Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Är denna AC något att ha?

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Måste man hålla på tömma den på vatten å sådant?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Är denna AC något att ha?

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Måste man hålla på tömma den på vatten å sådant?

Det där är lite olika person till person och deras AC. Jag har köpt en stor spann som står brevid. Kan vara en liter någon dag. Men sen någon dag så är där 3-4 liter. Men spannen är på 25 liter plus så har jag köpt en vatten varnare som piper om den blir ful med vatten. Så jag behöver inte sitta och tänka på den.
Sen då hur många timmar man kör den är ju en sak.

Men att köra utan vatten slangen med funkar hur bra som helst. Man behöver inte någon extra slang som dranerar vattnet.
Vattnet som bildas går ut genom ut slangen man sätter i fönstret. Sen lite håller på att dropa på själva kompresorn.
Själva AC har på insidan och då på botten uppsamlings plast där vatten lägger sig. Ska mycket till om man lyckas få mycket vatten där. Om man får det så stängs AC av. Har aldrig hänt mig.

Det är lite så. Om man har mycket fuktigt så kör man med dranering till en span. Om man har inte så fuktigt så går det köra utan dranering. Så det är lite hur man bor och hur länge man kör den. Det är så olika rum till rum.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Köpte
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...
I veckan. Räknar inte med att kyla hela hemmet, men förhoppningsvis sovrum och delar av övervåningen de varmaste dagarna.

Jag har förhoppning om att den går att få in i home assistant för automatisk start när elen är billig.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Köpte
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...
I veckan. Räknar inte med att kyla hela hemmet, men förhoppningsvis sovrum och delar av övervåningen de varmaste dagarna.

Jag har förhoppning om att den går att få in i home assistant för automatisk start när elen är billig.

Behöver du dra slangar ut genom fönstret och dyl på den modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Behöver du dra slangar ut genom fönstret och dyl på den modellen?

En slang och ja, du kommer behöva det på alla portabla AC. Luftkylare räknas inte då de kör kondens med is eller bara fläkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En slang och ja, du kommer behöva det på alla portabla AC. Luftkylare räknas inte då de kör kondens med is eller bara fläkt.

Tack då vet jag

Permalänk
Medlem

Sent förra sommarsäsongen bestämde vi oss efter några år...säkert 10år att nu ska vi köpa en portabel AC till övervåningen som komplement till luftvärmepumpen på undervåningen.

Vi passade även på att i samma veva förbättra självdraget med att sätta in ventiler i varje rum men vi borrade även ett extrahål i sovrummet som slangen för ACn skulle in i, det bästa 125mmhålet jag borrat genom väggen här hemma

Summan blev att med båda enheterna och fönster stängda under den varm/kladdiga perioden så var det riktigt behagligt, den portabla en mellanmodell från Canvac stod bara och fläktade lite lugnt efter att den fått ner temperaturen där uppe, bara då och då som kompressorn gick igång men inget man stördes av.

Kan vi leva utan portabel AC, ja men för husfriden är det ett toppenköp och nu har vi ingen ångest mer för OM det blir en jobbigt varm period igen.

Permalänk
Skrivet av Pincett:

Sent förra sommarsäsongen bestämde vi oss efter några år...säkert 10år att nu ska vi köpa en portabel AC till övervåningen som komplement till luftvärmepumpen på undervåningen.

Vi passade även på att i samma veva förbättra självdraget med att sätta in ventiler i varje rum men vi borrade även ett extrahål i sovrummet som slangen för ACn skulle in i, det bästa 125mmhålet jag borrat genom väggen här hemma

Summan blev att med båda enheterna och fönster stängda under den varm/kladdiga perioden så var det riktigt behagligt, den portabla en mellanmodell från Canvac stod bara och fläktade lite lugnt efter att den fått ner temperaturen där uppe, bara då och då som kompressorn gick igång men inget man stördes av.

Kan vi leva utan portabel AC, ja men för husfriden är det ett toppenköp och nu har vi ingen ångest mer för OM det blir en jobbigt varm period igen.

<Uppladdad bildlänk>

Härligt att höra och har man möjlighet att dra ut slangen genom hål i väggen är det ju det absolut bästa 👍

Permalänk

Kommer bli en fruktansvärd svensk sommar med regn. Sedan skyhöga elpriser varför vill man nu köpa en AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer bli en fruktansvärd svensk sommar med regn. Sedan skyhöga elpriser varför vill man nu köpa en AC?

Och det kan du avgöra redan typ andra dagen på sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Sent förra sommarsäsongen bestämde vi oss efter några år...säkert 10år att nu ska vi köpa en portabel AC till övervåningen som komplement till luftvärmepumpen på undervåningen.

Vi passade även på att i samma veva förbättra självdraget med att sätta in ventiler i varje rum men vi borrade även ett extrahål i sovrummet som slangen för ACn skulle in i, det bästa 125mmhålet jag borrat genom väggen här hemma

Summan blev att med båda enheterna och fönster stängda under den varm/kladdiga perioden så var det riktigt behagligt, den portabla en mellanmodell från Canvac stod bara och fläktade lite lugnt efter att den fått ner temperaturen där uppe, bara då och då som kompressorn gick igång men inget man stördes av.

Kan vi leva utan portabel AC, ja men för husfriden är det ett toppenköp och nu har vi ingen ångest mer för OM det blir en jobbigt varm period igen.

<Uppladdad bildlänk>

Svedis, är det du?!

Fan vad nice lösning... önskar vi med kunde göra så hemma hos oss... men hyresvärden blir nog sådär nöjd om vi borrar hål i betongen och teglet! hehehe

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Och det kan du avgöra redan typ andra dagen på sommaren?

Vi är snart framme vid midsommar och vi går mot mörkare tider igen. Sommaren är kort det mesta regnar bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Svedis, är det du?!

Jo det är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Måsjvlarna finns i Växjö centrum också! En insändare jag skrev för några år sedan.. Hehe.. Fortfarande inte blivit bättre..<Uppladdad bildlänk>

Hemskt det där, bodde ovanpå Åhlens nere i Växjö centrum nåt år, vaknade varje morgon kl 4.00 av måsjävlarna då man behövde ha fönstret öppet för att det var så varmt.

Hade också dykbombande måsar som anföll mig när jag gick till bilen när de hade ungar.

Utrota dom!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Mitt förslag till tråden (för att slippa köra AC alls möjligen) är att ha fönster öppna på natten och på så sätt sänka inomhustemperaturen tillräckligt för att vara behagligt större delen av dagen

Lite liknande denna video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt förslag till tråden (för att slippa köra AC alls möjligen) är att ha fönster öppna på natten och på så sätt sänka inomhustemperaturen tillräckligt för att vara behagligt större delen av dagen

Lite liknande denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI

Myggjävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Myggjävlar.

Japp... Mängden insekter som skulle komma in i min bottenlägenhet om jag hade fönstrerna öppet... Även med myggnät så kommer skiten in...

Permalänk
Medlem

Efter helvetes sommaren 2018 så stod jag inte ut längre, nu kör jag en portabel AC - Electrolux ChillFlex Pro, kylkapacitet 3,5 kW. Används i ett 10 kvm sovrum med 2st datorer och 2st 55" OLED skärmar, är det 30+ ute, så blir det lätt 40-45 grader här inne. Men med AC:n så sjunker tempen ner till 16 grader väldigt snabbt.

Har man 50+ kvm att kyla så skulle jag inte köra en portabel, även om tillverkaren lovar att de fungerar till större ytor så är verkningsgraden alldeles för dålig. Då är en riktig inne/utedel det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, finns massor som vi skaffar för att vara lite mer bekväma, tvättmaskin, diskmaskin, rinnande varmvatten o.s.v.

Skillnaden är att allt du listar faktiskt tillför något utöver bekvämlighet. Tvättmaskin frigör tid och nyttjar mindre vatten än handtvätt (även om den minskade vattenåtgången är nominell när man tar i beaktning tillverkning osv). Diskmaskin har liknande fördelar som tvättmaskin. Varmvatten tillför hygienefördelar och så följer det med när bostäder osv byggs, det gör inte AC. En AC tillför enkomt bekvämlighet (i trådens sammanhang), så du gör lite skeva jämförelser.

Men jag håller helt med poängen, folk tillåter sig själva vara för bekväma i det stora hela.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade gärna skaffat markiser t ex men AC är betydligt billigare. Har välisolerat, har alltid stängt och neddraget dagtid och öppet på natten men det blir för varmt.

Funderar på att skaffa lite off grid solpaneler dock.

https://youtu.be/RhTDneoDUdc

Jag är lite tudelad personligen när det gäller att ha egna solceller, men det beror troligen på att jag inte är tillräckligt väl insatt i ämnet. Min största fundering är om det är rimligt att alla införskaffar egna solceller, dvs är det en faktiskt miljömässig vinning om man jämför med centraliserad energiproduktion. Samtidigt kan man se det som något positivt att solceller vinner i popularitet eftersom det driver på en förbättring, utveckling och effektivisering av teknologin.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Lite kul att det kommer in folk som säger att man inte behöver AC i sverige... Jaha, tack för att ni berättar att jag inte behöver en AC, jag inbillar mig bara att det är 26-28 grader inne även fast jag sitter bredvid fönstret. Som jag alltid har det öppet, eller jag kanske stänger det på natten när det är flera minusgrader. Och nu pratar jag inte om sommarn.

Aja, tråden är lång och det är omöjlig att läsa igenom allt. Men är det någon som har en bra AC de är nöjda med för ett rum på ca 35kvm, vil gärna ha in och ut slang så den bara använder uteluft för att kyla varma sidan.

Permalänk
Medlem

Har svårt att bestämma mig. Vilken av dessa rekommenderar ni?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...
https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Andersson verkar vara bättre än de andra med sina 16000 BTU men ändå osäker för att det är Andersson.

Är en AC med högre BTU tystare?

Hur viktigt är det med wifi:n enligt er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Har svårt att bestämma mig. Vilken av dessa rekommenderar ni?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...
https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Andersson verkar vara bättre än de andra med sina 16000 BTU men ändå osäker för att det är Andersson.

Är en AC med högre BTU tystare?

Hur viktigt är det med wifi:n enligt er?

BTUn ska matcha den ytan du ska kyla. Om jag inte mins fel så kan hög BTU på liten yta innebära att den kommer stänga av och sätta igång oftare och således även förbruka mer energi. Men det var typ 3år sedan jag läste på så kanske mins fel. Men googla så kommer du hitta en sjö av artiklar om det.

Personligen föredrar jag en med wifi. Då kan den vara avstängd på dagen när man är borta. Och ca 30-40min innan man är hemma så drar man igång den. Så har den kylt ner till en lagom nivå. Skulle jag köpt idag så hade jag valt en med wifi iaf.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

En sak jag reagerat på dock är att det kommer ut en hel del varmluft i springorna här.
Försökt "skruva på" det bättre, men det är nog så bra det går.

Hur har andra löst detta? Låta det vara eller täta?
Silvertejp tänkte jag men det kommer ju nog sabba själva pappröret också om man tar bort det sen.

https://i.imgur.com/2uWcL8G.png

Täta inte detta med silvertejp.

Täta detta med aluminiumtejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt förslag till tråden (för att slippa köra AC alls möjligen) är att ha fönster öppna på natten och på så sätt sänka inomhustemperaturen tillräckligt för att vara behagligt större delen av dagen

Lite liknande denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI

Kan ju säga att detta inte fungerar alls på sommaren i någon lägenhet jag någonsin bott i
Det räcker inte på långa vägar för att få ner tempen under natten, mest för värmen sätter sig överallt.

Och när det blivit varmt flera dagar i sträck under sommaren så får man inte bort det alls genom bara ha öppet fönster på nätterna.
Förra sommaren hade jag ca 28-32c under dagtid, och ca 26 på nätterna med öppna fönster.

Detta kanske funkar i ett luftigt hus (som min mors ex, där kan man få ner tempen men där är också hål överallt och trähus där värmen inte sätter sig på samma sätt). Eller om man har en genomgående lägenhet möjligen.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Täta inte detta med silvertejp.

Täta detta med aluminiumtejp.

Tackar för tipset

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att om ni har en tvättrum i eran hus så kan det finnas ett ventilationsrör som tidigare användes för att koppla in torktumlare till som inte behövs till moderna torktumlare längre. Det är perfekt för att leda ut varmluft i.

Jag var kopplat på varmluft till det och sedan gjort ett hål i vägen ut i hallen där jag leder ut kall luften med ett ventilationsrör. Perfekt då men slipper höra när ACn jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Vill bara tipsa om att om ni har en tvättrum i eran hus så kan det finnas ett ventilationsrör som tidigare användes för att koppla in torktumlare till som inte behövs till moderna torktumlare längre. Det är perfekt för att leda ut varmluft i.

Jag var kopplat på varmluft till det och sedan gjort ett hål i vägen ut i hallen där jag leder ut kall luften med ett ventilationsrör. Perfekt då men slipper höra när ACn jobbar.

Det är nog inte många som har rör för frånluftstumlare i det här landet, än mindre i en lägenhet. Det är också något som skulle störa ventilationen i ett flerfamiljshus.

Äger du ditt hus installera en luft-luftvärmepump som minimum, frikyla till värmepumpen är också ett alternativ om du har berg/jordvärme som du kör med (kompletterar) fläktkonvektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan ju säga att detta inte fungerar alls på sommaren i någon lägenhet jag någonsin bott i
Det räcker inte på långa vägar för att få ner tempen under natten, mest för värmen sätter sig överallt.

Och när det blivit varmt flera dagar i sträck under sommaren så får man inte bort det alls genom bara ha öppet fönster på nätterna.
Förra sommaren hade jag ca 28-32c under dagtid, och ca 26 på nätterna med öppna fönster.

Detta kanske funkar i ett luftigt hus (som min mors ex, där kan man få ner tempen men där är också hål överallt och trähus där värmen inte sätter sig på samma sätt). Eller om man har en genomgående lägenhet möjligen.

Tackar för tipset

Vi har lägenhet i bottenplan med fönster både åt öster och väster, tror det är avgörande att kunna få till korsdrag helt klart

Permalänk

Läget på lägenheten/ huset och vad det är byggt av gör ju grymt mycket med kyla/värme. Förra lägenheten vi bodde hade inte alls så mycket sol. Den vi bor i nu har sol större delen av dagen,så är rätt varmt redan nu.så kommer bli en spännande sommar 😁 så får se om det blir någon portabel ac🙂 men bra att kunna läsa på här i tråden om vad som funkar bra osv 👍🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk

Nej, så dumt. Om den ska stå i hemmet, varför köpa en som är portabel?

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.