Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Därav som jag valde Enyaqen, knapparna på ratten på ID.4 är helt sämst. Dålig känsla vid tryck/bekräftning av tryck och oerhört plastiga.

Redan råkat fippla när jag svängt i stan. Kan nog vänja sig men ogillar än så länge.

Testat på en annan väg nu som jag brukar tycka är väldigt jobbig att köra med passaten, och här kändes den väldigt tyst och fin, går som mjukt och avslappnat. Väldigt imponerad över körkänslan.

Permalänk
Medlem

Den här är bra:

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MassyMaster:

Kan det vara att dom skall släppa ID Buzz som pickup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MassyMaster:

VW ska släppa en elektrisk pickup i USA. Har inte länken till hands nu men dom annonserade det för ngn vecka sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MassyMaster:
Skrivet av Chippen2188:

VW ska släppa en elektrisk pickup i USA. Har inte länken till hands nu men dom annonserade det för ngn vecka sen.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswa...

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

VW ska släppa en elektrisk pickup i USA. Har inte länken till hands nu men dom annonserade det för ngn vecka sen.

Ahh, coolt! Dock vet jag väl inte riktigt om jag håller med om "We delivered." i och med att produktionen skulle starta tidigast 2026.

Permalänk
Medlem

Pickup - USA moment

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Pickup - USA moment

Pickups är ändå väldigt vanliga i sverige också som arbetsbilar. Inte lika mycket som i USA men i norra sverige tycker jag att var tredje eller fjärde bil man möter utanför städer är pickups.
Hade nog varit en lönsam marknad om man fick till räckvidd och dragvikt så att företag kan ersätta sina dieselpickups som snittar runt 1L/mil till elbilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Pickups är ändå väldigt vanliga i sverige också som arbetsbilar. Inte lika mycket som i USA men i norra sverige tycker jag att var tredje eller fjärde bil man möter utanför städer är pickups.
Hade nog varit en lönsam marknad om man fick till räckvidd och dragvikt så att företag kan ersätta sina dieselpickups som snittar runt 1L/mil till elbilar.

Jo absolut. Eller så får man folk att släppa macho-grejen och inte köpa onödigt stora och tunga bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Eller så får man folk att släppa macho-grejen och inte köpa onödigt stora och tunga bilar.

Majoriteten kör inte en bil som kostar absurda summor att drifta för att det är macho utan för att det är enda fordonet som passar deras behov. Att byta ut en pickup för 200 tkr mot en iX eller model X för över miljonen är inte rimligt när det är ett arbetsfordon.

Att tro att det är en machogrej säger mer om dig än om personer som kör dessa bilar, just saying

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Majoriteten kör inte en bil som kostar absurda summor att drifta för att det är macho utan för att det är enda fordonet som passar deras behov. Att byta ut en pickup för 200 tkr mot en iX eller model X för över miljonen är inte rimligt när det är ett arbetsfordon.

Att tro att det är en machogrej säger mer om dig än om personer som kör dessa bilar, just saying

Jag säger inte att de borde köpa en iX utan att en pickup inte är ett fordon som passar särskilt många situationer. Ska du köra stora tunga grejer? Hoppas de tål att bli skitiga och blöta om du ska ha de på flaket, och pickuper har generellt en ganska låg maxvikt så en mindre skåpbil är oftast ett bättre val. Dra tunga släp? Det finns många olika typer av bilar som klarar det.

Jag har hamnat i denna diskussionen med ganska många amerikaner genom åren och jag säger inte att det inte finns reella use cases, bara att de är ganska få, och ofta är en pickup en ganska jobbig kompromiss. Sen är det andra saker som skiljer amerikaner mot oss, som att många "contractors", byggarbetare, kör pickup för att de typ åker och köper plankor själva i någon butik till byggena de jobbar på. Här gör man ju sällan det om det inte är väldigt små byggen utan allt material levereras till platsen där det behövs på rejäla lastbilar. Och oavsett så har den typen av små skåpbilar bygg-entreprenörer har här nästan alltid dragkrok och kan därmed hantera att köra plankor och sånt vid behov. Men absolut, drar du en tung båt ofta mellan olika sjöar på dåliga vägar eller så så är en pickup kanske det ideala valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att de borde köpa en iX utan att en pickup inte är ett fordon som passar särskilt många situationer. Ska du köra stora tunga grejer? Hoppas de tål att bli skitiga och blöta om du ska ha de på flaket, och pickuper har generellt en ganska låg maxvikt så en mindre skåpbil är oftast ett bättre val. Dra tunga släp? Det finns många olika typer av bilar som klarar det.

Jag har hamnat i denna diskussionen med ganska många amerikaner genom åren och jag säger inte att det inte finns reella use cases, bara att de är ganska få, och ofta är en pickup en ganska jobbig kompromiss. Sen är det andra saker som skiljer amerikaner mot oss, som att många "contractors", byggarbetare, kör pickup för att de typ åker och köper plankor själva i någon butik till byggena de jobbar på. Här gör man ju sällan det om det inte är väldigt små byggen utan allt material levereras till platsen där det behövs på rejäla lastbilar. Och oavsett så har den typen av små skåpbilar bygg-entreprenörer har här nästan alltid dragkrok och kan därmed hantera att köra plankor och sånt vid behov. Men absolut, drar du en tung båt ofta mellan olika sjöar på dåliga vägar eller så så är en pickup kanske det ideala valet.

Jag tycker det är rätt skönt med friheten som finns att få välja vilken sorts bil man vill köra, vare sig andra gillar det eller inte.

Skulle aldrig köpa en pickup, men har heller inget emot att en hel del människor i USA gör det. Varit där många gånger och framförallt i Florida så är majoriteten av bilarna idag SUVar. Stora sådana.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att de borde köpa en iX utan att en pickup inte är ett fordon som passar särskilt många situationer. Ska du köra stora tunga grejer? Hoppas de tål att bli skitiga och blöta om du ska ha de på flaket, och pickuper har generellt en ganska låg maxvikt så en mindre skåpbil är oftast ett bättre val. Dra tunga släp? Det finns många olika typer av bilar som klarar det.

Jag har hamnat i denna diskussionen med ganska många amerikaner genom åren och jag säger inte att det inte finns reella use cases, bara att de är ganska få, och ofta är en pickup en ganska jobbig kompromiss. Sen är det andra saker som skiljer amerikaner mot oss, som att många "contractors", byggarbetare, kör pickup för att de typ åker och köper plankor själva i någon butik till byggena de jobbar på. Här gör man ju sällan det om det inte är väldigt små byggen utan allt material levereras till platsen där det behövs på rejäla lastbilar. Och oavsett så har den typen av små skåpbilar bygg-entreprenörer har här nästan alltid dragkrok och kan därmed hantera att köra plankor och sånt vid behov. Men absolut, drar du en tung båt ofta mellan olika sjöar på dåliga vägar eller så så är en pickup kanske det ideala valet.

Fast av en enkel empirisk studie av att ha varit på Bauhaus Drive-In för att inhandla trall så kan man nog dra slutsatsen att det är 50/50 med pickisar och skåpbilar som hämtar virke, skåpbilarna verkar dock köpa mycket mycket mer åt gången.

Men har inte pickisarna en stor akilleshäl, att flaket inte håller tätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jag tycker det är rätt skönt med friheten som finns att få välja vilken sorts bil man vill köra, vare sig andra gillar det eller inte.

Det är klart som fan att man får köpa vilken bil man vill. Vill man ha en jättestor pickup för att man tycker det är coolt så är det väl inget konstigt med det (eller, lite konstigt är det, om man är över tolv år typ ). Vad jag stör mig på är folk som säger att de måste ha en sådan av någon anledning som inte håller för ens en väldigt ytlig granskning. Och det är ju samma med många som inte köper elbil eller som argumenterar att elbilar aldrig kommer att duga eller så.

Citat:

Skulle aldrig köpa en pickup, men har heller inget emot att en hel del människor i USA gör det. Varit där många gånger och framförallt i Florida så är majoriteten av bilarna idag SUVar. Stora sådana.

Emot och emot, det är ju ett problem att folk köper bilar som orsakar väldigt mycket mer utsläpp än vad de hade behövt göra. 2021 köpte amerikanarna 3,3 miljoner bilar och 11,6 miljoner "light trucks" exempelvis. Har så många verkligen så specifika behov av dessa?

Det är ju jättebra att F150 kommer i en elversion, och den har absolut en del trevliga grejer, men det är ju fortfarande en sjukt stor och tung bil som i de flesta fall kommer att spendera merparten av tiden med inget på flaket och en person i hytten liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fast av en enkel empirisk studie av att ha varit på Bauhaus Drive-In för att inhandla trall så kan man nog dra slutsatsen att det är 50/50 med pickisar och skåpbilar som hämtar virke, skåpbilarna verkar dock köpa mycket mycket mer åt gången.

Men har inte pickisarna en stor akilleshäl, att flaket inte håller tätt?

Tja, jag vet inte. Det beror nog på när man var på Bauhaus och förstås vilket Bauhaus. Jag har inte hängt så mycket på Bauhaus men jag har jobbat på en hel del byggen och där är det ju typ Caddy och liknande som dominerar totalt. De är stora nog att få in ganska mycket och/eller stora verktyg, plus en massa mindre material som olika skruvar, kablar, kontakter och vad det kan vara som man förvarar i de här skåpen och hyllorna de har. Den stora fördelen är väl att de går in i en vanlig parkeringsficka, drar lika mycket soppa som en mindre bil och kostar ungefär samma i skatt.

Hela poängen med en pickis är ju att det är ett öppet flak liksom. Det är ju jättebra om man exempelvis kör runt med en åkgräsklippare mellan olika gräsmattor eller liknande (som jobb, annars är nog ett släp att föredra), men det är ju inte så bra på annat. Allt man lägger på flaket blir ju skitigt direkt, om man inte precis har tvättat hela flaket och inte kört bilen alls typ, och regn gör ju allt blött. Däremot är det ju väldigt smidigt med ett flak om man vill sno något som ligger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart som fan att man får köpa vilken bil man vill. Vill man ha en jättestor pickup för att man tycker det är coolt så är det väl inget konstigt med det (eller, lite konstigt är det, om man är över tolv år typ ). Vad jag stör mig på är folk som säger att de måste ha en sådan av någon anledning som inte håller för ens en väldigt ytlig granskning. Och det är ju samma med många som inte köper elbil eller som argumenterar att elbilar aldrig kommer att duga eller så.
Emot och emot, det är ju ett problem att folk köper bilar som orsakar väldigt mycket mer utsläpp än vad de hade behövt göra. 2021 köpte amerikanarna 3,3 miljoner bilar och 11,6 miljoner "light trucks" exempelvis. Har så många verkligen så specifika behov av dessa?

Det är ju jättebra att F150 kommer i en elversion, och den har absolut en del trevliga grejer, men det är ju fortfarande en sjukt stor och tung bil som i de flesta fall kommer att spendera merparten av tiden med inget på flaket och en person i hytten liksom.

Håller med.

USA har alltid varit så överdrivet med sitt "det ska vara stort och mycket"

Delvis därför de ser ut som de gör med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Håller med.

USA har alltid varit så överdrivet med sitt "det ska vara stort och mycket"

Delvis därför de ser ut som de gör med.

Jo. Min upplevelse är att allt i USA är större och mer smaklöst. Allt ifrån bilar och personer till portioner på restauranger och öl.

Det gäller förstås inte allt och i viss mån är det väl confirmation bias, men det är rätt ofta man ser det mönstret på ställen där man inte alls väntade sig det. Som med mandlar exempelvis. Mandlar från Kalifornien är billigare än de spanska mandlarna och större, men också mindre smakrika.

Permalänk
Medlem

Snacka om att dieselpassaten kändes trött när man lämnade tillbaka ID.4:an!

Måste dock säga att när jag tänkte kritiskt på det så är nog inte ID.4:an så mycket tystare än Passaten. Kanske på riktigt grov asfalt och i lägen då motorn får jobba mycket, men ID.4 har helt klart en hel del däckbuller. Förvåndad över hur mycket vindbrus det var också.

Kommer bli spännande att prova Enyaq. Har läst att många tycker ID.4 har något mjukare fjädring men såg även en recension som sa att Enyaq hade lägre däckbuller i kupén, och lyssnar man och jämför hans videos så låter det som så (sen är ju frågan hur micken är gainad och vilka vägar han körde på). Största frågan är dock om AC-kontrollerna är lättare att komma åt än i VW för min sambo som har en icke-fungerande höger-axel. Hon hade problem med att ställa temperaturen i ID.4, först och främst att nå och sen att det var jäkla bökigt att träffa rätt touchknapp på panelen.

Tycker det ser ut som att Enyaq har botten av skärmen lite lägre ner och dessutom närmre föraren. Någon som har provat båda och kan uttala sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Snacka om att dieselpassaten kändes trött när man lämnade tillbaka ID.4:an!

Måste dock säga att när jag tänkte kritiskt på det så är nog inte ID.4:an så mycket tystare än Passaten. Kanske på riktigt grov asfalt och i lägen då motorn får jobba mycket, men ID.4 har helt klart en hel del däckbuller. Förvåndad över hur mycket vindbrus det var också.

Kommer bli spännande att prova Enyaq. Har läst att många tycker ID.4 har något mjukare fjädring men såg även en recension som sa att Enyaq hade lägre däckbuller i kupén, och lyssnar man och jämför hans videos så låter det som så (sen är ju frågan hur micken är gainad och vilka vägar han körde på). Största frågan är dock om AC-kontrollerna är lättare att komma åt än i VW för min sambo som har en icke-fungerande höger-axel. Hon hade problem med att ställa temperaturen i ID.4, först och främst att nå och sen att det var jäkla bökigt att träffa rätt touchknapp på panelen.

Tycker det ser ut som att Enyaq har botten av skärmen lite lägre ner och dessutom närmre föraren. Någon som har provat båda och kan uttala sig?

Man kan ropa ut i kupén, "JAG FRYSER!", så höjer ID4 temp. Inte för att jag använder funktionen, men den finns!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Min upplevelse är att allt i USA är större och mer smaklöst. Allt ifrån bilar och personer till portioner på restauranger och öl.

Det gäller förstås inte allt och i viss mån är det väl confirmation bias, men det är rätt ofta man ser det mönstret på ställen där man inte alls väntade sig det. Som med mandlar exempelvis. Mandlar från Kalifornien är billigare än de spanska mandlarna och större, men också mindre smakrika.

Skrivet av Dizzö:

Håller med.

USA har alltid varit så överdrivet med sitt "det ska vara stort och mycket"

Delvis därför de ser ut som de gör med.

Om vi nu ska prata om USA...

Att amerikaner kör stora bilar och att allt i regel är stort/större i USA har många anledningar och denna "norm" sträcker sig flera generationer bak i tiden. Det är inget "häftigt" med att äga en stor bil/truck i staterna. Det är inget folk skryter med heller. Det är nästan en självklarhet.

Bilar har alltid varit stora i USA, vilket också infrastrukturen varit anpassad för från början. Vägarna är större, bredare, ofta fler filer och avstånden är också rätt rejäla i många stater om man inte räknar med New York och vissa andra storstäder. De stora ytorna har också bidragit till att allt annat byggts större. Husen, affärerna, garagen osv. I princip hela USA är byggt med åtanke för rymlighet, stora fordon och långa transporter.

En annan grej, för bara 20-30 år sedan var det inte ovanligt att den genomsnittliga familjen i USA hade 3-4 barn eller tom fler. Plus husdjur. Det kräver sitt utrymme.

Det har också lett till att komfort och utrymme blivit en viktig faktor och hög prioritet för människorna där. Stora bilar är bekväma att sitta i och köra längre sträckor, speciellt om man är lite större men även om man är smal. Och stora bilar rymmer allt man behöver. Även om man inte alltid behöver det. Men det är den lilla lyxen man unnar sig så länge man har råd. Och råd har de flesta, för att det aldrig varit speciellt dyrt med stora bilar i USA.

Att en stor bil bränner mer soppa har sällan berört en amerikan eftersom drivmedel aldrig riktigt varit dyrt i staterna, fram tills nu då... med dagens växande oljepris, världskris och extrema inflation. Ingen bortom Atlanten har egentligen brytt sig om hur mycket bilen förbränner. Och med det i åtanke, varför skulle man välja en liten bil när en stor bil med alla dess fördelar finns att tillgå.

Själva klimatförändringarna, miljöaspekten och medvetenheten om utsläpp och dess påverkan är ett väldigt nytt ämne som ingen pratade om ens för 20 år sen. Inte minst i staterna. Ingen brydde sig. Många i USA gör det inte idag heller, framförallt i stater som är självdrivande med olja såsom tex Texas. Där skrattar många i regel än idag åt elbilar.

Klimathysterin är ytterst sällsynt och sällan diskuterad i USA om man bortser från ett fåtal liberala storstäder där man kämpar hårt i motvind. Att Tesla är amerikanskt är det många som är stolta över, men inte nödvändigtvis pga. miljöaspekten utan mer pga. det faktum att USA åter igen har en blomstrande bilindustri, vilket de saknat sen 90 talet

Jag tror att prishöjningar, inflation och en fattigare plånbok de närmaste 5 åren kommer få amerikanerna att snart tänka om och börja satsa på mindre bilar, lättare bilar och framförallt på elbilar. Det är bara en tidsfråga och ganska så oundvikligt. De kommer bli tvingade till det ekonomiskt. Precis som vi i Sverige även om vi inte vil erkänna det.

Men fram tills dess, nej amerikaner känner sig inte alls tuffa i sina stora pickups och överdimensionerade SUVar. De kör inte dessa bilar för att det är coolt. De gör det för att det för att det blivit en norm och för att de inte har skäl nog att vika av från normen. De prioriterar utrymme, komfort och praktiska aspekter. Och det kostar de knappt något extra. Och långt ifrån alla amerikaner är för feta för en liten bil, om ens en fjärdedel.

Jag tror att om varje svensk hade fått tillbringa åtminstone några månader i staterna och bekanta sig med systemet och dess befolkning, så hade svensken generellt haft en helt annan bild av USA än den skeva bilden man får höra från en random svensk på kräftskivan som nuligen turistat en vecka i Florida.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att de borde köpa en iX utan att en pickup inte är ett fordon som passar särskilt många situationer. Ska du köra stora tunga grejer? Hoppas de tål att bli skitiga och blöta om du ska ha de på flaket, och pickuper har generellt en ganska låg maxvikt så en mindre skåpbil är oftast ett bättre val. Dra tunga släp? Det finns många olika typer av bilar som klarar det.

Jag har hamnat i denna diskussionen med ganska många amerikaner genom åren och jag säger inte att det inte finns reella use cases, bara att de är ganska få, och ofta är en pickup en ganska jobbig kompromiss. Sen är det andra saker som skiljer amerikaner mot oss, som att många "contractors", byggarbetare, kör pickup för att de typ åker och köper plankor själva i någon butik till byggena de jobbar på. Här gör man ju sällan det om det inte är väldigt små byggen utan allt material levereras till platsen där det behövs på rejäla lastbilar. Och oavsett så har den typen av små skåpbilar bygg-entreprenörer har här nästan alltid dragkrok och kan därmed hantera att köra plankor och sånt vid behov. Men absolut, drar du en tung båt ofta mellan olika sjöar på dåliga vägar eller så så är en pickup kanske det ideala valet.

Du får gärna länka vilka bilar förutom pickups som får dra 3 ton, tror inte jag sett en enda.
Har du sett många pickups utan tak på flaket? För jag ser ingen sån, alla har tak och då har man rejält med utrymme, sen tar man bort taket om man behöver lasta något ännu otympligare men det är sällan man behöver det.

En pickup har du för att dra tunga saker och ta dig fram på riktigt besvärliga ställen. Du har en enorm tank för att kunna ta dig upp på ett fjäll eller längs en besvärlig skogsväg för att serva en skogsmaskin.
En caddy är klart bättre i stan varför det också är dessa du ser på arbetsplatser med byggd inredning för verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du får gärna länka vilka bilar förutom pickups som får dra 3 ton, tror inte jag sett en enda.
Har du sett många pickups utan tak på flaket? För jag ser ingen sån, alla har tak och då har man rejält med utrymme, sen tar man bort taket om man behöver lasta något ännu otympligare men det är sällan man behöver det.

En pickup har du för att dra tunga saker och ta dig fram på riktigt besvärliga ställen. Du har en enorm tank för att kunna ta dig upp på ett fjäll eller längs en besvärlig skogsväg för att serva en skogsmaskin.
En caddy är klart bättre i stan varför det också är dessa du ser på arbetsplatser med byggd inredning för verktyg.

Inga elbilar, och dessutom modellåren 2020-2021, men när vi ändå är off topic:

Porsche Cayenne
Land Rover Defender
Land Rover Discovery
Land Rover Range Rover
MB G-klass
MB GL
Toyota Land Cruiser
Jeep Grand Cherokee
Audi Q7
Audi Q8
SsangYong Rexton
VW Touareg
BMW X5
BMW X6
BMW X7

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Fin lista men det är väldigt få av dessa som får dra över 3 ton men det är ändå en onödig diskussion.
Min ursprungliga poäng kvarstår, det är väl bra om vi får elpickups som inte satsar på lyx utan på funktionalitet så att man kan ersätta dessa fossila fordon med eldrivna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fin lista men det är väldigt få av dessa som får dra över 3 ton

Vilka får inte dra över 3 ton?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Vilka får inte dra över 3 ton?

Min Q7 V12 tdi jag hade för ett tag sedan kunde bogsera flygplan så den vet jag klarar 3 ton garanterat.

Jag tror de flesta på listan om inte alla får dra 3 ton som du säger.

För att gå tillbaka till elbilar, vad är det som gör att de har en mindre max dragvikt generellt ? Räckvidd ja men är det motorn / batterier som kan bli överhettade på något sett ? Vet någon ?

Permalänk
Medlem

Har nu haft min bil i snart två månader, har ingen dragkrok så jag har fått låna farsans Q5a och hyrde även en Ford Kuga för jobbresa till Stockholm i veckan...

Det känns som man är tillbaka på stenåldern när man kör fossilbil nuförtiden, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, en Audi Q5 är ändå en "högklassig bil" Kugan är sprillans ny även om Ford generellt är den största näve skit som finns, det känns bara inte lika komfortabelt och smooth att köra en fossilare längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Q7 V12 tdi jag hade för ett tag sedan kunde bogsera flygplan så den vet jag klarar 3 ton garanterat.

Jag tror de flesta på listan om inte alla får dra 3 ton som du säger.

För att gå tillbaka till elbilar, vad är det som gör att de har en mindre max dragvikt generellt ? Räckvidd ja men är det motorn / batterier som kan bli överhettade på något sett ? Vet någon ?

Jag tror batteriet inte klarar det, blir för varmt med den belastningen. Sen kommer nog räckvidden också påverkas rejält vilket gör att de inte rekommenderar det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

För att gå tillbaka till elbilar, vad är det som gör att de har en mindre max dragvikt generellt ? Räckvidd ja men är det motorn / batterier som kan bli överhettade på något sett ? Vet någon ?

Har också funderat på det där. Med tanke på många elbilars relativt höga vridmoment, borde inte dessa motorer vara nästan bättre på att dra tungt än vad fossilbilar klarar?

Jag undrar om det kan ha att göra med att många elbilar chassi delvis är gjord i aluminium som inte tål dessa påfrestningar? Bara gissar här..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så då har man haft bilen i 1 år då, Tesla Model 3 Long Range.

Så nu kan jag äntligen se den riktiga förbrukningen eftersom man får med både sommar och vinter.
Har kört totalt 1600 mil, totalt använt 2843 kWh och snittet ligger på 176 Wh/km.

WLTP som tesla säger är (18" utan kåpor, -3 mil utan kåpor) 59 mil, 56 mil enligt bilen själv när man max laddar.
Riktigt WLTP 77 / 1,76 = 43,75 mil