Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Maxar nerladdningen från din server Comhempersonens upload på 10Mbit? Be hen kolla på sin router/aktivitetshantererare (el. motsvarande).

Om personen har 10mbit upload och kan ladda ner i 156 mbit, hur går din logik ihop?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Om personen har 10mbit upload och kan ladda ner i 156 mbit, hur går din logik ihop?

Det kan vara så att Comhem personens ackningar på ftp packeten maxar hans upload.
Och därav blir en flaskhals för hans downloads. Det kan variera beroende på vilket protokoll man kör. Detta var rätt vanligt förr med "bredband" med asynkron bandbredd tex adsl.
Jag gjorde en post om det på föregångende sida. Men som jag säger där, att det var länge sedan jag varit med om en så pass asynkron bandbredd som 600/10 så vetefan exakt var gränsen går, men efter att ha tittat på det igen idag så känns det som om det mycket väl kan vara anledningen.

Permalänk
Medlem

Det är något långsökt kanske men precis som Krait säger (som jag missade innan jag postade min fråga) så ställer överföring krav anslutningen i bägge riktningar. I fallet med just FTP så går det ju via TCP, med andra ord måste klienten skicka ACKs för paketen ner den drar ner; inte varje paket, men ändå.

600/10 är sanslöst asynkront och även om jag inte är säker på om Comhemklienten maxar sin upload är det väl en ganska trivial sak att dubbelkolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hårdiskarna garanterat. Testa göra en ramdisk på båda sidorna och skicka en fil sen så har du svar på om det är flaskhalsen.

Ja det låter som IO fel.
En vanlig HDD ska ju klara över 1000Mbit/s ca 200MB/s på minna senaste. Men IO. Inte så bra.
Fungerar inte ramdisk så byt mjukvara. Kan iofs vara HTTPS eller TLC. Men ja som ovan skrev testa mot en ramdrive.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte men iaf min uplevelse när man skyfflar stora mängder data från mekanisk brukar det ösa upp till typ 100+MB/s i början för att sen sakta men säkert sjunka ner till typ 20-50MB/s max efter nåra hundra Mbyte data flyttad.

flyttar man bara når småfiler dock på nåra MByte var så brukar de dock bli ganska mycket högre avrage men när man ska flytta 10+Gbyte data i en stor gigantisk fil brukar de rätt snabt krypa ner mot krypfart.

Min 8TB som är några år ligger normalt på över 200MB/s de äldre strax över 100MB/s Minna USB2 diskar på 32MB/s.
Dax för defrag kanske? 20-50MB är inte normalt. I Q14K så borde den ligal lägre en så, men inte i seqvensiel srkivning eller läsning.

Bortsätt ifrån kinstons 8GB minnen med USB3 som låg på 8MB/s så har jag inte sprungit på något långsammarre än Sandiskt.
Min gamla 360MB HDD går snabbare än 20-50MB/s och då är den sliten. Lagret går nog snart.

Windows: För en långsam Ramdisk.
https://sourceforge.net/projects/imdisk-toolkit/

Linux:
Vet inte men finns fler trevliga alternativ där sist ja kollade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Testa annan ftp server med. Filezilla har jag haft konstiga problem med allt från anslutning till låg hastighet. Är det windows server?

Permalänk
Medlem

enklast är att börja felsöka mot en annan ftp-server, tillexempel genom att be din kompis ladda ner ftp://speedtest.tele2.net/1GB.zip och kolla hastighet.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Du har overhead på FTPS med så tillsammans med pearing så får du inte ut 1gbit speciellt inte på en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Testa annan ftp server med. Filezilla har jag haft konstiga problem med allt från anslutning till låg hastighet. Är det windows server?

Yes, det är en Windows baserad server och det finns inga planer på att byta operativsystem, har du tips på en annan mjukvara?

Skrivet av deppan:

enklast är att börja felsöka mot en annan ftp-server, tillexempel genom att be din kompis ladda ner ftp://speedtest.tele2.net/1GB.zip och kolla hastighet.

Ska be kompisen pröva så får vi se.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

han fick ut 73,9 MB/s dvs 591 Mbit/s @ ftp://speedtest.tele2.net/1GB.zip

Efter ett tag sjunker dock hastigheten till 25 MB/s ~ 200Mb/s.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Yes, det är en Windows baserad server och det finns inga planer på att byta operativsystem, har du tips på en annan mjukvara?

Jag landade på xlight ftp server för att klara det jag behövde av den, gratis och avskalad så den passade mig perfekt efter att jag ökat på socket size för send/recieve så fick jag bra fart på den med. Osäker på om det klarar sftp dock.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att lägga på en IIS och bara lägga nån iso eller annat och be att han testar att hämta den för att se om det blir bättre fart.
Blir ju vanlig http såfall.

Enbart för att ganska snabbt och enkelt se om det är relaterat till ftp eller inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Har nog aldrig kommit upp i mycket högre än 100Mbps med krypterad FTP över internet. Nu ska väl iof ftps var snabbare än sftp? Kört det senare en del och det blir aldrig speciellt snabbt.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte läst hela tråden men vad får ni med tex iperf? Vad har ni för latency mellan er? Om nån annan tankar från dig hur går det då? Om du vill kan jag testa tanka från din server och se vad jag får på lite olika anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Peeringen mellan comhem och andra ISP är ganska ofta värdelös. Så ganska vanligt att maxspeeds begränsas av det. Hänt mig flera ggr att jag får ut 1/5 av speeden från vänner som har comhem.

Sen som andra säger så är ftp/ftps och bredbandskollen olika ting. Kan du slänga upp en fil på en apache lr nginx webbserver och be han ladda ner därifrån?

Skulle säga som ovan, troligtvis kombination i peering/routingen mellan er.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)