5G eller fiber.
Jag har nyss flyttat till hus med fiber. Det första jag gjorde var att råka ha av fiberkabeln, går antagligen att svetsa ihop för en peng så som jag fattat det.
Nåväl, det har därför dröjt för mig att beställa fiberabbonemang och 5G har kommit på tal som jag nu överväger eftersom jag har ett extra data-sim med obegränsat surf 5G från Tele2 som jag har gratis från jobbet.
Mina behov är ganska simpla, streamar Netflix på kvällarna, surfar lite på datorn på dagarna, laddar ner en film eller serie någon gång om året, har en del smarta hem lösningar med Zigbee. Lite googlehögtalare och sådana grejer. Inga barn som spelar dator, dröjer ca 10 år tills dess. Själv spelar jag TV-spel när nya GTA- eller Red Dead Redemption-spel släpps.
Behöver alltså inte så hög hastighet utan värdesätter STABILT internet.
4G skulle ju räcka men tänker att det är mer framtidssäkert med 5G.
Från övervåningen ser jag en mast där det med största sannolikhet sitter 5G. En router med extern antenn på utsidan huset som har fri väg till tornet måste vara det bästa alternativet. En sådan uppsättning går väl på 5-7000kr om man ska ha bra grejer. Fiber kostar ca 400kr i månaden. Alltså efter 1,5 år har jag sparat in investeringen i 5G-uppsättningen.
Så till frågorna, ursäkta mitt långa inlägg.
1. Kommer jag få ett stabilt nog internet med 5G?
2. Vilken router/modem/antenn ska jag i sådana fall investera i?
3. Måste jag kolla upp om just Tele2 har 5G på den masten jag ser eller har alla 5G-mastar alla operatörer?