Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Gissa vad som händer när din hyresvärd inser att hyrorna inte täcker utgifterna. Jo hyrorna går upp.
Sen får du nog se i stjärnorna efter en sänkning om kostnaderna går ned igen..

Absolut det kan bli en verklighet, men de måste ändå i förstahand förhandla med Hyresgästföreningen.
De kan inte bara godtyckligt höja hyrorna hur som helst.
Och även om de skulle chockhöja med säga 10 % så skulle det ändå bara bli runt 350 :- mer i månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Joe Bob:

Absolut det kan bli en verklighet, men de måste ändå i förstahand förhandla med Hyresgästföreningen.
De kan inte bara godtyckligt höja hyrorna hur som helst.
Och även om de skulle chockhöja med säga 10 % så skulle det ändå bara bli runt 350 :- mer i månaden.

Vad som lär hända, på sikt i alla fall, är ju att hyresrätter med elen inkluderad kommer att försvinna. Värme däremot lär fortsätta vara inkluderat, i alla fall där det finns fjärrvärme eller så.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att öka inkomsterna, så dejting-apparna går varma

Inte ultimat att separera i början av corona, kämpa under två år för att behålla huset och äntligen lyckas betala av extra-lån man fick ta, bara för att mötas av en rysk diktators totala verklighetsfrånvaro.

Men man får väl försöka kämpa sig igenom det. Ena halvan av lånet går ut i mars, nästa mars 2025. Fjärrvärme så uppvärmningen är ok, el via timpris (Tibber) så man får planera lite där. (Går ju inte sälja huset ändå i dessa tider)

Försöker få barnen att sätta dator i sleep-läge om de inte ska använda den på en liten stund , kolla youtube på surfplatta istället för tv och handlar mer medvetet efter erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad som lär hända, på sikt i alla fall, är ju att hyresrätter med elen inkluderad kommer att försvinna. Värme däremot lär fortsätta vara inkluderat, i alla fall där det finns fjärrvärme eller så.

Ja definitivt. Det är ju en brakförlust för hyresvärdarna, speciellt i mitt läge då jag utnyttjar det till max.
Men det är också en sån sak de måste förhandla bort om i så fall, och i så fall kompensera hyresgästerna på annat vis.
Många anpassar ju sin ekonomi efter det, och det står i avtalet att hushålls el ingår. Många som bor i den här längan är pensionärer med ekonomi därefter, så det vore ett dråpslag för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Snacka om att ha noll koll på verkligheten. De som tagit lån har banken vid lånetillfället räknat på en 7%-ig ränta för, de som kan hamna i kris är därmed per definition de som efter att ha tagit lån fått redan fått försämrade ekonomiska förutsättningar, tex mist jobbet, skilsmässa, förtidspension av skador osv osv.

Vad jag gör för att lindra de ökade kostnaderna är främst att börja tänka på vad saker kostar igen, och då främst matvaror. Köper man bara rätt saker (torkade vita bönor är ett tips) kan man sänka sina matkostnader enormt med bibehållet näringsintag. Storkok har också fördelen att man sparar massa el på att värma i micron istället för att laga en ny måltid varje kväll.

När räntan går upp så får du se hur många som har råd att betala lånet, oavsett vad de räknade på när lånet togs.

Sen lägger vi till att avgifterna ökar och värdet på bostäderna går ner, boom, verkligheten kom ikapp.

Har du vid tillfället ett normalt betalande jobb och handpenning ( vilket många tar blancolån på som inte har samma krav ), så får du ett lån, har inget att göra med hur bra du kommer kunna betala när räntan ökar.

För förtidspension/skador etc så är det upp till regeringen att fixa ( vi rankar väldigt högt i världen när det gäller bidrag ), sen finns a-kassa och annat som räcker gott och väl, är man inte med och mister jobbet, återigen så får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Bundet bolån tills 2024, men därefter blir det väl inte så bra. Ska försöka se över kostnaderna. Men det är svårt med barn. De måste ju ha kläder, mat, etc. För egen del behöver jag ju inte mycket, har ju gamla kläder så det räcker och inte ens tiggarna utanför ICA brukar be mig om bidrag, datorerna i min signatur är ju inte av värsta slaget precis, men skräpmat kan man ju se över. Just maten, som vi ändå lagar ganska mycket själv, har vi nog lite dålig koll på kostnadsmässigt.

Boende tycks bli dyrare. Eftersom staden förtätar blir min kommunala fastighetsskatt (tomträttsavgäld) ganska mycket dyrare, pga att taxeringsvärdet märkligt nog stiger i takt med att området försämras. Vet inte vad höjningen blir exakt, men avgiften till BRF höjs med ca 20% i år och eventuellt lika mycket nästa år. Dvs, helt galet, och gör mig bra mycket mer förbannad än ränteläget eftersom det till 100% är politiska beslut som styr den kommunala fastighetsskatten. Parkeringen blir 100% dyrare nästa år också. Tack kommunen. (BRF är lågt belånad, det är endast pga tomträttsavgälden som avgiften höjs så mycket)

Har tydligen redan kapat elanvändningen med drygt 20% jämfört med förra året, kan nog dra ner lite till men bor i lägenhet så värme ligger utom min kontroll. Står eller faller inte med elräkningen, har drygt 400 kWh per månad året runt. Rörligt pris. Kännbart, men hanterbart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vart kostade elen 9kr/kWh kan jag jag undra.

Jag bor i SE4 och den var inte nära 9kr/kWh.

Dyraste var snittpriset i Augusti, det var ca 4.5kr/kWh inkl allt.
Även om det är snordyrt så är det så löjliga överdrivna påhittade summor på detta forum

Och vad är det för AC du har som drar 3kW/h egentligen?
Min Electrolux EXP34U drar 1000W/h.

On topic:
Bor i hyreslägenhet, kommer inte göra något alls.
Körde min AC 24/7 under stora delar av sommaren, och det kommer jag göra nästa år om det blir varmt.
Vintern är lugnare för min del, betydligt mindre kWh, ingen kallhyra osv. Och sen kommer kanske elstöd också så inte direkt orolig för elen.

Påhittade kWh priser?? Låg på över 10kr/kWh

Konstigt att en AC drar mer än 1kWh ??
Min AC som jag köpte i somras heter:
Midea PD1 12000BTU, Enhetens kylkapacitet är 3,5 kW, energiklassen är A.
https://www.k-rauta.se/produkt/portabel-ac-midea12000btu/4048...

Bor i SE3 btw.

Skrev att AC'n som jag angav även är den model jag använder.
Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

<Uppladdad bildlänk>

Bor i SE3 btw.

Han snackar snittpris och verkar inte förstå att vissa har timpris.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

När räntan går upp så får du se hur många som har råd att betala lånet, oavsett vad de räknade på när lånet togs.

Som sagt. 7% ränta är det man räknar på när man ansöker om bolån. Det innebär givetvis att man har väldigt lite kvar att leva på vid 7% ränta men det är tillräckligt för att klara sig. 7% ränta kommer därmed vara brytpunkten då de som maxxat sina lån börjar få problem.

De som får problem innan dess är som jag skrev tidigare folk som fått försämrade ekonomiska förutsättningar efter lånet, de som du tycker får "skylla sig själva" med enligt vad du själv skrev. Bristen på medmänsklighet får man ju leta efter.

Skrivet av GuuFi:

Har du vid tillfället ett normalt betalande jobb och handpenning ( vilket många tar blancolån på som inte har samma krav ), så får du ett lån, har inget att göra med hur bra du kommer kunna betala när räntan ökar.

Du fortsätter ju enbart bekräfta din okunskap. Hur stort lån du får lov att ta är direkt relaterat till din förmåga att klara av en ränta på 7%. Man får heller inte ta blancolån till handpenning och gör man det så är även räntan för det inräknat i lånekalkylen, så länge man inte medvetet svindlar banken.

Du kanske skall kolla upp hur saker fungerar innan du bildar din uppfattning. Har du ens bostadslån själv?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte orolig så att jag inte sover på nätterna men visst skaver det en aning och gör att man drar sig för att dra igång nya projekt hemma.

