Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag lyssnar på F1TV Pro egna, som tycks hela tiden variera(?) bana för bana. Sedan Sky introducerade Paul di Resta, så upplever jag den där strömmen som ett jobbigt gnällbälte att lyssna på.

Kommentatorerna varierar (inte), det är beroende på om du har lokal eller internationell ström på. I F1TV-pro-konsollen på högersidan kan du välja översta ikonen, eller den under som är en "nätad" jordglob, på den knappen är det alltid David Croft och Martin Brundle. Sen har de Paul di Resta med lite då och då när Brundle är otillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Kommentatorerna varierar (inte), det är beroende på om du har lokal eller internationell ström på. I F1TV-pro-konsollen på högersidan kan du välja översta ikonen, eller den under som är en "nätad" jordglob, på den knappen är det alltid David Croft och Martin Brundle. Sen har de Paul di Resta med lite då och då när Brundle är otillgänglig.

Jao, tack. Jag vet hur det fungerar. Min upplevelse var att den internationella strömmen som F1TV Pro står för, tycks byta ut sitt folk titt som tätt. Detta gör inget. Skysports är vad jag lyssnat på förr innan det där ovan tillkom. Skysports tycker jag har försämrats då Brundle tagit mer eller mindre pension och Paul di Resta får kvasta runt, vad jag upplever som nästan jämnt negativt. Det är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, tack. Jag vet hur det fungerar. Min upplevelse var att den internationella strömmen som F1TV Pro står för, tycks byta ut sitt folk titt som tätt. Detta gör inget. Skysports är vad jag lyssnat på förr innan det där ovan tillkom. Skysports tycker jag har försämrats då Brundle tagit mer eller mindre pension och Paul di Resta får kvasta runt, vad jag upplever som nästan jämnt negativt. Det är vad det är.

Aha ja då hänger jag med. Jag gillar också Brundle mer än di Resta.
När man lyssnat länge på Crofty blir han också lite tjatig och gapig tycker jag.
Och jag har panik över hur kan säger C-L, eller K-L i följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, tack. Jag vet hur det fungerar. Min upplevelse var att den internationella strömmen som F1TV Pro står för, tycks byta ut sitt folk titt som tätt. Detta gör inget. Skysports är vad jag lyssnat på förr innan det där ovan tillkom. Skysports tycker jag har försämrats då Brundle tagit mer eller mindre pension och Paul di Resta får kvasta runt, vad jag upplever som nästan jämnt negativt. Det är vad det är.

Synd att inte Nico Rosberg är med mer och kommenterar, han är väldigt ärlig och öppen. Undrar om dom tycker att han är för ärlig eller om han bara inte vill vara med så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Synd att inte Nico Rosberg är med mer och kommenterar, han är väldigt ärlig och öppen. Undrar om dom tycker att han är för ärlig eller om han bara inte vill vara med så ofta.

Han har tydligen inte vaccinerat sig och är portad från "paddocken" tills vidare.

Men jag håller med om att han är bra! Hans insyn är ju ovärderlig eftersom han kommer med info som ingen annan kommentator har tillgång till.

Permalänk
Medlem

Mercedes Baku GP debrief.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Så det är inte porpoising, utan bilen slår mot backen och stutsar..?

Då var den diskussionen avslutad.

Merc såg sjukt låga ut senast.

edit: Bra att teamet verkar ta på sig mycket av skulden. Återstår att se vad Toto säger dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

FIA säger nu att de kommer införa någon form av gränsvärde för hur mycket porpoising föraren får utsättas för:

https://www.fia.com/news/fia-takes-steps-reduce-porpoising-in...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det enda FIA eller snarare GPDA kan/bör göra är att sätta regler för hur mycket fysiskt stress en förare får utsättas för.

Skrivet av Mayhem SWE:

FIA säger nu att de kommer införa någon form av gränsvärde för hur mycket porpoising föraren får utsättas för:

https://www.fia.com/news/fia-takes-steps-reduce-porpoising-in...

Called it ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

FIA säger nu att de kommer införa någon form av gränsvärde för hur mycket porpoising föraren får utsättas för:

https://www.fia.com/news/fia-takes-steps-reduce-porpoising-in...

Utmärkt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Driver61 var inne på samma spår

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett det bekräftat av några officiella källor ännu, men vad jag förstått har Leclerc fått motor nummer tre samt turbo nummer fyra i ordningen, vilket väl borde innebära en grid penalty i Montreal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inte sett det bekräftat av några officiella källor ännu, men vad jag förstått har Leclerc fått motor nummer tre samt turbo nummer fyra i ordningen, vilket väl borde innebära en grid penalty i Montreal?

