklare som kan tänka sig det lönespannet.

Permalänk
Avstängd

Problemet är att många går in i lönesamtal som ett vanligt samtal eller möte eller så. Man tar upp lite svagheter och lite positiva grejer, men motparten har ju en uppgift och det är att hålla nere din lön så mycket som möjligt utan att risken att du slutar blir för stor liksom. Det är en förhandling, inte ett utvecklingssamtal, förbered dig med argument om hur bra du är, vad du tillför, hur mycket du kunde vänta dig om du byter jobb och liknande, och säg inget om några negativa egenskaper för det är upp till motparten att ta upp. Men var förberedd på att det kommer att komma motargument. Det är inte lätt och jag är själv dålig på det, men det är den enda chansen man har att påverka utan att byta jobb liksom.

Permalänk
Medlem

Jag tror många som skriver här om att bara byta jobb har nog missat TS tidigare tråd där han anger att han arbetar 50% efter flera sjukdomsfall och att arbetsförmedlingen betalar lönebidrag för en del av hans lön. Det vore nog svårt för TS att hitta ett annat arbete med samma förutsättningar som han har idag vilket arbetsgivaren såklart vet och verkar utnyttja.

Det kan också vara en anledning till att TS skulle arbeta lite långsammare (vilket TS själv verkar hålla med om), sjukdom kan hålla tillbaka en person rätt ordentligt. Det finns dock arbetsgivare som helt klart skulle bli frustrerade av någon som inte återhämtar sig snabbt eller alls, det är inte omöjligt att arbetsgivaren försöker få TS att säga upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror många som skriver här om att bara byta jobb har nog missat TS tidigare tråd där han anger att han arbetar 50% efter flera sjukdomsfall och att arbetsförmedlingen betalar lönebidrag för en del av hans lön. Det vore nog svårt för TS att hitta ett annat arbete med samma förutsättningar som han har idag vilket arbetsgivaren såklart vet och verkar utnyttja.

Det kan också vara en anledning till att TS skulle arbeta lite långsammare (vilket TS själv verkar hålla med om), sjukdom kan hålla tillbaka en person rätt ordentligt. Det finns dock arbetsgivare som helt klart skulle bli frustrerade av någon som inte återhämtar sig snabbt eller alls, det är inte omöjligt att arbetsgivaren försöker få TS att säga upp sig.

Stämmer absolut för min del att jag missat den tråden. Med den infon som framkommer där känner jag själv att jag inte riktgit vill ge råd i denna situationen mer än "säg inte upp dig utan att först ha något nytt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Min personliga åsikt är att du väljer din lön själv. Att du valde att ha 28000kr i 4 år är ju på dig, om nu inte ett kollektivavtal säger något annat, då är det ju fel såklart.

Att du erbjuds 30000 nu när du frågar ser jag inga som helst konstigheter med. Chefen vill ju inte betala mer än han behöver, inget fel med det. Det finns inga ogiltiga eller giltiga argument från chefens sida. Vill du ha mer betalt så får du ju säga det.

Sådär tänker jag med. Om chefen inte tycker att en presterar eller går att utveckla så kommer de att hålla nere personens löneutveckling. Då är det upp till dig att bedöma om du kan få bättre lön på annan arbetsplats. Inte nödvändigtvis fel eller omoraliskt från arbetsgivarens sida att ge en låg lön. Med nuvarande brist på programmerare borde det väl gå att hitta någon anpassad anställning som erbjuder rimligare lön och samtidigt sänker din stressnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Stämmer absolut för min del att jag missat den tråden. Med den infon som framkommer där känner jag själv att jag inte riktgit vill ge råd i denna situationen mer än "säg inte upp dig utan att först ha något nytt"

Ja det var lite det jag försökte belysa att det kanske inte är jättelätt att få ett jobb med de förutsättningarna eftersom man bör spela med öppna kort och säga att man behöver jobba på 50%. Och man bör inte säga upp sig ifall man inte har ett annat erbjudande och inte ta ett annat arbete som innebär provanställning.

Permalänk
Medlem

BYT jobb. Varför stanna på en arbetsplats där du inte känner dig uppskattad? Om du dessutom inte haft lönesamtal på FYRA år - vad är det för skojare till arbetsgivare? Nytt jobb som systemutvecklare bör du kunna hitta relativt enkelt, då dessutom med en betydligt fetare lönecheck. Säg INTE upp dig innan du har något nytt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”