Permalänk
Skrivet av blunden:

Tp-Link Omada är lite av en Unifi-klon. Tror att vissa av de andra (Cisco och Ruckus tror jag det var) börjat med enklare varianter utan licensavgifter i segmentet Small Business, även om de har en del medvetna begränsningar för att inte kanibalisera sina mer lukrativa modeller.

Mikrotik är väl mindre för "single pane of glass" och mer för kraftfulla konfigurationsmöjligheter på varje enhet? På det sättet är de mer som Ubiquitis EdgeMax-serie. De gör ju onekligen bra prylar dock.

Har hört att Mikrotiks är oerhört svåra att konfa, mkt svårare än någon från EdgeMax serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har hört att Mikrotiks är oerhört svåra att konfa, mkt svårare än någon från EdgeMax serien.

Jag skulle säga att mikrotik är ungefär lika svåra. Om det är en basic router med defualt-inställningar är de bara att plugga in. Det finns mer funktioner att välja på i mikrotik. Men det finns nog mer information i guider och forum om edgemax, vilket gör det lättare för många

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Möjligt att jag svär i kyrkan lite här, men jag funderar på om ubiquiti fortfarande är ensam på toppen av nätverksprylar till ”pro-sumers” ? Har något annat av de stora nätverksföretagen gjort några försök att slå sig in?

Det finns gott om fullvärdiga alternativ enligt min mening. Alla är lite olika såklart, många har ju fokuserat på att hanteringen i molnet vilket man kan tycka om eller inte, men de flesta nyare WiFi-systemen är flexiblare än UniFi eftersom man kan hantera dem på en kontroller på enheten, en lokal hantering elle via molnet. Att köpa hanteringen (typ Cloud Key) för kostnaden av en WiFi 6-accesspunkt är ju lite att slänga pengarna i sjön enligt mig.

Zyxel har ju sin Nebula som är lite "tråkigare" hantering men har mycket mer funktionalitet och ett mycket större ekosystem (brandväggar etc). TP-Link har sin Omada, har själv inte testat den men den verkar prisvärd. Aruba har ju sitt Instant On som är ett av de enklaste systemen jag har använt. Cisco har ju Meraki Go som verkar vettigt för mindre installationer, dock inte särskilt prosumer utan snarare för mindre företag.

Själv kör jag Grandstreams GWN-system i dagsläget, använder min huvud-AP som kontroller. Det finns alltid accesspunkter på hyllan och priserna är ungefär som Ubiquiti. Ungefär samma funktionalitet i gränssnitten, men inte lika snyggt. Men eftersom jag bara vill att det ska fungera och inte kontrollerar inställningar varje dag, spelar det ingen som helst roll.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kr^PacMan:

Det finns gott om fullvärdiga alternativ enligt min mening. Alla är lite olika såklart, många har ju fokuserat på att hanteringen i molnet vilket man kan tycka om eller inte, men de flesta nyare WiFi-systemen är flexiblare än UniFi eftersom man kan hantera dem på en kontroller på enheten, en lokal hantering elle via molnet. Att köpa hanteringen (typ Cloud Key) för kostnaden av en WiFi 6-accesspunkt är ju lite att slänga pengarna i sjön enligt mig.

Unifi kan köras i egen kontroller på många OS inkl. routrar/brandväggare och molnet eller i mobilen. Du måste inte heller ha kontrollern körandes 24/7. Unifi är ju väldigt skalbart med brandväggar, switchar, passersystem/övervakningsystem, IP-telefoni medmera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Unifi kan köras i egen kontroller på många OS inkl. routrar/brandväggare och molnet eller i mobilen. Du måste inte heller ha kontrollern körandes 24/7. Unifi är ju väldigt skalbart med brandväggar, switchar, passersystem/övervakningsystem, IP-telefoni medmera..

Har du provat att köra controllern på Debian?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hubertus:

Har du provat att köra controllern på Debian?

Inte personligen nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte personligen nej

En installation av controllern på Debian kräver att du installerar föråldrade versioner av andra program. Det går att komma runt problemet men jag undrar ändå hur företaget fungerar när man släpper sådana program. Det kan knappast vara brist på resurser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju inte särskilt skalbart när t.ex UniFi Protect inte kan köras på en server, utan måste köras via deras appliance. Är det Prosumer-tillämpningar fungerar det säkert fint, men så fort man kommer över gränsen till en mer professionell installation är det inte särskilt bra ur många aspekter. Gillar Ubiquitis tänk med hela ekosystemet, men hanteringen av produkterna är minst sagt knepigt att lösa i många av mina scenarion i alla fall.

Det jag försökte säga med min post är att Ubiquiti låg enormt mycket före i sitt tänk för typ 10 år sedan när den första AP:n lanserades och många år efter det, men många andra tillverkare på marknaden kan idag erbjuda liknande produkter som ofta har andra USP:ar som inte UniFi har.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kr^PacMan:

Det är ju inte särskilt skalbart när t.ex UniFi Protect inte kan köras på en server, utan måste köras via deras appliance. Är det Prosumer-tillämpningar fungerar det säkert fint, men så fort man kommer över gränsen till en mer professionell installation är det inte särskilt bra ur många aspekter. Gillar Ubiquitis tänk med hela ekosystemet, men hanteringen av produkterna är minst sagt knepigt att lösa i många av mina scenarion i alla fall.

Det jag försökte säga med min post är att Ubiquiti låg enormt mycket före i sitt tänk för typ 10 år sedan när den första AP:n lanserades och många år efter det, men många andra tillverkare på marknaden kan idag erbjuda liknande produkter som ofta har andra USP:ar som inte UniFi har.

Andra hinner ikapp såklart och förbättrar gentemot andra
Det är ganska skalbart i deras ekosystem. Unifi protect behöver ju deras UDM Pro eller NVR och en kontroller
USP?

Permalänk
Medlem

Tjena tråden!

Funderar på att byta ut min APU4 router från TekLager till en från UniFi av lite olika anledningar. Dels för helhetslösning och styra allt från samma panel, samt att den flaskar på 500mb/s.

Googlar så jag blir helt snurrig, så nu frågar jag här. För/Nackdelar med Dream Router VS Dream Machine Pro?
Vet på ”Router” får man bara tillgång till en tjänst, där jag gärna vill använda protect. En annan är access som jag förmodligen inte kommer använda.. men vilken är den tredje?

Jag har en Unifi AP och POE switch sedan tidigare. Även kollat på Pro SE, men känns överflödigt då mitt nät är på 1GB och jag redan har en POE Switch? Kommer förmodligen inte skaffa snabbare när än 1GB heller.

Skjuter man sig själv i foten om man köper en Dream Router tro? Sett till priset verkar den ju fin.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Tjena tråden!

Funderar på att byta ut min APU4 router från TekLager till en från UniFi av lite olika anledningar. Dels för helhetslösning och styra allt från samma panel, samt att den flaskar på 500mb/s.

Googlar så jag blir helt snurrig, så nu frågar jag här. För/Nackdelar med Dream Router VS Dream Machine Pro?
Vet på ”Router” får man bara tillgång till en tjänst, där jag gärna vill använda protect. En annan är access som jag förmodligen inte kommer använda.. men vilken är den tredje?

Jag har en Unifi AP och POE switch sedan tidigare. Även kollat på Pro SE, men känns överflödigt då mitt nät är på 1GB och jag redan har en POE Switch? Kommer förmodligen inte skaffa snabbare när än 1GB heller.

Skjuter man sig själv i foten om man köper en Dream Router tro? Sett till priset verkar den ju fin.

APU4 står att den ska klara 1gbit, kanske något du kan ändra i OS, updates eller settings?

Dream Router har som du skriver inte Protect så vill du ha allt i samma är det ju bara Dream Machine Pro som gäller. Cloud Key Gen2+ har Protect som du kan köra med din APU4 om du får igång 1 gbit på den så kostar det bara 2k typ. Då har du config på din cloud key och Protect och så har du ju redan din POE switch. Dream Machine Pro kostar 4.7k och är

Jag vet inte vad för tjänster du tänker på, det är väl samma tjänster på dream router och Dream Machine Pro förutom Protect? Eller har jag missat något?

Allt har ju bara med hur mycket pengar/overkill du vill köra. APU4 ska ju klara upp till 1gbit enligt Teklager så du kan ju höra med deras support. Dream Machine Pro är byggd för över 1gbit och kostar därefter, det är ju en kul maskin men overkill för de flesta, vill du däremot gärna ha Protect och ny router är den ju ok prismässigt.

