Återställa glömt lösenord på Windows vista

Permalänk
Medlem

Återställa glömt lösenord på Windows vista

Hej,

Har en gammal dator jag försöker komma in på men problemet är att jag glömt lösenordet då den inte använts på säkert 6 år. Den har Windows vista som operativsystem. Några förslag på vad man kan göra för att komma in i datorn? Det jag testat är att trycka på F8 vid start och sen tryckt ”Felsäkert läge med kommandotolk” men efter det så dyker inte kommandotolken upp, utan skickas till inloggningsskärmen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

Har en gammal dator jag försöker komma in på men problemet är att jag glömt lösenordet då den inte använts på säkert 6 år. Den har Windows vista som operativsystem. Några förslag på vad man kan göra för att komma in i datorn? Det jag testat är att trycka på F8 vid start och sen tryckt ”Felsäkert läge med kommandotolk” men efter det så dyker inte kommandotolken upp, utan skickas till inloggningsskärmen istället.

Du skulle kunna testa att följa denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=hCHNT_IrYZY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryytty:

Du skulle kunna testa att följa denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=hCHNT_IrYZY

Känns som det blev värre nu. Följde guiden men efter steget när man skriver en de två kommandona så vill inte datorn starta normalt längre. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Rekordmedlem

det enklaste är n og att plocka ut lagringsenheten ur den och koppla in den i en annan dator och så läser du ut det du vill spara, återmonterar enheten och tömmer den och installerar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det enklaste är n og att plocka ut lagringsenheten ur den och koppla in den i en annan dator och så läser du ut det du vill spara, återmonterar enheten och tömmer den och installerar om.

Det där känns mer som det sista man skulle kunna testa. Går det att lösa det nya problemet på något sätt nu? Någon som vet vad de 2 kommandona gjorde exakt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Det där känns mer som det sista man skulle kunna testa. Går det att lösa det nya problemet på något sätt nu? Någon som vet vad de 2 kommandona gjorde exakt?

Det är fel i filsystemet eller hårdvaruproblem som ger dig felmeddelandena och de har inget med lösenord till användarkontot att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har datorn SSD och har den varit avstängd mycket länge sedan förra körningen? - med SSD och TLC-minnen får man tyvärr räkna med att det kan bli korruption om dessa inte varit strömsatta på mycket lång tid och ännu större risk om det under den tiden också förvarats varmare än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Det där känns mer som det sista man skulle kunna testa. Går det att lösa det nya problemet på något sätt nu? Någon som vet vad de 2 kommandona gjorde exakt?

Tvärtom - det är det enda du kan göra nu när du har fått denna typ av problem.

Så länge disken inte är krypterad så kommer det att fungera bäst.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte montera ur disken. Du kan live-boota en Linux distribution (ta Ubuntu) och montera disken däri. Koppla till ett USB så kan du spara eventuell data.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har datorn SSD och har den varit avstängd mycket länge sedan förra körningen? - med SSD och TLC-minnen får man tyvärr räkna med att det kan bli korruption om dessa inte varit strömsatta på mycket lång tid och ännu större risk om det under den tiden också förvarats varmare än vanligt.

Nej. Det är en vanlig hårddisk. Alltså hade inte detta problemet innan jag försökte mig på något, då startade datorn som vanligt. Problemet började efter jag följde videon som Ryytty tipsade om och skrev in följande kommandon:

c:\windows\system32\sethc.exe c:\windows\system32\sethc.exe.ba

copy c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\cmd.exe.bak

c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är fel i filsystemet eller hårdvaruproblem som ger dig felmeddelandena och de har inget med lösenord till användarkontot att göra.

Okej, men varför hade jag inga problem från början? Problemen började efter dessa kommandon:

c:\windows\system32\sethc.exe c:\windows\system32\sethc.exe.ba

copy c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\cmd.exe.bak

c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Tvärtom - det är det enda du kan göra nu när du har fått denna typ av problem.

Så länge disken inte är krypterad så kommer det att fungera bäst.

Varför blir man tipsad om detta i videon då?

Permalänk
Medlem

problemet är fortfarande att du inte har lösenordet..

en livelinux usb sticka bryr sig inte bryr sig om lösenordet, så länge du inte har krypterat disken..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Okej, men varför hade jag inga problem från början? Problemen började efter dessa kommandon:

c:\windows\system32\sethc.exe c:\windows\system32\sethc.exe.ba

copy c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\cmd.exe.bak

c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe

Jag tror du kan ha 2 separata problem.
Men vad är syftet med att komma in i datorn? Ska du spara data så gå via ett annat os, flytta disken till en annan fungerande dator eller använd en livelinux och kopiera ut det du önskar spara och rensa sedan disken och installera om datorn om du ska ha kvar den, helst ska du nog skaffa en ssd i så fall för de gör mest nytta i gamla datorer. Lägg inte en massa energi på att försöka återställa ett lösenord när det bara komplicerar saken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa de där error problemen jag hade så nu går det att logga in som vanligt igen. Behöver inga speciella filer från datorn vill bara komma in på den.

Vet ni om det går att återställa datorn till fabriksåterställningar så att man kan logga in utan lösenord? Gjorde en snabb googling och verkar som man behöver original CD:n för windows vista för att göra detta? Borde väl gå att göra på ett enklare sätt?