Permalänk
Medlem

Värmesystem och elförbrukning?

Vi värmer idag vårt hus med ved och därmed är vår elförbrukning ganska låg, ca 8000kwh om året. Ett hus byggt på 90-talet som vi är intresserade av värms med en frånluftsvärmepump, har treglasfönster, 130 kvadrat och någon slags isolering iaf. Enligt annonsen är förbrukningen ca 18 000kwh/år för detta. Då huset även har kamin så går det också att elda med ved, oklart hur de räknar då.

Är detta en vettig förbrukning eller dåligt? Vad har du?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, men är väldigt svårt att jämföra två olika hus.
Kamin är mysigt och hjälper till lite de kallaste dagarna men går inte att värma 130 kvadrat med någon regelbundighet.

Jag har liknande omständigheter som huset du tittar på men betydligt äldre hus och ligger runt 25000kWh om året.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en villa byggd 1944 på 75kvm + källare, har bergvärme som uppvärmning. Ingen tillägg isolering och gamla fönster, ca 13000kwh/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Låter rimligt, men är väldigt svårt att jämföra två olika hus.
Kamin är mysigt och hjälper till lite de kallaste dagarna men går inte att värma 130 kvadrat med någon regelbundighet.

Jag har liknande omständigheter som huset du tittar på men betydligt äldre hus och ligger runt 25000kWh om året.

Ja givetvis är det massor faktorer som spelar in, klimat, inomhustemp, isolering osv osv, tänkte mest mellan tummen och pekfingret. Päronens hus är från 80-talet,ca 100 kvadrat och de värmer enbart med vedkamin. Så det går men blir ganska ojämn värme, mellan 15-30 grader beroende på rum och tid.

Skrivet av Bamsinen:

Jag bor i en villa byggd 1944 på 75kvm + källare, har bergvärme som uppvärmning. Ingen tillägg isolering och gamla fönster, ca 13000kwh/år.

Det låter ju rätt bra?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja givetvis är det massor faktorer som spelar in, klimat, inomhustemp, isolering osv osv, tänkte mest mellan tummen och pekfingret. Päronens hus är från 80-talet,ca 100 kvadrat och de värmer enbart med vedkamin. Så det går men blir ganska ojämn värme, mellan 15-30 grader beroende på rum och tid.

Det låter ju rätt bra?

Tycker inte 18000kwh låter så illa, om det är inräknat med den vanliga hushålls elen.

Permalänk
Rekordmedlem

En frånluftsvärmepump brukar inte vara det mest effektiva så förbrukningen är nog att betrakta som normal men det finn potential att minska den men det kostar, isolera och byta till bättre värmepumpsystem. men finns det en vedkamin så kan du ju ge dig på den om den är bra placerad för idag finns det pelletskaminer som är mer inriktade på att värma kontinuerligt än en vedkamin kan, kaminerna brukar rymma pellets för åtminstone ett dygn. Pelletskaminer går också att montera utan skorsten på taket om man tex vill behålla vedkaminen men sätta in en pelletskamin på annan plats huset för att sprida värmen bättre och kunna elda med ved som nödvärme.
En pelletskamin med tank

https://www.pbs.nu/sv/pelletskaminer/kmp-kaminer/lilla-fro-dr...
Och om en konventionell skorsten inte passar kan man köra pelletskaminer på väggskorstenar som bara går ut genom väggen.

Det är alltså ganska mycket enklare att montera en pelletskamim är en vedkamin och de ger dessutom mycket jämnare värme så de kan vara ett alternativ om man vill minska sin elförbrukning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Flyttade in in egnahemshus 170~ish kvadrat (Stenhus) 3-4 år sedan. Böt bort oljevärmen direkt mot Jordvärme (170M djup brunn).
Nu är förbrukningen 18000kwh/år, det inkluderar värmning + bruks el (som vi verkligen inte snålar på).

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Hedersmedlem

Vart i landet ligger huset? Det påverkar en hel del om det är i Skåne eller Västerbotten.

