Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"I elområde 3, som omfattar norra Götaland och hela Svealand, väntas priset ligga mellan 2:30 och 2:50 kronor/kWh under hösten och vintern."

De 10-15 kr/kWh som jag postade om ovan är ju spotpriser för enskilda timmar, det NyTeknik pratar om är förväntade genomsnittliga priser över en månad. D.v.s. det pris man får betala om man har "rörligt" men inte timpris.

Förbrukade 28.000 kwh föregående år, av det var 20.000kwh är uppvärmning och varmvatten. Och folk tycker att man lyxar till det med en mac eller en bra gpu… hahaha, den verkligen lyxen blir att ha varmt inomhus i vinter eller ta sig en dusch med varmvatten emellanåt.

Blir att byta elpannan nästa år, det är kört i år, långa leveranstider även på värmepumpar och solceller.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Passerar faktiskt 5 kr / kWh kl 19:00 i SE4. Tur att det inte brukar vara lika illa under vinterhalvåret, eller hur var det nu?

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

Hur såg det ut i Juli med dessa "x" kronor toppar ?
För slutpriset var inte alls farligt tycker jag, 1.3 kronor per kWh för Juli för mig i SE4 ex.

Så dessa höga toppar är ju inte så farligt om det sen är väldigt låga siffror och då blir ju rörliga priset ändå relativt "lågt"
Det låter ju skrämmande med 5 kr / kWh men slutpriset för månaden hamnar ju inte på några 5kr ändå.

Nackdelen med rörligt är väl att man inte har en aning vad det landar på för slutpris / kWh fören man får räkningen
Därför det kändes ok med 1.3 kr / kWh för Juli, Juni låg det på runt 2.1kr/kWh för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förbrukade 28.000 kwh föregående år, av det var 20.000kwh är uppvärmning och varmvatten. Och folk tycker att man lyxar till det med en mac eller en bra gpu… hahaha, den verkligen lyxen blir att ha varmt inomhus i vinter eller ta sig en dusch med varmvatten emellanåt.

Blir att byta elpannan nästa år, det är kört i år, långa leveranstider även på värmepumpar och solceller.

Mina föräldrar byter till Bergvärma, väntetiden 8mån.. Ska komma igång nu i Augusti.

Vi bytte från Pellets för 8års sen nu, då hade förra ägaren en förbrukning på ca 45000KwH per år.
Så tog väl tre månader tills vi bytte till bergvärme. Tog 1månad så var det installerad.
Sjuk att det ska ta 6-10 mån nu.

Vi sänkte vår år förbrukning till 21000KwH. Ingår el, uppvärmning, vatten, ja allt.
Kan nog sänka mer med bättre isolerad källare/vind.

Behöver du en Pellets maskin så har vi en garaget som inte gör någon nytta

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur såg det ut i Juli med dessa "x" kronor toppar ?
För slutpriset var inte alls farligt tycker jag, 1.3 kronor per kWh för Juli för mig i SE4 ex.

För Juni 2021 - 180 öre
För Juli 2021 - 122 öre

Men är ju ett medelvärde, hur exakt topparna såg ut vet jag inte.
Kanske någon annan kan hitta den infon?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

Överföringen mellan SE1>SE2 ser ut att ha gått på "halvfart" sedan morgonen 6/8. Detta medför antagligen att den överproduktion som finns i SE2 ryms i ledningarna ned till SE3 och områdena får samma pris.

Permalänk
Medlem

Vi har bundet avtal i 2 år till (band 3 år - hurra!) på 0,61kr/kWh.

Vi har ett hus på 180kvm och ligger på ungefär 12000kWh/år men sen vi skaffade elbil ligger vi snarare på 14000kWh/år.

Vi har dubbla luft/luft-värmepumpar så vi har otroligt bra klimat inomhus året om

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Vi har ett hus på 180kvm och ligger på ungefär 12000kWh/år men sen vi skaffade elbil ligger vi snarare på 14000kWh/år.

Vi har dubbla luft/luft-värmepumpar så vi har otroligt bra klimat inomhus året om

Det var ett bra pris!

Får man fråga hos vilka?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag lyckades binda 3 år utan extra avgifter (som årskostnad osv) till 59,90 öre hos Vattenfall förra året. Det var precis någon dag innan elpriserna började sticka iväg.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag band 1 november förra året på 3 år hos Eon för 63.38 öre/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Hoppas att du slipper den erfarenhet jag fick genom Spotty.

"Spotty var ett elbolag som erbjöd olika avtalsformer till låga priser. Den 1 juni 2022 meddelades att företagets elhandelsverksamhet skulle läggas ned"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag lyckades binda 3 år utan extra avgifter (som årskostnad osv) till 59,90 öre hos Vattenfall förra året. Det var precis någon dag innan elpriserna började sticka iväg.

Skrivet av joakim99:

Jag band 1 november förra året på 3 år hos Eon för 63.38 öre/kWh.

Riktigt bra!
Jag var nöjd att jag lyckades få vintertrygg ett halv år.
Tänkte det ordnar sig till sommaren..
Nu har man arg på sig själv att man inte band sig i 5år..
Så nu hoppas jag att förvaltat elpris inte ska dra iväg mot 500öre. Kommer jag/vi under 300öre så är jag nöjd.

Nuvarande vintertrygg är 260öre.
Och fast pris är ju bara glömma tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Riktigt bra!
Jag var nöjd att jag lyckades få vintertrygg ett halv år.
Tänkte det ordnar sig till sommaren..
Nu har man arg på sig själv att man inte band sig i 5år..
Så nu hoppas jag att förvaltat elpris inte ska dra iväg mot 500öre. Kommer jag/vi under 300öre så är jag nöjd.

Nuvarande vintertrygg är 260öre.
Och fast pris är ju bara glömma tycker jag.

Grejen är ju den att galna priser som 500öre inte kommer att vara politiskt hållbart för den som styr efter valet.

Hela systemets uppbyggnad där EU indirekt dikterar de svenska elpriserna kommer inte gå att rättfärdiga för de svenska skattebetalarna när det är svensk natur som urholkas med både vindsnurror och uppdammningar. EU vill att vi ska in i samma elprisområde som Tyskland, som inte själva vill ta något ansvar.

Ingrepp i den svenska naturen skall istället för att hjälpa svensk industri och samhälle att utvecklas (vilket var hela syftet med bildandet av Vattenfall för 100 år sedan…), skapa marknad där tysk industri betalar samma priser som den i Sverige.

Är vi i en kris och är det krig i Europa? Ja, och vi behöver samarbeta för att besegra fienden.
Men det får inte ske på villkor där Tyskland smiter undan ansvar och konsekvenser för sitt tidigare beteende bara för att man är störst och starkast i EU-byråkratin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Grejen är ju den att galna priser som 500öre inte kommer att vara politiskt hållbart för den som styr efter valet.

Hela systemets uppbyggnad där EU indirekt dikterar de svenska elpriserna kommer inte gå att rättfärdiga för de svenska skattebetalarna när det är svensk natur som urholkas med både vindsnurror och uppdammningar. EU vill att vi ska in i samma elprisområde som Tyskland, som inte själva vill ta något ansvar.

Ingrepp i den svenska naturen skall istället för att hjälpa svensk industri och samhälle att utvecklas (vilket var hela syftet med bildandet av Vattenfall för 100 år sedan…), skapa marknad där tysk industri betalar samma priser som den i Sverige.

Är vi i en kris och är det krig i Europa? Ja, och vi behöver samarbeta för att besegra fienden.
Men det får inte ske på villkor där Tyskland smiter undan ansvar och konsekvenser för sitt tidigare beteende bara för att man är störst och starkast i EU-byråkratin.

Måste säga det är väldigt tyst från regeringen/partier om el priserna runt i landet.
Såg nu att el priser i SE2 är ungefär samma som i SE3.
Aldrig sett det tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förra veckan var det riktigt bra då jag antar att det blåste en del, och nu är vi tillbaka på 500 öre igen här nere i SE4.
Vilken härlig start på veckan!

Juli-månad var i alla fall 400 kronor billigare än förra månaden, men fortfarande 100% dyrare än vad jag betalade för några år sen.
Jag undrar vad som händer om vi når 1000 öre i vinter, kommer folk äntligen börja gnälla på riktigt eller blir det knytnäve i fickan och muttra lite argt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Måste säga det är väldigt tyst från regeringen/partier om el priserna runt i landet.
Såg nu att el priser i SE2 är ungefär samma som i SE3.
Aldrig sett det tidigare.