Förberedelser för kommande vinter och nästa år:
Bytt fönster i hela huset, gamla risiga tvåglas till moderna treglas. Märker stor skillnad redan nu.
Solceller beställda, installeras innan vintern om allt vill sig väl.
Huslån bundet till våren 2025
Buffert för galet höga elräkningar finns, kommer dock inte vara kul att betala ändå...

Kommer att försöka hålla nere elförbrukningen så mycket som möjligt i vinter, dock kanske inte på en dumsnål nivå som riskerar hus och hälsa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Bor i SE3 btw.

När du gjorde din beräkning så tog du det högsta timpriset för 18 timmar i sträck, så ett snittpris skulle väl stämma bättre för dagen än att ta 9 kronor, om du nu har spotpris med timavläsning.

Sedan är inte förbrukningen fullt så farlig som du tror, ACn har 3.5 kW kyleffekt, detta betyder inte att den drar 3,5 kW. Om du kollar på specifikationen så är ingångseffekten 1350W, detta stämmer bättre över vilken förbrukning du får på ACn. Det blir ju såklart fortfarande en rejäl slant med dessa elpriser, men inte fullt så hemska som din beräkning som tur är

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Han snackar snittpris och verkar inte förstå att vissa har timpris.

Det kan ju iofs stämma. Men personen borde ju spendera 1min. till att göra liten undersökning innan...
Jag betalar alltså ett timpris avtal, då jag använder mig av tjänsten Tibber.
Tidigare hade jag Bixia som räknar ut föregående månads pris, likt ett genomsnittspris, för att sedan kunna bestämma vad min kWh kostnad per timme skulle bli.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja definitivt. Det är ju en brakförlust för hyresvärdarna, speciellt i mitt läge då jag utnyttjar det till max.
Men det är också en sån sak de måste förhandla bort om i så fall, och i så fall kompensera hyresgästerna på annat vis.
Många anpassar ju sin ekonomi efter det, och det står i avtalet att hushålls el ingår. Många som bor i den här längan är pensionärer med ekonomi därefter, så det vore ett dråpslag för dem.

Jo det kräver absolut en omförhandling av hyran, och sannolikt en sänkning motsvarande en "normal" elförbrukning, innan årets höjning kommer in förstås.

Permalänk
Skrivet av cwolf86:

När du gjorde din beräkning så tog du det högsta timpriset för 18 timmar i sträck, så ett snittpris skulle väl stämma bättre för dagen än att ta 9 kronor, om du nu har spotpris med timavläsning.

Sedan är inte förbrukningen fullt så farlig som du tror, ACn har 3.5 kW kyleffekt, detta betyder inte att den drar 3,5 kW. Om du kollar på specifikationen så är ingångseffekten 1350W, detta stämmer bättre över vilken förbrukning du får på ACn.

Svar Nej.
Förbrukar jag EL under den timmen, är det priset jag betalar.

Ah ok, bra att veta att den inte drar mer än 1350W.
Hade dock tidigare en luftvärmefläkt när jag bodde i hus. Denna hade även AC funktion. Antar att en sådan kan förbruka mer vid AC användning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prognosen för i år är 38000 kWh så vi tar in offerten för att konvertera direktverkande el till vattenburen med luft/vatten alt bergvärme. Väntar också in vettiga offerter på insats till öppna spisen och solpaneler. Men...kommande vinter är vi rökta på ändå iom att ledtider på allt som kan spara in uppvärmningskostnader är 6 månader eller mer.
Tur som är band vi elen på 53,4 öre som löper ca 2 år till. Budgeten för i år är 1,49 kr/kwh när vi räknar in att nätägaren EON vill ha sin beskärda del av kakan i form av månadsavgift, elöverföring, energiskatt å så lite momspengar... Det blir ca 57000 kr i el för 2022. Kunde varit värre med timpris och med risk för att addera 100K på helåret Vi sa hej och tack till Tibber men hoppas kunna köra timpris igen i framtiden.

Bor i Mälardalen. Villa om 278 m2. Källarkåk. Blir inte mycket värme i källarn framåt december till mars och inga julklappar till barnen

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Har så dålig koll på vad som är "normal" användning. Är inne och kollar på vår elförbrukning och ser att för tex augusti så har vi förbrukat 305kWh, är det "normalt"?
Bor två personer i en bostadsrätt, 3a på 65kvm.

Efter att ha läst i tråden på hur folk sparar in på förbrukning så funderar man själv på om man kan göra något hemma.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Har så dålig koll på vad som är "normal" användning. Är inne och kollar på vår elförbrukning och ser att för tex augusti så har vi förbrukat 305kWh, är det "normalt"?

Efter att ha läst i tråden på hur folk sparar in på förbrukning så funderar man själv på om man kan göra något hemma.

Bor i en lägenhet 3rok, 76km2.
Son på 10 år som bor hemma varannan veckan.
gör av med 220kwH (2500kWh/år)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Vi använde 159 kWh i augusti. 3 rok, 84 kvm.

Permalänk
Medlem

Bor i en lägenhet 3rok, 76km2.
Son på 10 år som bor hemma varannan veckan.
gör av med 220kwH (2500kWh/år)

Skrivet av SuperDuperKillen:

Vi använde 159 kWh i augusti. 3 rok, 84 kvm.

Vafan, det är ju mycket mindre. Har ni haft någon AC på?
Jag kan tänka mig att det är vår AC som stått på ganska mycket som drar upp förbrukningen.

För jag kan se att vi har ganska låg förbrukning de timmar som vi sover, så det är ju något som vi manuellt startar upp som gör att förbrukningen går upp.
Kan bara komma på TV, AC och stationära datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag bor ensam i en tvåa på 60 kvm, hyresrätt. Värme och vatten ingår i hyran. Har sonen (10 år) här varannan vecka.

Min förbrukning för Augusti var 150kWh.

Pluggar hemifrån så datorn står på minst 10h/dag förutom helger, all belysning är LED (förutom två lysrör) och jag ser väl 2-3 filmer per vecka på TVn. Använder min slökokare kanske 5h/vecka ungefär.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Eldar på i elektriska värmepannan till max i vinter så att det blir varmt o gott. Sen får grannarna komma förbi o värma sig och ladda sina elbilar. Ja, jag har bundet elavtal ett år till med ett riktigt bra pris (även bolånet är bundet länge och lågt). Så kan passa på att dela med mig så länge nöjet varar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon som tror mig men jag får endast 8 585 kr i månaden efter skatt. Gick i tidig pension vid 62 efter arbetat hela tiden så det verkar som om man arbetat inom kommunal får man skylla sig själv. Inga andra hockus pockus bidrag som man får om man är tjänsteman, flygkapten arbetslös eller långtidssjukskriven mm. Ändå en lyx om man tänker på att nästa generation ska få arbeta till de är minst 70.

Hur överlever jag då? Gjorde budget förra året och det skulle hålla men så blev jag ensamstäende med hus som kaka på allt annat som gått åt fanders i samhället. Får se hur länge det håller med detta har jag gjort:

• Ställt av bilen och cyklar istället (2 mil till närmaste by)

• Ställt värmepumpen på 17 grader och är det sol ute kan man gå ut och värma sig.

• Äter bara två av tre dagar (vilket är svårt då jag springer/tränar runt 250 km i månaden)

Går det så går det, annars får man väll vara glad för att man betalat massa skatt i sitt liv för att andra har räddas. Jag har ju utvägen att söka reda på något jobb och pausa pensionen, samt gå igen vid 66 och få 3 000 kr mer i månaden, hela 11 600 kr efter skatt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Jag kan tänka mig att det är vår AC som stått på ganska mycket som drar upp förbrukningen.

För jag kan se att vi har ganska låg förbrukning de timmar som vi sover, så det är ju något som vi manuellt startar upp som gör att förbrukningen går upp.

När jag hade AC'n på under juli (totalt ca 50-70 timmar), förbrukade jag 275kWh, annars ~220kWh/månad.
Under sommar månaderna, går det annars åt mindre hushållsel (TV, lampor osv).

Om AC'n drar ~1.35 kWh och står på hypotetiskt 8 timmar/dag, motsvarar det 8 x 1.35kWh x 30 dagar = 324kWh/mån.
Och det är endast EL förbrukning för AC'n. Vanligtvis brukar AC'n dock inte användas så ofta...

Frosta frysen ofta. Är det mycket is, drar frysen mycket mer EL.
Öppna kylskåpet inte i onödan. Då måste kompressorn arbeta hårdare för att hålla temperaturen.

Spis och ugn drar en del.

Har sonen playstation, xbox eller dator?
Glöm inte bort att sätta enheten/enheterna i viloläge när de inte används.

Stationär dator med kraftfullare GPU kan ju lätt dra ~500W/timme.

La till input..
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Verkar inte vara någon som tror mig men jag får endast 8 585 kr i månaden efter skatt. Gick i tidig pension vid 62 efter arbetat hela tiden så det verkar som om man arbetat inom kommunal får man skylla sig själv. Inga andra hockus pockus bidrag som man får om man är tjänsteman, flygkapten arbetslös eller långtidssjukskriven mm. Ändå en lyx om man tänker på att nästa generation ska få arbeta till de är minst 70.

Hur överlever jag då? Gjorde budget förra året och det skulle hålla men så blev jag ensamstäende med hus som kaka på allt annat som gått åt fanders i samhället. Får se hur länge det håller med detta har jag gjort:

• Ställt av bilen och cyklar istället (2 mil till närmaste by)

• Ställt värmepumpen på 17 grader och är det sol ute kan man gå ut och värma sig.

• Äter bara två av tre dagar (vilket är svårt då jag springer/tränar runt 250 km i månaden)

Går det så går det, annars får man väll vara glad för att man betalat massa skatt i sitt liv för att andra har räddas. Jag har ju utvägen att söka reda på något jobb och pausa pensionen, samt gå igen vid 66 och få 3 000 kr mer i månaden, hela 11 600 kr efter skatt.

Får du inte bostadbidrag eller andra typer av stöd?
Får man fråga vad din genomsnittslön var mellan 18-62, för att du ska ha så låg pension?

Det kommer väl bli lika för andra. Även om någon tjänar 3x mer, förlorar ju kronan 3x av värdet tills pensionen ?
Så om någon annan kommer få 20t efter skatt om 25år, blir situationen liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stängde av värmen och tog på mig kläder.
Spelar mest FF14 och jag klockade ner grafikkortet så mycket som möjligt. ligger på runt 60 fps med allt maxat samtidigt som riggen drar 200w mindre.
Duschar mer sällan och snabbare.

Permalänk
Medlem

Mer havregrynsgröt åt folket!
Har sedan länge skurit ner på köttet till ca 1 gång per vecka. kanske får bli 1 gång per månad nu.
Färsk frukt och grönsaker är också alldeles för dyrt.
Tur det finns relativt billiga bönor linser havregryn å ibland riktigt bra priser på frusna grönsaker.

Får nog fundera på beta av backloggen i steam där det inte krävs så mycket prestanda. kan man spara 350w/h på sin hobby så kan det väl göra några kronor i vinter

Permalänk
Medlem

Ser att vissa här tycker att man får skylla sig själv. Ingen har dock räknat med skenande elpriser, matpriser och högre ränta samtidigt. Så KALP:en där man räknar på 7% boränta hjälper ju inte.

Jag har helt enkelt slutat sätta igång min 3090/5800X för att spara på el. Slösurfar och kör youtube bara ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vi är 2 vuxna och 2 barn (4 resp 0) och augusti förbrukade vi 335kWh. Bor i radhus 114kvdrat och uppvärmning med fjärrvärme.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Ingen AC i mitt fall (men jag skulle gärna ha en ). 2 personer i hushållet.

Permalänk
Medlem

Betalat av alla lån och sålde bostadsrätthuset innan dippen då kostnaderna skulle totalt spåra ur om jag bodde kvar där, har nu en billig hyresrätt och hade en fet elräkning på hela 230kr denna månaden

Mitt mål är att ha ett mindre hus (ej bostadsrätt) innan hyrorna spårar under 2024, väntar bara tills efter vintern när folk paniksäljer sina hus

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.