Som referens
120+90 kvadratmeter byggt på 60-talet utanför Örebro. Bergvärme från tidigt 2000-tal, tunn isolering i väggarna och mer eller mindre dåliga tvåglasfönster förbrukade 2020 cirka 16000 kwh och 2021 19500 kwh.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Inlandet Västra Götaland. Oisolerat hus på 100 kvm från 1940. Luft/Luft värmepump och

• 12 500 KWh 2020

• 14 000 KWh 2021

Så brukar det se ut inklusive hushållselen. Använder luftvärmepumpen flitigt på sommaren som AC. Släkt alla utomhuslampor sedan jul och stängt av serven när jag arbetar så ligger från nyår på ca 40 KWh/dygn.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi värmer idag vårt hus med ved och därmed är vår elförbrukning ganska låg, ca 8000kwh om året. Ett hus byggt på 90-talet som vi är intresserade av värms med en frånluftsvärmepump, har treglasfönster, 130 kvadrat och någon slags isolering iaf. Enligt annonsen är förbrukningen ca 18 000kwh/år för detta. Då huset även har kamin så går det också att elda med ved, oklart hur de räknar då.

Var i landet är det? Kan jag prova räkna lite på det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

18000 låter rimligt, se bara till att energideklaration är gjord i närtid även om de är giltiga i 10 år.
Vi gick just på en nit där en tvist förmodligen kommer inledas, energideklaration från 2018 var på 18000kWh/år och när jag fick ta över nätavtalet visade det sig vara närmare det dubbla historiskt.

Tycker det är ganska så tarvligt om man vet med sig att den inte stämmer och låtsas som det regnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Var i landet är det? Kan jag prova räkna lite på det.

Skåne!

Skrivet av mrqaffe:

En frånluftsvärmepump brukar inte vara det mest effektiva så förbrukningen är nog att betrakta som normal men det finn potential att minska den men det kostar, isolera och byta till bättre värmepumpsystem. men finns det en vedkamin så kan du ju ge dig på den om den är bra placerad för idag finns det pelletskaminer som är mer inriktade på att värma kontinuerligt än en vedkamin kan, kaminerna brukar rymma pellets för åtminstone ett dygn. Pelletskaminer går också att montera utan skorsten på taket om man tex vill behålla vedkaminen men sätta in en pelletskamin på annan plats huset för att sprida värmen bättre och kunna elda med ved som nödvärme.
En pelletskamin med tank
https://shimmercat.abicart.se/shop/ws72/37872/art72/h9925/157619925-origpic-9233f1.png
https://www.pbs.nu/sv/pelletskaminer/kmp-kaminer/lilla-fro-dr...
Och om en konventionell skorsten inte passar kan man köra pelletskaminer på väggskorstenar som bara går ut genom väggen.
https://cdn.hemsidadirekt.se/stahlsplat2012/Hanna_320x920.jpg
Det är alltså ganska mycket enklare att montera en pelletskamim är en vedkamin och de ger dessutom mycket jämnare värme så de kan vara ett alternativ om man vill minska sin elförbrukning.

Tack för tips, ja det är ju alltid intressant även om det skulle vara ganska omfattande då kamin liksom är ihopbyggd med skorstenen. Jag trodde en frånluftsvärmepump var bättre än vanlig luft/luft men kollar jag t ex på Vattenfalls hemsida så är det bland de sämre pumparna? https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/olika-varmekallor/ I annonsen så står det att värmen är luftburen så jag gissar att man har någon slags innedel med fläkt för att få runt värmen? Enligt bilder är där inga element.

Borra för bergvärme vet jag inte om det är aktuellt. Det finns vissa hus i området som har det men jag vet inte om man fortfarande får borra där pga miljöskäl.

Skrivet av Kalasis:

18000 låter rimligt, se bara till att energideklaration är gjord i närtid även om de är giltiga i 10 år.
Vi gick just på en nit där en tvist förmodligen kommer inledas, energideklaration från 2018 var på 18000kWh/år och när jag fick ta över nätavtalet visade det sig vara närmare det dubbla historiskt.

Tycker det är ganska så tarvligt om man vet med sig att den inte stämmer och låtsas som det regnar.

Vad trist. Står att det är beställt iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skåne!

Tack för tips, ja det är ju alltid intressant även om det skulle vara ganska omfattande då kamin liksom är ihopbyggd med skorstenen. Jag trodde en frånluftsvärmepump var bättre än vanlig luft/luft men kollar jag t ex på Vattenfalls hemsida så är det bland de sämre pumparna? https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/olika-varmekallor/

Borra för bergvärme vet jag inte om det är aktuellt. Det finns vissa hus i området som har det men jag vet inte om man fortfarande får borra där pga miljöskäl.

Luft/luft pump värmer inte vatten då måste du ha något som värmet vattnet med.

Frånluftsvärmepump värmer vattnet med och har man vattenburen golvvärme vilket jag har så är det bästa man kan ha om man inte vill ha berg/jord värme.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Att värma hus med ved kan vara mysigt, det ger en skön värme men det är rätt jobbigt att hålla på med varje dag, är miljömässigt förkastligt och känns föråldrat.
Vissa hus går att "uppgradera" snyggt till FTX om man idag har frånluft och det ger ju även fördelen att man får bra ventilation. Ska du eller någon annan jobba hemifrån eller vara hemma mycket så är det bra.

Kolla även läget på huset (väderstreck) och takdesign för att klura på om solceller skulle kunna vara ett komplement.
Men tänk på att slänga upp ett par solceller på ett tak som kanske behöver bytas om 10 år kan bli en kostsamt, så kolla upp ålder på tak och om det kanske är smart att byta detta samtidigt isåfall.

Sen finns ju allt annat i form av bergvärme olika värmepumpar och liknande.

Jag ligger på runt 14 000 KWh timmar (+- 2-3000 beroende på väder) och kör elelement och luftvärmepump på 140 kvm.
Ingen utomhuspool som behöver värmas och med två personer som jobbar hemifrån.
Huset är ett 80 tals hus och tror det är hyfsat bra isolerat.

Och glöm som sagt inte bort ventilation när du kollar hus, det är viktigt och kan påverka val av värmekällor.
Frånluft är bra på så sätt att du ofta har bra omsättning av luft i huset men som med allt så är det inte så enkelt.
Dessa ska justeras så man inte "suger" för mkt luft eller för lite, något de flesta missar.
Frånluftsvärmepumpen ska även servas emellanåt och filter ska göras rent någon gång i kvartalet, men det är ett smart system för att återvinna luften till att bli varmvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsinen:

Tycker inte 18000kwh låter så illa, om det är inräknat med den vanliga hushålls elen.

Jag skulle tro det. Men jag undrar hur man egentligen brukar räkna? Har mäklaren tagit fram en mall och höftat eller är det en siffra från nuvarande boende? Vilken innetemp har de? Duschar de ofta? Används vedkaminen överhuvudtaget? Etc

Sen kan man kanske slänga upp lite solpaneler också. Pumpen i huset är från 2013, en nyare är kanske lite effektivare?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Tack för tips, ja det är ju alltid intressant även om det skulle vara ganska omfattande då kamin liksom är ihopbyggd med skorstenen. Jag trodde en frånluftsvärmepump var bättre än vanlig luft/luft men kollar jag t ex på Vattenfalls hemsida så är det bland de sämre pumparna? https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/olika-varmekallor/ I annonsen så står det att värmen är luftburen så jag gissar att man har någon slags innedel med fläkt för att få runt värmen? Enligt bilder är där inga element.

Frånluftsvärmepumpar har en ganska begränsad energimängd att plocka värme från jämfört med de som har en utomhusdel som de kyler, det brukar ofta krävas att man tillför energi på annt xsätt likt din braskamin eller elvärme.

En pelletskamin går att troligen ganska lätt att installera på samma ställe som vedkaminen, vedkaminer är inte så effektiva/komfortabla som uppvärmning för de värmer inte under så stor tid av dygnet och de har sällan nått system för att lagra värme, en kakelugn är troligen bättre.
Braskaminen ger hög värme under kort tid och sedan kallnar den ganska snabbt för att ingen kan fylla på ved medans en pelletskamin ger mindre värme men den kan sköta sig själv så länge man fyller på pellets och behållarna i dem brukar räcka i minst ett dygn, det betyder att man fyller på dem varje dag och så värmer den även på natten och när man är på arbetet eller på annat sätt inte kan passa eldningen manuellt. Vedeldning kräver oftast en ackumulatortank om den ska fungera riktigt bra. Det blir alltså ganska annorlunda värmeutbyte mellan ved och pelletskaminer och pellets ger mycket bättre komfort och jämnare temp överdygnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag skulle tro det. Men jag undrar hur man egentligen brukar räkna? Har mäklaren tagit fram en mall och höftat eller är det en siffra från nuvarande boende? Vilken innetemp har de? Duschar de ofta? Används vedkaminen överhuvudtaget? Etc

Sen kan man kanske slänga upp lite solpaneler också. Pumpen i huset är från 2013, en nyare är kanske lite effektivare?

När vi sålde min svärmors hus fick vi skicka in uppgifter på typ en blankett, då hon hade vattenfall så loggade vi bara in och kollade årsförbrukning föregående år. Men det kan ju variera väldigt mycket, så bästa är ju att fråga mäklaren. Tycker det borde stå om det är hushåll + uppvärmning i annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Att värma hus med ved kan vara mysigt, det ger en skön värme men det är rätt jobbigt att hålla på med varje dag, är miljömässigt förkastligt och känns föråldrat.
Vissa hus går att "uppgradera" snyggt till FTX om man idag har frånluft och det ger ju även fördelen att man får bra ventilation. Ska du eller någon annan jobba hemifrån eller vara hemma mycket så är det bra.

Kolla även läget på huset (väderstreck) och takdesign för att klura på om solceller skulle kunna vara ett komplement.
Men tänk på att slänga upp ett par solceller på ett tak som kanske behöver bytas om 10 år kan bli en kostsamt, så kolla upp ålder på tak och om det kanske är smart att byta detta samtidigt isåfall.

Sen finns ju allt annat i form av bergvärme olika värmepumpar och liknande.

Jag ligger på runt 14 000 KWh timmar (+- 2-3000 beroende på väder) och kör elelement och luftvärmepump på 140 kvm.
Ingen utomhuspool som behöver värmas och med två personer som jobbar hemifrån.
Huset är ett 80 tals hus och tror det är hyfsat bra isolerat.

Och glöm som sagt inte bort ventilation när du kollar hus, det är viktigt och kan påverka val av värmekällor.
Frånluft är bra på så sätt att du ofta har bra omsättning av luft i huset men som med allt så är det inte så enkelt.
Dessa ska justeras så man inte "suger" för mkt luft eller för lite, något de flesta missar.
Frånluftsvärmepumpen ska även servas emellanåt och filter ska göras rent någon gång i kvartalet, men det är ett smart system för att återvinna luften till att bli varmvatten.

Tack, mycket värt att tänka på! Har aldrig funderat på ventilation annat än att fuktig luft måste ut ur badrummet..

Angående förbrukningen så glömde jag nämna att det även ligger en 25 kvadrat stor stuga med toalett och dusch. Denna stuga har elelement och jag skulle gissa att de åtminstone har lite värme på för att undvika att ledningarna fryser? Det finns även ett garage, oklart om det är uppvärmt eller ej, plats för en bil.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Böt bort oljevärmen direkt mot Jordvärme (170M djup brunn).

Låter som att du menar bergvärme, jordvärme tas över yta, inte djup.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Det låter rimligt, men jag skulle vilja få ner förbrukningen. Något jag undrar direkt är om det verkligen är frånluftsvärmepumpen som värmer huset. En lösning som jag tycker verkar vara mycket vanligare är att värma varmvattnet. Om det är frånluftsvärmepumpen som värmer är det då ett vattenburet eller luftburet värmesystem? Det kan också vara värt att kolla vad det är för system. Vissa värmesystem kan kombineras med olika moduler. Då skulle man kunna koppla till tex en inverter som hämtar energi ur utomhusluften till det befintliga systemet och få betydligt bättre förbrukning. Luft-luft värmepump är effektivt i Skåne, men är ju lite av en plåsterlösning som ofta inte når alla rum i huset, så det är att föredra att använda ett befintligt luft eller vattenburet system.

Jag är inne på mitt andra hus i Skåne. Båda har direktverkande el som grund och båda har fått luft-luft värmepump installerad av mig. Det första huset var 110kvm 1-plan, treglasfönster, tilläggsisolerad vind osv. Värmepumpen sänkte förbrukningen från 22000kWh per år till 12500kWh per år (fyra personer varav två barn under 10). Det andra huset är en 1½-plansvilla på 177kvm. Här sänkte värmepumpen förbrukningen från 25000kWh till 16500kWh (fyra personer varav två barn över 10 ).

Så utifrån informationen du lämnar om huset så tycker jag att du skulle kunna få ner förbrukningen till 12000-14000kWh beroende på hur din familj ser ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack, mycket värt att tänka på! Har aldrig funderat på ventilation annat än att fuktig luft måste ut ur badrummet..

Angående förbrukningen så glömde jag nämna att det även ligger en 25 kvadrat stor stuga med toalett och dusch. Denna stuga har elelement och jag skulle gissa att de åtminstone har lite värme på för att undvika att ledningarna fryser? Det finns även ett garage, oklart om det är uppvärmt eller ej, plats för en bil.

Det är där frånluft kommer in. Den luft som tas om hand om sugs från ställen med "dålig" luft såsom badrum och kök. Andra ställen brukar vara garderober.
Med FTX så adderar man varm tilluft på andra ställen som i sovrum, vardagsrum och så vidare.

De flesta hus från 80 talet och framåt gissar jag har frånluft med återvinning. Riktigt moderna hus vet jag inte riktigt men gissar att även dom återanvänder luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Luft/luft pump värmer inte vatten då måste du ha något som värmet vattnet med.

Frånluftsvärmepump värmer vattnet med och har man vattenburen golvvärme vilket jag har så är det bästa man kan ha om man inte vill ha berg/jord värme.

Nja, man kan ha luft/vatten också, dvs istället för ett borrhål så har man en utomhusdel som med en luft/luft fast typiskt sett större. Fördelen är att man slipper kostnaden för borrhål eller grävning, men nackdelen är att när det är kallt sjunker verkningsgraden precis som för luft/luft (och förstås att utomhusdelen låter mer eller mindre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, man kan ha luft/vatten också, dvs istället för ett borrhål så har man en utomhusdel som med en luft/luft fast typiskt sett större. Fördelen är att man slipper kostnaden för borrhål eller grävning, men nackdelen är att när det är kallt sjunker verkningsgraden precis som för luft/luft (och förstås att utomhusdelen låter mer eller mindre).

Ja min bror har luftvatten, ganska rejäl utedel på baksidan. Var praktiskt när det redan fanns element.

Huset vi kollar på har inga så det blir rätt omfattande att dra vattenledningar och element till varje rum.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja min bror har luftvatten, ganska rejäl utedel på baksidan. Var praktiskt när det redan fanns element.

Huset vi kollar på har inga så det blir rätt omfattande att dra vattenledningar och element till varje rum.

Ok, så 90 tals kåken du kollar på har inga element alls?
Då värms det antagligen upp av just ett FTX system (frånluft fast också tillluft) tänker jag om dom inte har någon annan uppenbar värmekälla? Eller om det ligger golvslingor i hela huset.
Det är inte så att det finns fjärrvärme i huset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Därav att jag frågade om det du skrev i första inlägget.

Citat:

Ett hus byggt på 90-talet som vi är intresserade av värms med en frånluftsvärmepump

Om huset värms med frånluftsvärmepump så matar den in värmen på något sätt antingen med radiatorer eller som varmluft. Mycket vanligare att frånluften värmer varmvattnet, men det är ju inte att värma huset.
Om frånluftsvärmepumpen värmer huset med varmluft så finns det ett ventilationssystem i huset med tilluft, vilket funkar lika bra som ett system med radiatorer.

