Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?
Jag vill inte inte relativisera eventuella problem, men det är faktiskt löjligt att se hur många bortskämda människor som fullständigt tappat greppet. Ni skulle behöva bo i Ryssland ett tag låter det som, så kan ni återkomma sedan med hur ni ser på begrepp som "åsiktskorridor" och "censur".
Jag ska ge er en ledtråd - er kritik av statsmedia kommer inte att gå hem lika bra där. Att den funkar här i Sverige och EU är ett bevis på att yttrandefriheten funkar här (i största delen av EU åtminstone).
Halva min släkt kommer från Estland, där de tvingades leva under sovjetisk ockupation från andra världskriget fram till 1991. Det är ett hån mot dem, och mot alla andra människor som fortfarande på riktigt lever under censur och propaganda i världen, när ni anklagar SVT och EU för samma sak.
Jo, SVT är på det stora hela objektivt, speciellt om man jämför internationellt. Objektivitet handlar om att låta alla röster i samhället komma till tals, inte om vad programledarna personligen röstar på för parti. SVT gör ett bra jobb med att spegla samhället. På samma sätt har EU på senare år gjort ett bra jobb med att försvara individens digitala rättigheter. Nätneutraliteten, GDPR, standardiseringar och krav på uppdateringar och reparationsvänlighet, t ex. Alla åtgärder kanske inte alltid träffar mitt i prick, men det borde åtminstone vara tydligt för alla att intentionerna är rätt, och att det faktiskt går åt rätt håll.
Ja, EU är byråkratiskt, trögt och i många fall ineffektivt när det är många länder som ska samsas. Men det kan också vara väldigt effektivt, ett sätt för alla små europeiska länder att påverka internationellt genom att handla tillsammans. EU behövs för att ena västvärlden, speciellt idag när hoten från Ryssland och Kina ökar. Det var ju faktiskt därför som EU skapades från början, för att bevara freden.
När det gäller EU Voice och EU Video, så håller jag med om att det först kan verka som ett sätt att öka överstatligt inflytande, något som lika gärna skulle kunnat komma från Ryssland. Men läser man artikeln så förstår man att det handlar om precis det man säger - personlig integritet, samt statlig integritet - att data om europeiska medborgare varken ska ägas av något utomeuropeiskt land eller av privata företag. Det märks på två punkter:
Man väljer att göra hela projektet open-source
Man väljer att avstå reklam och profilering av användare
Med andra ord, transparens och oberoende. Detta om något borde vara ett projekt som uppskattas av de allra flesta Sweclockare. Men som sagt, vissa tycker tydligen det är viktigare att få spy galla över EU...
Att det skulle bli en stor kostnad att driva ett sådant socialt nätverk verkar uppenbart, men samtidigt kan det nog vara väl investerade pengar. Med tanke på hur mycket mediekonsumtion som sker på sociala medier idag och vilken samhällspåverkan det har så är transparens och oberende väldigt viktiga parametrar för att kunna upprätthålla demokratin i längden, och de värden som vi i västvärlden står för. Diktaturer bygger sina egna nätverk och försöker angripa våra med desinformation - varför skulle vi bry oss mindre om vår integritet än vad de gör? Ett EU-administrerat socialt nätverk som är open-source och inte profilerar användare eller säljer ut användardata skulle vara det närmaste ett socialt folknät man kan komma - drivet av folket, administrerat av EU. Jag kan inte begripa hur någon kan föredra vinstdrivande företag med stängda algoritmer.
EU uppfanns för att vara en enande europeisk kraft, det är bara naturligt att den kraften flyttar ut på nätet idag. Om EU Voice och EU Video lyckas etablera sig så kommer jag gärna att registrera mig.