Permalänk
Medlem

5G eller fiber.

Jag har nyss flyttat till hus med fiber. Det första jag gjorde var att råka ha av fiberkabeln, går antagligen att svetsa ihop för en peng så som jag fattat det.

Nåväl, det har därför dröjt för mig att beställa fiberabbonemang och 5G har kommit på tal som jag nu överväger eftersom jag har ett extra data-sim med obegränsat surf 5G från Tele2 som jag har gratis från jobbet.

Mina behov är ganska simpla, streamar Netflix på kvällarna, surfar lite på datorn på dagarna, laddar ner en film eller serie någon gång om året, har en del smarta hem lösningar med Zigbee. Lite googlehögtalare och sådana grejer. Inga barn som spelar dator, dröjer ca 10 år tills dess. Själv spelar jag TV-spel när nya GTA- eller Red Dead Redemption-spel släpps.

Behöver alltså inte så hög hastighet utan värdesätter STABILT internet.

4G skulle ju räcka men tänker att det är mer framtidssäkert med 5G.

Från övervåningen ser jag en mast där det med största sannolikhet sitter 5G. En router med extern antenn på utsidan huset som har fri väg till tornet måste vara det bästa alternativet. En sådan uppsättning går väl på 5-7000kr om man ska ha bra grejer. Fiber kostar ca 400kr i månaden. Alltså efter 1,5 år har jag sparat in investeringen i 5G-uppsättningen.

Så till frågorna, ursäkta mitt långa inlägg.

1. Kommer jag få ett stabilt nog internet med 5G?
2. Vilken router/modem/antenn ska jag i sådana fall investera i?
3. Måste jag kolla upp om just Tele2 har 5G på den masten jag ser eller har alla 5G-mastar alla operatörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Jag har nyss flyttat till hus med fiber. Det första jag gjorde var att råka ha av fiberkabeln, går antagligen att svetsa ihop för en peng så som jag fattat det.

Nåväl, det har därför dröjt för mig att beställa fiberabbonemang och 5G har kommit på tal som jag nu överväger eftersom jag har ett extra data-sim med obegränsat surf 5G från Tele2 som jag har gratis från jobbet.

Mina behov är ganska simpla, streamar Netflix på kvällarna, surfar lite på datorn på dagarna, laddar ner en film eller serie någon gång om året, har en del smarta hem lösningar med Zigbee. Lite googlehögtalare och sådana grejer. Inga barn som spelar dator, dröjer ca 10 år tills dess. Själv spelar jag TV-spel när nya GTA- eller Red Dead Redemption-spel släpps.

Behöver alltså inte så hög hastighet utan värdesätter STABILT internet.

4G skulle ju räcka men tänker att det är mer framtidssäkert med 5G.

Från övervåningen ser jag en mast där det med största sannolikhet sitter 5G. En router med extern antenn på utsidan huset som har fri väg till tornet måste vara det bästa alternativet. En sådan uppsättning går väl på 5-7000kr om man ska ha bra grejer. Fiber kostar ca 400kr i månaden. Alltså efter 1,5 år har jag sparat in investeringen i 5G-uppsättningen.

Så till frågorna, ursäkta mitt långa inlägg.

1. Kommer jag få ett stabilt nog internet med 5G?
2. Vilken router/modem/antenn ska jag i sådana fall investera i?
3. Måste jag kolla upp om just Tele2 har 5G på den masten jag ser eller har alla 5G-mastar alla operatörer?

Eftersom du skriver att det ska vara stabilt så finns det bara ett alternativ, fiber. Att förvänta sig att 5G ska vara stabilt när det är en delad resurs är bara dumt och så slipper du lägga tid och pengar på en halvdan lösning från början!

Det kan säkert funka fint för många med 5G men varför chansa?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Rekordmedlem

Laga fibern, det finns inget vettigt alternativ, radio ska bara användas om man tvingas till det och det är inget alternativ till fiber för en stationär uppkoppling.

Här har du en tråd om varför mobiluppkoppling är problematisk även om den tekniskt fungerar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1670247-telia-havdar-o...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

Fiber 1000000%.
5G skall inte ens finnas i tankarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

1. Svårt att definiera, stabilare än fiber? Knappast, men samtidigt kan du ha otur med att t.ex. någon annan klipper fibern och den är nere ett tag.
Mobilnätet har dock väldigt mycket mer störningar.
2. Pass.
3. Ja du måste kolla upp det, 5G är inte alls så utbyggt som vissa verkar tro och när det väl är folk på det nätet så är hastigheterna något helt annat än förväntat, inte alltid bättre än 4G.

Går inte ens jämföra 5G med fiber och väldigt olika hur det fungerar på olika orter.

Skulle också kolla igenom avtalet och det finstilta på "obegränsad surf", ofta är det inte det, speciellt på företagsabonnemang.

Kommer du jobba på samma ställe, kommer obegränsad surf alltid finnas även om du byter jobb? Om inte så kostar din 5G-uppsättning väldigt mycket mer än att reparera fibern i långa loppet och är väl en del av värdet på huset också.

Permalänk
Medlem

Din åverkan kostar ofta mindre att fixa än en bra 5G-router och vad det obligatoriska obegränsade abonnemanget kostar.

Bara att ringa din internetleverantör och vänta på att tekniker bokar in besöket. Är det avgrävt utomhus så får de väl dra om från närmsta punkt, är det bara att fiberkabeln gått av vid omvandlaren så går det säkert att svetsa på ny pigtail eller installera separat fiberuttag istället för att fibern är integrerad i omvandlaren. Ingen skulle betala för installation om det var omöjligt att få hjälp av nätägaren att fixa vid åverkan, det är arbetstid och visst material du kan få stå för i huvudsak. Det handlar inte om tiotusentals kronor.

Obs det är via leverantör du måste felanmäla, så har du ingen får du först skaffa en.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare. Trådlösa lösningar är bara sekundärt/komplement, eller i fall man Måste. Annars är det alltid kabel/fiber som gäller. Inget att fundera på.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Det verkar som alla här är helt för fiber och det inser även jag är klart bäst.

Men eftersom jag är ekonomisk skulle jag vilja använda mig utav mitt befintliga abonnemang.

Någon som har erfarenhet utav 4G och 5G? Bryts kopplingen och det börjar buffra titt som tätt eller är det mer sällan?

Bor i Göteborg och har en mast nästan exakt 500m härifrån som med största sannolikhet har 5G (oklart om Tele2 även är där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Men eftersom jag är ekonomisk skulle jag vilja använda mig utav mitt befintliga abonnemang.

Varför ens starta tråden när du ändå tänkt ignorera "fel" svar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

FIBER

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Ok tack för svar. Det verkar som alla här är helt för fiber och det inser även jag är klart bäst.

Någon som har erfarenhet utav 4G och 5G? Bryts kopplingen och det börjar buffra titt som tätt eller är det mer sällan?

Bor i Göteborg och har en mast nästan exakt 500m härifrån som med största sannolikhet har 5G (oklart om Tele2 även är där)

En vettig 5G-router kostar 4000-5000 kr.

Har du grävt av fibern utomhus? Annars är det ju så gott som garanterat billigare att betala för nätägarens tekniker, är det inne i huset kan de väl fakturera ett par timmar plus någon utkörningsavgift. Kanske lite mer om de behöver blåsa fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför ens starta tråden när du ändå tänkt ignorera "fel" svar?

Jag ignorerar inte, är tacksam för svar. Ju fler desto bättre.

Men jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet om hur ofta 5G slutar fungera för att avgöra.

Är det ett par gånger i månaden till exempel skulle jag kunna leva med det för att spara 5000kr om året.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HAJST:

Har du läst tråden jag länkade om så kallad obegränsad mobilsurf ? De flesta så kallade obegränsade abb har någon form av begränsning som kan ställa till med problem när den går in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En vettig 5G-router kostar 4000-5000 kr.