10 platser ner såg jag via någons twitter

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inte sett det bekräftat av några officiella källor ännu, men vad jag förstått har Leclerc fått motor nummer tre samt turbo nummer fyra i ordningen, vilket väl borde innebära en grid penalty i Montreal?

Jupp 10 platsers straff borde det vara. Straffet blir pga turbo nummer 4 då man max får använda 3 stycken under säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Utmärkt!

Det här passar mercedeshatarna utmärkt kan jag tänka mig. Det hade kanske vart trevligt om de tillåter fjädring som motverkar porpoising istället så showen blir bättre och det blir roligare köra f1

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det här passar mercedeshatarna utmärkt kan jag tänka mig. Det hade kanske vart trevligt om de tillåter fjädring som motverkar porpoising istället så showen blir bättre och det blir roligare köra f1

Nu är ju dock inte F1 någon enhetsklass, snarast har man ju en uttalad tradition av att bilkonstruktionen är en viktig del i att lyckas i mästerskapet. (Vilket ju Mercedes haft stor nytta av under föregående regelverk, så just Mercedesvinklingen känns skev att ta till)
Att då mitt under pågående säsong ändra regelverket med avsikt att just jämna ut prestandan känns knepigt.

Det som görs nu känns mer rimligt tycker jag, åtminstone kortsiktigt. Dvs, att utifrån medicinska ställningstaganden säga att det värsta studsandet är för brutalt för att anses säkert och sätta stopp för att teamen pressar sin "setup" över gränsen.

Vi får väl se om det görs mer ändringar på längre sikt, det är ju en möjlighet som lämnats öppen*. Samtidigt vill man väl inte ändra något som omkullkastar själva bilkoncepten som tagits fram.

* The FIA adds: “In addition to these short-term measures, the FIA will convene a technical meeting with the teams in order to define measures that will reduce the propensity of cars to exhibit such phenomena in the medium term.” -- https://www.autosport.com/f1/news/fia-intervenes-on-f1-porpoi...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Avsikten är inte jämna ut prestandan utan åtgärda porpoisingproblemet som gör onboardkameror omöjliga att följa och riskerar skada förares hälsa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Avsikten är inte jämna ut prestandan utan åtgärda porpoisingproblemet som gör onboardkameror omöjliga att följa och riskerar skada förares hälsa.

Skulle nog inte uttrycka mig riktigt så heller. Att åtgärda porpoisingproblemet skulle för mig innebära att man hittar någon form av teknisk lösning som alla stall kan implementera och köra vidare som förr. Här handlar det om att reglera/begränsa vad förarna får utsättas för, vilket kommer göra att vissa stall tvingas ställa in sina bilar mindre aggressivt. Men det är ju inte samma sak som att faktiskt åtgärda/lösa problemet.

Men det blir intressant att se vad det får för konsekvenser. Till exempel verkar det ju som att Ferrarin skakar runt rätt mycket den med, även om förarna inte klagar på det i närheten av vad Mercedes gör. Lider de inte lika mycket av det eller har de bara bättre pokerface? Kommer Ferrari tappa prestanda mot Red Bull eller blir det same same?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Skulle nog inte uttrycka mig riktigt så heller. Att åtgärda porpoisingproblemet skulle för mig innebära att man hittar någon form av teknisk lösning som alla stall kan implementera och köra vidare som förr. Här handlar det om att reglera/begränsa vad förarna får utsättas för, vilket kommer göra att vissa stall tvingas ställa in sina bilar mindre aggressivt. Men det är ju inte samma sak som att faktiskt åtgärda/lösa problemet.

Men det blir intressant att se vad det får för konsekvenser. Till exempel verkar det ju som att Ferrarin skakar runt rätt mycket den med, även om förarna inte klagar på det i närheten av vad Mercedes gör. Lider de inte lika mycket av det eller har de bara bättre pokerface? Kommer Ferrari tappa prestanda mot Red Bull eller blir det same same?

Ja jag tror mig skrivit här tidigare att det inte löser problemet i sig. Problemet är ju reglementet så det är det som behöver ändras egentligen. Alla förare utom Alonso har liksom inte fel kan jag tycka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fast om de endast är gränsvärdet som kontrolleras så är det fritt fram för stallen att nå dit på diverse kluriga vägar inom övriga regelverket, samt garanterar att de faktiskt når dit.
Hade man t.ex endast sagt att bilarna skall ha en viss höjd så kanske problemet inte hade lösts ändå utan krävt ytterligare justeringar. Bil A kanske löser det med minimal höjning medans Bil B behöver höja betydligt mer, beroende på hur designen och inställningarna på bilen ser ut. Skulle man då sätta en nivå där alla bilarna efter höjning blir ok eller skulle man sätta en genomsnittlig höjd?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt viktigt att inse att allt som team och förare säger har vägts på guldvåg och utretts om det ger dom en fördel eller nackdel mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

https://old.reddit.com/r/formula1/comments/ves3yw/sky_sports_... - Här finns att tillgå en ganska fin intervju med Hamilton, rörande deras plattform.

Det blir ett sent kval idag (kl 22.00).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Fast om de endast är gränsvärdet som kontrolleras så är det fritt fram för stallen att nå dit på diverse kluriga vägar inom övriga regelverket, samt garanterar att de faktiskt når dit.
Hade man t.ex endast sagt att bilarna skall ha en viss höjd så kanske problemet inte hade lösts ändå utan krävt ytterligare justeringar. Bil A kanske löser det med minimal höjning medans Bil B behöver höja betydligt mer, beroende på hur designen och inställningarna på bilen ser ut. Skulle man då sätta en nivå där alla bilarna efter höjning blir ok eller skulle man sätta en genomsnittlig höjd?

Tycker att tanken är bra att de sätter ett gränsvärde för förarnas välmående. Men att de säger på vilket sätt det ska uppnås - genom att höja bilen, tycker jag är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Tycker att tanken är bra att de sätter ett gränsvärde för förarnas välmående. Men att de säger på vilket sätt det ska uppnås - genom att höja bilen, tycker jag är dåligt.

Jag tror att det är bra, annars kunde teamen utnyttja förarnas fysiska egenskaper. Exempelvis för Tsunoda eller Norris som båda är väldigt korta så kunde man dämpa upp stolen och låta bilen studsa bäst den vill medan förare som Russel eller Ocon inte har den möjligheten då dom är för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Tycker att tanken är bra att de sätter ett gränsvärde för förarnas välmående. Men att de säger på vilket sätt det ska uppnås - genom att höja bilen, tycker jag är dåligt.

Om jag inte missförstått så är ju förstahandsvalet: lös problemet precis hur ni vill.

Men om ett team under en pågående racehelg misslyckas att få kontroll över studsandet i någon eller båda sina bilar så ger de sig själva möjligheten att påtvinga höjning av bilen (som det snällare alternativet) eller potentiellt diskvalificering om det fortgår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om jag inte missförstått så är ju förstahandsvalet: lös problemet precis hur ni vill.

Ja precis så har jag också tolkat det: lös problemet precis hur ni vill, så länge bilen fortfarande ryms inom existerande reglemente (dvs ej exempelvis active suspension). Men visst i praktiken innebär ju detta i det korta perspektivet att en del stall kommer tvingas höja bilen eftersom de inte har någon annan quick fix. Dessa nya regler handlar ju bara om att stallen skall kunna ignorera skumpandet i hopp om att lyckas lösa problemet någon gång i framtiden och under tiden äventyra förarnas hälsa.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja precis så har jag också tolkat det: lös problemet precis hur ni vill, så länge bilen fortfarande ryms inom existerande reglemente (dvs ej exempelvis active suspension). Men visst i praktiken innebär ju detta i det korta perspektivet att en del stall kommer tvingas höja bilen eftersom de inte har någon annan quick fix. Dessa nya regler handlar ju bara om att stallen skall kunna ignorera skumpandet i hopp om att lyckas lösa problemet någon gång i framtiden och under tiden äventyra förarnas hälsa.

OM ett team skulle ha en annan "quick fix" så får de ju förstås frivilligt använda den och på det sättet undvika en påtvingad höjning.
En höjning är kanske den mest sannolika "quick fixen", men även med det som grund kan man ju på frivillig basis hitta en mindre höjning än den som regelverket föreskriver vid för hög studsighet, och därmed klara studstestet.

Men ja, det är väl främst att man skapar ett starkare incitament att lösa problemet, eftersom det nu inte bara är förarnas komfort och/eller säkerhet utan även möjligheten att öht få delta som står på spel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Fler som har störningar i viaplay-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Fler som har störningar i viaplay-appen?

Isåfall är det nog specifikt viaplay som har problem. F1TV funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Fler som har störningar i viaplay-appen?

Yep, streamen har pausats ett par gånger. Samma problem på dator och mobil. Dock har omstart löst det varje gång.