Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Japp, dock finns det blindgångare i den lägre prissegmentet av portabla AC på marknaden som inte har den där skovelhjulet som stänker på kondensorn och på dessa måste man hela tiden tömma byttor av kondens eller kontinuerlig dränering via slang...

Prisgränsen för maskiner som med stor sannolikhet alltid har egen uppförånging ligger runt 4000:- och högre och under denna nivå måste man kolla noga om den har egen uppförångning eller inte och det kan man inte avgöra bara genom att läsa på kartongen på maskinen i affären utan här gäller det seriös efterforskning!!! --- eller så köper man en Elektrolux eller en Delonghi som man vet att den förångar upp kondensvattnet själv och betalar vad det kostar.

Och det är ofta jättesvårt inför inköp - även genom att läsa manualer - att avgöra om maskinen har egen uppförångning av kondensen eller att man hela tiden måste dränera kondens med vattenslang - dock tipset är om den har löstagbar behållare för kondensvattnet så har den ingen egen uppförångning inbyggd - undvik dem som pesten!!! Då det kommer att bli PITA med hela tiden tömmande och risk för vattenskador och dyra försäkringsjobb om man dränerar via slang obevakat till hink [1] och det börja rinna över! Och som sagt över 1 liter kondens per timme kan produceras av en 9000 BTU-maskin i situation med mycket fuktig luft.

Förångningsentalpin på vatten är 627.8 Wh per kilo vatten

[1]
vid dränering mot hink finns ingen flottör som stänger av AC:n när hinken börja bli full...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Försökt hänga med här, men om jag har förstått det rätt så: det stora röret som är till för att föra ut värme (som riktas ut genom fönstret) används även för att skicka ut vattnet som samlas upp i ACn? Så den lilla slangen som är till för att dränera ACn på vatten, behövs bara om man kör avfuktningsprogrammet?

I de flesta portabla AC ja. Läs instruktionsboken för modellspecifikt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Japp, dock finns det blindgångare i den lägre prissegmentet av portabla AC på marknaden som inte har den där skovelhjulet som stänker på kondensorn och på dessa måste man hela tiden tömma byttor av kondens eller kontinuerlig dränering via slang...

Prisgränsen för maskiner som med stor sannolikhet alltid har egen uppförånging ligger runt 4000:- och högre och under denna nivå måste man kolla noga om den har egen uppförångning eller inte och det kan man inte avgöra bara genom att läsa på kartongen på maskinen i affären utan här gäller det seriös efterforskning!!! --- eller så köper man en Elektrolux eller en Delonghi som man vet att den förångar upp kondensvattnet själv och betalar vad det kostar.

Och det är ofta jättesvårt inför inköp - även genom att läsa manualer - att avgöra om maskinen har egen uppförångning av kondensen eller att man hela tiden måste dränera kondens med vattenslang - dock tipset är om den har löstagbar behållare för kondensvattnet så har den ingen egen uppförångning inbyggd - undvik dem som pesten!!! Då det kommer att bli PITA med hela tiden tömmande och risk för vattenskador och dyra försäkringsjobb om man dränerar via slang obevakat till hink [1] och det börja rinna över! Och som sagt över 1 liter kondens per timme kan produceras av en 9000 BTU-maskin i situation med mycket fuktig luft.

[1]
vid dränering mot hink finns ingen flottör som stänger av AC:n när hinken börja bli full...

Väldigt tveksam att priset skulle ha någon inverkan på den funktionen idag.

Även de dyra kan vara krångliga att tömma när de väl behöver tömmas och läcka vatten om du behöver flytta på den. Vill du inte förstöra hyresrätten (inget försäkringar täcker) får du tänka lite själv.

Permalänk
Medlem

Jag har i planerna att införskaffa en: "Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW" https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Någon som har exakt en sådan och kan berätta lite mer om den? Den känns vettigast på marknaden för det priset.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I de flesta portabla AC ja. Läs instruktionsboken för modellspecifikt.