Dream Router är ju bra upp till 1gbit typ, men då lägger du ju 2k på en enhet utan Protect som du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

APU4 står att den ska klara 1gbit, kanske något du kan ändra i OS, updates eller settings?

Dream Router har som du skriver inte Protect så vill du ha allt i samma är det ju bara Dream Machine Pro som gäller. Cloud Key Gen2+ har Protect som du kan köra med din APU4 om du får igång 1 gbit på den så kostar det bara 2k typ. Då har du config på din cloud key och Protect och så har du ju redan din POE switch. Dream Machine Pro kostar 4.7k och är

Jag vet inte vad för tjänster du tänker på, det är väl samma tjänster på dream router och Dream Machine Pro förutom Protect? Eller har jag missat något?

Allt har ju bara med hur mycket pengar/overkill du vill köra. APU4 ska ju klara upp till 1gbit enligt Teklager så du kan ju höra med deras support. Dream Machine Pro är byggd för över 1gbit och kostar därefter, det är ju en kul maskin men overkill för de flesta, vill du däremot gärna ha Protect och ny router är den ju ok prismässigt.

Dream Router är ju bra upp till 1gbit typ, men då lägger du ju 2k på en enhet utan Protect som du vill ha.

Rättelse: Dream Router har inbyggd controller samt stöd för protect ELLER access inte båda samtidigt. Den har även stöd för PoE på 3 av portarna. Vanliga Dream Machine saknar stöd för protect samt PoE om jag minns rätt.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ha haft flertal svängar med deras support utan framgång. Sist kom vi fram till att det beror på att jag kör VLAN's och det klarar den inte. Han själv kom bara upp i 1GB när han inte använde sig av vlans.

Dream Router har protect, men är limiterad till en "tjänst". Du får alltså bara välja EN utan protect, access, tele, osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också kollat detaljerna nu på Dream Router vs DM Pro. Och som du säger erbjuder DR nästan allt men med ”stora” begränsningar.
Här kan man testa vad som går att använda med vad och hur mycket resurser de klarar av. DR klarar tex inte mer än en 4k kamera.
https://www.ui.com/consoles/resource-calculator

Sen är DR inte rekommenderad för internet över typ 700mbit. Synd att den inte maxar 1gbit då det bör ses som mainstream idag, iaf om man är insatt nog att köpa DR i första hand.

I ditt fall verkar ju inte DR vara ett alternativ ändå eftersom du vill ha en router som klarar 1gbit. Trist för den hade verkligen varit ”dream” router om den klarar 1gbit bra. Är ju segt med produkt för 2000kr+ 2022 som är slö på routing när man kan sitta på 10 år gamla routers som maxar 1gbit…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag har också kollat detaljerna nu på Dream Router vs DM Pro. Och som du säger erbjuder DR nästan allt men med ”stora” begränsningar.
Här kan man testa vad som går att använda med vad och hur mycket resurser de klarar av. DR klarar tex inte mer än en 4k kamera.
https://www.ui.com/consoles/resource-calculator

Sen är DR inte rekommenderad för internet över typ 700mbit. Synd att den inte maxar 1gbit då det bör ses som mainstream idag, iaf om man är insatt nog att köpa DR i första hand.

I ditt fall verkar ju inte DR vara ett alternativ ändå eftersom du vill ha en router som klarar 1gbit. Trist för den hade verkligen varit ”dream” router om den klarar 1gbit bra. Är ju segt med produkt för 2000kr+ 2022 som är slö på routing när man kan sitta på 10 år gamla routers som maxar 1gbit…

Nä, har nog kapat ner det till Pro eller SE. Frågan är ju om man behöver SE när man vet att man aldrig kommer skaffa snabbare nät än 1GB och redan har en Switch med 4st POE+… 🤔 skiljer ändå 2500kr pris vad jag hittat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som är duktig med Unifi och separat IoT nätverk. Har några video på Youtube, där man skapar separata nätverk och wifi med olika VLAN. Sen ställer in firewall med drop. Har gjort en Allow för established and related, men får inte mina grejer som måste prata över VLAN att fungera. Har på Multicast DNS, IGMP snooping av.
Värmepump som kommunicerar över server är inget problem, men skrivare, sonos etc. strular.

EDIT: La till en Allow från LAN till IoT och det går att pinga ip adressen genom cmd, går inte utan. Men går inte skriva ut.
EDIT2: Löste skrivare genom att göra en sökning på skrivare i windows, och skrev ut testsida genom inställningar. Fungerar som den ska nu, får se ifall TV, Sonos etc. fungerar bara.
EDIT3: Allt fungerar utom Sonos nu. Men den vägrar, någon som vet hur man löser det?

la till lite extra
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Nä, har nog kapat ner det till Pro eller SE. Frågan är ju om man behöver SE när man vet att man aldrig kommer skaffa snabbare nät än 1GB och redan har en Switch med 4st POE+… 🤔 skiljer ändå 2500kr pris vad jag hittat

Jag hade gärna haft SE men som du säger 2500kr för POE är ju väldigt mycket pengar för hemmabruk och som man kan lägga på något annat nice istället. SE POE switchen är inte heller mer än 1Gbit vad jag vet.

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som har en bra guide hur man installerar ex OpenVPN på en dreamrouter? Har googlat lite men inte hitta något bra.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

En installation av controllern på Debian kräver att du installerar föråldrade versioner av andra program. Det går att komma runt problemet men jag undrar ändå hur företaget fungerar när man släpper sådana program. Det kan knappast vara brist på resurser.

Jag kör den i en dockercontainer på debian. Mycket smidigt. lscr.io/linuxserver/unifi-controller

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag kör den i en dockercontainer på debian. Mycket smidigt. lscr.io/linuxserver/unifi-controller

Jag kör den i en dockercontainer på en Pi. Det fungerar bra men min poäng är detta. Varför ska det behövas program från tredje part för att få program från Ubiquiti att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag kör den i en dockercontainer på en Pi. Det fungerar bra men min poäng är detta. Varför ska det behövas program från tredje part för att få program från Ubiquiti att fungera?

Det håller jag med om. utdaterat java-skräp, dåligt jobbat.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Allt fungerar utom Sonos nu. Men den vägrar, någon som vet hur man löser det?

Sonos fungerar inte över VLAN eftersom det kräver SSDP multicast, och det inte finns någon egen inbyggd relay/repeater för SSDP i UniFi-OS (och knappast i deras tidigare EdgeOS heller men det har jag ingen koll på). För att lösa just detta har jag på kontorets UDM-Pro installerat tredjeparts unifios-utilities och deras multicast-relay container:

https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sonos fungerar inte över VLAN eftersom det kräver SSDP multicast, då UniFi inte har någon egen inbyggd relay/repeater för SSDP. För att lösa just detta har jag på kontorets UDM-Pro installerat tredjeparts unifios-utilities och deras multicast-relay container:

Fick det att fungera genom spotify, har dem på olika VLAN och går att välja högtalaren.
Bara Sonos egna app som strular när jag är på annat VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sonos fungerar inte över VLAN eftersom det kräver SSDP multicast, och det inte finns någon egen inbyggd relay/repeater för SSDP i UniFi-OS (och knappast i deras tidigare EdgeOS heller men det har jag ingen koll på). För att lösa just detta har jag på kontorets UDM-Pro installerat tredjeparts unifios-utilities och deras multicast-relay container:

För att tydliggöra om EdgeOS stödjer att spegla MDNS mellan Vlan så går det alldeles utmärkt. Jag använder själv en ErX med EdgeOS v. 1.10.11 vilket har MDNS-repeater inbyggt där man själv enkelt i konfigen kan specificera mellan vilka interface an vill att MDNS ska speglas. Har man sedan satt upp brandväggsregler för respektive interface krävs det matt man t.ex. anpassar dessa för att få önskat resultat. Min uppsättning är så att jag bl.a. lagt samtliga IoT-enheter och endast dessa på ett och samma Vlan för att slippa att dessa utnyttjas vid ett eventuellt intrång och då begränsas till just detta VLAN. Det går alldeles utmärkt att använda Airplay, Airprint, Chromecast osv. från mitt vanliga LAN.

Mvh, csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

För att tydliggöra om EdgeOS stödjer att spegla MDNS mellan Vlan så går det alldeles utmärkt. Jag använder själv en ErX med EdgeOS v. 1.10.11 vilket har MDNS-repeater inbyggt där man själv enkelt i konfigen kan specificera mellan vilka interface an vill att MDNS ska speglas. Har man sedan satt upp brandväggsregler för respektive interface krävs det matt man t.ex. anpassar dessa för att få önskat resultat. Min uppsättning är så att jag bl.a. lagt samtliga IoT-enheter och endast dessa på ett och samma Vlan för att slippa att dessa utnyttjas vid ett eventuellt intrång och då begränsas till just detta VLAN. Det går alldeles utmärkt att använda Airplay, Airprint, Chromecast osv. från mitt vanliga LAN.

Jovisst, men mDNS och SSDP är inte identiskt samma. För tjänster som följer mDNS fungerar även den inbyggda relayen/reflektorn i UniFi-OS utmärkt, till exempel Spotify Connect mot Sonos. Men Sonos egen app kräver SSDP och utan den kan man till exempel inte gruppera högtalare, justera EQ eller andra inställningar, etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jovisst, men mDNS och SSDP är inte identiskt samma. För tjänster som följer mDNS fungerar även den inbyggda relayen/reflektorn i UniFi-OS utmärkt, till exempel Spotify Connect mot Sonos. Men Sonos egen app kräver SSDP och utan den kan man till exempel inte gruppera högtalare, justera EQ eller andra inställningar, etc.

@Mayhem SWE,
Du har helt rätt. Vissa tjänster kräver även att man använder andra protokoll än mDNS och då precis som du skriver behövs ytterligare verktyg för att kunna routa dessa paket. SSDP använder sig precis som mDNS av multicast för att transportera sig. Kruxet med just multicast är att dessa i regel inte går att routa eftersom deras TTL i IP-headern är satt till 1 vilket medför att vid nästa hopp så blir värdet 0 och paketet kommer aldrig fram till mottagaren. Detta system är speciellt menat att endast användas på samma broadcastdomän (L2-lager) och inte routas vidare ut på t.ex. internet. För att låta din router kunna routa dessa paket kan man om man vill modifiera IP-headern m.h.a. IPtables på routern och skriva upp värdet på TTL till t.ex. 2 vilket skulle medföra att paketet kan göra ytterligare ett hopp för att sedan komma fram till mottagaren (Detta är en fullösning). Istället skulle jag rekommendera att använda en tjänst/program som kan proxya dessa multicast vidare mellan interface t.ex. IGMPproxy (IGMPproxy finns med i EdgeOS 1.10.11).

/mvh. csoM

Permalänk
Medlem

Tänkte dela ett diagram över vilka brandväggsregler som behövs för att Sonos skall fungera över olika VLAN.
Detta är förutsatt att det redan ligger begränsning/blockad mellan VLANen.

/mvh, csoM

Permalänk

Säkert inte jättemånga som har nytta av det men alltid förargar man någon. 😆

Som en liten semesterövning skrev jag en Ansibleroll som förvandlar en tom Ubuntuserver till en Unifi-kontroller. Den funkar säkert på de flesta Debianderivat på AMD64 men är testad med Ubuntu Server 22.04 cloud image.

Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Tänkte dela ett diagram över vilka brandväggsregler som behövs för att Sonos skall fungera över olika VLAN.
Detta är förutsatt att det redan ligger begränsning/blockad mellan VLANen.

https://i.imgur.com/P6L1y0Z.png

/mvh, csoM

Har du möjligen bilder i inställningarna som du kan visa?
Försökt enligt bilden, och kollat på den kända "Yet another Unifi and Sonos post" men har inte fått det att fungera. Kör det på en UDR.

Permalänk
Medlem

Lite Hjälp

Har ett Ubiquiti/Unifi nät hemma.
En del AP och lite Switchar.
Funkar bra, men kanske kan funka bättre?
Tänkte köpa en Dream Machine Pro för att fullända det hela.
Skulle gärna köpa några timmars hjälp för att gå igen och kolla så det ser korrekt konfigurerat ut.
Någon som har tid/lust att sälja några timmar?

Peter

Visa signatur

Inte lätt när man vill men inte kan