Det saknas info här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

m
Ok, så 90 tals kåken du kollar på har inga element alls?
Då värms det antagligen upp av just ett FTX system (frånluft fast också tillluft) tänker jag om dom inte har någon annan uppenbar värmekälla? Eller om det ligger golvslingor i hela huset.
Det är inte så att det finns fjärrvärme i huset?

Om det inte finns några alls och inte heller är golvvärme så kan det vara ett hus med luftvärme. Det byggdes en del under 80-talet och nog även in på 90-talet med enbart luftvärme. Då sitter det ett värmebatteri som skjutsar på ytterligare värme i tillluften när det man återvinner från frånluften inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Därav att jag frågade om det du skrev i första inlägget.

Om huset värms med frånluftsvärmepump så matar den in värmen på något sätt antingen med radiatorer eller som varmluft. Mycket vanligare att frånluften värmer varmvattnet, men det är ju inte att värma huset.
Om frånluftsvärmepumpen värmer huset med varmluft så finns det ett ventilationssystem i huset med tilluft, vilket funkar lika bra som ett system med radiatorer.

Det saknas info här.

Skrivet av ztenlund:

Om det inte finns några alls och inte heller är golvvärme så kan det vara ett hus med luftvärme. Det byggdes en del under 80-talet och nog även in på 90-talet med enbart luftvärme. Då sitter det ett värmebatteri som skjutsar på ytterligare värme i tillluften när det man återvinner från frånluften inte räcker.

Värmen är luftburen står det, syns tydligt ventiler i vissa rum. Dock så ser man element både i badrum och gäststuga. I stugan är det säkerligen el. Svårt att säga i badrummet då bilden inte visar hela elementet. Oklart om det används. Det står ingenting om golvvärme eller att varmvattnet värms av pumpen i annonsen iaf så jag får fråga på visningen, troligen hade golvvärme stått med om det hade funnits.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är det frånluft med vattenburen golvvärme så är det bara att elda på i kaminen. Den extra värmen som skapas använder huset till att värma ditt vatten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Värmen är luftburen står det, syns tydligt ventiler i vissa rum. Dock så ser man element både i badrum och gäststuga. I stugan är det säkerligen el, gisningsvis även det i badrumet. Oklart om det används. Det står ingenting om golvvärme eller att varmvattnet värms av pumpen i annonsen iaf så jag får fråga på visningen.

Ett sådant system funkar lika bra som ett vattenburet system. Har du tur så kan du koppla andra värmekällor till huvudenheten, tex en utomhusdel och använda det befintliga systemet till att distribuera värmen i hela huset. Med klimatet vi har här i Skåne så tar det 100 år att räkna hem ett jord/bergvärmesystem eftersom det har så hög startkostnad.

Problemet annars med ett hus som använder direktverkande el för uppvärmning är att man behöver bygga ett distributionssystem för värme om man vill ersätta det. Systemet kan använda luft eller vatten för distribution, det spelar ingen roll, men oavsett brukar det bli rätt så dyrt. Plåsterlösningen är en luft-luft värmepump, men den värmer ju mest luften runt där den sitter och i andra hand till platser dit du kan få luften att cirkulera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Värmen är luftburen står det, syns tydligt ventiler i vissa rum. Dock så ser man element både i badrum och gäststuga. I stugan är det säkerligen el. Svårt att säga i badrummet då bilden inte visar hela elementet. Oklart om det används. Det står ingenting om golvvärme eller att varmvattnet värms av pumpen i annonsen iaf så jag får fråga på visningen, troligen hade golvvärme stått med om det hade funnits.

Det låter som ett FTX system.

Kolla länken nedan så får du mer info om olika värme/ventilationssystem.
Är det FTX är det bara att gratulera och tänk på att dessa system behöver kalibreras emellanåt för att arbeta optimalt (även frånluft och många andra system).

https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/inomhusklimat/venti...