Instruktionsboken är svårtolkad då de alltid skriver om värsta fallet i väldigt fuktigt luft och delar inte upp det i normal-drift och extremdrift...

En del modeller med kondenshantering kan ange med olika kryptiska ordalag att de hanterar kondensen, men långtifrån alla - men billigare maskiner utan kondenshantering anger aldrig om maskinen inte skulle göra det då de vet att då blir en osäljbar maskin och de siktar på de okunniga köparna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Väldigt tveksam att priset skulle ha någon inverkan på den funktionen idag.

Även de dyra kan vara krångliga att tömma när de väl behöver tömmas och läcka vatten om du behöver flytta på den. Vill du inte förstöra hyresrätten (inget försäkringar täcker) får du tänka lite själv.

nja - om du hittar "erbjudande" ofta staplade kartonger på europapallar på dollarstore och motsvarande för runt 2000:- så skall du inte förvänta dig att det finns någon kondenshantering i dessa maskiner... och det är ju sådant som folk köper och upptäcker först efteråt detta - och en del tror under lång tid att det är normaltillståndet att man alltid skall drälla med byttor och hinkar med kondensvatten när man har portabel AC...

nu är det olika hur väl kondensförångningen är utförd (dock ganska lika lösning med skovelhjul som stänker på kondensorn i de flesta jag tittat på) på de dyrare maskinerna - men om man ser på den gamle maskinen jag har med design att den skall kunna använda vatten för extrakylning så har det aldrig hänt någonsin att den skulle slå av på flottör och behöva extra dränering - tvärt om, den kan konsumera mycket vatten även om det bokstavligen rinner kondens från evaporatorn samtidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Börjar med: kan du inte ha ac igång utan att vatten läcker på golvet utan att ha dräneringslang så ska du såklart ha det.

Däremot så fungerar det på detta viset internt.
Du har ett riktigt jäkla varmt element som vattnet hamnar mot och förångar vattnet. Ångan går sedan ut genom luftslangen i fönstret. Så evaporera är ordet? Jag tänker på iaf.

Oavsett så är du nog en av få som inte kan använda AC med enbart luftslang. Den ska såklart inte läcka på golvet, det kan ju vara ett måndags-ex också iom att den ska stanna av sig själv innan dess.

Att den läcker är dag till dag. Det läcker inte från tanken eller uppsamlingsplatsen på botten. Det rinner över från kanalerna där uppe. Inte mycket men lite ibland. Då snackar jag om 13 timmars körning vid en mycket varm dag.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Försökt hänga med här, men om jag har förstått det rätt så: det stora röret som är till för att föra ut värme (som riktas ut genom fönstret) används även för att skicka ut vattnet som samlas upp i ACn? Så den lilla slangen som är till för att dränera ACn på vatten, behövs bara om man kör avfuktningsprogrammet?

Yes. Jag var själv frågande när jag köpte min. Men om du har extremt fuktigt längre tid så kan man säga att ACn orkar inte med att forsla ut all vatten. Det är viktigt att ut slangen är inte vinklad på fel sätt. Finns bilder på det hur det är bäst att ha det.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ditt inlägg som inte går att följa.

Evaporation och avdunstning är samma sak och båda är svenska ord. Den portabla luftkonditioneringen skvätter inte vattnet över kondensorn (delen som blir varm) för att öka förångningen av kondensvattnet om du kör kontinuerlig dränering. Väldigt lite avdunstar om du samlar upp kondensvattnet.

Avdunstningen sker inte ut i rummet utan genom utluftsslangen så i båda lägen avfuktar du rummet.

Det är fysikaliskt omöjligt att ACn skulle kyla rummet om du skulle skicka ut utluften i rummet, då har du bara konstruerat en värmare. Däremot är det så du kör den i avfuktningsläge, men detta är inte tråden om avfuktare! Alltså du kör den som avfuktare när du har utluften tillbaka ut i rummet och kör kontinuerlig dränering, annars kommer den snabbt stängas av om du inte kör sistnämnda.

