Hur länge planerar ni att jobba, hur mycket sparkapital planerar ni att ha då? (FIRE)

Permalänk
Avstängd

Hur länge planerar ni att jobba, hur mycket sparkapital planerar ni att ha då? (FIRE)

Jag siktar på om 10 år, när jag är 45, målet är ca 5 miljoner (kan leva på 3% av det per år)

Funderar på att kanske jobba 50% eller kanske bara för mig själv. Får se...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag kommer vilja sluta jobba helt men lär vara skönt att gå ner till kanske 2-3 arbetsdagar i veckan vid 55 eller så. Är 32 idag och hoppas på att kunna spara ca 15 000 i månaden. Kommer då ha ca 17 miljoner vid 55 förutsatt att kapitalet växer med 8 % per år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tror inte jag kommer vilja sluta jobba helt men lär vara skönt att gå ner till kanske 2-3 arbetsdagar i veckan vid 55 eller så. Är 32 idag och hoppas på att kunna spara ca 15 000 i månaden. Kommer då ha ca 17 miljoner vid 55 förutsatt att kapitalet växer med 8 % per år.

Enig. Ett par dagar i veckan à 6t ska jag nog kunna klara.
Varit ekonomiskt stökigt på sistone med familj på semester. Men hoppas på att i framtiden investera 10tkr i månaden under 15 år nånting. Då ska det ha landat på 6,5 miljon. Då är jag 57 och fantiserar om några lagom korta dagar i veckan. Beroende på hur kul det är och vad man gör iövrigt. Samt om vi ens lever längre då eller är grillade.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig kunna gå i pension förrens jag är 69 typ men hoppas kunna spara 2-3k i månaden.

Permalänk
Medlem

Har ingen ambition att sluta jobba helt, men att gå ner till 75% i och med barn och sen gå ner till 50% lagom till att barnen lämnat boet låter lockande i dagsläget.

Försöker spara 10-15% av hushållets nettoinkomst varje månad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

När jag var kring 20-25 så tänkte jag en hel del på detta och hade rätt mycket planer på hur jag skulle uppnå det, men jag kom fram till att det var en väldigt lång tid att inte leva så som jag egentligen ville (eftersom jag annars inte hade "drömt" om att sluta jobba). Så jag siktade istället på att kunna jobba så som jag själv vill och med något jag tycker är roligt hela livet istället, så jag la mycket energi på att se till att forma mitt arbete, nu är jag kring 35 och kan faktiskt inte tänka mig att sluta jobba. Det är väldigt trevligt att inte bry sig om vilken veckodag det är och tycka att semestern är för lång.

Tjänstepensionen verkar bli bra nog för att jag skulle kunna gå i pension vid 55 och ha helt okej med pengar om jag ville och så sparar jag såklart pengar också så hade säkert kunnat gå tidigare än så också, men jag lär som sagt snarare aldrig sluta arbeta utan lär arbeta vidare på något sätt under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jag kommer nog aldrig kunna gå i pension förrens jag är 69 typ men hoppas kunna spara 2-3k i månaden.

Ja typ samma här.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Tror inte jag kommer vilja sluta jobba helt men lär vara skönt att gå ner till kanske 2-3 arbetsdagar i veckan vid 55 eller så. Är 32 idag och hoppas på att kunna spara ca 15 000 i månaden. Kommer då ha ca 17 miljoner vid 55 förutsatt att kapitalet växer med 8 % per år.

Tror du att du då kommer leva på 8% per år?

Permalänk
Medlem

Hoppas på att kunna spara 3 tusen i månaden och jobba till 68 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tror du att du då kommer leva på 8% per år?

Behöver nog inte ta ut 1,36 miljoner om året om jag jobbar 40-50 %. Kanske blir ett uttag på 10 000 i månaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Behöver nog inte ta ut 1,36 miljoner om året om jag jobbar 40-50 %. Kanske blir ett uttag på 10 000 i månaden.

Intressant! Varför skulle du ta ut så lite?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

När jag var kring 20-25 så tänkte jag en hel del på detta och hade rätt mycket planer på hur jag skulle uppnå det, men jag kom fram till att det var en väldigt lång tid att inte leva så som jag egentligen ville (eftersom jag annars inte hade "drömt" om att sluta jobba). Så jag siktade istället på att kunna jobba så som jag själv vill och med något jag tycker är roligt hela livet istället, så jag la mycket energi på att se till att forma mitt arbete, nu är jag kring 35 och kan faktiskt inte tänka mig att sluta jobba. Det är väldigt trevligt att inte bry sig om vilken veckodag det är och tycka att semestern är för lång.

Tjänstepensionen verkar bli bra nog för att jag skulle kunna gå i pension vid 55 och ha helt okej med pengar om jag ville och så sparar jag såklart pengar också så hade säkert kunnat gå tidigare än så också, men jag lär som sagt snarare aldrig sluta arbeta utan lär arbeta vidare på något sätt under lång tid.

Har funderat mycket på detta och jag vill främst inte jobba, eventuellt med något eget projekt där jag slipper lyssna på input från chefen, projektledaren eller produktägaren (är systemutvecklare). Eller jag kanske borde göra något helt nytt... idk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Intressant! Varför skulle du ta ut så lite?

Lever väldigt billigt överlag. Tycker inte jag blir lyckligare av att spendera massa pengar. Klarar mig på ca 7000 per månad i dagsläget även om det då blir lite väl snålt leverne kanske.

Studerar just nu men får jag en lön på runt 25 000 netto bör det inte vara några problem att spara 15 000 i månaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Lever väldigt billigt överlag. Tycker inte jag blir lyckligare av att spendera massa pengar. Klarar mig på ca 7000 per månad i dagsläget även om det då blir lite väl snålt leverne kanske.

Studerar just nu men får jag en lön på runt 25 000 netto bör det inte vara några problem att spara 15 000 i månaden.

När du har 17 miljoner, dela gärna med dig av en eller två. Jag skriver här om 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Har funderat mycket på detta och jag vill främst inte jobba, eventuellt med något eget projekt där jag slipper lyssna på input från chefen, projektledaren eller produktägaren (är systemutvecklare). Eller jag kanske borde göra något helt nytt... idk...

Ja alla är olika så man skall göra det som gör att livet blir som man själv vill. För mig var det viktigt att jag jobbade med något jag tyckte var kul och får göra det självständigt. Så jag såg till att jobba med liknande saker mot vad jag tidigare gjorde på min fritid och såg till att få en roll på ett företag som låter mig göra mitt eget schema och ha ansvar för mitt område själv, min chef vet oftast inte ens om jag är i landet eller inte. Hade jag inte hittat rätt så hade jag nog inte jobbat längre faktiskt utan hade levt bara på egna projekt.

Permalänk
Medlem

Kommer ditt kapital att räcka om inflationen blir högre än normalt?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Jobba tills man får ta ut vanlig pension när det nu blir.
För länge sedan hade jag en ny kollega som inte var bra, det är en tuff arbetsmiljö så jag tänker ej hacka ner på honom för det. Han sa vid en frukostrast att han endast tänkte jobba tills han var 50år och han orkade ej jobba längre.. Alla i rummet satt helt paff och tänkte hur skulle han av alla kunna klara ihop att få ihop pengar till detta.

Och min poäng är att det krävs väldigt mycket att ta pension så mycket tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lever väldigt billigt överlag. Tycker inte jag blir lyckligare av att spendera massa pengar. Klarar mig på ca 7000 per månad i dagsläget även om det då blir lite väl snålt leverne kanske.

Studerar just nu men får jag en lön på runt 25 000 netto bör det inte vara några problem att spara 15 000 i månaden.

Vad är syftet med sitt sparande om du inte avser använda pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lever väldigt billigt överlag. Tycker inte jag blir lyckligare av att spendera massa pengar. Klarar mig på ca 7000 per månad i dagsläget även om det då blir lite väl snålt leverne kanske.

Studerar just nu men får jag en lön på runt 25 000 netto bör det inte vara några problem att spara 15 000 i månaden.

7000 är nästan nere på existensminimum. Har svårt att se hur du hittar boende för under 4000 så vad tänker du göra med resterande 3000, sitta hemma och pilla dig i naveln?

Jag planerar att spara 20 000 i månaden tills jag är 50 och således ha ~12MSEK. sen som andra säger så kommer jag troligtvis inte vilja sluta arbeta helt när dagen kommer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

När jag var runt 25 så hade jag sådana planer och planerade för att uppnå att leva ”jobbfri” vid 50. Kan inte säga att det från ena dagen till den andra som den tanken bara försvann men borta är den sedan länge. Inte pga ekonomiska orsaker i första hand, om det var enda målet i livet så skulle jag nog kunna. Se till att använda eran tid till att leva istället för att planera pension. Försök göra något meningsfullt med livet och prova nya vägar, det är mitt tips. Jag tycker mig ha allt för många exempel på att lyckan inte finns i att vara jobbfri. Sälj kaffe, jobba politiskt, bli begravningsentreprenörer, skruva med bilar, starta egen foodtruck eller vad som nu kan skänka någon som helst glädje. Att vara bara ”ledig” lär komma med utmaningar det också. Den där inbyggda instinkten att känna sig behövd tex..

Med det sagt så ser jag iaf just nu att jag kommer jobba så länge jag kan och försöka bränna pengarna på saker som berikar mitt liv, bla alldeles för dyra datorer!
(48 år nu)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passar på att spendera det mesta av pengarna nu när man lever och har en god hälsa. 😁

Permalänk
Medlem

Jobba: Så länge jag orkar, så länge jag fortfarande har arbete under eget ansvar.

