Permalänk
Medlem

Utblås för AC?

Hej alla ventilationsexperter!

Jag bor i en sketen etta (hyresrätt) i en stor fastighet i Fjollträsk som blir olidligt varm sommartid.
Har funderat på att skaffa AC men har inga bra fönster som skulle kunna gå (eller förmodligen få) ordna till för att fixa utblåset från AC:n. Därför har jag följande fundering... kanske jättekorkad fundering så ber om ursäkt i förväg:

Kan man dra slangen till utsuget i badrummet och på så sätt pumpa ut varmluften från AC:n direkt in där? Jag förstår att det går, men är det bra, smart, eller rent av farligt att göra det? Kommer varmluften in till grannarna istället? Finns det någon annan risk med att göra så eller är jag omedveten om att alla redan gör så?

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du riskerar att sabotera ventilationssystemets funktion i huset (t.ex. motverka utsuget hos grannar så de får sämre ventilation), och om och hur pass olagligt det är vet jag inte, men jag skulle inte göra det utan att verkligen försäkra mig om att det är ok.

Det brukar vara väldigt strikta regler för sådant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Precis som backfeed skriver så kolla med hyersvärden först, jag tippar på att ventilationssystemet inte är byggt för all extra luft som dessutom är fylld med vatten från ac aggregatet.
Jag misstänker att det faller under vanvård och då finns risk att du blir vräkt eller iallafall ersättningsskyldig för eventuell skada, så kolla detta noggrant med hyresvärd innan

Permalänk
Medlem

Har du balkong/fransk balkong (balconette)?

Jag har en AC och metoden jag använder mig av är att slänga ut slangen på balkongen, sen hänga gardinen/nån filt för att täcka springan mellan vägg och balkongdörr så varmluften från AC:n inte flyger in direkt.

Jag har tidigare alltid försökt att sätta slangen mot någon ventil eller liknande, men det har alltid varit krångligt att få till det. Men att bara slänga ut den på balkongen, ha AC:n så långt in i lägenheten som det går, men fortfarande låta slangen ligga en bit ut från balkongen (så varmluften inte blåser ut alldeles för nära springorna till balkongdörren så den sugs in direkt igen) har funkat väldigt bra.

Skulle säkert funka bra med ett fönster också, bara du har något som täcker för springan så varmluften inte åker in direkt igen.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med det, när man duschar går det ut massa fuktig varm luft, ser inte hur detta skulle vara annorlunda. Frånluftsdonet är ju alltid öppet, så det borde inte påverka dina grannar på något annat sätt än när fläkten suger "vanlig" luft.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ser inga problem med det, när man duschar går det ut massa fuktig varm luft, ser inte hur detta skulle vara annorlunda.

man dushar i kanske 15 minuter. ACn står på i timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

man dushar i kanske 15 minuter. ACn står på i timmar.

Varför skulle detta skada ventilationssystemet? Så länge man lämnar en luftspalt mellan frånluftsdonet och slangen så att man inte riskerar skapar ett övertryck i systemet kan jag inte se hur det skulle kunna göra någon skada.

Fråga inte hyresvärden, de kommer säga nej för att de inte har en aning om hur ventilationssystemet fungerar. Ingen skada kommer ske, kör på.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det finns ju mindre permanenta lösningar, som typ den här
https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6nstert%C3%A4tning-till-A...

Permalänk
Medlem

Utblåset från ACn ska väl vara max 1m ovanför ACn så kanske jobbigt att få upp ACn så högt.

Sen såklart att pumpa så mycket luft in i ventilationen lär ju ställa till det lite, en vanlig AC kör väl kring 100 kubik i timmen.

Är nog bättre om du bygger något som täcker ett av dina fönster och kör ut slangen där. Du vill nog även modda ACn så den får dubbla slangar om du inte köper en sån version direkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför skulle detta skada ventilationssystemet?

Fråga inte hyresvärden, de kommer säga nej för att de inte har en aning om hur ventilationssystemet fungerar. Ingen skada kommer ske, kör på.

Problemet är om det är självdrag så kan tillräckligt bra tryck i Ac'n så skapar det ett positivt tryck i ventilationen vilket kan sluta med att grannar helt plötsligt får in luften i lägenheten istället.. Även att koppla in en köksfläkt på dessa system är en väldigt dålig ide.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är om det är självdrag så kan tillräckligt bra tryck i Ac'n så skapar det ett positivt tryck i ventilationen vilket kan sluta med att grannar helt plötsligt får in luften i lägenheten istället.. Även att koppla in en köksfläkt på dessa system är en väldigt dålig ide.

Om man lämnar en luftspalt mellan frånluftsdonet och slangen från ac:n så borde man väl kunna undvika att skapa ett övertryck i ventilationssystemet? Köksfläkt vet jag att man inte får koppla på centralventilationen, då kör man väl med en spiskåpa med ett spjäll bara.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Om man lämnar en luftspalt mellan frånluftsdonet och slangen från ac:n så borde man väl kunna undvika att skapa ett övertryck i ventilationssystemet? Köksfläkt vet jag att man inte får koppla på centralventilationen, då kör man väl med en spiskåpa med ett spjäll bara.

Vad är då poängen med lösningen? Kommer ju bara värma upp badrummet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Låter inte bra, det är nog fönster/balkong som gäller. Har via mitt jobb gjort en plastskiva med hål i som matchar utblåset och sitter bra i mitt minsta fönster, funkar kanon.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är då poängen med lösningen? Kommer ju bara värma upp badrummet.

Frånluften suger så mycket den orkar med, ev. överskott går ut i badrummet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Frånluften suger så mycket den orkar med, ev. överskott går ut i badrummet.

Det låter som en lose/lose situation med en AC.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mouless:

Hej alla ventilationsexperter!

Jag bor i en sketen etta (hyresrätt) i en stor fastighet i Fjollträsk som blir olidligt varm sommartid.
Har funderat på att skaffa AC men har inga bra fönster som skulle kunna gå (eller förmodligen få) ordna till för att fixa utblåset från AC:n. Därför har jag följande fundering... kanske jättekorkad fundering så ber om ursäkt i förväg:

Kan man dra slangen till utsuget i badrummet och på så sätt pumpa ut varmluften från AC:n direkt in där?
Jag förstår att det går, men är det bra, smart, eller rent av farligt att göra det?

Du kan, men ej smart.

Kommer varmluften in till grannarna istället?
Du kan förstöra hela ventillationssystemet för hela lägenhetshuset beroende på sort.

Finns det någon annan risk med att göra så eller är jag omedveten om att alla redan gör så?
Vi kör ut genom fönstret.

Kika in Portabla AC tråden. Jag skrev en liten genomgång av trådens sidor här. #19552943

Finns lite metoder för fönster / balkongdörr om du har det.
https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir väl att titta på någon sådan fönsterlösning om det går att lösa med mina fönster.

Tusen tack för alla svar!

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein