Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Jag håller med lite här.

Tesla har ett duktigt team med funktioner och mjukvara.

Dock känns det mest som att en Tesla är teknologi på hjul snarare än en gedigen standard bil.

Samtidigt känns de vanliga billtillverkarna som att de har att jobba med funktioner och mjukvara.

Tesla lär sig mer och mer att bygga bilar och vanliga bilmärkena fixar med funktioner och mjukvara så möts de båda i mitten och allt blir bra

Jo. Ett potentiellt problem som jag ser är fokus. Amerikanska bilmärken brukar inte bry sig så mycket om "kvalitetskänsla" generellt. Kunderna där efterfrågar inte det riktigt som här, i alla fall inte de som köper amerikanskt, så Tesla behöver ju försöka sikta på den europeiska marknaden mer för att få upp detta på agendan liksom. Sen tror jag inte det är ett jätteproblem, elbilar säljer ju rätt bra häromkring så vi är ju en förhållandevis stor marknad för dem, speciellt jämfört med andra amerikanska märken som knappt finns här liksom.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får erkänna jag valde Skoda Enyaq iV 80 av ganska trista gubbiga skäl :). Jag gillade att köra den, jag tycker den är snygg utan att bli för futuristisk, den hade ett bra stort bagageutrymme, resten av familjen gav stor tumme upp OCH den fanns tillgänglig till augusti. Det betyder inte att den är perfekt och vi inte skulle blivit jäkligt nöjda med andra bilar (som Q4 E-tron eller EV6). Tyvärr är jag lite "lat"/ointresserad så att åka runt och testköra massor bilar är inte riktigt min grej. Jag är nöjd med "good-enough" :). Jag tycker inte Ioniq 5 är så snygg så den föll bort p g a det. Samma med Tesla Model 3 som jag tycker är urful.

Jag har inte jättekrav på infotainment. Jag kör ju idag Peugeot 5008 och den är perfekt för mig. Jag kan lyssna på radio och när jag ska navigera, lyssna på Podcasts etc så kopplar jag in telefonen och kör allt via Car Play. Jag har inte hunnit gräva mig in i Enyaqens infotainment men de sa den har stöd för trådlös laddning och trådlös Apple Car Play och det är det enda jag är ute efter, Då kan jag fortsätta lyssna på Antenne Bayern när jag är ute och kör.

Så för mig så är möjligheten att titta på Netflix eller spela spel komplett ointressanta. Jag vill ha ett infotainment som ger mig access till de vanliga funktionerna och låter mig utöka med Car Play om jag vill. Det sagt, Teslas navigering med full koll på laddningsstationer är nice och vi får se hur det blir för mig i Enyaqen. Nu kör jag väldigt sällan så långt att jag kommer behöva planera in massor laddstopp och jag räknar med att kunna planera det i förväg ändå men det vore trevligt om de fick till det med sin egen navigering.

Jag är personligen glad över att det nu finns så stort utbud av bra elbilar. När vi köpte bil för 4 år sen så tittade vi på laddhybrider och de kostade för mkt tyckte vi plus de hade mkt kompromisser. Elbilar var antingen väldigt dyra eller hade kort räckvidd. Men nu finns det ett riktigt bra utbud med bilar vilket innebär att det nästan finns något för alla. Och det ser ut att bli bättre för varje år när fler modeller släpps i olika storlekar, olika prisnivåer och olika biltyper.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha lite roligt för det var exakt så det blev för mig.

Väntade sen mer än ett år sedan på att nya Kia Niro skulle komma och tänkte köra på nya modellens EV version.

Dock hann EV6 släppas innan det under tiden och jag tyckte den verkade så nice med helt ren elbil från grunden och allt den erbjuder.

Velade länge mellan olika märken och modeller och tänkte helt på att vänta ut nya Niro EV men slutade vela och beställde en EV6 istället i januari.

Den blev ca 600-700 kr dyrare per månad men känns ändå rätt värt det. Får EV6 i sommar med och Niro EV skulle bli tidigast hösten tror jag.

Önskar en review hur det fungerar med laddning, infotainment när den levererats!

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Haha lite roligt för det var exakt så det blev för mig.

Väntade sen mer än ett år sedan på att nya Kia Niro skulle komma och tänkte köra på nya modellens EV version.

Dock hann EV6 släppas innan det under tiden och jag tyckte den verkade så nice med helt ren elbil från grunden och allt den erbjuder.

Velade länge mellan olika märken och modeller och tänkte helt på att vänta ut nya Niro EV men slutade vela och beställde en EV6 istället i januari.

Den blev ca 600-700 kr dyrare per månad men känns ändå rätt värt det. Får EV6 i sommar med och Niro EV skulle bli tidigast hösten tror jag.

Ja jag var egentligen mer sugen på EV6 i våras men då va det 1 års leverans och Niro EV i höst. Tyckte leasingen på Ev6 va för dyr då med men nu blir det isf att köpa den istället. Verkar få ett bra pris för vår V70 med än så länge..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

12500 för ultra+premium. De hade den totalt 3 dagar och jag fick lite rabatt.

Tack för svar! Lite väl saftigt för mig del, men ska kolla runt lite mer..

Skrivet av snajk:

Jo precis. Klimatanläggningen exempelvis kan ligga i touchskärmen om man kommer dit snabbt och enkelt, gärna med en fysisk knapp eller om de alltid är synliga som på Volvo. Men det är ju ändå en försämring, ur ett användningsperspektiv, jämfört med att ha fysiska vred och knappar förstås.

Jag tycker personligen att röststyrning i dagens bilar är rätt underskattad. Kanske för att folk fortfarande inte är vana att använda det. Själv har jag kört Google home hubbar och diverse högtalare med röststyrning av nästan samtliga lampor och elektronik hemma i snart 4 år, så det känns rätt naturligt och smidigt.

På min MG Marvel R finns så sjukt många kommandon man kan säga för att utföra saker, antingen genom att först trycka på röst-knappen på ratten eller bara säga "Hello MG".

Höj/sänk temperatur, ställ in temperaturen, höj/sänk fläktarna, sänk/höj belysning på skrämarna, öppna/stäng soltaket/takluckan/bagageluckan/fönster, navigera till xxx, hitta POI, ändra radiostation eller ljudkällor, ringa samtal och massa annat. Dessutom finns lite roliga kommandon som "I want to see the sky" 😀. Kan ju inte bli enklare!

Sen om man kör en såndär Android AI box i bilen (eller kör Android Auto/Carplay) så går det ju göra ännu mer med Google Assistant och Siri röststyrning.

Finns egentligen ingen anledning att pilla på infotainment om man vill göra dessa småsaker under körning. Antar att de flesta elbilar idag har denna funktion.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag får erkänna jag valde Skoda Enyaq iV 80 av ganska trista gubbiga skäl :). Jag gillade att köra den, jag tycker den är snygg utan att bli för futuristisk, den hade ett bra stort bagageutrymme, resten av familjen gav stor tumme upp OCH den fanns tillgänglig till augusti. Det betyder inte att den är perfekt och vi inte skulle blivit jäkligt nöjda med andra bilar (som Q4 E-tron eller EV6). Tyvärr är jag lite "lat"/ointresserad så att åka runt och testköra massor bilar är inte riktigt min grej. Jag är nöjd med "good-enough" :). Jag tycker inte Ioniq 5 är så snygg så den föll bort p g a det. Samma med Tesla Model 3 som jag tycker är urful.

Jag har inte jättekrav på infotainment. Jag kör ju idag Peugeot 5008 och den är perfekt för mig. Jag kan lyssna på radio och när jag ska navigera, lyssna på Podcasts etc så kopplar jag in telefonen och kör allt via Car Play. Jag har inte hunnit gräva mig in i Enyaqens infotainment men de sa den har stöd för trådlös laddning och trådlös Apple Car Play och det är det enda jag är ute efter, Då kan jag fortsätta lyssna på Antenne Bayern när jag är ute och kör.

Så för mig så är möjligheten att titta på Netflix eller spela spel komplett ointressanta. Jag vill ha ett infotainment som ger mig access till de vanliga funktionerna och låter mig utöka med Car Play om jag vill. Det sagt, Teslas navigering med full koll på laddningsstationer är nice och vi får se hur det blir för mig i Enyaqen. Nu kör jag väldigt sällan så långt att jag kommer behöva planera in massor laddstopp och jag räknar med att kunna planera det i förväg ändå men det vore trevligt om de fick till det med sin egen navigering.

Jag är personligen glad över att det nu finns så stort utbud av bra elbilar. När vi köpte bil för 4 år sen så tittade vi på laddhybrider och de kostade för mkt tyckte vi plus de hade mkt kompromisser. Elbilar var antingen väldigt dyra eller hade kort räckvidd. Men nu finns det ett riktigt bra utbud med bilar vilket innebär att det nästan finns något för alla. Och det ser ut att bli bättre för varje år när fler modeller släpps i olika storlekar, olika prisnivåer och olika biltyper.

Låter som att du läser mina tankar. Har inte kört Enyaq än men snart har jag den möjligheten, och den står högst upp på min lista över kandidater. Godkänner inte frugan den så blir det diesel ett par år till.

Vad tog du för utrustning som kan få den redan i augusti? Har ju hört om ett års väntetid annars. Kanske bara gäller 80x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tack för svar! Lite väl saftigt för mig del, men ska kolla runt lite mer..

Jag tycker personligen att röststyrning i dagens bilar är rätt underskattad. Kanske för att folk fortfarande inte är vana att använda det. Själv har jag kört Google home hubbar och diverse högtalare med röststyrning av nästan samtliga lampor och elektronik hemma i snart 4 år, så det känns rätt naturligt och smidigt.

På min MG Marvel R finns så sjukt många kommandon man kan säga för att utföra saker, antingen genom att först trycka på röst-knappen på ratten eller bara säga "Hello MG".

Höj/sänk temperatur, ställ in temperaturen, höj/sänk fläktarna, sänk/höj belysning på skrämarna, öppna/stäng soltaket/takluckan/bagageluckan/fönster, navigera till xxx, hitta POI, ändra radiostation eller ljudkällor, ringa samtal och massa annat. Dessutom finns lite roliga kommandon som "I want to see the sky" 😀. Kan ju inte bli enklare!

Sen om man kör en såndär Android AI box i bilen (eller kör Android Auto/Carplay) så går det ju göra ännu mer med Google Assistant och Siri röststyrning.

Finns egentligen ingen anledning att pilla på infotainment om man vill göra dessa småsaker under körning. Antar att de flesta elbilar idag har denna funktion.

Visst, men att behöva trycka på en knapp och säga ett kommando är ju mer omständigt än att bara trycka på en dedikerad knapp 🙂 kanske funkar bra under färden men när man snabbt ska iväg och vill aktivera defroster, aktivera uppvärmd vindruta, aktivera rattvärme, aktivera stolvärme och ändra temperatur till 22 grader så blir det tjatigt att sitta och snacka allt det när man dessutom fokuserar på att köra. Då är det bra om knappar finns åtminstone väldigt lätt åtkomligt på infotainment, gärna statiskt i ett fast fält oavsett var man befinner sig. Visserligen kan mycket gå på automatik men inte alltid.

När man då är på långfärd och lyssnar på Podcast vill man kanske inte behöva störa det med massa röstkommandon för sånt som man borde kunna göra ostört. Att ändra navigation eller ringa samtal är sånt som ändå borde få stjäla fokus från en Podcast eller så, så det tycker jag funkar med röstkommandon.

Kan även köpa att det är smidigt med röststyrning för vissa specialfunktioner. Har t.ex sett att VW (säkert alla andra också) har olika program för klimatet, typ värm mina händer eller kyl mina fötter, eller avfrosta rutorna. Klart smidigt då att bara be den köra det läget istället för att leta i undermenyer och trycka flera knappar. Men temperatur och stolvärme tycker jag hör till det basala i en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Tack för svar! Lite väl saftigt för mig del, men ska kolla runt lite mer..

Jag tycker personligen att röststyrning i dagens bilar är rätt underskattad. Kanske för att folk fortfarande inte är vana att använda det. Själv har jag kört Google home hubbar och diverse högtalare med röststyrning av nästan samtliga lampor och elektronik hemma i snart 4 år, så det känns rätt naturligt och smidigt.

På min MG Marvel R finns så sjukt många kommandon man kan säga för att utföra saker, antingen genom att först trycka på röst-knappen på ratten eller bara säga "Hello MG".

Höj/sänk temperatur, ställ in temperaturen, höj/sänk fläktarna, sänk/höj belysning på skrämarna, öppna/stäng soltaket/takluckan/bagageluckan/fönster, navigera till xxx, hitta POI, ändra radiostation eller ljudkällor, ringa samtal och massa annat. Dessutom finns lite roliga kommandon som "I want to see the sky" 😀. Kan ju inte bli enklare!

Sen om man kör en såndär Android AI box i bilen (eller kör Android Auto/Carplay) så går det ju göra ännu mer med Google Assistant och Siri röststyrning.

Finns egentligen ingen anledning att pilla på infotainment om man vill göra dessa småsaker under körning. Antar att de flesta elbilar idag har denna funktion.

Jo röststyrning kan absolut vara trevligt, men det är ju inte lika smidigt som en knapp, speciellt eftersom det inte fungerar alltid så man behöver ju ändå kolla på skärmen om ens instruktion uppfattades liksom. Att öppna rutor, soltak, bagage har dedikerade knappar i min bil som jag vet var de sitter och kan använda utan att ägna det en tanke eller en blick. Samma med klimatanläggningen. Att styra stereon funkar bra med knapparna i ratten, eller knapparna i mittkonsolen, röststyrningen har jag inte ens testat för det för det har inte känts som en förbättring. Men jag lyssnar inte på radio heller, så det är inte så mycket interaktioner. Det var mer tidigare när jag hade Spotify i bilen och kunde bläddra bland spellistor och sånt, men det valde Spotify att plocka bort så nu är det telefonen som gäller. Att ringa samtal däremot ser jag mer nytta med röststyrningen, å andra sidan så brukar de jag ringer när jag kör ligga rätt högt upp på listan över senaste samtal så de är ju snabbt åtkomliga med rattknapparna också.

Men jag har ju också köpt på mig ett gäng knappar till mitt "smarta hem" för att slippa styra vanliga funktioner med rösten (eller telefonen) så mycket, så jag kanske inte passar in i målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja jag var egentligen mer sugen på EV6 i våras men då va det 1 års leverans och Niro EV i höst. Tyckte leasingen på Ev6 va för dyr då med men nu blir det isf att köpa den istället. Verkar få ett bra pris för vår V70 med än så länge..

Yes leasingen har gått upp så mycket i pris nu så hade nog köpt en EV6 rakt av.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Ibland är livet bra. Lämnade in gamla leasingbilen i mitten på maj och åkte på semester till Filippinerna.
Där är vi nu och fram till midsommar.
Under tiden har min nya ev6:a kommit fram återförsäljaren, vilken jag kommer plocka upp första vardagen efter jag kommit hem

Aldrig sett fram emot att avsluta en semester som denna gång

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Visst, men att behöva trycka på en knapp och säga ett kommando är ju mer omständigt än att bara trycka på en dedikerad knapp 🙂 kanske funkar bra under färden men när man snabbt ska iväg och vill aktivera defroster, aktivera uppvärmd vindruta, aktivera rattvärme, aktivera stolvärme och ändra temperatur till 22 grader så blir det tjatigt att sitta och snacka allt det när man dessutom fokuserar på att köra. Då är det bra om knappar finns åtminstone väldigt lätt åtkomligt på infotainment, gärna statiskt i ett fast fält oavsett var man befinner sig. Visserligen kan mycket gå på automatik men inte alltid.

När man då är på långfärd och lyssnar på Podcast vill man kanske inte behöva störa det med massa röstkommandon för sånt som man borde kunna göra ostört. Att ändra navigation eller ringa samtal är sånt som ändå borde få stjäla fokus från en Podcast eller så, så det tycker jag funkar med röstkommandon.

Kan även köpa att det är smidigt med röststyrning för vissa specialfunktioner. Har t.ex sett att VW (säkert alla andra också) har olika program för klimatet, typ värm mina händer eller kyl mina fötter, eller avfrosta rutorna. Klart smidigt då att bara be den köra det läget istället för att leta i undermenyer och trycka flera knappar. Men temperatur och stolvärme tycker jag hör till det basala i en bil.

En annan sak jag inte skulle vilja göra är att använda röstkommandon om man kör med andra i bilen.
Själv är okej men klarar mig gärna utan annars.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

En annan sak jag inte skulle vilja göra är att använda röstkommandon om man kör med andra i bilen.
Själv är okej men klarar mig gärna utan annars.

Jo precis, det jag tänkte med långresa och lyssna på Podcast. Man är mitt inne i nåt och sen ska alla behöva ha ett uppehåll för att jag vill ändra temperaturen från 21 till 20,5 grader. Ska man ringa eller ändra navigation så måste man ju ändå bryta för att prata i telefon eller diskutera hur man ska planera om rutten och då känns det mer ok att använda rösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo precis, det jag tänkte med långresa och lyssna på Podcast. Man är mitt inne i nåt och sen ska alla behöva ha ett uppehåll för att jag vill ändra temperaturen från 21 till 20,5 grader. Ska man ringa eller ändra navigation så måste man ju ändå bryta för att prata i telefon eller diskutera hur man ska planera om rutten och då känns det mer ok att använda rösten.

Och sen att sätta på vindrutetorkare och öppna handskfacket genom en display gömt i menyer eller med röstkommandon.

Då har det gått för långt tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

En annan sak jag inte skulle vilja göra är att använda röstkommandon om man kör med andra i bilen.
Själv är okej men klarar mig gärna utan annars.

En nackdel med röstkommandon som jag märkt, hemma, är att min femåriga son kan styra allt precis lika mycket som jag. Sätter jag på någon musik så byter han till något hemskt som Sonic soundtracket eller liknande, eller så stänger han bara av. I bilen är det ju lite samma problem när han sitter fram för då kan han byta låt med knapparna i mittkonsolen, och nu har han också lärt sig att navigera systemet till musiken som är lagrad i bilen. Jag har dock inte lagt in "hans musik" där så det kan inte bli så illa som med Google Home, men om jag vill lyssna på något mer chill och han drar på Misfits på hög volym (och sjunger/skriker med på katastrofal engelska) så blir det inte en avslappnande biltur direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En nackdel med röstkommandon som jag märkt, hemma, är att min femåriga son kan styra allt precis lika mycket som jag. Sätter jag på någon musik så byter han till något hemskt som Sonic soundtracket eller liknande, eller så stänger han bara av. I bilen är det ju lite samma problem när han sitter fram för då kan han byta låt med knapparna i mittkonsolen, och nu har han också lärt sig att navigera systemet till musiken som är lagrad i bilen. Jag har dock inte lagt in "hans musik" där så det kan inte bli så illa som med Google Home, men om jag vill lyssna på något mer chill och han drar på Misfits på hög volym (och sjunger/skriker med på katastrofal engelska) så blir det inte en avslappnande biltur direkt.

Och då måste röststyrningen vara dold bakom en knapp, och då kan man lika gärna trycka på en knapp som gör det man vill 🙂 om det inte är en omfattande manöver då en knapptryckning och lite prat är smidigare än 20 knapptryckningar, men då är vi inne på det där med primära basfunktioner och sekundära finesser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Och då måste röststyrningen vara dold bakom en knapp, och då kan man lika gärna trycka på en knapp som gör det man vill 🙂 om det inte är en omfattande manöver då en knapptryckning och lite prat är smidigare än 20 knapptryckningar, men då är vi inne på det där med primära basfunktioner och sekundära finesser.

Jo precis. Det är ju jättecoolt att kunna säga typ "Jag fryser om händerna" för att rattvärmen ska sättas på, men i praktiken tror jag inte det är något man kommer att använda särskilt ofta, mer än när man ska dema sin coola bil för sina kompisar eller så. Undantaget är förstås om rattvärmen inte har någon knapp utan är ännu jobbigare att komma åt via infotainment-systemet, då är röststyrningen kanske mer lättåtkomlig, men det är ju ändå dumt att gå från enkla och lättåtkomliga funktioner till mer gömda och mindre tillgängliga.

På lite längre sikt kanske vi kommer att ha sensorer och kameror som mäter perception, "gåshud", huttrande, trötthet genom ögonrörelser eller tröghet och liknande och justerar temperaturen automatiskt, men tills dess är det svårt att slå ett vred och några knappar liksom.

Permalänk
Medlem

Beställt service på min e-208 nu till efter midsommar räkna ut att jag kommer vara upp i första servicen på bilen då som är vid 1250 Mil.
Tydligen skulle det göras någon uppdatering av mjukvaran med som han såg i systemet hade kommit till bilen så dom vill ha den på morgonen och typ hela dagen om det nu tar så lång tid men skulle få en lånebil så länge.
Det roliga är att det finns ett program att installera på datorn för Peugeot som ska vara för mjukvara men den hittar inget nytt till bilen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Beställt service på min e-208 nu till efter midsommar räkna ut att jag kommer vara upp i första servicen på bilen då som är vid 1250 Mil.
Tydligen skulle det göras någon uppdatering av mjukvaran med som han såg i systemet hade kommit till bilen så dom vill ha den på morgonen och typ hela dagen om det nu tar så lång tid men skulle få en lånebil så länge.
Det roliga är att det finns ett program att installera på datorn för Peugeot som ska vara för mjukvara men den hittar inget nytt till bilen.

Gött med ny mjukvara iaf.

Dubbelkolla med lånebilen så du får en. Kan aldrig lita på bilsäljare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Gött med ny mjukvara iaf.

Dubbelkolla med lånebilen så du får en. Kan aldrig lita på bilsäljare.

Är det någon avgift på den så får det vara, har inte så långt så jag kan ta pendeln hem eller gå till jobbet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är det någon avgift på den så får det vara, har inte så långt så jag kan ta pendeln hem eller gå till jobbet.

Tillägg: är det gratis lånebil så brukar det vara rätt absurd självrisk. Toyota förser en alltid med gratis lånebil, men har för mig att självrisken är någonstans på 9k så man får köra försiktigt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att många idag inte är vana vid röststyrning. Det är något man vänjer sig vid om man ger det lite tid och lär sig hantera det. Till slut vill man inte vara utan det. Samma sak hemma som i bilen.

Man kan ju ställa in så att bilens röststyrning svarar på vad som ändras. Typ "OK, temperaturen ändrad till 22 grader" eller "OK sätter fläktarna på max". Så visst får man feedback och vet vad som händer.

Om det sedan stör en podd (tystar ner den en kort stund) så finns ju annars paus knappen på ratten den också.

Det är såklart långt ifrån perfekt, men hela syftet bygger på att man inte ska behöva släppa ratten - eller framförallt blicken - i överhuvudtaget. Ska man sträcka sig efter fysiska knappar att trycka på för att dra på stolsvärmen så kan man ju lika gärna klicka på ikonen på infotainment skärmen. Om den ikonen i sin tur är gömd i menyer så är det ett fundamentalt fel som biltillverkaren gjort. De basala inställningarna ska ju självklart vara tillgängliga med ett eller max två klick.

Navigerar jag med Google Maps så händer det nästan aldrig att jag knappar in adressen. Google Assistant röststyrning sköter det till åtminstone 95% utmärkt. Tar det 3 sekunder extra så är det inte hela världen.

Sen när man har medpassagerare och man använder röststyrning så tycker jag, som förare, att de helt enkelt får anpassa sig till mina rutiner när jag kör. Om jag vill prata med bilen så gör väl jag det.

Men som med allt annat så brukar ny teknik ta ett tag innan den sjunker in eller accepteras av gemene man. Jag är ganska så säker på att om 10-15 år med alla autonoma bilar så har vi inget annat val än att tala in destinationen och bilen kör oss dit utan att vi ens trycker på en knapp eller kollar på en display.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Någon här som kör MG Zs?
Nöjda överlag?

Spanat in tråden ett tag och funderar på elbil, provkörde en MG5 samt en Marvel och gillade båda men Marvel faller nog bort pga stram budget.
Skall provköra Zs till helgen tänkte jag.
Vi är familj på 4, inga barnvagnar, båda sitter i bilstol.
Jag pendlar ca 2,5 mil mån-fre och kör en auris kombi från 2013 och ska sälja av den tänkte jag.
Ladda kommer jag göra hemma.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Låter som att du läser mina tankar. Har inte kört Enyaq än men snart har jag den möjligheten, och den står högst upp på min lista över kandidater. Godkänner inte frugan den så blir det diesel ett par år till.

Vad tog du för utrustning som kan få den redan i augusti? Har ju hört om ett års väntetid annars. Kanske bara gäller 80x?

De hade bilar beställda till butiken (Sätra) som ännu inte var sålda (3-4 st) så jag tog en av dom. De är redan byggda men inte utrustade än. Så fick ta en av de som de specat (sportline, dragkrok och lite annat) men kunde inte t ex välja att få heads-up. Hade jag velat speca helt själv hade det varit 1 års leverans ungefär (även för 80x).

De hade förresten är intressant system. När jag bestämt mig så skulle de först avboka den från butiken vilket innebar att den under en kort tid fanns tillgänglig att plocka för alla butiker i Sverige så säljaren, som var helt ny, var jättenervös bilen skulle hinna försvinna innan han kunde boka den för min del. Den som byggt det systemet hade inte tänkt till att det vore trevligt om du kunde boka en bil i typ 5 minuter när den avbokas från butiken så att den inte kan väljas av någon annan butik under en kort stund.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

BMW iX1

Intressant! Snygg!* Äntligen en BMW el-SUV med AWD och med en "vettig" prislapp.

*med Shadow line etc.

Permalänk
Medlem

Fotnot: Såg att dom installerade två till Ionity-laddare vid laddplatsen i Karlstad häromdagen. Så det rör ändå på sig på sina ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

BMW iX1

https://youtu.be/wxkm4Eojfkg

Intressant! Snygg!* Äntligen en BMW el-SUV med AWD och med en "vettig" prislapp.

*med Shadow line etc.

Är en iX1 verkligen en SUV ? En SUV är stor, man kan sitta 5 kanske 7 fullvuxna i den och det är gott om plats och lastutrymme.

För mig är en SUV audi q7, bmw x5, volvo xc90 etc. Eller är det bara jag som har den vyn ? Jag känner till definitionen men för mig är en X1 t ex bara en förhöjd 1-serie på sätt och vis.

iX1 som sådan ser fräck och snygg ut , absolut !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Är en iX1 verkligen en SUV ? En SUV är stor, man kan sitta 5 kanske 7 fullvuxna i den och det är gott om plats och lastutrymme.

För mig är en SUV audi q7, bmw x5, volvo xc90 etc. Eller är det bara jag som har den vyn ? Jag känner till definitionen men för mig är en X1 t ex bara en förhöjd 1-serie på sätt och vis.

iX1 som sådan ser fräck och snygg ut , absolut !

Det finns många termer och definitionen är inte helt klar, BMW exempelvis kallar väl sina "SUV:ar" för SAV, Sports Activity Vehicle. Men man behöver ju en distinktion mellan en "vanlig" bil och en förhöjd bil, en bil med viss "terräng-image". Förr så var ju en SUV byggd på ett ramchassi, som en stor pickup, men så har det ju inte varit på ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns många termer och definitionen är inte helt klar, BMW exempelvis kallar väl sina "SUV:ar" för SAV, Sports Activity Vehicle. Men man behöver ju en distinktion mellan en "vanlig" bil och en förhöjd bil, en bil med viss "terräng-image". Förr så var ju en SUV byggd på ett ramchassi, som en stor pickup, men så har det ju inte varit på ganska länge.

Absolut, men det är väl crossovers ? Min Mach E är t ex en crossover och inte en SUV om du frågar mig. Men jag tror den säljs som en SUV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, men det är väl crossovers ? Min Mach E är t ex en crossover och inte en SUV om du frågar mig. Men jag tror den säljs som en SUV.

Skulle säga att X1 är en SUV.

Däremot ser jag X2 som en CUV.

Tror det generellt hadlar om när bilarna är lite mer "fyrkantiga" och mer högre över marken (CUVs är också det men kanske inte lika mycket) som de räknas som SUV.

Samma med X3 = SUV och X4 = CUV.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, men det är väl crossovers ? Min Mach E är t ex en crossover och inte en SUV om du frågar mig. Men jag tror den säljs som en SUV.

Först vill jag bara säga att jag håller med dig i resonemanget, men om man ska gå på definitionerna som är vanliga numera så är det ändå en SUV. Jag har en Model Y och till en början ville jag inte heller benämna den SUV, men jag har gett upp det motståndet nu eftersom de flesta kallar allt för SUV numera. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt.

Car.info om Ford Mach E (även Model Y har identisk klassificering):
Amerikansk Compact SUV
Brittisk Compact SUV
Australiensk Medium SUV
Europeisk J-Segment
Car.info Mellanstor SUV
Källa: https://www.car.info/sv-se/ford/mustang-mach-e/mustang-mach-e...