Självklart kommer inte lite skvätt på en varm yta och luftflöde från en fläkt alltid räcka för att inte behållaren ska fyllas till den nivå att den inte går att köra som luftkonditionering innan den töms, och åter kan behöva tömmas under drift. Det hjälper dock om ni pratar om samma sak om ni ska diskutera något.

Eftersom det är enkla konstruktioner så kan förmodligen lite kondensvatten skvättas över kondensorn eller avdunsta av luftflödet av att vara i samma utrymme även när dräneringsslangen används, men då det är tänkt att det ska gå att köra i avfuktningsläge så är andelen som kan gå ut i utluften jättemycket mindre. Vattnet kommer ju rinna ut från maskinen istället för att ligga i skålen hjulet använder för att stänka vattnet i maskinen. Skulle vattnet inte rinna ut med dräningsslang så skulle fortfarande maskinen bli full av vatten i botten när du kör den i fuktiga utrymmen eller som luftavfuktare.

Problemet är att du vill bara tyda det som jag skriver på ditt sätt. Vi skriver olika. Jag har aldrig pratat om att jag kör luft (Ut slangen av) Jag pratar om darnerings slangen som man sätter i översta platsen. Jag Pratar om översta delen som blåser ut kall luft. Där följer med mer fukt/vatten om man kör utan dränerings slang. Bara för där ligger mer vatten då i kanalerna. Som är bra i visa fall och mindre bra i visa fall. Kör jag med dränerings slang så blir där mindre vattensamling i kanalerna. Då mindre mindre fukt i rummet. Precis det jag har skrivet om. Jag kör alltid min ACe på cool läge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur det ser ut i en AC

Här visa jag en bild på hur det ser ut med dessa kanaler som samlar upp vatten som kommer från överdelen i cool läge. Med dränerings slang så blir här mindre vatten här. Men om man har för mycket så rinner det ut genom de små hålen ni ser på bilden. Som är tanken. Men är där för mycket så samlas där upp i botten på ACn som ni kallar tank. Nu är här visa personer som har problem med läkande AC. Har en bild hur det ser ut. Det kommer uppe från kanalerna och rinner helt fel. Så om jag kör med dränerings slangen så försvinner dessa problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har i planerna att införskaffa en: "Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW" https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Någon som har exakt en sådan och kan berätta lite mer om den? Den känns vettigast på marknaden för det priset.

Har en sedan drygt 2 år. Flyttade då till nuvarande boende som är en hörnlägenhet på 80m2 med hörnet i princip rakt söderut. Kände att det var läge bara någon vecka in i boendet och är nöjd. Finns massa information i tråden om modellen som är populär.

Har den i sovrummet (12m2-ish) och kör den från runt 18-snåret de varmare dagarna under sommaren på max för att få svalt och bra inför läggdags. Om det är 20ish (bor i Sthlm) och sol/halvklart blir det runt 25 i rummet. Några timmar per kväll med enheten på (dörr till rummet stängd) så kommer temp ner till 19-20 och ger iaf några h skönt klimat till solen går upp och börjar värma.

Vid mer värmebölja som tex juli 2021 då Sthlm hade sällsynta toppar på 30 grader nästan dagligen så fick den kämpa lite mer. Körde den då mer hela dagen för att få ner temp till läggdags. Var också vid remotejobb skönt att kunna gå in i sovrummet under dagen och svalka sig lite när lägenheten i övrigt låg runt 25-30 😎

Det är noterbart att enheten inte skulle ha en chans att sänka temperaturen för hela lägenheten i ootb-utförande.

Också värt att nämna att påverkan på elräkning är betydande och detta i mitt begränsade user case.

Den är stor, otymplig, dyr och ganska ineffektiv men funkar ok för ändamålet under begränsad tid varje år. Lätt värt pengarna att kunna somna utan att ligga svettig och vrida sig flera h som det känns nu. Hoppas den håller några år till!

Har en plan på att modda till tvåslang och en note på allt som behövs med inköpslista osv. Men har inte blivit av än. Används kanske något för lite för att projektet ska ha blivit något jag tagit tag i. Men verkar effektivt och något som vore bra att göra.

Permalänk
Medlem

Undertryck i lägenheten

Jag själv kör med två slangar mod. Men till er som har en tanke på att göra en mod. Ni kommer aldrig få bort undertrycket i lägenheten när ni kör med en 2 slangs lösning. Om ni kollar på bilden jag har här. Jag har ritat med rött där luften går in i ACn. Då där nere. Men sen om ni tittar på ACn så är där ju slangar som går upp. Där är ju helt öppet. Så fläkten där nere som startar när du kör cool läge, Den drar då luft uppe från genom detta hål där slangarna går. Som då skapar undertryck i lägenheten. En då om du kör då med två slangar mod.
Man får bort mycket av undertrycket med två slangs mod. Men inte mycket. Sen är det ju det. Ju mindre slangar man har byggt moden med. Ju mer tryck blir där då uppe från. Som då drar in luft från andra fönster från andra rum. Då varm luft som går in i ditt kalla rum. Sämre då. En då om man kör med två slangar.

Men vad är bra med två slangs metod. När kompressorn är i gång så går ju det ljudet ut genom slangarna som man har modat. Så det blir lite mer tystare.
Sen då lite mindre varm luft från andra rum. Som dras in på grund av undertryck ACn skapar.

Men när man kör med två slangs metod så är där andra problem. Den drar ju in så mycket skit utifrån som sätter sig i ACn som efter en tid tappar effekten. Då damm, Pollen, Små djur. Och massa annat skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Problemet är att du vill bara tyda det som jag skriver på ditt sätt. Vi skriver olika. Jag har aldrig pratat om att jag kör luft (Ut slangen av) Jag pratar om darnerings slangen som man sätter i översta platsen. Jag Pratar om översta delen som blåser ut kall luft. Där följer med mer fukt/vatten om man kör utan dränerings slang. Bara för där ligger mer vatten då i kanalerna. Som är bra i visa fall och mindre bra i visa fall. Kör jag med dränerings slang så blir där mindre vattensamling i kanalerna. Då mindre mindre fukt i rummet. Precis det jag har skrivet om. Jag kör alltid min ACe på cool läge.

Det är ditt jobb att skriva så att det går att följa.

Evaporatorn (kalla delen) kan inte tillsätta fukt till rummet. Kondensation som samlas (efter den runnit av evaporatorn i övre) i nedre delen (vid kondensorn/förångaren) är fukt från rummet och den går ut i slangen eller töms av dig om den inte orkar skyffla ut tillräckligt. Nedre kammaren kommer inte tillföra fukt till rummet och för istället fukten ut ur bostaden när den har luftflöde, när du har utluftsslangen som utluft. Du minskar luftfuktigheten oavsett hur du tömmer maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Har en sedan drygt 2 år. Flyttade då till nuvarande boende som är en hörnlägenhet på 80m2 med hörnet i princip rakt söderut. Kände att det var läge bara någon vecka in i boendet och är nöjd. Finns massa information i tråden om modellen som är populär.

Har den i sovrummet (12m2-ish) och kör den från runt 18-snåret de varmare dagarna under sommaren på max för att få svalt och bra inför läggdags. Om det är 20ish (bor i Sthlm) och sol/halvklart blir det runt 25 i rummet. Några timmar per kväll med enheten på (dörr till rummet stängd) så kommer temp ner till 19-20 och ger iaf några h skönt klimat till solen går upp och börjar värma.

Vid mer värmebölja som tex juli 2021 då Sthlm hade sällsynta toppar på 30 grader nästan dagligen så fick den kämpa lite mer. Körde den då mer hela dagen för att få ner temp till läggdags. Var också vid remotejobb skönt att kunna gå in i sovrummet under dagen och svalka sig lite när lägenheten i övrigt låg runt 25-30 😎

Det är noterbart att enheten inte skulle ha en chans att sänka temperaturen för hela lägenheten i ootb-utförande.

Också värt att nämna att påverkan på elräkning är betydande och detta i mitt begränsade user case.

Den är stor, otymplig, dyr och ganska ineffektiv men funkar ok för ändamålet under begränsad tid varje år. Lätt värt pengarna att kunna somna utan att ligga svettig och vrida sig flera h som det känns nu. Hoppas den håller några år till!

Har en plan på att modda till tvåslang och en note på allt som behövs med inköpslista osv. Men har inte blivit av än. Används kanske något för lite för att projektet ska ha blivit något jag tagit tag i. Men verkar effektivt och något som vore bra att göra.

Tack för kortfattat info Givetvis vill jag kyla ner mitt rum med datorn i. Jag tror det ligger på 12kvm kanske mindre än så. Så det borde väl ge en bra temperatur

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

nja - om du hittar "erbjudande" ofta staplade kartonger på europapallar på dollarstore och motsvarande för runt 2000:- så skall du inte förvänta dig att det finns någon kondenshantering i dessa maskiner... och det är ju sådant som folk köper och upptäcker först efteråt detta - och en del tror under lång tid att det är normaltillståndet att man alltid skall drälla med byttor och hinkar med kondensvatten när man har portabel AC...

nu är det olika hur väl kondensförångningen är utförd (dock ganska lika lösning med skovelhjul som stänker på kondensorn i de flesta jag tittat på) på de dyrare maskinerna - men om man ser på den gamle maskinen jag har med design att den skall kunna använda vatten för extrakylning så har det aldrig hänt någonsin att den skulle slå av på flottör och behöva extra dränering - tvärt om, den kan konsumera mycket vatten även om det bokstavligen rinner kondens från evaporatorn samtidigt!

Jag skulle säga att du kan förvänta dig att även de för 2000 kr försöker bli av med vattnet via utluften. Ett hjul och en motor kostar inte många ören. Det är på andra punkter de brukar fallera helt. Jag vet att det inte riktigt så ut så för många år sedan. Är det felkonstruerad produkt så bråka lite och häv köpet. Konstruktionen brukar vara samma på en för 2000 kr som för 4000 kr, men den för 2000 kr kommer inte ha WiFi.

Ingen ska däremot förvänta sig att de fungerar särskilt bra oavsett pris. Oavsett pris är det slit och slänggrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag själv kör med två slangar mod. Men till er som har en tanke på att göra en mod. Ni kommer aldrig få bort undertrycket i lägenheten när ni kör med en 2 slangs lösning. Om ni kollar på bilden jag har här. Jag har ritat med rött där luften går in i ACn. Då där nere. Men sen om ni tittar på ACn så är där ju slangar som går upp. Där är ju helt öppet. Så fläkten där nere som startar när du kör cool läge, Den drar då luft uppe från genom detta hål där slangarna går. Som då skapar undertryck i lägenheten. En då om du kör då med två slangar mod.
Man får bort mycket av undertrycket med två slangs mod. Men inte mycket. Sen är det ju det. Ju mindre slangar man har byggt moden med. Ju mer tryck blir där då uppe från. Som då drar in luft från andra fönster från andra rum. Då varm luft som går in i ditt kalla rum. Sämre då. En då om man kör med två slangar.

Men vad är bra med två slangs metod. När kompressorn är i gång så går ju det ljudet ut genom slangarna som man har modat. Så det blir lite mer tystare.
Sen då lite mindre varm luft från andra rum. Som dras in på grund av undertryck ACn skapar.

Men när man kör med två slangs metod så är där andra problem. Den drar ju in så mycket skit utifrån som sätter sig i ACn som efter en tid tappar effekten. Då damm, Pollen, Små djur. Och massa annat skit.