Märkligt, har alltid trott att det höga priset uppkommer för att elområdet exporterar till ett närliggande område i utlandet och vårt pris då smittas av deras pris. Så verkar inte vara fallet idag för SE2 där priset är toklågt på andra sidan gränsen i Norge.

Har själv fortfarande rörligt pris utan timmätning, har minskat förbrukningen rejält med hjälp av elnätsägarens app och en elmätare som jag flyttat runt mellan uttagen. Ventilationsfläkt och golvvärme är avstängt sedan länge, det får duga med att vädra. Finns dock vissa saker som avfuktare till krypgrunden som jag inte gärna stänger av men som skulle innebära en stor sänkning av förbrukningen.

Funderar dock på att öppna upp ventilationsgallren till grunden igen och skippa avfuktaren denna vinter.
Helst skulle man kanske ha någon sorts isolerat ventilationsgaller som gick att öppna på ett enkelt sätt istället för manuellt igensatta intag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det var ett bra pris!

Får man fråga hos vilka?

Som svar till båda är svaret EON (även nätleverantör, så jag numera får allt på en faktura). Tror inte det är någon större risk att EON konkar för tillfället men möjligheten finns nog

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Märkligt, har alltid trott att det höga priset uppkommer för att elområdet exporterar till ett närliggande område i utlandet och vårt pris då smittas av deras pris. Så verkar inte vara fallet idag för SE2 där priset är toklågt på andra sidan gränsen i Norge.

Det handlar bara om att det är olika elprisområden, de kan ligga i utlandet eller inom landet.

Permalänk
Medlem

Har bundet avtal 58,23 öre till 2022-12-31 dvs sämsta möjliga tajming. Ringde elbolaget och bad om att förlänga ytterligare tre år till samma pris som jag har nu men de sa blankt nej. Är skräckslagen för vad det kommer att kosta 1a jan 2023 när alla förbrukar som mest om det redan nu ligger på 500 öre rörligt :'(

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har bundet avtal 58,23 öre till 2022-12-31 dvs sämsta möjliga tajming. Ringde elbolaget och bad om att förlänga ytterligare tre år till samma pris som jag har nu men de sa blankt nej. Är skräckslagen för vad det kommer att kosta 1a jan 2023 när alla förbrukar som mest om det redan nu ligger på 500 öre rörligt :'(

Jag är precis i samma sits. Funderar på att bita i det sura äpplet och välja ett rörligt utan bindningstid till sommaren i hopp att man kanske kan binda om sig till ett klart lägre pris då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är precis i samma sits. Funderar på att bita i det sura äpplet och välja ett rörligt utan bindningstid till sommaren i hopp att man kanske kan binda om sig till ett klart lägre pris då.

Ja, känns som att ditt förslag är bäst väg att gå i det här läget. Man vill ju inte binda sig på 200-250 öre i tre år om priserna skulle gå ner framöver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja, känns som att ditt förslag är bäst väg att gå i det här läget. Man vill ju inte binda sig på 200-250 öre i tre år om priserna skulle gå ner framöver.

Det kombinerat med att typ alla vill att man tecknar upp sig mellan 2 och 4 år för de priserna. Inte en chans i hela Helsefyr att jag gör det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

300 öre i snitt på en dag på sommaren med full export utan vindkraft. Undra hur det blir utan vindkraft i vinter. 800 öre i snitt är nog inget konstigt om det inte blåser.

Tur man bor i Sverige här verkar det iallafall vara hyfsat billigt och många har tillgång till ved eller pellets. Tyskarna får det nog inte lätt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Musikälskare

Senaste räkningen: 490kr E.ON rörligt pris i SE4 🤮 (Bostadsrätt: 3a 75 kvdr Malmö)

Får väll ses som okej men då kämpade jag aktivt för att hålla ner priset, ligger 8% över förra månades förbrukning just nu så får se om jag orkar pressa ner det igen... Ser verkligen inte fram emot vintern här nere, jag kommer att klara det men tänker på andra som har hus och familj osv

Bygg massa SMR och vindkraft i överflöd så vi kan mota bristen, något drastiskt måste ske

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Senaste räkningen: 490kr E.ON rörligt pris i SE4 🤮 (Bostadsrätt: 3a 75 kvdr Malmö)

Får väll ses som okej men då kämpade jag aktivt för att hålla ner priset, ligger 8% över förra månades förbrukning just nu så får se om jag orkar pressa ner det igen... Ser verkligen inte fram emot vintern här nere, jag kommer att klara det men tänker på andra som har hus och familj osv

Bygg massa SMR och vindkraft i överflöd så vi kan mota bristen, något drastiskt måste ske

Vindkraft kommer aldrig kunna hålla nere priset såvidare inte enorma largningsställen byggs för att täcka de perioder som det inte blåser, utan lagring med vindkraft, så kommer det bli ganska lite el i kablarna.

Permalänk
Medlem

Jag tror också det blir politiskt ohållbart i längden. Antingen får regeringen bara ta Svenska Kraftnäts 100 miljarder som de inte vill ha och lägga en sjökabel i östersjön, från norrland till Skåne, eller så får de subventionera elen i hela landet.

Jag röstar på det parti som inför strafftullar till resten av världen, alltså sätt ett pris för svenska elproducenter som säljer el inom rikets gränser och sen lägg på 5-10 kr/kwh om de vill exportera elen istället. Alltså vi kan exportera el som inte behövs inom riket, men bara överskottet alltså, aldrig prioritera export över inhemsk konsumtion.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag tror också det blir politiskt ohållbart i längden. Antingen får regeringen bara ta Svenska Kraftnäts 100 miljarder som de inte vill ha och lägga en sjökabel i östersjön, från norrland till Skåne, eller så får de subventionera elen i hela landet.

Jag röstar på det parti som inför strafftullar till resten av världen, alltså sätt ett pris för svenska elproducenter som säljer el inom rikets gränser och sen lägg på 5-10 kr/kwh om de vill exportera elen istället. Alltså vi kan exportera el som inte behövs inom riket, men bara överskottet alltså, aldrig prioritera export över inhemsk konsumtion.

/hulle.

Jag hade en tanke tidigare idag att visst, sälj elen dyrt (lite dyrare än nu) till utlandet, men använd delar av dessa kr/kWh och sänk priset i sverige, och låt t.ex. tyskland betala för fördyringen av elen som de hjälpt till att skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hade en tanke tidigare idag att visst, sälj elen dyrt (lite dyrare än nu) till utlandet, men använd delar av dessa kr/kWh och sänk priset i sverige, och låt t.ex. tyskland betala för fördyringen av elen som de hjälpt till att skapa.

Javisst, varför inte.

Huvudsaken är att det är vår el, skapad av naturresurser inom våra gränser, så vi borde inte betala mer än självkostnadspris. Sen kan vi sälja överskott dyrt till andra länder.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Javisst, varför inte.

Huvudsaken är att det är vår el, skapad av naturresurser inom våra gränser, så vi borde inte betala mer än självkostnadspris. Sen kan vi sälja överskott dyrt till andra länder.

Om alla elbolag var statliga så fungerar det nog, men nu är väl EON engelskt och det finns nog flera andra bolag som inte vill skänka sina vinster till välfärden.

Jag hoppas på ett pristak inom Sverige och sedan oändligt dyrt till Europa....
Även om din idé vore rätt väg så är den omöjlig att gå när staten inte har bekostat allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Räkningen för juli damp in nu, 101,145 öre för elen här i SE3, REA...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om alla elbolag var statliga så fungerar det nog, men nu är väl EON engelskt och det finns nog flera andra bolag som inte vill skänka sina vinster till välfärden.

Jag hoppas på ett pristak inom Sverige och sedan oändligt dyrt till Europa....
Även om din idé vore rätt väg så är den omöjlig att gå när staten inte har bekostat allt

Ja. Jag är personligen för att förstatliga allt som har med elproduktion och infrastruktur att göra, men jag är medveten om att det inte gillas av många.

Men din idé är nog mer genomförbar. Sätt ett pristak, el får kosta högst 50 öre/kwh inom Sverige och ingen el får exporteras som behövs inom rikets gränser.

Visa signatur