Permalänk
Redaktion
Redaktör

Illa, typ 20k.
Var helt ute och cyklade på nummer 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Snyggt! Fotbollsfan dessutom, eller?

Inte det minsta. Ser bara fotboll när ett svenskt landslag spelar OS, VM eller EM.

Ibland står ju platsen, så då går det fort. Annars brukar jag försöka identifiera språk och platsnamn på skyltar för såna här kartor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag tillägnar dagens karta till @CrispVanDahl och väljer Football Stadiums of the World.

Football Stadiums of the World 2 minuter

Lycka till allihop!

19701 poäng.

På första gissningen så såg jag på reklamskyltarna att det stod Milton Keynes så då gissade jag i den staden och ledade upp arenan. 5000 poäng.

Andra gissningen fick jag lite hjärnsläpp. Tyckte först det såg ut som mellanöstern. Jag såg att det stod Indian school eller liknande och tänkte detta kan inte vara Indien. Så jag fortsatte längs med vägen tills jag såg Pakistan academy eller liknande och tänkte, aha, Pakistan och gissade i Islamabad! Vet inte hur jag fick den tanken när jag redan dismissat Indien men tiden tog slut innan jag kom på något bättre. 1152 poäng.

Tredje gissningen såg jag cyrilliska språket samt lite domännamn som slutade med .bg så då låste jag in Bulgarien. Jag såg även vägskylt till Grekland så jag tänkte att vi måste vara på södra delen av landet. Gissade till slut i Plovdiv vilket var fel stad men jag fick ändå 4728 poäng.

Fjärde gissningen såg jag bl.a. spanska språket samt domännamn som slutar på .es så jag gissade Spanien. Placerade nålen först i Madrid pga jag inte visste staden. Jag såg att stadion hette Reale Arena eller liknande så kanske Real Madrid men samtidigt så vet jag inte om de skulle döpa sin arena till Reale när laget heter Real. När det bara var ett par sekunder kvar så såg jag en vägskylt för San Sebastian men jag hann inte gissa innan tiden rann ut. 3839 poäng.

På sista gissningen såg jag Sheffield så jag satte min nål mitt i Sheffield. Letade runt på kartan men hittade aldrig riktiga arenan. 4982 poäng.

Dold text
Permalänk
Medlem

Kan ju skriva hur jag tänkte. Dolt.

1. Jag såg nästan direkt att det stod "Bletchley Park" på en blå skylt inne på arenan. Ett känt namn om man är intresserad av kryptering och knäckning av densamma. Tog mig inte lång tid att zooma in på kartan, sen bara söka runt lite för att hitta själva stadion, och sen orientera mig så jag kunde klicka på rätt ställe inne på arenan. 26 meter fel, 5000 poäng.

2. Direkt möts man av en skylt där det står "Al-Nasr" med våra bokstäver och arabiska. Så vi är i ett arabiskt land. Det såg ganska rikt ut, och när det sen stod att det var en indisk skola, antog jag att det var FAE eller ett angränsande land eftersom det är oerhört många från Indien och närliggande länder som arbetar där. Klickade i utkanten av Abu Dhabi men det var visst i Dubai. 123 km fel, 4558 poäng.

3. Kyrilliska tecken överallt, men tydligt ett EU-land eftersom regplåtarna på bilarna hade blå ruta på ena sidan. Bara Bulgarien uppfyllde de två kriterierna, och jag chansade på huvudstaden Sofia, men det var fel. 206 km fel, 4282 poäng.

4. Efter en snabb koll såg jag att arenan hette Reale, och att det stod San Sebastian på en skylt, så jag zoomade in på staden, letade upp arenan och stämde snabbt av var i förhållande till den stora vägkorsningen som startplatsen var. 11 meter fel, 5000 poäng.

5. Möts direkt av texten "Sheffield Wednesday - Hillsborough" (P3 Dokumentär har alldeles i dagarna släppt en radiodokumentär om läktarkatastrofen på Hillsborough-stadion 1989, där närmare 100 klämdes ihjäl), så bara att snabbt zooma in på den nordengelska industristaden, leta upp "Hillsborough" och sen se vilken väg på kartan som ledde till den blå gallergrinden vid startpunkten. 2 meter fel, 5000 poäng.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kräks nästan… enda jag faktist har varit vid (visserligen för 10 år sedan men ändå) gissade jag fel kontinent till slut ändå… jag skratta för mig själv, undrar om det inte kan vara den ändå, nej så kan det inte vara…

VAFAN!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skyflyer:

19701 poäng.

På första gissningen så såg jag på reklamskyltarna att det stod Milton Keynes så då gissade jag i den staden och ledade upp arenan. 5000 poäng.

Andra gissningen fick jag lite hjärnsläpp. Tyckte först det såg ut som mellanöstern. Jag såg att det stod Indian school eller liknande och tänkte detta kan inte vara Indien. Så jag fortsatte längs med vägen tills jag såg Pakistan academy eller liknande och tänkte, aha, Pakistan och gissade i Islamabad! Vet inte hur jag fick den tanken när jag redan dismissat Indien men tiden tog slut innan jag kom på något bättre. 1152 poäng.

Tredje gissningen såg jag cyrilliska språket samt lite domännamn som slutade med .bg så då låste jag in Bulgarien. Jag såg även vägskylt till Grekland så jag tänkte att vi måste vara på södra delen av landet. Gissade till slut i Plovdiv vilket var fel stad men jag fick ändå 4728 poäng.

Fjärde gissningen såg jag bl.a. spanska språket samt domännamn som slutar på .es så jag gissade Spanien. Placerade nålen först i Madrid pga jag inte visste staden. Jag såg att stadion hette Reale Arena eller liknande så kanske Real Madrid men samtidigt så vet jag inte om de skulle döpa sin arena till Reale när laget heter Real. När det bara var ett par sekunder kvar så såg jag en vägskylt för San Sebastian men jag hann inte gissa innan tiden rann ut. 3839 poäng.

På sista gissningen såg jag Sheffield så jag satte min nål mitt i Sheffield. Letade runt på kartan men hittade aldrig riktiga arenan. 4982 poäng.

Dold text
Skrivet av cyklonen:

Kan ju skriva hur jag tänkte. Dolt.

1. Jag såg nästan direkt att det stod "Bletchley Park" på en blå skylt inne på arenan. Ett känt namn om man är intresserad av kryptering och knäckning av densamma. Tog mig inte lång tid att zooma in på kartan, sen bara söka runt lite för att hitta själva stadion, och sen orientera mig så jag kunde klicka på rätt ställe inne på arenan. 26 meter fel, 5000 poäng.

2. Direkt möts man av en skylt där det står "Al-Nasr" med våra bokstäver och arabiska. Så vi är i ett arabiskt land. Det såg ganska rikt ut, och när det sen stod att det var en indisk skola, antog jag att det var FAE eller ett angränsande land eftersom det är oerhört många från Indien och närliggande länder som arbetar där. Klickade i utkanten av Abu Dhabi men det var visst i Dubai. 123 km fel, 4558 poäng.

3. Kyrilliska tecken överallt, men tydligt ett EU-land eftersom regplåtarna på bilarna hade blå ruta på ena sidan. Bara Bulgarien uppfyllde de två kriterierna, och jag chansade på huvudstaden Sofia, men det var fel. 206 km fel, 4282 poäng.

4. Efter en snabb koll såg jag att arenan hette Reale, och att det stod San Sebastian på en skylt, så jag zoomade in på staden, letade upp arenan och stämde snabbt av var i förhållande till den stora vägkorsningen som startplatsen var. 11 meter fel, 5000 poäng.

5. Möts direkt av texten "Sheffield Wednesday - Hillsborough" (P3 Dokumentär har alldeles i dagarna släppt en radiodokumentär om läktarkatastrofen på Hillsborough-stadion 1989, där närmare 100 klämdes ihjäl), så bara att snabbt zooma in på den nordengelska industristaden, leta upp "Hillsborough" och sen se vilken väg på kartan som ledde till den blå gallergrinden vid startpunkten. 2 meter fel, 5000 poäng.

Dold text

Som jag sagt tidigare, alltid roligt att läsa hur ni kommer fram till era gissningar!

Skrivet av medbor:

Jag kräks nästan… enda jag faktist har varit vid (visserligen för 10 år sedan men ändå) gissade jag fel kontinent till slut ändå… jag skratta för mig själv, undrar om det inte kan vara den ändå, nej så kan det inte vara…

VAFAN!

Vilken otur! Men jag är glad att du delade med dig av detta snedsteg för att roa oss andra.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har lyckats missa ett par, så jag backtrackade och provade Ikea-kartan istället Hyfsat nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag testade Geogussr för flera år sedan och minns att jag störde mig på att det snabbt kostade pengar. Vet inte om det är samma sak nu. För något år sedan hittade jag Geotastic som en kille i Tyskland gjort. Det kändes modernt och okommersiellt. Sökte lite i tråden här och såg inte att det nämnts innan. Kan i alla fall rekommendera detta då det har en rad coola features. Bifogar en challenge med huvudstäder i Europa.

https://geotastic.net/play-challenge/vWi4cbuUGpwrJgae

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Jag testade Geogussr för flera år sedan och minns att jag störde mig på att det snabbt kostade pengar. Vet inte om det är samma sak nu. För något år sedan hittade jag Geotastic som en kille i Tyskland gjort. Det kändes modernt och okommersiellt. Sökte lite i tråden här och såg inte att det nämnts innan. Kan i alla fall rekommendera detta då det har en rad coola features. Bifogar en challenge med huvudstäder i Europa.

https://geotastic.net/play-challenge/vWi4cbuUGpwrJgae

Fram till för ca tre år sen var det fullt funktionellt utan att betala. Sen chockhöjde Google priset för karttillgången och då låstes det mesta in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men hjälp vilket kul spel, detta har jag missat helt. Ska läsa på mig tidigare i tråden, är det en veckovis utmaning alltså?
Jag kan köra de bakåt för att lära mig, sen var det någon kostnadsfråga ovan, vad gäller där?

Några tips och tricks, tro?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men hjälp vilket kul spel, detta har jag missat helt. Ska läsa på mig tidigare i tråden, är det en veckovis utmaning alltså?
Jag kan köra de bakåt för att lära mig, sen var det någon kostnadsfråga ovan, vad gäller där?

Välkommen till tråden och kul att du funnit ett nytt nöje!

Ingen kostnadsfråga för att komma åt innehållet. Du behöver dock registrera ett konto för att ta del av utmaningarna.
Så länge någon betalande medlem har skapat utmaningen kommer även gratisanvändarna åt det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kan köra de bakåt för att lära mig, sen var det någon kostnadsfråga ovan, vad gäller där?

Utmaningar kan man alltid spela utan att betala (ev kan det finnas en begränsning på antal per dygn). Men kör man på egen hand får man en sämre tjänst med dåliga bilder och begränsad funktionalitet.

Jag betalar. Billigt nöje. Kartnörd sen jag var liten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Jag testade Geogussr för flera år sedan och minns att jag störde mig på att det snabbt kostade pengar. Vet inte om det är samma sak nu. För något år sedan hittade jag Geotastic som en kille i Tyskland gjort. Det kändes modernt och okommersiellt. Sökte lite i tråden här och såg inte att det nämnts innan. Kan i alla fall rekommendera detta då det har en rad coola features. Bifogar en challenge med huvudstäder i Europa.

https://geotastic.net/play-challenge/vWi4cbuUGpwrJgae

Fungerar inte alls på mobil tyvärr, ska testa på dator senare

Permalänk
Medlem

Hamnat på fel kontinent nån gång eller två, men ibland har det gått riktigt bra istället. Försöker klura ut vad taktiken är, haha..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Då jag ska åka mellan städer idag tänkte jag att vi provar kartan An Urban World.
Inser att jag snart endera får ha en omröstning om kartor att ta som favorit i repris eller få tummen ur och göra egna kartor.

An Urban World 2 minuter

Lycka till!

(Kan även tipsa om FZ:s GeoGuessr-tråd för de som inte får nog här på SweClockers: FZ:s GeoGuessr-utmaning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då jag ska åka mellan städer idag tänkte jag att vi provar kartan An Urban World.
Inser att jag snart endera får ha en omröstning om kartor att ta som favorit i repris eller få tummen ur och göra egna kartor.

