Japansk grafikkortshållare fäster tunga kylare i fläkten

Permalänk
Melding Plague

Japansk grafikkortshållare fäster tunga kylare i fläkten

Tunga kylarkonstruktioner kan med tiden ge ett slokande grafikkort. Japanska Nagao Industry stoppar det med hjälp av stöd fäst i fläkten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt meningslöst, hade ju varit bättre att använda ev frontpanels fläkt för att lösa samma konstruktion fast då baktill på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Verkar ju helt meningslöst, hade ju varit bättre att använda ev frontpanels fläkt för att lösa samma konstruktion fast då baktill på grafikkortet.

Håller med.
Kortet sitter ju redan fast i den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Verkar ju helt meningslöst, hade ju varit bättre att använda ev frontpanels fläkt för att lösa samma konstruktion fast då baktill på grafikkortet.

Det är ju på andra sidan grafikkorten "saggar". Kan man lösa nästan gratis med några buntband.
Onödig produkt.

Permalänk
Medlem

Riktigt fattig lösning ärligt talat, ful om inte. Lian Li har redan löst detta problem med en osynlig lösning.

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ggalaxyy:

Riktigt fattig lösning ärligt talat, ful om inte. Lian Li har redan löst detta problem med en osynlig lösning.

Har du testat det du länkar till?
Tänker att det är ganska nära pcie kontakten där kortet ändå sitter fast eller ”har stöd” där ändå? Men det kanske gör nytta ändå?

Brukar ju vara yttre hörnet längst bak på kortet som kan behöva lite behandling med stöd enlig min erfarenhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En av anledningarna varför det är bättre med vertikalt monterade tilläggskort.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

För inte så många tusen år sedan när det fortfarande fanns låååååånga grafikkort så var det standard att det stöttades i fronten av chassit. Den standarden verkar dock ha dött ut vilket gör att man får ta till fulhack (även känt som högt prissatta plast eller plåtbitar) för att hålla grafikkorten uppe.

Ska det vara så svårt att göra som på IBM PC/XT/AT/en herrejössesmassa kloner och efterföljande ättlingar av dessa och sätta en stabil skena i fronten på chassit som korten vilar på. Längden är redan standardiserad till 388mm så varför krångla till saker som inte behöver vara krångliga?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Dell har redan löst det
Fantastiska Dell (NOT)

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Intressant lösning som kanske funkar bra för förbyggen.

Skrivet av Networker:

Det är ju på andra sidan grafikkorten "saggar". Kan man lösa nästan gratis med några buntband.
Onödig produkt.

Man kan ju tycka att när ett kort kan kostar 20000sek idag att det borde finnas andra lösningar än buntband. Kansker att gpu-tillverkarna skickar med en grafikkortshållare med sina kort. Eller att moderkortstillverkare kommer fram med robusta PCIE platser. Eller chassis kommer med diverse hållare som standard.

Permalänk
Medlem

Har sett bättre lösningar. Jag har t.ex. funderat på att köpa en sån här, konstruktionen ser ju ut att åtminstone hjälpa på rätt ände av kortet Https://www.amazon.se/dp/B079KF1JYL/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_WE8Z...

Permalänk

Enda rätta lösningen är att grafikkortstillverkarna förstärker mellan kylaren och plåten där portarna finns.

Permalänk
Skrivet av employed:

Kansker att gpu-tillverkarna skickar med en grafikkortshållare med sina kort.

MSI skickade faktiskt med en hållare med mitt SUPRIM X kort så det händer iallafall.

Permalänk
Medlem

Finns redan i min Lian Li låda fast den ger stöd på rätt ställe

EDIT: Och ja , pinnen i mitten är flyttbar

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripenthemute:

MSI skickade faktiskt med en hållare med mitt SUPRIM X kort så det händer iallafall.

Yep, har exakt samma, fungerar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har du testat det du länkar till?
Tänker att det är ganska nära pcie kontakten där kortet ändå sitter fast eller ”har stöd” där ändå? Men det kanske gör nytta ändå?

Brukar ju vara yttre hörnet längst bak på kortet som kan behöva lite behandling med stöd enlig min erfarenhet.

Jag har en sån till mitt 3080! Monterade den ett steg ut, så i kanten av moderkortet istället för precis brevid pcie-sloten. Precis att den gick över sakerna som sitter där, den trycker lite lätt på sata-portarna. Så man bör nog kolla extra på sitt moderkort innan man skaffar den.

Men den gör det den ska utmärkt, och syns inte!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant lösning som kanske funkar bra för förbyggen.

Man kan ju tycka att när ett kort kan kostar 20000sek idag att det borde finnas andra lösningar än buntband. Kansker att gpu-tillverkarna skickar med en grafikkortshållare med sina kort. Eller att moderkortstillverkare kommer fram med robusta PCIE platser. Eller chassis kommer med diverse hållare som standard.

Kan ju tycka att grundproblemet är ju att kylaren är dåligt designad när det sviktar så pass som många kort gör. Det är nog det enda jag ogillar med mitt Red Devil, att det sviktar så enormt mycket. I övrigt ett krymt kort och grym kylare.

Jag har löst det med tricket att sätta flera av expansionsplatsernas plåtkåpor på varandra på platsen under kortet, brukar gå 1-3x innan skruven inte kan nå hålet längre, går ju modda dem lite också så får man ditt 3 lätt. Då tar ju kylaren på kortet i plåtkåpan mycket tidigare och enormt mycket av sivikten försvinner. Jag har två monterade, moddar jag så 3 går in lär allt försvinna faktiskt, planerar att göra det framöver.

För det är ju det som sagt som är grundproblemet. Kylaren i sig kan ha extra plåtar och stadgar osv, men det kvittar ju när de inte har kontakt med IO plåten och stadgar upp allt där kortet faktiskt skruvas fast mot chassit, dvs där vinkelfelet från början uppstår.

Tänk en balk som sviktar för mycket ute i änden, men det är inte balken i sig som böjs, den är styv utav bara fan, utan det rör sig lite vid infästningen, bara lite lite vinkelfel längst inne blir ju snabbt en stor sträcka ute i änden. Då åstadkommer man ju inte ett skit genom att stärka själva balken en massa och göra den ännu tyngre. Vilket är vad många grafikkortstillverkare verkar göra. De måste ju förbättra själva infästningen på något vis. Ex som jag beskrev att jag gjort ovan, fast det ska helst vara en inbyggd och lite snyggare lösning då förstås xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Finns billigare lösningar, och dyrare. Själv har jag var sågat av ett rör från min hard tubing och ställt under kortet. Mycket diskret.

https://youtu.be/aoqv5Xcj1bI

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

För inte så många tusen år sedan när det fortfarande fanns låååååånga grafikkort så var det standard att det stöttades i fronten av chassit. Den standarden verkar dock ha dött ut vilket gör att man får ta till fulhack (även känt som högt prissatta plast eller plåtbitar) för att hålla grafikkorten uppe.

Ska det vara så svårt att göra som på IBM PC/XT/AT/en herrejössesmassa kloner och efterföljande ättlingar av dessa och sätta en stabil skena i fronten på chassit som korten vilar på. Längden är redan standardiserad till 388mm så varför krångla till saker som inte behöver vara krångliga?

Jag kommer ihåg när jag fick ett nytt grafikkort som var lite för kort i PCBt. Då hade de monterat på en plastskena så att det skulle passa in i sloten på framsidan med. Det var tider det.

Skrivet av yoggan:

Dell har redan löst det
Fantastiska Dell (NOT)

Enda färdigbyggda lådan med tillräckligt med fästen för att överleva en leverans med posten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Problemet är egentligen inte vilken lösning man använder utan grafikkorttillverkarna borde skapa infästningar på sina grafikkort för att göra det enkelt och möjligt att själv använda sig av någon lämplig lösning för att ge grafikkortet extra stöd beroende på vilken typ av låda man har.

Det skulle vara mycket bättre om alla tillverkarna kom överens om någon form av standard över hur infästningarna ska se ut och koncept över hur det fungerar. Annars blir det precis som i artikeln att vissa lösningar fungerar i vissa lådor men inte andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant lösning som kanske funkar bra för förbyggen.

Man kan ju tycka att när ett kort kan kostar 20000sek idag att det borde finnas andra lösningar än buntband. Kansker att gpu-tillverkarna skickar med en grafikkortshållare med sina kort. Eller att moderkortstillverkare kommer fram med robusta PCIE platser. Eller chassis kommer med diverse hållare som standard.

Bra förslag, borde följa med grafikkorten och chassie.
Tror man aldrig tänkte på att grafikkorten skulle kunna bli så abnormt stora och tunga när pcie-standarden infördes.
Jag har några gamla kort här hemma från 2005-2008, och de är löjligt små. Storleksskillnaden är personbil mot långtradare mellan gammalt och nytt.

Hat man ingen fönsterlåda duger det bra med buntband runt grafikkortet som man fäster i lämpligt hål uppe i chassiet.

Permalänk
Medlem

Den riktiga lösningen på detta problem är att tillverkarna utvecklar fler chassin som roterar moderkortet 90 grader. Då kommer lösningen genom god design och inte halvtaskiga work-arounds.

Återigen får jag bevisat att köpet av FT02 förmodligen är det bästa jag någonsin gjort och kommer göra avseende datorkomponenter.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Kan sviktande grafikkort bli sämre och gå sönder med tiden?
Jag köper en hel del begagnade grafikkort och byter delar i datorer.
Vissa modeller av grafikkort som inte alls har nån stödplatta på baksidan utan bara rent kretskort men endå en rätt tung kylare på, det är ofta dom korten jag upplever får problem. Samtliga har säckat ihop nå otroligt också så det ser inte ens ut som att det fungerar mer.
Men så klart man ser ju också extremt böjda kort som fortfarande fungerar men tänker om det är en tickande bomb.

Jag stödjer alltid upp tunga kort med ett buntband på ett eller annat sätt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag använder Lian Lis hållare GB-001, som fungerar bra men passar inte på alla moderkort. Mycket smartare design, både vad gäller själva upphängningen men även utseendet (syns så lite som möjligt).

Håller upp min fläskiga Evga 3090 bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Cooler Master-produkt som kort och gott heter Universal Graphics Card Holder. Det är en stålstång med tre utfällbara magnetiska ben (fastnar fint mot botten av stålchassin) och två medföljande ställbara hållare. Jag monterade bara ena hållaren och har stuckit in den vid yttre hörnet i bakkant så att belastningen överförs till stödet av grafikkortets backplate.

Att köra utan stöd i bakkant med 300+ mm långa kort på uppåt 1,5 kg vore inte aktuellt för min del, och även om det inte är strikt nödvändigt för att kortet ska fungera så är det extremt fult med ett böjt PCB, vilket annars inträffar över tid oavsett om kortet har backplate eller inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har du testat det du länkar till?
Tänker att det är ganska nära pcie kontakten där kortet ändå sitter fast eller ”har stöd” där ändå? Men det kanske gör nytta ändå?

Brukar ju vara yttre hörnet längst bak på kortet som kan behöva lite behandling med stöd enlig min erfarenhet.

Ah, har installerat säkert 10+ såna här, fungerar utan problem alla gånger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att palla stötta upp kortet funkar superbra, har ett RX 6700XT Sapphire Nitro! kortet är helt plant efter denna åtgärd.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Skulle helt ärligt vilja se ett test på hur väl det fungerar. Får man tag i ett kan det inte vara svårt att montera i ett stort tungt kort, mäta saggen, montera dit fästet, mäta saggen. Det skulle kunna vara en vettig lösning, faktiskt - om kortet stöds i längsledd av en styv kylare så kan det kanske fungera.

Nu är det inte så relevant för mig, beroende på mitt chassi. Det är ett uppochnervänt uATX med PSUn nere längst fram. Med en PSU enligt ATX-standarden (140mm, vilket nästan ingen gör idag men Seasonic räddade mig) ligger GPUn helt sonika och vilar på PSU, med en liten gummibuffer får att få exakt rätt avstånd.

Skrivet av OSkar000:

För inte så många tusen år sedan när det fortfarande fanns låååååånga grafikkort så var det standard att det stöttades i fronten av chassit. Den standarden verkar dock ha dött ut vilket gör att man får ta till fulhack (även känt som högt prissatta plast eller plåtbitar) för att hålla grafikkorten uppe.

Problemet är - och jag vet att jag upprepar mig - att ingen använder standardmåtten på längd längre. Det finns två, 12" respektive 7", men det ignoreras mest. 7" är ITX-längden och det kan man se ibland, men 12" var länge alldeles för långt och idag faktiskt för kort. Gör en standardlängd till, mellan de två, och se sedan till att alla följer någon av de längderna, så kan chassina ha stöd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

En av anledningarna varför det är bättre med vertikalt monterade tilläggskort.

Testade det i senaste, behövdes stöd under ändå! (tungt gpu-block)

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple