Användare: @Twilighter
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Hämtades aldrig
Produkt: APC Smart-UPS 1000
Positivt:
Negativt:
Som säljare, men även som köpare, förväntar jag mig en snabb och smidig affär från båda parter.
Sista raderna i annonsen löd även ”Med tanke på vikt är det hämtning som gäller, alternativt möte enligt ö.k.”
Med ”möte enligt ö.k.” anser jag det underförstått att jag som säljare inte ska åka runt och leka budbil, framförallt inte utan erbjudande om ersättning.
@Twilighter kontaktade mig via PM samma eftermiddag som jag utsåg honom som vinnare av annonsen. I PM’et den 12/9 frågar han, som själv inte bor i Stockholm, om jag kan möta upp dennes ex vid bra tillfälle då hon bor i Stockholm.
Jag svarade att det säkert går att lösa samt var jag kommer jobba ti-fr samma vecka.
Två dagar senare visar sig att exet inte har bil och jag behöver möta upp henne på platser som inte passar mitt jobb. Sedan får jag sms att hon vill hämta nästkommande vecka, vilket jag inte tyckte var ok.
Jag säger till slut ok per PM till @Twilighter att om han swishar så kan hon hämta kommande vecka och jag smsar henne var jag kommer jobba. Han swishade den 14/9.
Den 27/9 skickar jag ett irriterat PM till @Twilighter att dennes ex aldrig hörde av sig och att jag ville att den ska hämtas under kvällen då jag åker bort den 28/9.
@Twilighter svarar att hans ex kan möta upp mig kommande vecka vid någon pendeltågs-/tunnelbanestation, vilket jag irriterat svarar att det inte passar min arbetsvecka.
Då jag idag den 5/10 ännu inte hört ett skvatt vare sig från @Twilighter eller dennes ex så har jag swishat tillbaka hela summan.
Rekommenderar inte att göra affärer med denna köpare.
Slutbetyg: 0/5
Edit: Ändrar betyget till 0/5 då @Twilighter per PM lägger skulden på mig som säljare för att han som köpare:
- Budar på en tyngre vara där upphämtning gäller (med eventuell möjlighet att mötas), trots att han bor på helt annan ort.
- Som vinnande budgivare avser han skicka sitt ex, som efter flera dagar senare visar sig inte ha bil.
- Fortsätter tjafsa via PM och lägger skulden på mig som säljare för att inte vara tillmötesgående och förstående över att hans ex inte har bil.
- Har ett ex som enbart kommunicerar på engelska via sms, men svarar inte på flera dagar och återkommer inte enligt överenskommelse (sker flera gånger).
- Inte visar förståelse för att jag inte har ett 8-16 jobb på en fast adress i anslutning till en lättillgänglig tågstation.
- Inte förstår att man vill ha en snabb och smidig affär.
- Börjar jiddra om juridik, att produkten tekniskt sett fortfarande är hans och att jag som säljare inte bara kan avbryta och swisha tillbaka pengarna utan överenskommelse..
🙄