Har du grävt av fibern utomhus? Annars är det ju så gott som garanterat billigare att betala för nätägarens tekniker, är det inne i huset kan de väl fakturera ett par timmar plus någon utkörningsavgift. Kanske lite mer om de behöver blåsa fiber.

Nej den har gått av här inne så är ingen större kostnad men det är den långsiktiga kostnaden på 400kr/månad som jag helst vill undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Men jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet om hur ofta 5G slutar fungera för att avgöra.

Är det ett par gånger i månaden till exempel skulle jag kunna leva med det för att spara 5000kr om året.

Men du skulle ju spela inte slösurfa på mobilen/surfplattan!

Permalänk
Skrivet av HAJST:

Det brukar fungera någorlunda tycker jag, men hastighet och ping kan variera rätt kraftigt.

Testa använda en telefon som router ett tag och se vad du tycker? Om du har en som klarar 5G då.

Själv hade jag dock kört på fiber, kostar det verkligen 400/månad? Här går det få 100/100 för drygt 200/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du skulle ju spela inte slösurfa på mobilen/surfplattan!

Nej jag spelar vara GTA/RDR i någon månad när nya spel släpps. Alltså ett par månader var fjärde, femte år ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du läst tråden jag länkade om så kallad obegränsad mobilsurf ? De flesta så kallade obegränsade abb har någon form av begränsning som kan ställa till med problem när den går in.

Nej men det ska vara obegränsat och fått det berättat för mig av säljare via jobbet. Men jag använder inte så mycket så tror inte det slår i taket ändå. Brukar i sådana fall handla om över 50gb per dag som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det brukar fungera någorlunda tycker jag, men hastighet och ping kan variera rätt kraftigt.

Testa använda en telefon som router ett tag och se vad du tycker? Om du har en som klarar 5G då.

Själv hade jag dock kört på fiber, kostar det verkligen 400/månad? Här går det få 100/100 för drygt 200/månad.

Har använt telefonen som har 4G (abonnemanget har 5G) för att dela internet till TV och dator för
att streama Netflix och surfa på datorn och har fungerat utan bekymmer i ca 4 månader.

Dock funkar ju inte det i längden eller för att koppla upp smarta hem-lösningar.

Får alltid över 100mbit/s när jag mäter i telefonen runt i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Nej men det ska vara obegränsat och fått det berättat för mig av säljare via jobbet. Men jag använder inte så mycket så tror inte det slår i taket ändå. Brukar i sådana fall handla om över 50gb per dag som jag fattat det.

Skulle inte ge många spänn för att en säljare skulle vara ärlig med nånting. Större skitsnackare får man leta efter.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av HAJST:

Har använt telefonen som har 4G (abonnemanget har 5G) för att dela internet till TV och dator för
att streama Netflix och surfa på datorn och har fungerat utan bekymmer i ca 4 månader.

Dock funkar ju inte det i längden eller för att koppla upp smarta hem-lösningar.

Får alltid över 100mbit/s när jag mäter i telefonen runt i huset.

Borde fungera bra med mobilt till dina ändamål är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Mycket beror på ditt läge och hur många som använder det där.

Min sommarstuga blev tvingad till 4G nyligen eftersom ADSL försvann. Det är helt klart sämre än ADSL i alla lägen.

Och på tider när många vill använda det är det helt oanvändbart. Så tänk 16:00-01:00, kan inte ens se netflix/youtube/twitch fast jag får ut över 50Mbit mitt på dagen. Ibland blir det time out på hemsidor när man surfar. När det regnar/snöar fungerar det märkbart sämre.

Juni-augusti är det nästan bara glömma att jag har internet i stugan. Men andra årstider går det att använda (dock helt omöjligt att spela på).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HAJST:

Jag hade 4G mobildata till routern när det var nytt och det funkade bra innan
"alla" skaffade 4G abonnemang. Sen blev prestanda och ping sämre med åren och jag köpte till två externa antenner.

OM du vill vara ekonomisk kan du skaffa en begagnad 4G router, kan inte kosta många kronor som du använder med ditt extra datasim kort. Att du kommer få sämre ping i spel får du leva med, men det borde vara tillräckligt bra för dina övriga behov och framförallt en billig lösning.

Sen kan du ju skaffa fiber om denna lösning inte skulle vara tillräckligt bra, eller du byter jobb, eller får problem med den obegränsade surfen.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

På landstället sitter jag med 4G. Inte för att jag vill, utan för att jag inte har något annat val. Alldeles fruktansvärt skulle jag beskriva det. Ibland går det fort. Ibland långsamt. Ibland pendlar det upp och ned.

(Ska dock sägas att jag har en av de billigaste routrarna på Prisjakt, så det kanske är hela eller halva förklaringen)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

På landstället sitter jag med 4G. Inte för att jag vill, utan för att jag inte har något annat val. Alldeles fruktansvärt skulle jag beskriva det. Ibland går det fort. Ibland långsamt. Ibland pendlar det upp och ned.

(Ska dock sägas att jag har en av de billigaste routrarna på Prisjakt, så det kanske är hela eller halva förklaringen)

Jag bor centralt i Göteborg och har 500 meter till en mast. Jag har över 100mbit/s kontinuerligt i telefonen.

Det blir nog en billig lösning först. En 4G router för att testa och funkar inte det så blir det fiber.

Permalänk
Medlem

Troligen duger 5G för dig. Hur stabilt det kommer vara är nog ganska svårt att säga för det beror till stor del på vart du bor och vilken operatör.

Vad får du för mottagning och hastighet på mobilen inne? 500m till 5G mast borde kunna ge runt 1Gbit/s 4G router kanske räcker och sparar dig 10k. Om masten har 5G så har den även 4G+. Om du är missnöjd så sälj den och använd fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Troligen duger 5G för dig. Hur stabilt det kommer vara är nog ganska svårt att säga för det beror till stor del på vart du bor och vilken operatör.

Vad får du för mottagning och hastighet på mobilen inne? 500m till 5G mast borde kunna ge runt 1Gbit/s 4G router kanske räcker och sparar dig 10k. Om masten har 5G så har den även 4G+. Om du är missnöjd så sälj den och använd fibern.

Mobilen får 160mbit/s inne där routern kommer sitta om jag inte väljer en extern antenn.

Det blir nog den lösningen nu för att testa. En vanlig 4G router. Kan låna en TP-Link mr400 på obestämd framtid för att testa. Duger det så är det ingen idé att byta. Funkar det inte är det antagligen ingen idé att byta till 5G och kosta på dyra antenner och router. Då är blir det fiber i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå hur man köper ett hus i centrala Göteborg och inte vill betala ett par lappar för att fixa och underhålla en anläggning som anslutits till huset. Vill man spara pengar (vända på varenda slant) flyttar man till någon nergången etta.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4G hemma för att det inte finns något alternativ. Det fungerar okej, inte mer än så. Får hastigheter runt 40mbit/s men stabiliteten är verkligen sisådär. Men den bör du väl kunna testa ut med din telefon tänker jag. Och har telefonen 5g så ser du ju om det finns.

Det jag tycker är negativt;
- spel är helt uteslutet, pingen för hög och även ostabil vilket ger laggspikar.
- Under TV-tittande/netflix så blir det då och då kvalitétssänkning på bilden och ibland även buffring. Inte jätteofta men tillräckligt för att vara irriterande.
- Väder påverkar också, så när det är som mest blåsigt och regnigt och du verkligen vill ligga i soffan och titta på TV så är risken större för nätstörningar.
- Har nog hänt ett par gånger det senaste året att 4G delen på masten lagt ned och jag bara kunnat få 3G under en hel dag eller längre tills en tekniker åkt och fixat masten, 3G är olidligt långsamt.

Om du bara ska surfa runt på sweclockers och aftonbladet så fungerar 4G utmärkt men tänker du använda det som huvudnät för TV/Film eller någon form av spel så är det värt att köra fiber.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören, fiber är 100x bättre.
5G kommer förmodligen inte ens leverera bra hastigheter när fler och fler börjar använda det.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME