Seasonic rekommenderar 750 watt till Radeon RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag hade 750w till 6900xt, det räckte inte och det tog ett halvår att få ett 1000w...

Hur märkte du att det inte räckte...? Stängdes det av vid belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sådana här rekommendationer är ju rätt grova. Sapphire rekommenderar ett 850W-agg till 6800XT. Hur extrapolerar jag det till dessa uppgifter?

Ta uppgifterna med en nypa salt.

Powercolor anser att jag ska ha ett 900W agg till min gpu, jag kör med ett modernt 600W utan några som helst problem. Inte gått över 600W gränsen eller vad 12V linan klarar ännu, trots lek med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ta uppgifterna med en nypa salt.

Powercolor anser att jag ska ha ett 900W agg till min gpu, jag kör med ett modernt 600W utan några som helst problem. Inte gått över 600W gränsen eller vad 12V linan klarar ännu, trots lek med överklockning.

Kan faktiskt bero på vilken psu modell, vissa har väldigt känsliga överströmsskydd och andra enbart 1 gpu Power cable.

Sen beror det på vad för CPU du har i skillnad mot ovan och vilka spel du kör samt hur det är optimerade... Kör man vsync etc
Var det new world som brände gpu i någon bugg (?),

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hur märkte du att det inte räckte...? Stängdes det av vid belastning?

Ja, kunde inte ha "rage mode" eller ökad strömbudget igång för då slogs datorn av regelbundet vid spelande. Normal läget fungerade.

CPU 5950 i stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan faktiskt bero på vilken psu modell, vissa har väldigt känsliga överströmsskydd och andra enbart 1 gpu Power cable.

Sen beror det på vad för CPU du har i skillnad mot ovan och vilka spel du kör samt hur det är optimerade... Kör man vsync etc
Var det new world som brände gpu i någon bugg (?),

Ja självklart beror det på vilken psu, cpu och övrig hårdvara man har.
Inte påstått något annat. Bara sagt att det bör tas med en nypa salt, då väldigt många verktyg för att beräkna nätagg överdriver vad man faktiskt behöver.

New world brände mycket riktigt vissa gpu's, men det berodde inte enbart på en bugg i spelet. gpu'n borde inte fått dra så mycket från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ja självklart beror det på vilken psu, cpu och övrig hårdvara man har.
Inte påstått något annat. Bara sagt att det bör tas med en nypa salt, då väldigt många verktyg för att beräkna nätagg överdriver vad man faktiskt behöver.

New world brände mycket riktigt vissa gpu's, men det berodde inte enbart på en bugg i spelet. gpu'n borde inte fått dra så mycket från början.

Absolut kör verktygen en överdriven psu beräkning.

Precis som säkringar hemma så säger många 10A behövs till mikro men egentligen räcker ju 6A eller till och med 4A.
Detta beror på att man inte vill vara ansvarig när/om din komponet skulle vara orsaken att något inte fungerar pga överstrom/säkring löser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet är inte så mycket att nätaggen inte klarar av det utan att vissa modeller haft andra problem med 3000-serien. I Seasonics fall hade de t.ex. problem med att några modeller var känsliga för störningar på +12V sense-linan från grafikkortet vilket kunde få dem att stänga av sig. En lösning där var att helt enkelt koppla bort +12V sense. Men de flesta nätaggsmodeller har inga problem med 3000-serien.

Tänkte snarast att med en rejäl kondensator mellan PSU och GPU (på strömmatningen) tar bort spikarna.
Inom elektroniken använder man större kondensatorer just för detta syfte. Torde vara en enklare lösning än att fläska på med "onödigt kraftigt" PSU.
Seasonic brukar göra bra PSU, måste varit ett olycksfall i arbetet? (Sånt händer även den bäste).

Edit: Är det Great Wall som tillverkar Seasonic? -Lite osäker om Seasonic tillverkar egna eller om det är Great Wall som är fabrikören bakom. Den gode Steve Burke har snackat om saken, men minns inte just nu i skrivande stund.

Great Wall
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja och nej. En konding kommer absolut att jämna ut spikar, det är trots allt vad de som redan sitter där används till. Men, du skulle kunna få problem att en för fet kodning blir svår för nätagget att "starta". En tom konding är i princip en kortis när en spännings slängs på -> en för stor skulle kunna trigga överströmsskydd när den slår på. Men annars principiellt ja. Ifall det är en praktisk storlek är en annan fråga. En vanlig elektrolytkapp/polymerkapp har inte speciellt mycket energi/cm3

Jovisst, belastar givetvis PSU vid uppstart. Tror inte det behövs någon enorm kondensator, om det enbart är spikar det handlar om, som man vill få bort. Skulle tippa på att några tusen mikrofarad räcker. Men tyvärr är "allt intelligent idag", så styrkretsarna i PSU skulle väl tro att det blivit något fel när kondensatorn laddar upp vid uppstart. (Kondensatorer både drar oerhört med ström vid uppladdning och även ger oerhörda mängder ström vid urladdning. Därför ska man vara speciellt försiktig om man öppnar en PSU för kondensatorerna på 230-sidan är direkt dödliga om man har otur). Men vid 12V-sidan så är det inte så livsfarligt.

Tycker PSU-fabrikanterna borde "funderat på detta redan", dvs. ha en rejäl kondensator på utgången till grafikkortet. Å andra sidan, kan de inte sälja så kraftiga PSU för mer pengar då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan faktiskt bero på vilken psu modell, vissa har väldigt känsliga överströmsskydd och andra enbart 1 gpu Power cable.

Sen beror det på vad för CPU du har i skillnad mot ovan och vilka spel du kör samt hur det är optimerade... Kör man vsync etc
Var det new world som brände gpu i någon bugg (?),

Enklast är det att köpa något som amerikanerna kallar för en killawatt. Koppla in mellan dator och "vägg" och kolla vad datorn egentligen förbrukar. Mina burkar som enligt Neweggs kalkylator behöver 700-799W, drar som max vid stresstest 400W. Enligt sådan mätare.
Känns som onödigt att köpa 100% extra i PSU-storlek. Ett PSU på 600W räcker i sådant fall och blir över.

Det är alltid bra att överdimensionera PSU, och så har jag gjort "under alla år", men det blir allt för snett att man rekommenderas att köpa dubbelt så kraftigt nätaggregat än vad som egentligen behövs, och då räknar jag alltså på maxförbrukning vid stresstest. 50% "överkraft" kör jag på som tumregel. Har funkat i 30 år för mig, spotless.

Seasonics rekommendationer har de skrivit i egen sak. Lite som när gammal tant går in för att köpa enkel mobil, men prackas på Samsungs eller Apples senaste värsting av den sluge försäljaren.. Tycker faktiskt att det är lite så med dessa "PSU-rekommendationer"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Enklast är det att köpa något som amerikanerna kallar för en killawatt. Koppla in mellan dator och "vägg" och kolla vad datorn egentligen förbrukar. Mina burkar som enligt Neweggs kalkylator behöver 700-799W, drar som max vid stresstest 400W. Enligt sådan mätare.
Känns som onödigt att köpa 100% extra i PSU-storlek. Ett PSU på 600W räcker i sådant fall och blir över.

Det är alltid bra att överdimensionera PSU, och så har jag gjort "under alla år", men det blir allt för snett att man rekommenderas att köpa dubbelt så kraftigt nätaggregat än vad som egentligen behövs, och då räknar jag alltså på maxförbrukning vid stresstest. 50% "överkraft" kör jag på som tumregel. Har funkat i 30 år för mig, spotless.

Seasonics rekommendationer har de skrivit i egen sak. Lite som när gammal tant går in för att köpa enkel mobil, men prackas på Samsungs eller Apples senaste värsting av den sluge försäljaren.. Tycker faktiskt att det är lite så med dessa "PSU-rekommendationer"..

Du ser iof. inga strömspikar med den där, endast genomsnittlig förbrukning. "Överdimensionera PSU" är relativt billigt och det enda som på riktigt är framtidssäkert i ett datorbygge så jag rekommenderar att fortsätta med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du ser iof. inga strömspikar med den där, endast genomsnittlig förbrukning. "Överdimensionera PSU" är relativt billigt och det enda som på riktigt är framtidssäkert i ett datorbygge så jag rekommenderar att fortsätta med det

Blir det oväntade strömspikar så har någon annan ingenjör (än jag) konstruerat en felaktig krets någonstans.
Sedan finns det inget som heter "framtidssäkert" inom datorbyggen. Vi kan planera kanske tre, max fem år framåt, och dimensionera hårdvaran enligt vad vi tror är/kommer bli snarare bra.

Större PSU än vad man egentligen behöver, har jag "kört på" under alla år. Men i så fall överdimensionerar jag med 50%, inte med 100%. En grej är att man ALLTID ska ha ett överdimensionerat PSU. Inte bara för att minimera instabilitet, utan för att ett PSU som går i princip på tomgång mesta tiden, aldrig drar igång kylfläkten. Men överdimensionera 100% gynnar inte en själv, gynnar bara säljarna och fabrikörerna av PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Blir det oväntade strömspikar så har någon annan ingenjör (än jag) konstruerat en felaktig krets någonstans.
Sedan finns det inget som heter "framtidssäkert" inom datorbyggen. Vi kan planera kanske tre, max fem år framåt, och dimensionera hårdvaran enligt vad vi tror är/kommer bli snarare bra.

Större PSU än vad man egentligen behöver, har jag "kört på" under alla år. Men i så fall överdimensionerar jag med 50%, inte med 100%. En grej är att man ALLTID ska ha ett överdimensionerat PSU. Inte bara för att minimera instabilitet, utan för att ett PSU som går i princip på tomgång mesta tiden, aldrig drar igång kylfläkten. Men överdimensionera 100% gynnar inte en själv, gynnar bara säljarna och fabrikörerna av PSU.

Ja pratar om strömspikar från CPU/GPU som PSU måste hantera och som med all sannolikhet är större än vad i din stickproppsmätare visar.

Dom flesta PSU har faktiskt högst effektivitet runt 50% användning så en "överdimensionering" med 100% är så det är tänkt att fungera. Då fungerar nätaggen optimalt och har gott om kapacitet för att hantera krångliga laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja pratar om strömspikar från CPU/GPU som PSU måste hantera och som med all sannolikhet är större än vad i din stickproppsmätare visar.

Dom flesta PSU har faktiskt högst effektivitet runt 50% användning så en "överdimensionering" med 100% är så det är tänkt att fungera. Då fungerar nätaggen optimalt och har gott om kapacitet för att hantera krångliga laster.

Nej, det är inte riktigt så det är "tänkt att fungera", det vill säga att man som datorbyggare ska sätta in ett 800W-aggregat på en dator som vid stresstest max drar 400W. Observera ordet stresstest.
Övrdimensionerar man PSU för en dator som vid stresstest drar 400W, och alltså sätter in ett 600W-PSU, ska detta räcka otroligt bra. En dator som vid stresstest drar 400W drar i runda slängar 100-200W vid "vanlig belastning", och kanske bara 50-80W vid surf etc. Då ska absolut ett PSU på 600W funka utan några som helst problem. Klarar inte PSU det, så har man köpt ett dåligt PSU.

Man ska också komma ihåg att kolla hur många Ampere på varje rail PSU klarar. Man ska inte titta på "totalwatten". Men köper man ett PSU av de större kända tillverkarna (glöm Gigabyte!) så bör aggregatet leverera bra. Speciellt om man överdimensionerar det 50% över topplast.

(Ett enda PSU har dött för mig under alla år, och det hände vid blixtnedslag runt sekelskiftet.)
Inga PSU har gett mig instabilt system. Men visst, vill man överdimensionera topplasten med 100% så why not? -Tyvärr bortkastade pengar. PSU-tillverkarna bugar och tackar!

Permalänk
Medlem

750 watt rekommenderat nätaggregat för det bästa grafikkortet är väl inte alls illa? Vad klagar ni på? Nästan så man förväntar sig dubbla med tanke på retoriken här.

Känns inte som många år sedan då folk hade dubbla av värstingkorten och 1200 watt agg på det.

MVH

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

750 watt rekommenderat nätaggregat för det bästa grafikkortet är väl inte alls illa? Vad klagar ni på? Nästan så man förväntar sig dubbla med tanke på retoriken här.

Känns inte som många år sedan då folk hade dubbla av värstingkorten och 1200 watt agg på det.

MVH

Klaga kan man ju alltid.
Men "rekommendationer" är alltid "rekommendationer"!

Som jag sa tidigare i tråden, så kommer dessa generiska rekommendationer antagligen baseras på att den som köper ett "värstinggrafikkort" antagligen ha en rejält strömslukande CPU också där i burken.

Sällan en person bygger en burk med en strömsnål i3 och parar ihop den CPUn med "marknadens värsta GPU"? Antagligen så har personen också en "värsting-CPU" i burken och då säger rekommendationen ett rejält överdimensionerat PSU han/hon ska skaffa.

Det rådet håller jag i princip med om. "Generella rådet " alltså. Dock anser jag att man inte ska "gå på" generella sådana råd. Alltså inte köpa rakt av. Man bör bygga burken i en test-rigg, och kolla vad den egentligen "drar", och därefter köpa PSU efter detta. Ungefär som GN/der Bauer gör..

Det är ungefär så jag uppfattar saken. Givetvis är råden påhittade av PSU-tillverkare, så det betyder flera nypor salt för min del. Egentligen flera kilo salt..

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men vilken larvig kalkylator, Enligt den ska jag ha 750W bara för att jag har 1080 TI. I extrema tester, typ Furmark så drar mitt 1080 TI som max 370W under korta stunder, så det är klart att 650W (som jag har) räcker gott och väl där, även om man tar med övriga systemet.

Jag gillar Seasonic men den där kalkylatorn känns som rent skräp. Ett verktyg för att sprida FUD och få folk att bränna pengar på saker de egentligen inte behöver.

Men det beror väl på resten av systemet, också? Har du en kraftigt överklockad topp CPU. Vattenkylning, 128GB RAM, ett gäng hårddiskar, 9st 140mm fläktar i chassit, och ett fett ljudkort. Kanske den hade dragit mer, under hård belastning, när även GPU´n är överklockad?

För jag misstänker, att dom tar höjd för att resten av systemet. Är lika vasst som GPU´n, när det gället toppkort som 1080 Ti mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Men det beror väl på resten av systemet, också? Har du en kraftigt överklockad topp CPU. Vattenkylning, 128GB RAM, ett gäng hårddiskar, 9st 140mm fläktar i chassit, och ett fett ljudkort. Kanske den hade dragit mer, under hård belastning, när även GPU´n är överklockad?

För jag misstänker, att dom tar höjd för att resten av systemet. Är lika vasst som GPU´n, när det gället toppkort som 1080 Ti mfl.

Mjo. Nog finns det skräckexempel med skitkass output filtering typ founders edition. Och då kan det väl behövas lite extra om man väljer ett billigt agg. Men seasonic ska ju vara bra grejer som klarar av att hantera sådant. Men hade guiden gällt oavsett tillverkare på nätaggregat så hade jag förstått deras rating. Men nu är det ju deras egna produkter det handlar om och även deras billiga brukar ju vara bra på att hantera komponenter som ger mycket brus på linan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Jag har sagt det förut, men prestanda per watt är inte vad som drar ström... Det är hur mycket effekt de tillåter att korten får dra som avgör... Och där börjar det balla ur

Tack och lov för att tillverkarna inte stryper effekten. Vill du att ditt egna kort ska dra mindre är det enkelt att strypa powerlimit i t.ex. MSI Afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tack och lov för att tillverkarna inte stryper effekten. Vill du att ditt egna kort ska dra mindre är det enkelt att strypa powerlimit i t.ex. MSI Afterburner

Fast det gör de ju. Det är löjligt låga maxgränser på de flesta nya kort. OK om de vill Cappa vid Stock, och ha ett lågt target vid stock, men sen då? Är de snälla så får man 20% exta och sedan är det crossflash till XOC-VBIOS eller att hala fram lödpennan som gäller.

Extra surt är det när man bytt pasta till något vettigt, ligger på 50C i Furmark och vet att kortet har så mycket mer att ge men nej. AMD och Nvidia ska håla handen på dagisbarnen hela vägen till lekis tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.