<Uppladdad bildlänk>

Ja tyvärr blir det så med enheter som inte är anpassade för två slangar och inte är täta mellan över- och underdel. Jag kör med tre slangar (2x 150mm tilluft) och det hjälper tillräckligt för att inte slå ut ventilationen i lägenheten helt men det bildas fortfarande undertryck.

Har funderat på om det skulle gå att täta själv så gott det går men det finns väl risk för att fläkten i nederdelen inte är anpassad för motstånd.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja tyvärr blir det så med enheter som inte är anpassade för två slangar och inte är täta mellan över- och underdel. Jag kör med tre slangar (2x 150mm tilluft) och det hjälper tillräckligt för att inte slå ut ventilationen i lägenheten helt men det bildas fortfarande undertryck.

Har funderat på om det skulle gå att täta själv så gott det går men det finns väl risk för att fläkten i nederdelen inte är anpassad för motstånd.

Hade tanken med. Att täta där slangen går upp. Men jag fundera lite. Kanske inte bra att göra det. Kompressen blir ju rätt så varm under drift. Känns lite som att de har tänkt lite på det att den ska dra lite kyla till kompressorn för att just kyla den lite. För blir den förvarm så stänger ju ACn av sig. Jag kör med två 125mm nu föra sommaren. Hade tänkt testa köra med två 150 mm. Kanske inte blir så mindre undertryck. Men en då. Kul att testa.
Jag har ju ingen skugga alls vid fönsterna. Där jag tar in luft. Så det är ju redan varm luft jag får till kompressorn. Varm kan den bli. Men inte för varm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har min electrolux exp34u på typ hela dagarna när jag är hemma (Sen går den ju inte hela tiden såklart
Redan en dag som denna när det är 19c och sol ute från 9 på morgonen så är det ca 25+ inne i lägenheten kl 10 trots öppet fönster på natten.

Har värmen på från morgon till sen eftermiddag, onormalt högt i tak och extremt tjocka betongväggar så värmen sätter sig rejält här.

Så jävla skönt med portabel AC alltså, sätter den på 21c och det är lagom nu, den jobbiga varma konstiga luften försvinner och jag kan andas utan problem igen.

Ett av de bästa köpen jag gjort då jag lidit typ 4-5 månader varje år under somrarna.

Undertryck har jag inte märkt av några problem med iaf, ingen dålig lukt osv ifrån avlopp eller liknande.

Permalänk
Medlem

Här i pennybridge så har sommarens varmaste dagar inte kommit än tack och lov. Så har inte behövt ens sätta på min i år, även om den står redo om det skulle behövas. Ny lägenhet så är osäker på hur värmen eller kylan sätter sig när det är som värst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det någon som hittat en tyst modell? Eller är vi alla fast med en brummande maskin?

Någon som provat ett sån där "campingbils-AC"? Med både innerdel och liten utedel. Funderat på detta då det skulle vara smidigt (givetvis att man får såga till karmen/fönstret lite

Typ denna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Finns inte några invertermodeller på enslangs-luftkonditionering, så man får leva med att en relativt högljudd kompressor slår på och av hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hej alla experter. Jag skall flytta och har platsbrist. Ni som är aktiva på marknaden i dag, vad tror ni att man kan begära för denna?
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi... Är 2000kr "hål i huvudet" på t.ex. Blocket?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har en Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW
Jag undrar om någon vet om man kan köpa en extra uppsättning rör med anslutningsbiten till ACn och utblåset (den avsmalnande).

Vore skönare att ha 2 slangar färdiga så man bara behöver koppla loss och flytta ACn mellan rummen utan kladda med ta loss slang och asa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har en Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW
Jag undrar om någon vet om man kan köpa en extra uppsättning rör med anslutningsbiten till ACn och utblåset (den avsmalnande).

Vore skönare att ha 2 slangar färdiga så man bara behöver koppla loss och flytta ACn mellan rummen utan kladda med ta loss slang och asa med den.

https://shop.electrolux.se/model/m/EXP34U338CW
Fyll i rätt PNC bara. OBS, dyrt när det är officiellt men du får ju såklart korrekta delar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej alla experter. Jag skall flytta och har platsbrist. Ni som är aktiva på marknaden i dag, vad tror ni att man kan begära för denna?
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi... Är 2000kr "hål i huvudet" på t.ex. Blocket?

Vänta tills det blir värmebölja ordentligt. Då blir det lättare att ta bra betalt. Men jag skulle inte betala mer än 1000kr för en sån där. Jag har en och den är inte speciellt bra. Låter mycket och får jobba hela tiden för att ett litet sovrum ska hållas kallt. Ställde in min lite större maskin och den behöver inte alls jobba lika hårt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det någon som hittat en tyst modell? Eller är vi alla fast med en brummande maskin?

Någon som provat ett sån där "campingbils-AC"? Med både innerdel och liten utedel. Funderat på detta då det skulle vara smidigt (givetvis att man får såga till karmen/fönstret lite

Typ denna

Den har för liten kapacitet och kommer få jobba ihjäl sig. Men kanske kanske skulle den kunna kyla ner rummet lite i alla fall. Nä då skulle jag hellre kolla in en "fönsterskakare" Du vet dom där som amerikanarna har i fönstren. Det finns några som säljer sånna i sverige men inte är det många. En sån är jag sugen på att testa. Jag skulle inte gå på något som är under 10000BTU, oavsett rum. Den du har kollat på för husvagnar är säkert på 2000-3000BTU i bästa fall. Men jag håller med dig och har tänkt på dom själv. Ett test vore kul, men det blir ett dyrt test. Liten kyl-kapacitet för pengarna också tyvär.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Någon här som fixat en bra lösning till ett 60x60 fönster? Verkar som de flesta lösningar med tyg o dragkedja är för stora fönster..

Permalänk
Medlem
Skrivet av meriax:

Någon här som fixat en bra lösning till ett 60x60 fönster? Verkar som de flesta lösningar med tyg o dragkedja är för stora fönster..

jag köpte en billig träskiva och sågade ut ett hål i den satte på ett par handtag så den går att ta loss och har satt den med magnettejp.
mina tillverkningsskills är inte jättebra så det ser inte jättesnyggt ut men det funkar. gardinen döljer det mesta av fulheten

den sitter med magnettejp från Gauder
så en rulle av deras "GAUDER Självhäftande magnetband" på skivan och en rulle "GAUDER Självhäftande metalltejp | järntejp för magneter" i fönsterkarmen för metalltejpen är vit så den smälter in med karmen när jag inte har skivan uppe resten av året

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag köpte en billig träskiva och sågade ut ett hål i den satte på ett par handtag så den går att ta loss och har satt den med magnettejp.
mina tillverkningsskills är inte jättebra så det ser inte jättesnyggt ut men det funkar. gardinen döljer det mesta av fulheten
<Uppladdad bildlänk>

den sitter med magnettejp från Gauder
så en rulle av deras "GAUDER Självhäftande magnetband" på skivan och en rulle "GAUDER Självhäftande metalltejp | järntejp för magneter" i fönsterkarmen för metalltejpen är vit så den smälter in med karmen när jag inte har skivan uppe resten av året

Tror du det håller även om det blåser lite? Kanske gör något sånt jag med även fast jag har fönsterkitt just nu.
Ser ju bra mycket snyggare ut tycker jag, å jag har plastgrej för min AC så den kan klicka in i träskivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Tror du det håller även om det blåser lite? Kanske gör något sånt jag med även fast jag har fönsterkitt just nu.
Ser ju bra mycket snyggare ut tycker jag, å jag har plastgrej för min AC så den kan klicka in i träskivan.

jag har fönster som svänger ut och uppåt och går att låsa i ett "öppet" läge som så blåst är inte varit något jag har ens tänkt på som problem.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN