Permalänk
Medlem

FTP och Gbit

Sitter på 1000/1000 via Telia, får ut 910 mbit upp/ner. All fine.

Via FTPS får jag dock endast ut 150mbit, kör Filezilla Server och prövat WinSCP samt FZ som klienter. Vad är det jag har missat?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tunnt med info för att ge några konkreta förslag.
Klarar din andra part av att skicka/ta emot snabbare?
Är din motpart Bahnhof kanske?
Wifi?
VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tunnt med info för att ge några konkreta förslag.
Klarar din andra part av att skicka/ta emot snabbare?
Är din motpart Bahnhof kanske?
Wifi?
VPN?

Comhem är andra motpart, 600 mbit är personens lina. Min operatör är Telia. Via bredbandskollen plockar jag ut över 900mbit åt båda hållen. Utrustningen är två st Asus XT8 via WiFi vilket enligt bredbandskollen inte ska vara något problem. Kommer köra trådat längre fram. Kör explicit TLS med egna portar och det är korrekt konfat i routern.

Kör RPi med Pi-hole som egen DNS, kan det vara något där?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Comhem är andra motpart, 600 mbit är personens lina. Min operatör är Telia. Via bredbandskollen plockar jag ut över 900mbit åt båda hållen. Utrustningen är två st Asus XT8 via WiFi vilket enligt bredbandskollen inte ska vara något problem. Kommer köra trådat längre fram. Kör explicit TLS med egna portar och det är korrekt konfat i routern.

Kör RPi med Pi-hole som egen DNS, kan det vara något där?

Vad är det som felar då. Hastigheten från Comhem till dig eller från dig till Comhem?
PiHole påverkar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Vad är det som felar då. Hastigheten från Comhem till dig eller från dig till Comhem?
PiHole påverkar inte det.

Från Comhem till mig. Får ut ca 17-25 MB/s vilket är ~156 Mbit.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Från Comhem till mig. Får ut ca 17-25 MB/s vilket är ~156 Mbit.

klarar disken filerna läses från högre hastighet? är det en mekanisk disk så är det väl genomsnittligt runt det man hamnar när man börjar kopiera/flytta filer iaf enligt min erfarenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja 156 Mbit ser ut som nån sida har snurrdisk, brukar vara runt där man hamnar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av etnica33:

Ja 156 Mbit ser ut som nån sida har snurrdisk, brukar vara runt där man hamnar

Nja, tänk på att det är bits. 156 Mbit = 19.5 MB/s. Hårddiskar är omkring 8 ggr snabbare än så.

Edit: Har hela SweClockers bara använt hårddiskar via USB 2.0 eller vad är det frågan om i denna tråden?

serenity@NEUTRON:~ $ dd if=/mnt/f/[...] of=/dev/null bs=1M count=1024 1024+0 records in 1024+0 records out 1073741824 bytes (1.1 GB, 1.0 GiB) copied, 7.04869 s, 152 MB/s

Så min externa HDD klarar 1216 Mbit/s. Det är knappast en hårddisk som begränsar till 156 Mbit/s om det inte är USB 2.0 eller nåt annat strul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hårdiskarna garanterat. Testa göra en ramdisk på båda sidorna och skicka en fil sen så har du svar på om det är flaskhalsen.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fler ideer om det inte är disken som begränsar:

Comhem (som inte finns längre) hade assymetriska hastigheter via koax, vilket var långsammare i den riktning du kör. De hade även symmetriska fiberabbonemang. Vad kör motparten?

Kör motparten WiFi?

Bandbredds-kollar-sajter och FTPS har en viktig skillnad: Trafiken ska krypteras/krypteras upp i det senare. Har bägge ändar tillräckligt med CPU för det? Hårdvaruaccelerering?

Småfiler över FTPS kommer antagligen vara långsammare än stora filer.

Allt som finns mellan punkterna nätverksmässigt kan begränsa, det spelar ingen större roll vad respektive ändpunkt får för hastighet mot en bandbredds-koll-sajt. Det kan vara intressant att köra egen okrypterad trafik, till exempel iperf3 över TCP för att kolla bandbredden.

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower, Och personen du laddar ifrån kan ladda upp/skicka i mer än 156 Kb/s?
Om "Ja" så kanske det är krypteringen som drar ned hastigheten, om det av någon anledning belastar hårdvaran såpass mycket.
Testa med vanlig FTP och se om ni får högre hastighet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nja, tänk på att det är bits. 156 Mbit = 19.5 MB/s. Hårddiskar är omkring 8 ggr snabbare än så.

Edit: Har hela SweClockers bara använt hårddiskar via USB 2.0 eller vad är det frågan om i denna tråden?

serenity@NEUTRON:~ $ dd if=/mnt/f/[...] of=/dev/null bs=1M count=1024 1024+0 records in 1024+0 records out 1073741824 bytes (1.1 GB, 1.0 GiB) copied, 7.04869 s, 152 MB/s

Så min externa HDD klarar 1216 Mbit/s. Det är knappast en hårddisk som begränsar till 156 Mbit/s om det inte är USB 2.0 eller nåt annat strul.

vet inte men iaf min uplevelse när man skyfflar stora mängder data från mekanisk brukar det ösa upp till typ 100+MB/s i början för att sen sakta men säkert sjunka ner till typ 20-50MB/s max efter nåra hundra Mbyte data flyttad.

flyttar man bara når småfiler dock på nåra MByte var så brukar de dock bli ganska mycket högre avrage men när man ska flytta 10+Gbyte data i en stor gigantisk fil brukar de rätt snabt krypa ner mot krypfart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte men iaf min uplevelse när man skyfflar stora mängder data från mekanisk brukar det ösa upp till typ 100+MB/s i början för att sen sakta men säkert sjunka ner till typ 20-50MB/s max efter nåra hundra Mbyte data flyttad.

flyttar man bara når småfiler dock på nåra MByte var så brukar de dock bli ganska mycket högre avrage men när man ska flytta 10+Gbyte data i en stor gigantisk fil brukar de rätt snabt krypa ner mot krypfart.

Hum, detta har verkligen inte varit min erfarenhet. Kan läsa/skriva en hel disk full i >100 MB/s.
Dessutom så ska ju småfiler ta längre tid än sekventiellt arbete eftersom en massa sökning tillkommer.

Jag testade samma läsning igen fast med 40 GB istället för 1 GB. Istället för 7 sekunder tog det 283 sekunder, så 40.4 ggr så lång tid. Snitt nu 151 MB/s.

Lite off topic, men får ni i regel under 100 MB/s på en modern disk så är nog något fel. Undantaget skrivningar på diskar med SMR antar jag -- har aldrig haft någon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ger Comhem (numera Tele2) verkligen 600 Mbit i båda riktningarna? Vad visar Bredbandskollen hos din motpart?

Permalänk
Medlem

prova byt port och se så någon sida på ISP inte har en throttle

Permalänk
Medlem

Servern står på min sida, har en dedikerad box kopplad mot en NAS som kör 8st diskar i en Array som klarar långt över Gbit i hastigheter, maxar nämligen Gbit lokalt så prestandan är det inte något fel på. Servern som ftpn ligger på kör en i7 6900k och ser inte att det spikar där heller.

Har prövat med filer på ca 20GB och det är ingen skillnad, fortfarande låg hastighet, osäker på vad motparten kör men tror det är trådat, personen får ut 600Mbit via bredbandskollen.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det gäller externa USB-diskar under 10 TB storlek så är det typisk beteende med SMR-diskar och använder NTFS som filsystem när det är mycket småfiler, och än värre i windows som inte samlar skrivningar i RAM en god stund och sedan skriver sista versionen av skrivningar i block utan skriver mer löpande hela tiden och skriver om samma sektorer som den nyss skrivit på (främst i $MFT där man skiver minst 10 ggr på samma ställe med små förändringar i var överskrivning på samma sektorer per nyskapad fil) vilket är det skrivmönster som SMR-diskar hanterar allra sämst - med andra OS och filsystem som Linux, ext4 och BTRFS så kan man köra mycket mera (små)filer innan det går i väggen och med BTRFS kommer det förmodligen aldrig att märkas någon nedstrypning alls mot SMR-diskar hur mycket man än skriver.

Det andra som kan strypa ned mycket är krypteringen om det görs mjukvarumässigt utan HW-stöd i någon ända då kryptering är kostsamt och kanske hamnar på 16 - 20 MByte/s på en RPI4 eller liknande i ARM-baserad NAS utan HW-stöd för krypteringen.

OpenSSH kör med "chacha20-poly1305@openssh.com" som första valet i förhandling av chiper och det är ingen HW-stöd för denna i de flesta fallen och man kanske måste byta ordningsföljd på använda chiper så att aes128-ctr,aes192-ctr,aes256-ctr kommer före chacha200 i ssh_config-filen i ena eller båda ändarna om båda ändarna har AES-NI-stöd i sina CPU:er. Att chacha20 kommer före AES är för att den är mindre tung än AES att köra på plattformar som inte har AES-NI instruktioner i processorn (HW-AES).

på serversidan med AES-NI instruktioner för sin CPU så kanske det är lämpligt att kommentera bort chacha20 i ssh_config-filen då den forcerar även klienten att använda AES - med risken att det går ännu mer långsam om klientsidan inte har AES-NI stöd i libbar och CPU för sin SSH-klient men går betydligt fortare om de har det.

Sedan har jag för mig att skriva via SSH-porten så straffar det mycket på hastigheten om det är märkbara pingtider/delay mellan A och B-källan och det är inte tillfredsställande bra gjort i protokollet som sådan då den väntar på ack för var sänd paket innan den skickar nästa och med långa delayer drar det ned hastigheten väldigt mycket. Med openSSH 4.7 och senare på båda sidor så justeras paketstorleken mer aggressivt med hänsyn till fart och delayer och det kan gå bättre.

nu borde det vara senare versioner än openSSH 4.7 i dagens installationer - men kolla så att det inte släpar efter i tex openSSH i windows (fins numera default i windows 10 även om det inte är aktiverat - se hos Microsoft hur man aktiverar SSH-klient och SSH-server då det är lite poweshell-kommandon mm. som måste köras innan det fungerar som det skall )

Permalänk
Medlem

Servern står på min sida, har en dedikerad box kopplad mot en NAS som kör 8st diskar i en Array som klarar långt över Gbit i hastigheter, maxar nämligen Gbit lokalt så prestandan är det inte något fel på. Servern som ftpn ligger på kör en i7 6900k och ser inte att det spikar där heller.

Har prövat med filer på ca 20GB och det är ingen skillnad, fortfarande låg hastighet, osäker på vad motparten kör men tror det är trådat, personen får ut 600Mbit via bredbandskollen.

Får personen 600Mbit upp på bredbandskollen? Och inte bara ner? För det är ju personens upp som är relevant, precis som din ner

ComHem har i princip enbart asymmetriska hastigheter där uppladdningen är begränsad beroende på abonnemang. För Bredband 600 är det runt 100Mbit/s.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får personen 600Mbit upp på bredbandskollen? Och inte bara ner? För det är ju personens upp som är relevant, precis som din ner

ComHem har i princip enbart asymmetriska hastigheter där uppladdningen är begränsad beroende på abonnemang. För Bredband 600 är det runt 100Mbit/s.

Fast om personen laddar ner från mig, hur är det uppladdningen som betyder något?

För att klargöra så alla hänger med i tråden.

Servern står hos mig, dvs min uppladdning är den begränsande faktorn, om jag har 1000 Mbit/s så ska alla som har en lägre hastighet kunna få ut sin maximala.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Orkar din server kryptera snabbare än 150Mbit då?

Visa signatur

8700k@5Ghz | 16GB G.Skill TridentZ | ASUS MAXIMUS X | MSI RTX 4080 GAMING X TRIO
Samsung SSD 960 EVO 500GB, 2x 850 PRO 512GB, 2x 870 EVO 2TB
Topping DX3 Pro+, Drop HD58X, Drop 6XX

Permalänk
Medlem

Fast om personen laddar ner från mig, hur är det uppladdningen som betyder något?

För att klargöra så alla hänger med i tråden.

Servern står hos mig, dvs min uppladdning är den begränsande faktorn, om jag har 1000 Mbit/s så ska alla som har en lägre hastighet kunna få ut sin maximala.

Då tycker jag du ska säkerställa så personen inte kör över wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShhh:

Orkar din server kryptera snabbare än 150Mbit då?

Ja, varför skulle en 6900k inte orka det?

Skrivet av Superthug:

Då tycker jag du ska säkerställa så personen inte kör över wifi

Personen kör trådat och får ut 600 mbit.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Peeringen mellan comhem och andra ISP är ganska ofta värdelös. Så ganska vanligt att maxspeeds begränsas av det. Hänt mig flera ggr att jag får ut 1/5 av speeden från vänner som har comhem.

Sen som andra säger så är ftp/ftps och bredbandskollen olika ting. Kan du slänga upp en fil på en apache lr nginx webbserver och be han ladda ner därifrån?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Då så då är det ur världen.
Har du samma problem när någon annan tar från dig?
Eller har han samma problem när han laddar ner från annat ställe?

Permalänk
Medlem

En sak som inte nämnts hittills är att kolla att inte antivirus-mjukvaror ställer till och sölar ned i överföringen - om så - kanske det går att göra undantag för klientens trafik.

till detta är att prova att hämta filerna lokalt på servern och försäkra sig om att det inte flaskar där redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En sak som inte nämnts hittills är att kolla att inte antivirus-mjukvaror ställer till och sölar ned i överföringen - om så - kanske det går att göra undantag för klientens trafik.

till detta är att prova att hämta filerna lokalt på servern och försäkra sig om att det inte flaskar där redan.

Har du läst tråden? Står tydligt att systemet maxar Gbit på LAN dvs > 125 MB/s innan overhead.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Testa lite ftp från sunet och se om det funkar där. Där är det inte brist på bandbredd iallafall ftp.sunet.se

Permalänk
Medlem

Så jag har teoretiskt möjlig orsak till varför det inte går fortare vid överföringen.
Killen på Comhem sidan har väldigt asynkron hastighet. 10mbit upload mot 600mbit download.
Ett problem som kan uppstå när man försöker ladda ner med höghastighet men har väldigt mycket lägre upload speed är att du måste ha bandbredd för alla ackar.
Ett rätt vanligt problem med typ dsl och fildelning en gång i tiden.

Det var dock många år sedan jag ens tänkt på detta, så jag kommer fan inte ihåg hur man räknar ut ftp protokoll + kryptering overhear och sen hur mycket bandbredd ack som behövs för x bandbredd nedladdning.
Sen är det ju massa variabler som tex hur hög latency/delay det på roundtrip för trafiken, hur mycket data som kan skickas utan ack, om ftp klienten är multitrådad eller inte och förmodligen annat jag inte kommer ihåg just nu som kan begränsa max överföringshastighet.

Någon med färskare hjärna kanske kan räkna ut om detta kan vara aktuellt i det här fallet.

Edit: Hittade en sida som kan räkna på bandbredden som krävs för ackningar.
https://ogris.de/howtos/advtbc.html
Sätter man
Bandwith till 600
RTT till 5ms
Windows Scaling factor till 2
och lämnar resten som default.
Så kommer man väldigt nära vad trådskaparen säger att dom får i överföringshastighet.
Jag satte 5ms som en hyffsat realistisk värde.
och scaling faktor till 2 för jag har nått vagt minne av att ftp tillåter 2 packet a ~64kb innan ack krävs, men det är ju fullt möjligt att moderna implementationer av ftp är mycket mer optimerade nuförtiden.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Maxar nerladdningen från din server Comhempersonens upload på 10Mbit? Be hen kolla på sin router/aktivitetshantererare (el. motsvarande).