Spara: Cirka 20.000:- /mån + 6.000:- amortering
Sen blir det lite till 2åringen med, barnbidraget + småköp på hennes Avanza-konto

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna behålla hälsan och fortsätta jobba, med reducerad tid efter 65, ev konsult/stafett. Naturligtvis kan saker hända med den inställningen på vägen men där står jag nu. Handlar inte om pengar utan om spännande yrke.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Scarabeo:

Lever väldigt billigt överlag. Tycker inte jag blir lyckligare av att spendera massa pengar. Klarar mig på ca 7000 per månad i dagsläget även om det då blir lite väl snålt leverne kanske.

Studerar just nu men får jag en lön på runt 25 000 netto bör det inte vara några problem att spara 15 000 i månaden.

Låter riktigt bra att kunna lägga undan så mycket, men vad inkluderar du som fasta kostnader?

Rent generellt kostar väl boende, el, bredband, mobil, försäkringar åtminstone ca 7 000 kr/mån. Matkostnad och övrigt nödvändigt ca 3 000 kr/mån.

Har du inga andra kostnader än det? Förstår att det var en grov beräkning av dig, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

7000 är nästan nere på existensminimum. Har svårt att se hur du hittar boende för under 4000 så vad tänker du göra med resterande 3000, sitta hemma och pilla dig i naveln?

Jag planerar att spara 20 000 i månaden tills jag är 50 och således ha ~12MSEK. sen som andra säger så kommer jag troligtvis inte vilja sluta arbeta helt när dagen kommer.

Skrev dock att 7 000 var väl snålt men att jag bör klara mig utan problem på 10 000. Har haft tur med billigt boende så betalar endast 3 550 kr varje månad för hyran. Då har jag ändå kvar ca 6 500 efter hyran och det borde räcka.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Låter riktigt bra att kunna lägga undan så mycket, men vad inkluderar du som fasta kostnader?

Rent generellt kostar väl boende, el, bredband, mobil, försäkringar åtminstone ca 7 000 kr/mån. Matkostnad och övrigt nödvändigt ca 3 000 kr/mån.

Har du inga andra kostnader än det? Förstår att det var en grov beräkning av dig, men ändå.

Hyran är på 3 550, bredbandet på 408, hemförsäkringen på 48, mobilabonnemanget på 99, Apple Music på 99, elen ca 400, resor ca 100 så blir ca 4 700. Maten tror jag går på ca 2 000 i månaden.

Som jag skrev dock kommer jag räkna med 10 000 i utgifter istället för 7 000 för man ska inte behöva snåla alltför mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hyran är på 3 550, bredbandet på 408, hemförsäkringen på 48, mobilabonnemanget på 99, Apple Music på 99, elen ca 400, resor ca 100 så blir ca 4 700. Maten tror jag går på ca 2 000 i månaden.

Som jag skrev dock kommer jag räkna med 10 000 i utgifter istället för 7 000 för man ska inte behöva snåla alltför mycket.

Det känns fortfarande väldigt lågt. Kommer du att bo kvar i samma lägenhet hela livet? Tankar på att bilda familj? Kläder? Nöjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns fortfarande väldigt lågt. Kommer du att bo kvar i samma lägenhet hela livet? Tankar på att bilda familj? Kläder? Nöjen?

Trivs väldigt bra i min nuvarande lägenhet men det är så klart inte omöjligt att man flyttar någon gång.

Har inga planer på att skaffa familj. Barn är roliga i små doser men jag är alldeles för lat för att ta hand om egna barn.

Gällande nöjen så är jag introvert och lättroad så gillar att vara hemma och t.ex. lyssna på musik eller spela spel även om det givetvis är kul att gå ut och spela biljard eller göra något annat då och då.

Gällande kläder så köper jag jeans för ca 200 kr, t-shirts och kalsonger för ca 30 kr, strumpor för ca 10 kr och så vidare så det blir ingen större kostnad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberNerd:

Kommer ditt kapital att räcka om inflationen blir högre än normalt?

Förhoppningsvis kan man välja bolag som kan överleva både hög å låg inflation och därmed öka sin vinst i minst samma takt som inflationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jobba tills man får ta ut vanlig pension när det nu blir.
För länge sedan hade jag en ny kollega som inte var bra, det är en tuff arbetsmiljö så jag tänker ej hacka ner på honom för det. Han sa vid en frukostrast att han endast tänkte jobba tills han var 50år och han orkade ej jobba längre.. Alla i rummet satt helt paff och tänkte hur skulle han av alla kunna klara ihop att få ihop pengar till detta.

Och min poäng är att det krävs väldigt mycket att ta pension så mycket tidigare.

De flesta spenderar ju det mesta av sin inkomst, köper stor/fin bostad, bilar, har man barn också så kostar det givetvis. Många är ju nöjda med att spara några tusenlappar, men oftast går det till konsumtions. När det blir för mycket pengar på hög så kliar det å man måste köpa nytt kök eller så... Men om man tjänar ganska bra och inte har dessa utgifter så som jag så kan man spara 20k per månad. Tyvärr gör inte pengar dig lycklig. Jag är inte lycklig.