An Urban World 2 minuter

Lycka till!

(Kan även tipsa om FZ:s GeoGuessr-tråd för de som inte får nog här på SweClockers: FZ:s GeoGuessr-utmaning

Det gick bra för mig denna runda, 24634 poäng.

Första gissningen så såg jag att det på stopskylten stog Alto och inte Pare. Om det står Pare så brukar det ofta betyda att man är i sydamerika men står det Alto så är man oftast i centralamerika. Sedan så såg jag att själva Google bilen var den bilen som brukar användas i Guatemala. Efter att ha färdats en bit så hittade jag även en skylt text på en vägg där det stod Guatemala så jag gissade i Guatemala city. 81 km ifrån och 4718 poäng.

För den andra gissningen så jag man en hel del spanska men även lite engelska. Vände man sig lite om och tittade så såg man en skylt/bild där det stod Pilipinas samt Maynila och då drog jag slutsatsen att vi var i Manilla i Filippinerna. 6.2 km ifrån och 4978 poäng.

När det gäller tredje gissningen så såg jag på nummerplåtarna på bilarna att de hade en blå strip på både vänster och höger sida och då brukar det vara Italien. Initialt gissade jag på Rom men efter att ha färdats liten bit så hittade jag lite vägskyltar som där det stod bl.a. Genova så då bytte jag min gissning till staden Genua i Italien. 767m från rätt position och 4997 poäng.

Fjärde gissningen så såg jag ett domännamn som slutade på .fr så jag gissade först Paris. Först hittade jag en väg som hette Notre Dame så då tänkte jag att det säkert är Paris men sedan hittade jag flera vägskyltar där det stod Nice på. Då gissade jag i Nice istället och var 1.2km ifrån för 4996 poäng.

Sista gissningen var landet väldigt enkelt då det stod en vägskylt med Luxembourg så fort bilden visades. Jag gissade i staden Luxemburg då jag spenderade större delen av tiden i kartan att leta efter de gatunamnen som man stod på. Det visade sig dock att jag letade i fel stad. Som tur var så är Luxemburg inte ett stort land så man får bra poäng även om man råkar välja fel stad. 15km ifrån rätt position och 4945 poäng.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då jag ska åka mellan städer idag tänkte jag att vi provar kartan An Urban World.
Inser att jag snart endera får ha en omröstning om kartor att ta som favorit i repris eller få tummen ur och göra egna kartor.

An Urban World 2 minuter

Äh, inte nöjd... 22 171 poäng.
En grov miss som jag tappade nästan 2000 poäng på.

Orkar inte skriva på alla, men missade grovt på fjärde, som ju var i Nice, inte Paris som den förbannade Notre Dame-parkeringsskylten fick mig att tro...

Sista trodde jag var i Belgien, men det var i knaslandet intill.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

20 910p

Brände ju typ allt på första där jag missade:

Tog ju fel på första där jag inte lyckades se något som visade vart det var och gissade på Santo Domingo

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Helt random karta den här gången. GeoBettr World - Replayable, en karta för de som är trötta på att hamna på ensliga vägar mitt ute i ingenstans.

GeoBettr World - Replayable 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enlightener:

Helt random karta den här gången. GeoBettr World - Replayable, en karta för de som är trötta på att hamna på ensliga vägar mitt ute i ingenstans.

GeoBettr World - Replayable 2 minuter

Lycka till!

Alltså ursäkta, men den här veckan valde chefredaktören en riktigt dålig karta! Skärpning till nästa gång!

(8 174 poäng för min del)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det här var fruktansvärt svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Helt random karta den här gången. GeoBettr World - Replayable, en karta för de som är trötta på att hamna på ensliga vägar mitt ute i ingenstans.

GeoBettr World - Replayable 2 minuter

Lycka till!

Svårt!

18 861 skrapade jag ihop.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur jag tänkte:

1. Den neongula kanten runt övergångsställesskyltarna i kombination med kyrilliska tecken säger Ryssland eller Ukraina (kan finnas fler kanske, men det brukar stämma). Letade efter platsnamn men hittade inget inom tiden, så jag försökte se om jag hittade ryska "i" (som ser ut som vårt stora N fast spegelvänt) eller ukrainska "i" (som är som vårt). Hittade ryska, så då klickade jag nånstans i Moskva eftersom det är största staden. Det visade sig vara en liten plats några mil öster om Moskva men ändå hyfsad poäng.
35 km fel, 4878 poäng.

2. Såg omedelbart att det var USA, men det tog ett tag att hitta nån sorts platsnamn som kunde ge ledtråd. Plötsligt såg jag "Salem" på ett ställe. Nu kände jag till att det finns flera Salem i USA, där den mest kända är i MA, men även i NY och NJ, bl a. Placerade markören nånstans i mitten av allt det där. Men det var ju inte alls nära, eftersom det var ett Salem i OR...
3906 km fel, 308 poäng.

3. Tänkte direkt Australien, och det tog inte så lång tid innan jag bekräftade det med ".au" på en skylt. Hittade också snabbt "Bunbury, WA" på en skylt, så då var det bara att zooma in på sydvästra hörnet av Australien och leta upp Bunbury. Tog några sekunder. Lyckades även hitta gatan, men hann inte hela vägen till exakta platsen.
464 m fel, 4998 poäng.

4. Jobbigt med inomhusplatser, men ganska snabbt letade jag upp stensplattor med texter om Oxfordshire, så jag gissade att det var i Oxford, och att det nog var ett stadshus eller liknande. Hittade Oxford Town Hall och placerade markören där. Rätt plats visas som ute på gatan, så min markör är nog mer korrekt än den angivna.
32 m fel, 5000 poäng.

5. Såg ganska snabbt att det var USA eller Kanada, på bilarna på parkeringen. Efter lite förflyttning hittade jag en bajamaja med ett amerikanskt telefonnummer på. Naturen såg östkustsk ut, så jag chansade mitt på östkusten, i Virginia, men det var för långt söderut.
431 km fel, 3677 poäng.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den var klurig emellanåt
15,386 pts
4,938 km - 9 min, 27 sec

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur jag tänkte:

1. Den neongula kanten runt övergångsställesskyltarna i kombination med kyrilliska tecken säger Ryssland eller Ukraina (kan finnas fler kanske, men det brukar stämma). Letade efter platsnamn men hittade inget inom tiden, så jag försökte se om jag hittade ryska "i" (som ser ut som vårt stora N fast spegelvänt) eller ukrainska "i" (som är som vårt). Hittade ryska, så då klickade jag nånstans i Moskva eftersom det är största staden. Det visade sig vara en liten plats några mil öster om Moskva men ändå hyfsad poäng.
35 km fel, 4878 poäng.

2. Såg omedelbart att det var USA, men det tog ett tag att hitta nån sorts platsnamn som kunde ge ledtråd. Plötsligt såg jag "Salem" på ett ställe. Nu kände jag till att det finns flera Salem i USA, där den mest kända är i MA, men även i NY och NJ, bl a. Placerade markören nånstans i mitten av allt det där. Men det var ju inte alls nära, eftersom det var ett Salem i OR...
3906 km fel, 308 poäng.

3. Tänkte direkt Australien, och det tog inte så lång tid innan jag bekräftade det med ".au" på en skylt. Hittade också snabbt "Bunbury, WA" på en skylt, så då var det bara att zooma in på sydvästra hörnet av Australien och leta upp Bunbury. Tog några sekunder. Lyckades även hitta gatan, men hann inte hela vägen till exakta platsen.
464 m fel, 4998 poäng.

4. Jobbigt med inomhusplatser, men ganska snabbt letade jag upp stensplattor med texter om Oxfordshire, så jag gissade att det var i Oxford, och att det nog var ett stadshus eller liknande. Hittade Oxford Town Hall och placerade markören där. Rätt plats visas som ute på gatan, så min markör är nog mer korrekt än den angivna.
32 m fel, 5000 poäng.

5. Såg ganska snabbt att det var USA eller Kanada, på bilarna på parkeringen. Efter lite förflyttning hittade jag en bajamaja med ett amerikanskt telefonnummer på. Naturen såg östkustsk ut, så jag chansade mitt på östkusten, i Virginia, men det var för långt söderut.
431 km fel, 3677 poäng.

Dold text

Sjukt imponerande, jag var inte ens rimligt nära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då jag ska åka mellan städer idag tänkte jag att vi provar kartan An Urban World.
Inser att jag snart endera får ha en omröstning om kartor att ta som favorit i repris eller få tummen ur och göra egna kartor.

An Urban World 2 minuter

Lycka till!

(Kan även tipsa om FZ:s GeoGuessr-tråd för de som inte får nog här på SweClockers: FZ:s GeoGuessr-utmaning

20,252 ändå helt nöjd. Är nyfiken på hur mycket folk googlar för det är vissas resultat jag tvivlar starkt på.

Skrivet av Enlightener:

Helt random karta den här gången. GeoBettr World - Replayable, en karta för de som är trötta på att hamna på ensliga vägar mitt ute i ingenstans.

GeoBettr World - Replayable 2 minuter

Lycka till!

20,811 - Jag leder för första gången!

Var rätt kul förutom sista. Den var rätt värdelös.

1. Hittade en skylt med en domän på som slutade på .ru = Ryssland. Vågade inte chansa på Moskva så valde St petersburg. Tji på mig.

2. Hittade en skylt till Oregon lotterly så visste vi var i Oregon. När jag letade på kartan i Oregon och skulle precis välja Portland såg jag att det fanns en ort som hette Salem utanför och jag hade sett Salem på en skylt.

3. Såg en skylt med "city of Bunbury".

4. Husjävel. Var helt säker på att jag var inne i Westminster. Blev fel med London där.

5. Vild chansning. Såg ett nummer som började på 1 (USA) och chansade på västra delarna.

Hur jag tänkte
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

20,252 ändå helt nöjd. Är nyfiken på hur mycket folk googlar för det är vissas resultat jag tvivlar starkt på.

Googlar? Det tror jag inte förekommer ofta. Hur fasen man ens skulle hinna det på två minuter!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Googlar? Det tror jag inte förekommer ofta. Hur fasen man ens skulle hinna det på två minuter!

Det är rätt ofta man ser namnen på restauranger, butiker och barer som är lätta att googla och finns ofta gott om tid för det Det tar ju dock bort det roliga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är rätt ofta man ser namnen på restauranger, butiker och barer som är lätta att googla och finns ofta gott om tid för det Det tar ju dock bort det roliga.

Det kanske förekommer, men jag har svårt att tro att det ens är någon som fuskat i alla kartor. Skulle vi misstänka fusk kan vi prova att sänka tidsbegränsningen, men då är det heller inte lika tillgängligt för nybörjare. Vi gör det ju för att det ska vara roligt.

Ett tips annars är att kolla t ex Cyklonens och Skyfires redogörelser för hur de kommit fram till sina gissningar. Väldigt kul och lärorikt att läsa hur de resonerat. Märks att alla spelar väldigt olika.

Den kartan du kommenterade på var förhållandevis "lätt" med många ganska tydliga ledtrådar till åtminstone vilken stad man befann sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det kanske förekommer, men jag har svårt att tro att det ens är någon som fuskat i alla kartor. Skulle vi misstänka fusk kan vi prova att sänka tidsbegränsningen, men då är det heller inte lika tillgängligt för nybörjare. Vi gör det ju för att det ska vara roligt.

Ett tips annars är att kolla t ex Cyklonens och Skyfires redogörelser för hur de kommit fram till sina gissningar. Väldigt kul och lärorikt att läsa hur de resonerat. Märks att alla spelar väldigt olika.

Den kartan du kommenterade på var förhållandevis "lätt" med många ganska tydliga ledtrådar till åtminstone vilken stad man befann sig i.

Det här är bara för skojs skull dvs det var bara en observering. Jag har dock väldigt svårt att se att någon tar en random stad i Guatemala på 18 sekunder.

Jag tävlar dock bara mot mig själv så bryr mig inte särskilt mycket

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl