Permalänk

Tilldelad en ny IPv6 adress

Hej alla! Sedan ett par veckor tillbaka har jag Telias bredband via Öppen Fiber, och i morse märkte jag att jag fått en ny IPv6-adress under natten samt ett nytt delegerat IPv6-nät (/56).

Några av mina brandväggsregler bygger på fasta IPv6-adresser, vilket innebär att jag manuellt måste uppdatera vissa externa routrar och tjänster, exempelvis Cloudflare, för att anpassa nätverken. Nu är detta inget kritiskt för mig, men det väcker frågan: Är det vanligt att Telia byter IPv6-adresser med jämna (eller ojämna) mellanrum? Jag är nyfiken på om någon har erfarenhet av hur frekvent detta sker, eller varför de väljer att hantera adresser på det här sättet. Jag föredrar att undvika plötsliga förändringar när det går.

För inter-LAN kommunikation använder jag ULA-adresser, så den delen är statisk och fungerar stabilt.

Tack på förhand för era insikter!

Permalänk

Är väll inte helt märkligt att du skulle kunna tilldelas en ny IPv6 adress , precis som IPv4 tilldelas den ju med DHCP och heter då DHCPv6-PD, även om man i regel har adressen länge så är det inte något konstigt med att den vid något tillfälle förnyas. Tror inte Telia erbjuder statistik IP, i verken IPv4 eller 6, åtminstone inte för privatpersoner (kan iofs ha fel ang det , du får kolla med Telia),

Permalänk
Medlem

Roliga att du använder IPv6., Det är vanligare att du får behålla samma adresser med IPv6 men det ger inga garantier att så är fallet. Du måste alltid vara beredd på att du kan få nya adresser, om du inte har statisk IP.

Permalänk
Medlem

Det hör nog till ovanligheten sålänge din router alltid är igång. Men självklart kan det hända ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Är väll inte helt märkligt att du skulle kunna tilldelas en ny IPv6 adress [...]

Helt märkligt är det inte nej, men rekommendationen i RIPE-690 är trots allt att tilldela statiska prefix så att förvänta sig det är inte helt orimligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q